2386: Våra senaste sammandrabbningar

I brist på intressanta konstnyheter får man glädja sig åt det svenska språkspelets senaste förvecklingar. Åhléns Lucia gav upphov till en hord av kommentarer. Att det fanns en liten grupp som gav järnet i det här ämnet är knappast förvånande. Och att det så upphettat ligger i tiden. Jens Liljestrand (Expressen) menar att sådant hat skall hånas och förnedras. Vill man ha lite mer liv i luckan kan man välja det: Hata mera, hata mest, varför inte? En annan liten detalj i hans artikel är när han tjuvlyssnar på några anställda på den servering han hade uppsökt. Det är fortfarande så att man har rätt till att ha privata åsikter och ventilera dem privat. Men man får se upp, journalisterna finns överallt och spetsar sina öron.

Man kan tänka sig vem som helst som Lucia eftersom devisen ”allas lika värde” annars skulle få slagsida. Finns det någon som man inte kan tänka sig som Lucia? Jag kan bara komma på en. Min egen favorit är den patafysiska krokodilen. Den lär dock inte förändra traditionen.

Ett annat inslag av mera allmänt slag är Mattias Hagbergs uppgörelse med liberalernas kritiska syn på bland annat identitetsvänstern (DN). Hagberg tycks se det som om den mörka sidans skuggor har förlängts till dem som borde ta rättelse. Frågan är dock vad han tänker sig att hans inlägg skall ha får verkan. Några särskilt bärande argument finns inte att tillgå och de utpekade kommer att med näbbar och klor försvara positioner, vilket inte är så svårt. Rutinerade debattörer kan briljera med sin teknik. Ett tidsdokument är det i alla fall fråga om.

Det här inlägget postades i politik. Bokmärk permalänken.

99 svar på 2386: Våra senaste sammandrabbningar

  1. sl skriver:

    Dagspressens parnass på defensiven, hur kommer det sig? De är utmanade av överlägsna skribenter på nätet, som blir lästa. Varje gång den förvarar sin osammanhängande världsbild, reses femtio äntringsstegar mot murarna.

    En liten detalj saknas i det defensiva pennfäktandet; elefanten i rummet. Vem är det som tagit hit auktoritära värderingar, som gör att elfenbenstornet på Gjörwellsgatan måste skylla på högervridning? Vem åstadkommer högervridning, och ser till att den humanitära stormakten ådrar sig löje och offrar sina pensionärer? Vem attackerar frigående kvinnor, bögar, judar och pensionärer, vem är här utan uppehållstillstånd, men samlas inte in i läger för att transporteras hem?

    Vem kan det vara? Om svaret är ett Odyssevskt “ingen” har alla liberalerna visat sig vara konservativa, innerst inne. Det trodde nog alla Lagerkrantzarna till att börja med. Frågan är hur de blev tongivande i Sverige.

    Då kommer vi till den andra punkten; den svenska naiviteten. Passar inte verkligheten med kartan stoppar svensken huvudet under kudden, trots att den är gjord för att ha huvudet på.

  2. CeDe skriver:

    Om Åhléns hade som tanke att årets lucia skulle representera någon ur det svagare skiktet i samhället så lyckades de väl inte helt bra. Vare sig barn eller färgade eller det maskulina ligger väl speciellt risigt till i Sverige.
    Nej, för att vara riktigt på hugget så borde Åhléns ha satt ljusen på en fattigpensionär.

  3. Molly skriver:

    Åhlens reklam har väckt känslor åt alla håll.Det är sorgligt. Jag tänker på mormor som hade en livsregel. Var sak så sin plats! När mina barn var små gick de på “dagis”. Då bestämdes att alla som ville vara lucia fick vara det. Då fanns minst 8 små lucior i tåget och alla föräldrar var glada och tog bilder. När mina barnbarn gick på dagis/förskolan, så fick pojkarna veta att de inte fick vara pepparkaksgubbar! Det kunde kränka alla barn som inte var vita! Ett av barnen ville inte vara med i tåget eftersom han ville vara pepparkaksgubbe. Privat, och utanför det offentliga livet har folk accepterat att gamla mormor får vara lucia, att den som förtjänar uppskattningen bäst får bära kronan. Men när man använder små barn i reklamvärlden, för att få folk att köpa mer paket inför julen och då tar till politiskt korrekta lucior, då protesterar människor. Vad har denne lille pojke använts till? Som reklam för Åhlens? Har han själv valt att klä sig i en typisk kvinnoklädsel och låtit sig fotograferas i reklamsyfte? Visste föräldrarna till pojken historien om Lucia, en flicka som torterades, och dog för sin kristna tro? Eller har symbolen Lucia tappat sitt symbolvärde. Då tror jag att luciatraditionen kommer att försvinna. Den gamla lucian i rullstol på “hemmet” är en utmärkt lucia. Hon var rätt kvinna på rätt plats. Detta har ingenting med rasism, allas lika värde att göra! En pojkklass hade en gång valt en pojke i klassen till sin lucia. Helt Okej! Men han användes inte som stadens lucia.

  4. sl skriver:

    En fattigpensionär som Lucia hade kanske varit “problematiskt” och “ställt grupper mot varandra”?

  5. mohammad skriver:

    Om nu hen tycker att Sverige är så erbarmligt eländigt käre SL – varför då inte packa kofferten att förslagsvis med en enkel på fickan söka lyckan någon annanstans?

    Inte skall du gå här hemma och må dåligt kompis.

    Världen väntar på dig – Give Me A Smile Buddy…;)

  6. Jor-El skriver:

    Det stormar i vattenglaset, ankdammen briserar. Det gamla, lätt obekväma, uppdraget att välja skolans / stadens / landets ”snyggaste tjej” har muterat till något annat.

    Frågan är om det nutida Sverige kan ha något annat än en normkritisk Lucia hädanefter?

    Ett barn har blivit offentligt näthatat – här gäller det att stå upp för grundläggande värden i samhället! Och känns inte en blond kvinna i rollen väldigt exkluderande, unket förlegat och subversivt mot den samtida offentliga moralen i vilket fall som helst?
    Kanske funkar lokalt i Falköping och Sollefteå några år till, men vad gäller Åhléns och liknande sammanhang spår jag att en ny tradition kommer att byggas på ruinerna av den gamla.
    För att skona skyddslösa barn från hatarna kommer normkritiska portalfigurer som Rickard Söderberg, Kakan Hermansson, Mark Levengood och Özz Nujen att axla uppdraget framöver. Straighta kvinnor med rätt värdegrund som Malena Ernman, Alexandra Pascalidou och Veronica Palm kommer att figurera som pepparkaksgubbar.

    Pride – winter edition, som lyser upp i decembermörkret.

  7. mohammad skriver:

    Jimmie Åkesson som Lucia – kontrasterade av Ekerotharna i stormtruppsmundering och resten av Riksdagsgruppen som stjärtgossar.

    En fet normerande glassning som tydligt ville stilla opinionen – som jag ser på det…

  8. CeDe skriver:

    Kanske är det en rekommendation du borde ställa till bilbrännarna och dylika i stället, mohammad.

  9. Jor-El skriver:

    Munter moteld:

    http://www.expressen.se/kultur/dramatisk-forandring-av-dn-kultur-pa-60-ar/

    Full KulturKampf inom Bonnierkoncernen nere vid Marieberg.

  10. Från Graven skriver:

    Har mohammad öppnat upp för “RAUS!”-argumentet!?

  11. Ulf skriver:

    Johan Westerholm verkar inte förstå skillnaden mellan att kritiskt analysera en persons texter och uttalanden och känna hat mot denna person. Bara för att Mattias Hagberg inte sympatiserar med de personer åsikter vars texter han analyserar så behöver alltså Mattias inte hata dessa personer.

    Johan Westerholms blogg är fylld av sådana tankevurpor men vad kan man egentligen begära av en skribent som anser att oavslutade akademiska studier är en merit!

  12. Ulf skriver:

    Om någon öppnat för “raus” argumentet så är det väl du “Från Graven” som vill göra det omöjligt för religösa judar att bo kvar i Sverige!

  13. CeDe skriver:

    Om fysiskt misshandel av sina små barn ska vara avgörande för om man vill stanna i ett land eller inte då är det väl bara att säga god-by!

  14. Ulf skriver:

    Jag märker att du har ungefär samma syn på mänskliga rättigheter som islamister “CeDe”.
    Precis som de helt flott anser att alla kan få bo i deras kalifat om de bara ger upp sin “felaktiga” kultur och religion så anser du att judar är välkomna att leva i Sverige, bara de inte lever som judar!

  15. CeDe skriver:

    De får gärna leva som judar men även deras barn har mänskliga rättigheter.

  16. Från Graven skriver:

    Ouch!

    Ulf totalt förödmjukad av CeDe. Tyvärr inkapabel att förstå detta.

    Börjar jag även tycka mig ana att Ulfs antisemitism är på väg tillbaka i trådarna? Jag trodde vi skulle slippa den typen av Goodwinska bataljer, men vill Ulf öppna upp den striden igen så gärna för mig. Jag bereder mig på en mycket lång – och för de andra forumdeltagarna mycket tråkig – viljornas kamp mellan mig och antisemiten Ulf. Men, so be it!

  17. Per skriver:

    Barns universella mänskliga rättigheter är en fundamental och central fråga i det kulturkritik som nu pågår. Västerländska demokratiska sekulära medborgare i gemen kommer aldrig att ge religiösa samfund rätt att indoktrinera/hjärntvätta barn till en lydiga mentalt förslavade församlingsmedlemmar. Det finns i vårt “kulturella DNA”. Fatta det Ulf! Även så kommer aldrig flickors och kvinnors underordning som ett lägre stående kön i enligt med den muslimska islamska traditionen att accepteras. Ett permanent utanförskap och parallellsamhälle är prognosen för islam i Europa och Nordamerika. Och med tiden sannolikt ett inbördeskrig mellan dessa två inkombatibla samhällen. Underkastelse finns inte på kartan.

  18. Från Graven skriver:

    Egentligen fattar jag inte varför vi slösar tid på Ulf.

    För min del har jag inga problem att avfärda honom permanent och konsekvent bemöta honom som den obegåvade djurplågare han är.

    Man skickar honom en film på skäktning som får normala människor att må dåligt och hans svarar med att “halal är smaskens” och påståenden om att djurskydd är antisemitism.

  19. CeDe skriver:

    Barn och djur måste kunna skyddas från religioners idiotier.

  20. Lars Vilks skriver:

    Du har dragit det här många gånger men om jag förstår saken rätt är det en principsak. Skall religiösa behov beaktas högre än, som i det här fallet, bestämmelser om slakt? Vad jag kan förstå är sådan slakt tillåten om bedövning ingår. Det verkar rimligt att man får acceptera en sådan ordning.

  21. Från Graven skriver:

    Javisst! Det är min hållning.

    Så länge djurskyddet beaktas så är religiös slakt OK

  22. Från Graven skriver:

    Och för att förtydliga skillnaden mellan min och Ulfs position så anser Ulf att det är antisemitism att kräva att den svenska djurskyddslagstiftningen beaktas eftersom att kosherslakt inte tillåter lugnande/smärtstillande preparat/metoder.

  23. Ulf skriver:

    “Per” verkar för det första inte ha förstått att det är judendomen och inte islam som diskuteras i den här tråden.
    Med tanke på att kvinnor i Europa för hundra år sedan allmänt saknande rösträtt, skydd mot våldtäkt inom äktenskapet och i praktiken var uteslutna från högre utbildning och en yrkeskarriär så verkar det du “Per” kallar Europas “kulturella DNA” ha en mycket kort historia.

    Faktum är att din intoleranta inställning till judendomen “Per” visar att du själv verkar sakna detta av dig så prisade kulturella DNA.

  24. CeDe skriver:

    Ulf, praktiken är väl ändå de samma i de här ämnena – omskärelse och slakt.

  25. Från Graven skriver:

    Exakt

  26. Per skriver:

    Ulf

    Kvinnan hade en bättre ställning i samhälle och familj i Europa redan på medeltiden än vad hon har i många muslimska länder 2016, tror jag man kan påstå. Även så på vikingatiden kanske? Flickor fick gå i skola, och i samma klass som pojkar, sedan åtminstone 200 är i Sverige.
    Omskärelse av pojkar enligt judisk tradition betraktas nog av de flesta européer och framför allt skandinaver som en avskyvärd barbarisk kulturyttring som bör förpassas till historiens skräphög. En form av barnmisshandel helt enkelt. Och denna uppfattning är knappast förknippad med antisemitism generellt.

  27. Jan skriver:

    post-truth adjective

    Relating to or denoting circumstances in which objective facts are less influential in shaping public opinion than appeals to emotion and personal belief

    16 November 2016, Oxford, UK: Today, Oxford Dictionaries announces post-truth as its 2016 international Word of the Year. The Oxford Dictionaries Word of the Year is a word or expression chosen to reflect the passing year in language. Every year, the Oxford Dictionaries team reviews candidates for word of the year and then debates their merits, choosing one that captures the ethos, mood, or preoccupations of that particular year. Language research conducted by Oxford Dictionaries editors reveals that use of the word post-truth has increased by approximately 2,000% over its usage in 2015.

    ‘It’s not surprising that our choice reflects a year dominated by highly-charged political and social discourse,’ says Casper Grathwohl, President of Oxford Dictionaries. ‘Fuelled by the rise of social media as a news source and a growing distrust of facts offered up by the establishment, post-truth as a concept has been finding its linguistic footing for some time.’

    Jan

  28. CeDe skriver:

    Slakt är väl tyvärr fortsatt nödvändigt men bör ju utföras så smärtfritt som möjligt.
    Omskärelse är ingen nödvändighet, om det så vore skulle det väl utföras på alla gossebarn. Könsstympning av flickor borde snarast kriminaliseras globalt av FN.

  29. Ulf skriver:

    Signaturerna “CeDe” och “Från Graven” har uppenbarligen missat skillnaden mellan kosher och halal slakt. Att påstå att de “de samma” är helt fel!

  30. CeDe skriver:

    Informera oss då om skillnaderna är så stora.

  31. Från Graven skriver:

    Skäktning. Nationalencyklopedin:
    Skäktning är en slaktmetod föreskriven inom judendom (kosherslakten) och islam (halalslakten). I båda fallen avlivas djuret genom att halspulsådrorna skärs av med kniv.

  32. Ulf skriver:

    När man läser inläggen från “Per”, CeDe”, “Från Graven” och “sl” är det inte svårt att förstå varför företrädare för judiska organisationer väljer att inte stödja Sverigedemokraterna trots partiets skarpa kritik mot islamism och närmast helt oreserverade stöd till Israel.

    Både Sverigedemokraternas och de ovan nämnda signaturernas kritik av islam beror inte på något annat än intolerans mot allt som inte anses höra hemma i svenska kultur, vare sig dessa företeelser tillhör islam eller judendomen.
    Denna intolerans är del av den tradition av europeiskt tänkande som nästan förstörde den europeiska kulturen i mitten på förra århundradet och som nu borde vara död och begraven för alltid!

  33. Ulf skriver:

    Ni har uppenbarligen fortfarande ingen koll på skillnaderna mellan halal och kosher slakt “Från Graven” och “CeDe”. Varför inte läsa på lite om det ämne ni försöker diskutera!

  34. CeDe skriver:

    Vi fick inget svar,Från Graven. Bara en massa gallimatias.

  35. Från Graven skriver:

    Ha ha!

    Nationalencyklopedin satte Ulf på plats och då drar han rasistkortet!

    lol

  36. Från Graven skriver:

    Vem tror du att du är, Ulf!?

    Jag understryker det ojämlika med islamsk doktrin – koranen 4:34 – att kvinnan skall slås om hon inte lyder, samt att skäktning är en grym slaktmetod, och du har mage att dra paralleller med nazismen!

  37. Ulf skriver:

    Jag vet åtminstone att jag är mer påläst om och allmänbildad än vad du är “Från Graven”. Om du hade läst på lite om hur slakt går till i Sverige så hade dina inlägg sett helt annorlunda ut, så enkelt är det!

    Att förfölja judar på det sätt som du “Från Graven” och” CeDe” vill göra visar att ni båda helt anammat det ödesdigra västerländska kulturarv av myter och antisemitism som var grogrunden till nazismen.
    Istället för att gnälla på mig som påpekar dessa enkla självklarheter så borde du och “CeDe” fundera över vad som gjort att ni valt att bejaka denna helt bisarra verklighetsuppfattning.

  38. Från Graven skriver:

    Vem tror du att du är, Ulf!?

    Jag understryker det ojämlika med islamsk doktrin – koranen 4:34 – att kvinnan skall slås om hon inte lyder, samt att skäktning är en grym slaktmetod, och du har mage att dra paralleller med nazismen!

  39. CeDe skriver:

    Ja du Ulf, verkligheten är verkligen bisarr när man väljer att skära bort frisk vävnad på små barn.

  40. Ludvig K skriver:

    Alltid lika kul att se hur FG tappar fattningen och får sällskap ner i diket av CeDes höga IQ….

  41. Från Graven skriver:

    Det besynnerliga är att ingen av Ludvig, Ulf, mohammad eller Pöbeln visar någon större indignation över en doktrin som stipulerar att kvinnor skall slås (koranen 4:34).

  42. Ulf skriver:

    Det är inte islams dumheter som diskuteras i denna tråd “Från Graven” utan det antisemitiska arvet i europeisk kultur och hur det arvet hålls levande i även i vår tid genom Sverigedemokraternas krav på att göra det kriminellt att leva som jude i Sverige!

  43. Från Graven skriver:

    Det som diskuteras i tråden är bland annat hur islam gjorde gemensam sak med nazismen:

    https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/bd/Bundesarchiv_Bild_101III-Mielke-036-23%2C_Waffen-SS%2C_13._Gebirgs-Div._%22Handschar%22.jpg

    Sedan diskuterar vi även hur den arabiska slavhandeln motsvarar den transatlantiska i volymer och till och med fördaterar denna med 700 år.

  44. pöbeln skriver:

    Ett par briljanta kommentarer av Ulf. Anti-liberalerna FG och CeDe svara som vanligt med att byta ämne.

  45. pöbeln skriver:

    I Sverige höll vi slavar fram till 1335 och Eriksgatan.

  46. CeDe skriver:

    Och? Hur många håller vi idag?

  47. pöbeln skriver:

    Det är först genom liberaliseringar som arbetare kommer att ses som något annat än trälar. Se Ådalen 1930. Det är denna liberaliseringsprocess Graven och CEDE nu vill backa tillbaka. Det är så att de inte är beredda att betala det pris som kommer med liberal demokrati. Allt det som gett er ert välstånd måste ni också vara beredda att ge till andra.

  48. CeDe skriver:

    Man får inget till skänks här i världen, pöbeln. Man måste arbeta för det.

  49. pöbeln skriver:

    Ja din lilla hjärna arbetar ju hårt på att av-liberalisera sverige. Kanske kommer du sakna rättigheterna när du eller din familj blir av med dem. Vill du verkligen leva i ett Sverige där pöbeln tvingas gå in i garderoben igen, CeDe?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.