2289: Mytologier

En i våra dagar återkommande gest, inte olik Alexander och den gordiska knuten, är att ”krossa myten om…” Myterna blir fler och fler och det är inte olikt månghövdade hydran som Herkules kämpade emot. För varje huvud som höggs av växte två nya ut. Myterna frodas.

Redan 1957 skrev Roland Barthes om det moderna samhällets myter i Mytologier. Postmodernismen skulle dock med eftertryck överbjuda hans framställning genom att hävda att allt var mytologi, intet var mer sant än något annat, mytologi som mytologi. Varje ståndpunkt innebär skapandet av en berättelse och därmed en mytologisk framställning.

Riktigt lika långt vill man inte gå idag. Istället har ”krossa myten” blivit ett enkelt sätt att lösa svåra problem. Petter Larsson (Aftonbladet) visar hur lätt man kan lösa problemet med våld i förorter och no go-zoner. Det rör sig helt enkelt om myter vilket han visar med statistik. Att statistiken dock meddelar att otryggheten är större i förortsområden förklarar han med att invånarna oftare kan ha sett t ex någon knarkhandlare i kvarteret. Är man inte nöjd med Larssons slutsatser går det bra att begagna samma metod: Statistik är naturligtvis också en mytologisk framställning. För att göra detta lite mer anpassat till en möjlig verklighet (därom talar alltid mytologierna) kan man nöja sig med att påtala sättet att använda statistik som en källa till intressanta berättelser som kan leda precis dit man önskar.

Den goda nyheten är att alla samhällsproblem utan svårigheter och utan någon kostnad kan lösas vid skrivbordet. Det enda som krävs är en liten smula kreativitet.

Det här inlägget postades i politik. Bokmärk permalänken.

106 svar på 2289: Mytologier

  1. Kenneth Karlsson skriver:

    Myter krossas av verkligheten. De som inte gillar verkligheten gillar ofta myter. Myter är verklighetens motsats. Verkligheten tycks av många vara tråkig, så därför gärna en myt för att förgylla tillvaron. Förgylld tillvaro är sällan verklighet, mer än i mycket korta ögonblick. Myten är alltid perfekt, verkligheten så gott som aldrig. Därför dragningen till myten.

  2. benke bus skriver:

    För några år sedan pratade kristna politiker i Sverige om den verkliga verkligheten sedan gick de till frikyrkorna och bad en bön. Jag tror på han som uttryckte att: Världen är allt som är fallet.

  3. Krister skriver:

    Wovon man nicht sprechen kann darüber muss man schweigen

  4. Ulf skriver:

    När någon använder termen ”no go zoner” om svenska problemområden så får väl den personen säga mytologisera dessa områden.
    Det är inte polisen som myntat termen no go-zoner på dessa områden utan Svenska Dagbladets ledarsida.
    Kriminologer och poliser anser helt enkelt att de för att ett område skall kallas en no go-zon så krävs det mycket mer våld, utsatthet och laglöshet än vad som finns i svenska förorter.

    Berättelsen om den farliga förorten är gammal och har naturligtvis sin rot i de sociala problem som onekligen finns där och som i decennier fått människor at vilja flytta därifrån. Men att jämför Bergsjön med favelorna i Rio är att mytologisera!

  5. Från Graven skriver:

    Ulf

    I rikskriminalpolisens rapport ”En nationell översikt av kriminella nätverk med stor påverkan i lokalsamhället” står att läsa att det är invånarna själva i dessa områden som säger att ”det ordinarie rättssystemet till viss del sätts ur spel” och ”att det är de kriminella som styr i områdena”.

    Menar du att invånarna i dessa områden mytologiserar sina egna bostadsområden?

    Vem har jämfört dessa områden med favelor?

  6. Ulf skriver:

    Svar till Från Graven.
    Termen ”no go zoner” används om områden som har extrema problem med kriminalitet och droger, exempelvis favelor.
    Det är just därför inte kriminologer och poliser använder just den termen för svenska förhållanden. Vi har inga sådana områden i Sverige.

  7. e skriver:

    Jag bor i ett av de områden som av diverse skribenter kallar för no go-zoner, och vet inte riktigt om jag ska skratta eller gråta när jag hör benämningen. Den är liksom helt bortom vett och sans. Såklart begås det brott här också, men det är mycket lugnare än i innerstan.

  8. Från Graven skriver:

    Ulf

    ”No go zoner” används över ett vidare spektrum av problemområden än de som du selekterat för att stödja din tes.

    Vem i svensk samtida diskurs har jämfört Bergsjön med favelorna i Rio?

  9. sl skriver:

    Angående bevisföring baserad på statistik så heter det; ”det finns lögn, förbannad lögn och statistik”, och det citatet drar statistikläraren på universitetsnivå upp någon av de första lektionerna. Då får man också lära sig att statistisk samvariation inte bevisar kausalitet.

    Ingen journalist har gått kursen, de förstår inte ens vad man talar om. De är upptagna med sina åsikter.

  10. Adam skriver:

    Graven

    Din fråga om ”Vem i svensk samtida diskurs har jämfört Bergsjön med favelorna i Rio?” är fullständigt redundant. Det Ulf menar (vilket jag förstod första gången jag läste hans inlägg) är att man inte ska jämföra Bergsjön med favelorna i Rio. Att begreppet no go- zoner avser favelor, och inte Bergsjön.

  11. Från Graven skriver:

    Ulf

    Det verkar som att du inte faktakontrollerat tillräckligt innan du gjort ditt påstående.

    ”No go zones” har inte en sådan snäv definition som du låter påskina. Begreppet omfattar även områden där vissa grupper exkluderas, där myndigheter inte kan verka obehindrat, eller där människor känner sig otrygga.

    Jag har heller inga problem med att hitta kriminologer internationellt som använder begreppet ”no go areas” och ”no go zones” om bostadsområden med social oro och hög kriminalitet, t.ex. om vissa bostadsområden i orter i Canada och USA.

    Ditt påstående att begreppet ”no go zones” inte är tillämpbart på de problemområden som polisen listar i sin rapport är med andra ord felaktigt.

  12. CeDe skriver:

    Även no go-zoner har väl gradskillnader. Kan inte utryckningsfordon gå in i vissa områden utan poliseskort så är väl ställena inte säkra.

  13. Ulf skriver:

    Till Från Graven.
    Tack för att du klargör att kriminologer inte använder termen ”no go zones” om problemområden i Sverige.
    Det var just det jag ville få fram med mitt inlägg.

  14. Från Graven skriver:

    Ulf

    Jag har inte klargjort något sådant.

    Polisen själva använder ”no go areas” om vissa av dessa områden.

  15. Lars Vilks skriver:

    Alla inser säkert att det bakom tolkningarna av ”no go” finns åsikter. Om vi bortser från semantiskt finlir och nöjer oss med att låta ”no go” betyda vad det betyder i en rak översättning är det i varje fall giltigt ibland och för vissa personer. Jag kan t ex inte besöka en rad områden i Sverige. Och det är ingen överdriven försiktighetsåtgärd sedan den gång jag och mina livvakter fick fly från Tensta sedan vi upptäckts.

  16. Ulf skriver:

    Till Från Graven.
    Jag skulle gärna se att du länkade till en officiell poliskälla som använder termen ”no go zones” om svenska problemområden.

  17. Ulf skriver:

    Till Lars Vilks.
    Jag har full förståelse för din utsatta situation Lars och jag hoppas du inte tog illa upp av mitt inlägg.
    Kanske märker jag ord på ett sätt som kan tyckas småaktigt och kanske även kränkande för en person som lever under ett mycket konkret dödshot.
    Om så är fallet ber jag om ursäkt.

  18. Från Graven skriver:

    Ur artikeln i Forskning och Framsteg:

    – Vi håller på att tappa greppet. Den sista banken flyttade när någon skickade in raketer så att den brandskadades. Apoteket rånades gång på gång, och de tröttnade till slut. Försäkringskassan har flyttat därifrån. Det kastas sten på polis, ambulans och brandmän flera gånger i månaden – men det blir inga nyheter av sånt längre.

    Orden är polisen Jacob Ekströms. Han talar om Rinkeby och Tensta.

    – Om vi jagar en bil så kan den köra till vissa adresser i Tensta dit en ensam polisbil inte kan följa efter – för då blir det stenkastning eller upplopp. Det är no-go-areas. Vi når inte dit, fortsätter han.

  19. Från Graven skriver:

    Jacob Ekström har varit polis i över 20 år, och är i dag förundersökningsledare, gruppchef och ställföreträdande insatschef för operation Fenix. Det är en verksamhet som inleddes våren 2014, och som syftar till att komma till rätta med den grova brottsligheten kring Järvafältet i nordvästra Storstockholm. Operation Fenix jagar i nuläget 300 ”strategiska personer” som livnär sig på kriminalitet i Stockholmsförorterna Tensta, Rinkeby, Hjulsta, Kista, Akalla och Husby.

  20. Från Graven skriver:

    Fast i slussen

    ”no-go-areas” uttalandet lyder så här:

    Orden är polisen Jacob Ekströms. Han talar om Rinkeby och Tensta.

    – Om vi jagar en bil så kan den köra till vissa adresser i Tensta dit en ensam polisbil inte kan följa efter – för då blir det stenkastning eller upplopp. Det är no-go-areas. Vi når inte dit, fortsätter han.

  21. CeDe skriver:

    Så, nu var det klarlagt!

  22. Ludvig K skriver:

    Bra grävt Gravemeister

  23. Lars Vilks skriver:

    Inte alls, mitt inlägg vara bara ett komplement till diskussionen.

  24. Palinurus skriver:

    Från Graven är rent rörande i sin okritiska tro på farbror polisens ord. När stötte man senast på en sådan liljevit oskuldsfullhet här i landet? På 50-talet?

  25. Från Graven skriver:

    Palinurus

    Jag skulle hålla ett föredrag på en lokal förening. När jag anlände dit var området packat med poliser och områdets unga män i en ganska händelselös stand off. Jag kände mig inte särskilt osäker och tilläts gå oantastad genom båda grupperingarna. När jag kom ut från mötet hade det lugnat ner sig.

    Morgonen efter hade fem, sex bilar brunnit på samma parkering som jag ställt min bil på. Nästan inget stod om detta i lokaltidningen – att det varit oroligt och polisen varit där, det var allt.

    I ett gathörn vid den lokala skolan står en permanent utställning av torkade blommor och ett gravljus efter en dödsskjutning ett antal år sedan.

    När jag hittade ett bra deal på en TV på blocket så visade det sig vara en medelålders kvinna som tömde sin lägenhet för att flytta ifrån området. Uttryckligen för att området häll på att förvandlas.

    Notera att detta INTE är ett av de klassiska problemområdena i staden där jag bor. Här är det alltså fråga om ett hittills fungerande bostadsområde som är statt i förvandling.

    Ingen kommer om 10 år att kunna hävda att området har bekymmer med social oro p.g.a att det är ett eftersatt område utan att jag protesterar högljutt. Detta området håller på att förfalla från ett levande område med skolor, butiker och föreningslokaler till ett nytt problemområde därför att ynglingarna i den nya underklassen som flyttar dit tycker det är kul att mucka med polisen, bränna bilar. Dessutom är många wannabes. Skolan utgör ett rekryteringsunderlag. Alla vanliga människor med ögon i huvudet håller på att flytta ifrån området.

  26. Från Graven skriver:

    Många av miljonprogrammets fungerande områden är i ett besynnerligt tillstånd av fritt fall i slow motion. Att hävda att det alltid varit så här i områdena är grav historierevision. Det brann inte bilar i Rosengård på sextio-, sjuttio- och åttiotalen. Faktum är att jag inte tycker mig komma ihåg några bilbränder på nittiotalet heller. På senare år har det tagit fart.

    Ett av arbetarklassens stoltare motton har ju varit att ”för att kunna förändra framtiden måste man kunna sin historia”. Men idag verkar denna ambition ha tystnat till förmån för en historieförfalskande trots-vänster som säger vad som helst – utan något som helst ansvarstagande – för att tvinga in verklighetsbeskrivningarna i sina agendor.

    Nu sitter aktivisterna ute på olika forum och påstår att ”det alltid sett ut så här”.

    Ta till exempel nicet ”Ulf” som 4:e juni 10:04 skriver: ”Berättelsen om den farliga förorten är gammal och har naturligtvis sin rot i de sociala problem som onekligen finns där och som i decennier fått människor at vilja flytta därifrån.

    Återigen: det brann inte bilar i Rosengård på 60-, 70-, 80- eller 90-(?) talen.

    Unga tjejer kunde gå på de kommunala badhusen utan att omringas av ynglingar och bli tagna mellan benen och på brösten.

    Vad än Ulf påstår.

  27. Ulf skriver:

    Johan Ekström uttalar sig om ”no go zones” i en intervju och tycks mena att definitionen av ett sådant område är att det krävs mer än två polispatruller för kunna ingripa mot brottslighet på vissa gator.
    Jag hade gärna velat se ett officiellt dokument i form av en rapport med en mer noggrann definition av begreppet.
    Johan Ekströms uttalanden är samtidigt en intressant hur begreppet ”no go zones” har blivit en term som används utan att den som använder begreppet utan att närmare fundera på uttryckets ursprungliga betydelse.

    När det gäller personliga erfarenheter av Rinkeby så kan jag konstatera att jag har flera bekanta som regelbundet rör sig i området utan att bo där och utan att på något sätt känna sig hotade.
    Mina vänner är både kristna och muslimer men ingen bär slöja eller någon muslimsk dräkt I en verklig ”no go zone” som den definieras av kriminologer så hade de inte kunnat röra sig så fritt och sorglöst.

  28. Från Graven skriver:

    Ulf

    Det finns områden där ambulanspersonal inte kan omhänderta en åldring med hjärtproblem utan polisbeskydd mot stenkastningen.

  29. CeDe skriver:

    Ulf har några bekanta som kan röra sig fritt i Rinkeby. Alltså avfärdar han att det finns problem i utanförskapsområden. Ulf borde kanske själv åka till Tensta/Rinkeby iförd polisuniform eller körande ambulans/brandbil.

  30. Ulf skriver:

    Jag har inte förnekat att det finns utanförskapsområden i Sverige men jag kan samtidigt konstatera att termen ”no go zones” inte används om dessa områden i polisens rapporter eller av kriminologer.

    Signaturen Från Gravens skrev om sina personliga upplevelser vilket inspirerade mig att dela med mig av mina eller rättare sagt mina vänners erfarenheter från Rinkeby.

  31. Från Graven skriver:

    Om man sätter på sig en kippa och därefter ständigt får höra ”yahood” bakom ryggen och mopedburna ungdomar kommer och rekommenderar dig att lämna området. då är det en ”no go zone” för judar.

    Sådana finns flera stycken av i Sverige.

  32. Ulf skriver:

    Vi har också ett riksdagsparti som vill göra det olagligt att importera kosher kött och omskära nyfödda pojkar.
    Om det partiet får igenom de lagförslagen så blir det alltså omöjligt för religösa judar att bo kvar i Sverige.
    Med din egen hemmasnickrade tolkning av begreppet ”no go zone” så vill alltså Sverigedemokraterna gör hela Sverige till ”no go zone” för religiösa judar.

  33. Från Graven skriver:

    De som hänger här på Vilks.net vet att jag är medlem i Humanisterna. Jag är emot all omskärelse helt enkelt för att jag vägrar att relativisera i samband med FN’s konvention om de mänskliga rättigheterna.

    Kosher eller halal-slakt är inget problem för mig om de följer djurskyddslagstiftningen. Folk får välja att omskära sig så mycket de vill om det sker av eget val i vuxen ålder.

    Om det är SD du avser så misstänker jag att de mycket väl kan använda djurskyddsargumentet som svepskäl. Vad har det med ”no go zones” att göra? Och varför tror du att SD-argumentet skulle vara ett legitimt argument gentemot mig i ”no go”-debatten?

  34. Från Graven skriver:

    Jordbruksverkets synpunkter på djurskydd och slakt:

    http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/djurskydd/slaktochannanavlivning/religiosslakt.4.37cbf7b711fa9dda7a18000220.html

    Det står ju svart på vitt att religiös slakt är OK så länge djuren bedövas! Vad är problemet?

  35. Pöbeln skriver:

    En dag in the no go zone…

    https://www.youtube.com/watch?v=svvH2r0V3zA

    Kanske kan det liva upp för pessimisten Vilks.

  36. CeDe skriver:

    Det råder förbud i Sverige att kupera hundars svansar men det råder inget förbud för att omskära gossebarn. Könsstympning av små flickor är olagligt men trots otaliga kirurgiska ingrepp i svenska flickors könsorgan både inom och utom landet har ännu ingen fällts för illgärningarna.
    Vår tidigare integrationsminister Ullenhag uttryckte att förbud mot könsstympning av pojkar skulle var en inskränkning av religionsfriheten.
    Att kriminalisera ISIS religiösa terror går däremot bra, där talas det inte om någon inskränkningen av religionsfrihet.

  37. Från Graven skriver:

    Pöbeln

    Det är ju främst dessa fantastiska människor som förlorar på att deras områden tas över av kriminella. Jag förstår inte hur de är behjälpta av att du och Ulf förnekar problemen!?

  38. Pöbeln skriver:

    Nu råkar jag känna många av dessa medlemmar, både muslimer o kristna. Är det något som är tröttande är det hur farbröder som vilks och graven ständigt ska uttrycka och tolka hur andra känner. Särskilt som det alltid sker med pessimistens ton. Engagera dig istället i de många härliga positiva krafter som rör sig här.

  39. Krister skriver:

    Klokt skrivet av Sten Levander, professor emeritus i allmänpsykiatri och rättspsykiatri, gästlärare vid Kriminologiska Institutionen, Malmö högskola, om hur man bör hantera kriminella som tar över ”nedgångna bostadsområden”

    http://www.svd.se/unga-kriminella-behover-frihetsberovas/om/debatt

  40. Från Graven skriver:

    Pöbeln

    tröttande… hur farbröder som vilks och graven ständigt ska uttrycka och tolka hur andra känner

    Var gör jag det!???

  41. Från Graven skriver:

    Trevligt att höra ifrån dig igen, förresten!

  42. CeDe skriver:

    Glassa på du bara Pöbeln i din bekymmerslösa tillvaro i en stad som med sin politik skulle glidit ner under Öresundsbron för länge sedan utan sin tilldelning av de kommunala utjämningsbidragen på närmare 5 miljarder per år. Livet leker, eller som optimisten säger: liket lever!

  43. Från Graven skriver:

    CeDe

    Fake. Nätet är fullt av just den här typen av arrangerade filmer.

  44. CeDe skriver:

    Spelar ingen roll – mina flickor har lärt sig självförsvar. Det borde vara ett skolämne.

  45. Lars Vilks skriver:

    Var har jag ”ständigt” uttryckt och tolkat hur andra känner?? Och på vilket sätt skulle jag vara pessimist? Mycket må man beskylla mig för, men inte pessimist.

  46. Ulf skriver:

    Från Graven frågar mig vad Sverigedemokraternas syn på olika judiska religösa regler har för relevans när det gäller debatten på detta forum om begreppet ”no go-zoner”.

    Från Graven menar att antisemiter med ursprung i Mellanöstern har gjort delar av Malmö till”no go-zoner” för judar. Däremot så anser inte Från Graven att förbud som skulle göra det omöjligt för religösa judar att bo kvar i Sverige inte skulle förvandla hela kungariket till en ”no go-zon” för religösa judar, det är inte logiskt.

    När jag läser Från Gravens inlägg så får jag faktiskt det intrycket att signaturen vill förbjuda omskärelse av nyfödda pojkar och på det sättet faktiskt aktivt arbeta för att om vi följer Från Gravens egen definition av vad som är en”no go-zon” förvandla hela Sverige till till en sådan plats, åtminstone för religösa judar.

    Varför inte bara använda wikipedias definition av vad en ” no go-zone” är istället för att hitta på egna varianter.
    Jag citerar från wikipedia: ”No-go-zon är ett område i en tätort som någon grupp, till exempel paramilitär eller kriminellt nätverk, har spärrat av så att området är bortom kontroll från staten (polis, militär etc.),[1] eller en plats det är förbjudet att beträda”

  47. Från Graven skriver:

    Ulf

    Du glömde följande ur samma(!) wikipediaartikel: ”När områden i Europa utpekas som no-go-zoner, menas vanligen förorter där polis och gendarmeri inte klarar av att upprätthålla statens ordning utan risk för konfrontation, beskjutningar och attacker, områden som också kallats parallellsamhällen och zone urbaine sensible (’känsliga urbana zoner’).

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.