1981: Kulorna mot yttrandefriheten

Som sagt var, det har på senare tid skrivits mycket om yttrandefriheten på den här bloggen. Och så var det serien med framträdande som skulle avslutas med Kruttunnan i Köpenhamn. På kommitténs föreläsningar brukar det vara lugnt och alls inget enormt intresse. En liten glugg som öppnades för att ge mig möjligheter att föreläsa sedan de flesta svenska dörrar hade slagits igen. Den ganska fåtaliga publiken fick uppleva fruktan & skräck – och tragedi. Jag kan inte säga att det drabbade mig, jag var väl påpassad.
Och var står vi nu i denna fråga?

Det här inlägget postades i yttrandefrihet. Bokmärk permalänken.

123 svar på 1981: Kulorna mot yttrandefriheten

  1. Kenneth Karlsson skriver:

    Daniel: vilka är det du syftar på när du skriver ”skurkarna i klassen”, som du menar att Lars Vilks ska häckla?

  2. minnesdagen skriver:

    Ja, Heidegger, det är märkligt, låter som en del här, som kritiserar Lars Vilks konst, tycker att det är dags att införa dödsstraff i Sverige.

    Inte dödsstraff för mord, däremot dödsstraff om man inte respekterar en oskriven regel, att en viss gud inte får avbildas. En oskriven regel som svenskar inte ens känner till.

    Att mer än 1 miljard människor förolämpats är rent nonsens. Människor i allmänhet, även muslimer, föredrar ett tolerant samhälle. Jag har själv haft en troende muslim som nära arbetskamrat.

    När det gäller IS och de desillusionerade terrorister som nu kommer tillbaka till västeuropa, så finns det ett uttryck, ’som man sår får man skörda’. Det är de svenska medierna, inklusive SVT, fullkomligt struntat i reglerna för journalistisk opartiskhet, och som hetsat mot Syrien och Assad, och därigenom gjort det lättare att uppvigla de där ungdomarna att åka ner för att kriga. Det är de svenska medierna, inklusive SVT, som spridit bilden av rondellhunden och pekat ut Vilks, utan att på ett pedagogiskt vis förklara varför bilden är viktig för yttrandefriheten, och varför vi i Sverige är toleranta mot religionskritik.

    Svenska medier, inklusive SVT, bär skulden till dessa blodsdåd. Inte en ensam konstnär.

  3. Från Graven skriver:

    Minnesdagen

    Hatten av – mycket väl analyserat!

  4. Rurik skriver:

    Under andra världskriget fick vi lära oss att om vi bara höll käft och inte retade Hitler och nassarna skulle nog allt gå bra.
    Det gjorde det också så därefter tror många svenskar att det är så man ska göra.
    Men idag har vi kanske 300 krigare i Syrien ,några har kommit hem och fler lär göra det.
    Och de blir knappast färre med tiden.
    Den här gången kan vi inte huka och hoppas på att allt bara ska gå över eller att någon annan ska ta sig av det obehagliga.
    Alla vet att den drunknande gärna drar med sig den simkunnige i djupet när han får panik.
    Men det duger inte om vi ska klara oss vidare som människor och samhälle.
    Vi kan inte sälja ut de värden som kommande generationer har krav på att få del i .
    Tyvärr är vi alla tvungna att ta ansvar och inte skylla ifrån oss på andra.
    Det är svårt . .

  5. Heidegger skriver:

    @Minnesdagen Hatten av!

  6. Ludvig K skriver:

    The medium is the message, som Marshall McLuhan en gång sa.

  7. Tallskog skriver:

    Kloka ord, ”minnesdagen”!
    Respekt!

  8. F.W. skriver:

    ”Yttrandefrihet ställs mot religionsfrihet”
    Vilket är rappakalja. De två står inte i någon som helst motsatsställning. Varför skulle det påverka min rätt att tro vad jag vill, om grannen får säga vad han vill? Och vice versa? Det är full möjligt, och dessutom nödvändigt, att ha både 100% yttrandefrihet och 100% religionsfrihet.

  9. Heidegger skriver:

    @F.W. Ja dessutom är väl religionsfriheten helt onödig? Borde det inte snarare heta Tankefrihet?

  10. Rurik skriver:

    Följande kan läsas i Jyllandsposten :

    Lars Vilks Komiteen, en støttekomité for den svenske kunstner Lars Vilks, udtrykker dyb medfølelse for ofrene efter weekendens skudepisoder, hvor to personer mistede livet, mens fem betjente blev såret.

    Komitéen hylder efterfølgende forsamlings- og ytringsfriheden.

    – Disse friheder må gælde for alle i et frit samfund. Ellers gælder de ikke for nogen, siger komitéens formand, Helle Merete Brix, i en pressemeddelelse.

  11. Från Graven skriver:

    Heidegger (& F.W.)

    Ligger mycket i det.

    Religionsfriheten är ju absolut på tankenivå – det är ju manifestationerna som begränsas.

  12. HemKär skriver:

    Je suis Vilks.
    Varför är så många religösa människor så korttänkta och ömtåade?
    Det finns verkligen ingen gud. OM det finns gud varför är den/de så elaka mot dem som tänker annorlunda. Lite mer tankemöda och gamla religioner borde förpassar dit de hör hemma, till historieböckerna.

    Frågan om att med konst hantera religionskritik är idag mer aktuell och nödvändig än någonsin. För detta är Lars Vilks värd att försvaras!

  13. F.W. skriver:

    @Heidegger: Håller med om att religionsfriheten kan ses som onödig. Dels omfattas den redan av de andra grundläggande friheterna (mötes-, åsikts-, organisations-, osv) och dels gäller den bara så länge den inte krockar med någon annan frihet. Ingen normalbegåvad person skulle t.ex hävda att ”friheten” att könsstympa barn trumfar barnets rätt till sin kropp.

  14. Från Graven skriver:

    F.W.

    Kulturrelativisterna gjorde livet mycket surt för dem som vågade närma sig könsstympningarna på 90-talet.

    Det var först när svenskar med annan etnisk och kulturell bakgrund började ta tag i saken som det överhuvudtaget gick att börja problematisera eländet.

  15. Heidegger skriver:

    @Från Graven. Fullständigt orimligt att manlig omskärelse fortfarande är tillåtet på minderåriga..

  16. Från Graven skriver:

    Ja, snacka om brott mot de mänskliga rättigheterna!

    Men religion muckar man ju inte ostraffat med – så glöm ens tanken på att försöka föreslå en lagstiftning emot manlig omskärelse.

    Här kommer båda kyrkan, Fi och allsköns kulturrelativister att slå sig ihop med både islamska och judiska samfund.

    Don’t go there.

  17. swrinken skriver:

    ”Från Graven o Heidegger”:
    – vilka misslyckade vrak så som de sketbrunahögerspökena brukar vara och se ut, psykopatin klämtar på er dörr
    …jisses tummen kraftigt ner för er 🙁

  18. Iak skriver:

    Nu har Vilks konstprojekt kostat två människor livet! Att en sådan självupptagen man inte kan visa människors tro respekt, utan i yttrandefrihetens namn, och i egenintresse, leker med människors liv.
    Varför?
    Detta är inget förvar för en vansinnig människas dåd i Danmark, men väl en värjan till Lars att lägga av. Någon form av samvete har du väl.

  19. Heidegger skriver:

    Kanske ska betala premien i alla fall: RH i bild på Rapport 1930!

  20. Lars Vilks skriver:

    Kanske det vore bäst att sätta åt mördarna? Inte skall väl dessa bestämma agendan? Dessutom, vad är det jag skall lägga av? Teckningarna gjordes 2007 och ur islamisternas synpunkt har inget av betydelse tillkommit. Förutom medieuppmärksamhet då attentat planerats eller genomförts.

  21. Mia Andersson skriver:

    Ge aldrig upp! Vi är med dig!

  22. Från Graven skriver:

    Lol

    Notera argumentationstekniken:

    – vilka misslyckade vrak så som de sketbrunahögerspökena brukar vara och se ut, psykopatin klämtar på er dörr
    …jisses tummen kraftigt ner för er

    Fast, inga särstavningar. Alltid något.

  23. Från Graven skriver:

    lak

    Att en sådan självupptagen man inte kan visa människors tro respekt

    Varför skall det visas respekt för religiösa ikoner vars påbud är människofientliga?

  24. Heidegger skriver:

    @Från Graven .. Ja Godhetsvänstern börjar få problem att få ihop sin världsbild tror jag.. Lindeborg hon knepar och knåpar..och sen har vi ”sär stavarna” och klientelet aningens högre upp..

  25. CeDe skriver:

    lak,

    Det finns ingen tro som kvalificerar sig för andras respekt. Tro är helt och hållet en privatangelägenhet.

  26. Kenneth Karlsson skriver:

    Iak: jag har för mig att det är attentatsmannens agerande som kostat två människor livet.

  27. CeDe skriver:

    Religionsfrihet innebär inte rätten att kräva andras respekt. Och det mest absurda är när troende tror sig ha rätten att ta död på dem som inte låter sig imponeras.

  28. CeDe skriver:

    Vilks har sannerligen ingen skuld i andras reaktioner. Var och en ansvarar för sina handlingar.
    Om jag berättar något för en grupp människor som alla reagerar olika på innehållet, skulle jag då vara ansvarig för alla deras upplevelser.

  29. Rurik skriver:

    . . och dessutom är det inte normalt att visa respekt för vad andra människor TROR ,dom kan ju tro vad som helst , eller hur ? Däremot är det inte helt fel att visa respekt för andra människors KUNSKAPER !

  30. CeDe skriver:

    Ja, som sagt respekt är något man förtjänar, inget man kan kräva.

  31. Molly. skriver:

    Låt oss anta att terrorn mot Vilks, Rushdie, och andra som står på listan skulle ha lyckats. Tror ni att dessa islamistiska mördare hade upphört att jaga människor att skjuta, bränna upp, piska och stena till döds? Människor skulle tysta av skräck för att hamna i islamisternas våld. Är det så ni vill ha Sverige? Vem ska stoppas den utvecklingen. Daniel Mia, Lak och Swrinken kommer inte lyfta ett finger för att motarbeta den farsot som växer fram. Om det är några som ska lägga av, så är det ni 4. Att hålla sig med syndabockar är medeltida och brist på kunskap.

  32. Rurik skriver:

    Den danska polisen har ännu inte publicerat namnet på attentatsmannen i Köpenhamn.
    Det har däremot Extrabladet och norska VG gjort.
    Som alla förstår är det upplysningar vi inte kan vänta oss att se i svensk press.
    Av kända skäl.

  33. Rurik skriver:

    Märkligt !
    Både DN och Expressen har gått ut med namnet.
    Något har hänt . .

  34. Mats skriver:

    Lars, jag försvarar din rätt och vår grundlag till yttrandefrihet. Nu undrar jag om du tycker priset blivit för högt som du antytt tidigare? Helt ok isf! Men jag undrar om ska du fortsätta vara den provokatör som tar ett steg tillbaka när nån reagerar, och som i allmänna, så neutrala och faktiskt nästan undflyende uttalanden ska fortsätta att undvika ha en åsikt eller mening med dina verk? Meningen med yttrandefriheten är given men att provocera och utmana rätten genom att provocera är inte alltid bästa vägen tillsammans. Jag hoppas att vi alla kan ställa oss frågan och diskutera meningen med vår yttrandefrihet men anar att en stor majoritet hänför sig den anti-musliminska högervåg som drabbat oss. Och jag är övertygad om att det är exakt det terroristerna vill. Många är vi som tycker saker och ting kunde vara bättre, du är såklart en av dom, men vi behöver förbättra oss och ta bättre beslut tillsammans (för det är dåliga beslut som tagit världen hit) och ju mer vi vill hota, hata, provocera och förlöjliga varann, ju svårare blir det. Jag tror inte att du läst hela min post och tror inte du kommer svara nått mer meningsfullt än våra PK-politiker men hoppas du kan uttrycka mer mening och mer av din person i vad du gör framöver, för jag undrar över värdet du tillför.

  35. Lars Vilks skriver:

    Problemet är som sagt vad du menar med att jag fortsätter att provocera. Det var väl 2007 som jag kom att göra det. Är det inte så att det är alla angreppen på mig som tycks vara provocerande för många och kanske också för dig eftersom man då framhåller att jag provocerar. På diskussionen igår skulle vi ta upp diskussionen kring Charlie Hebdo med hjälp av den franske ambassadören. Var det en onödig provokation. Själv tänkte jag tala om Tania Bruguera och Artur Zmijewski. Skulle det också vara onödiga provokationer?

  36. Anders Östberg skriver:

    Mycket stöd på Twitter, bloggar och Facebook för Lars Vilks. Men påfallande många lägger ängsligt in brasklappen ’han må vara en usel konstnär, men’, ’kraffsig teckning, men’ och liknande omdömen. Varför ser sig så många som självutnämnda konstexperter? Jag kan inte påminna mig att någon har skrivit värderingar typ ’han må vara en medioker författare, men’ om Salman Rushdie. Är litteratur allmänt mera respekterad än bildkonst eller vad beror det på?

  37. Lars Vilks skriver:

    Man vill ju ha en mera komplicerad och lite akademisk teckning. Att jag har gjort åtskilliga sådana bryr man sig inte om. Konstintresset når inte längre än att titta på samma teckning som man har gjort i åtta år.

  38. Från Graven skriver:

    Mats

    Vilka är det som hota, hata, provocera och förlöjliga varann?

    Och hur?

    Och så den avgörande frågan: varför skall människofientliga doktriner och deras religiösa ikoner respekteras?

    Jag får aldrig svar på den frågan när respekt-fundamentalisterna gör sina kortlivade nedslag här på Vilks.net.

    Kanske du kan utgöra ett undantag?

  39. Ludvig K skriver:

    Den litteraturtradition som Rushdie tillhör skiljer sig rätt mkt från den konsttradition som Vilks tillhör. Utan att vara expert på Rushdies författarskap så kan man väl säga att han snarare är en modernist än en postmodernist i sitt sätt att skriva. Men litteraturvärlden är ännu inte lika idédriven som konstvärlden, och är fortfarande i mångt och mycket fråga om hantverksskicklighet framför konceptualism. En annan faktor är att det är lättare att bedöma några bilder snabbt än att sätta sig in i ett författarskap och ta sig igenom böckerna. En tredje faktor är kanske helt enkelt att många tycker så.

  40. Ludvig K skriver:

    FG – varför ska miljontals människors vardag ifrågasättas? Islam är summan av dess utövare, inte dess urkunder. Jag tror en förutsättning för att man ska kunna mötas och ha fruktbar dialog är att man ändrar språkbruket.

  41. Rurik skriver:

    Mats !
    Var finner du ”den anti-musliminska högervåg som drabbat oss.”
    Är det inte så att Sverige är ett av jordens mest invandrarvanliga länder ?

  42. Från Graven skriver:

    Ludvig

    Vilken vardag avser du?

    Den vardag där religionstillhörigheten främst är en privatsak och att gemenskapen utgår ifrån detta?

    Varför skulle någon vilja ifrågasätta en sådan vardag så länge ingen far illa av ett jämlikt religionsutövande?

    Men nu ser ju stora delar av den islamska världen inte ut så!

    Är det verkligen dig egalt att så stora delar av den islamska världen på fullt allvar menar att kvinnan är underställd mannen?

    Titta på Saudiarabien, Iran, Egypten, Afghanistan, världens femte folkrikaste land Indonesien; där månggifte (dock inte reciprokt) är den lagstadgade normen.

    Ludvig – allvarligt talat – varför väljer du dig att göra dig blind för alla delsummor som till syvende och sist utgör totalsumman?

    Och varför vägrar du med en dåres envishet att se kausaliteten mellan doktrin och handling?

  43. Rurik skriver:

    Ludvig K.
    Jag är faktiskt lika nyfiken som Från Graven på dina svar på dessa mycket viktiga frågor !

  44. Från Graven skriver:

    Ludvig

    Ta den tid du behöver.

    Ser fram emot ett intressant och välgrundat svar imorgon – för nu är det sängdags.

  45. Hemkär skriver:

    Förlåt min okunnighet men varför är en berättelse i bilder sämre än en i textformat? Varför är bilder av mannen Mohammed från Mecka så provocerande idag år 2015?
    Det finns ju i kristendomen en uppsjö av historiska bilder som visar på hur Kristus levde och uppförde sig. Skulle en bilderbok om Mohammeds liv och leverne ha samma sympatiska innehåll? Tror inte det, nä just det. Det skulle bli bilder med svärd, svek och gubbsex. Rätta mej om jag har fel. Är här orsaken till bildcencuren? Att fråga är fritt. Är svaret givet?

    (Det finns verkligen ingen gud. Verkligheten bevisar det. Men det finns tro, hopp och kärlek till medmänniskor. Det stavas humanism.)

  46. Pöbeln skriver:

    Ni som är intresserade av upprinnelsen och möjlig bakgrund till bildproblemet inom religion bör titta på:
    1: Iconoclasmen
    2: Andra konciliet i Nicaea och och tillåtandet av vördande av ikoner.
    3: Införandet av treenigheten, där ”gud” får tre olika relationer till det fysiska.
    4: Ortoxin och dess relation till ikoner (gudomliga bilder)

  47. Ludvig K skriver:

    Von Graven: jag uttryckte mig otydligt, det måste jag ge dig. Så jag omformulerar frågan: varför ska miljontals människors dagliga väg till ett bättre liv hånas och bespottas?
    Ett av många skokläm är nog att många muslimer inte tolkar en muhammedkarikatyr som någon godhjärtad ambition att förbättra situationen för kvinnor i muslimska kulturer. Om nu syftet är att göra tillvaron bättre för människor i andra kulturer, kanske det finns mer effektiva metoder än den här lite chauvnistiska formen av hån och aggressivt torgförande av HUR JÄVLA FEL ISLAM ÄR.
    Det är inte heller svårt att se hur historien upprepar sig med den vite mannens gospel, uppdraget att åka runt och frälsa världen ifrån ondo – allt under västerlandets vajande fana.

  48. CeDe skriver:

    Ludvig K,

    Kanske du har något mirakelmedel om hur muslimska kvinnors situation kan förbättras. Påpekas bör också i sammanhanget att det inte bara är männen som skriker efter sharia.

  49. Kenneth Karlsson skriver:

    Ludvig K: så du vill att man ska måla bilder som förbättrar muslimers villkor. Hur ska den bilden se ut?

  50. Från Graven skriver:

    Ludvig K

    Det du stör dig på – är det formatet på islamkritiken – eller islamkritiken i sig ?

    Jag tror vi måste bena ut det så att jag förstår din fråga rätt.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.