Reaktionerna på terrordådet i Bryssel tycks vara desamma som vanligt. I det politiska spelet skall det förklaras utan att något annat kommer fram än att vi borde göra någonting åt det.
Medan man kontemplerar detta drag- och släppspel kan man roa sig med senaste nytt från åsiktskorridoren. De senaste dagarna har Lena Adelsohn Liljeroth och Ulf Adelsohn lämnat värdefulla bidrag till denna fatala komedi. Kanske är det åldern som ställer till det. För det är ändå rutinerade politiker som borde förstå att om man andas ”läsa avpixlat” kommer stormen i vattenglaset att bli till en magisk brustablett. Och när de sedan antyder ”mediernas mörkläggning” är det självklart att sådant inte passerar ostraffat. I och för sig är det inte ens ett kontroversiellt påstående. Det finns otaliga exempel på välvilliga vinklingar men det gäller att ha förberett sig med ett batteri av övertygande exempel. Nu villade Adelsohn bort sig; han borde ha vetat bättre. Men god underhållning blev det. Se Dagens Medias känsloutbrott och Adelsohns försök till försvar (Expressen).
Även konsten har något att erbjuda. Vi får t ex i SvD lära oss att känna igen bra konst. Den texten är så förvirrad att jag genomströmmas av en stor matthet. Ann-Sofi Noring borde kunna lite bättre än det hon visar upp. Det menas att fem aspekter skall fånga upp det väsentliga vad gäller konstens kvalitet: Känsla, estetik, skicklighet, intellektuell stimulans, kreativitet. Först får man slå fast att dessa aspekter kan tillämpas på väldigt mycket utan att det skulle ha något med konst att göra. Exempelvis kan ett föredrag om våra vanligaste svampar klara av allt detta utan att vi ropar efter konstkvalitet. Vad man känner igen är de gamla visorna om olyckliga försök att ringa in konsten med karakteristika som varken är nödvändiga eller tillräckliga. Utöver att vi får veta att Warhol funderade mycket över döden dyker givetvis också Hilma af Klint upp. ”Symmetriska former och mjuk luftighet”, ett yttrande som kombineras med ”Klint verkade i en tid när kvinnor hade väldigt svårt att få uttrycka sig i bild”. Den formuleringen är också en kvalitetsaspekt som dock inte finns i registret. Det är en kvalitet att vara kvinnlig konstnär särskilt när det handlar om historia. Men starkare än så (och här har vi en genuin kvalitet) är Modernas våldsamma satsning på att göra Klint till en stor konstnär.
Och det är det väsentligaste: Att någon i position utropar något som bra konst (motiveringarna är oftast mindre väsentliga, en kunnig skribent vet hur slipstenen skall dras). Men för att det skall lyckas måste man få tillräckligt många seriösa aktörer att haka på. Så skapas konstnärlig kvalitet.
Lars: Ja, det vet jag med. Du behöver inte undervisa mig i skillnaden mellan metaforisk och bokstavstrogen läsning av en helig skrift.
CeDe: Så länge du skriver onyanserat och svepande om världsreligionerna kommer inte jag att, som du skriver, ”släppa taget”.
Adam, jag skrev en lite längre text före den du relaterar till, men den sitter fast i nätet.
Är min dator paj, eller….. Av de 52 kommentarerna till 2247 visar sig bara de två senaste?
Jag ser att det stämmer men vet inte varför. Alla kommentarerna finns kvar på redigeringssidan.
Adam, jag ska inte skriva svepande om religioner utan bara om min egen absoluta åsikt om islam:
Islam är ingen religion utan islam är en stor bluff iscensatt av ett gäng maktgalna män. Idén om ängeln Gabriel och Allah är en fint för att skrämma till sig oinskränkt makt över kvinnor och förmå dem till total lydnad. Och med svärdens hjälp ska sen även resten av världen intas och underkastas de påhittade urkunderna.
hej Lars, det har blivit fel på inställningarna hos dig, tror jag. Man kan inte hitta tillbaka till gamla kommentarer hur man än försöker.
Jag har sett det. Webmastern för titta på det.
Det har sagts förut att alla civilisationer har ett tak.
Den nyligen avlidne nobelpristagaren Imre Kertéz har uttryckt det så här angående den pågående islamiseringen av Europa:
Civilisationen når ett stadium av övermognad där den inte bara är ur stånd att försvara sig, utan där den på ett till synes obegripligt sätt dyrkar sin egen fiende.
Frågan är om Europa är EN civilisation? Den germanska, den latinska och den slaviskt ortodoxa delar vissa grundläggande saker, men språken är faktiskt olika.
Är dessa verkligen övermogna? Är det inte vänstern som är övermogen, dess offentliga dominans som självpåtagen kristen arvtagare som spelat ut sin roll, och är det inte dags för uppryckning? Är det inte så att liberalismen inte är liberal, socialismen har tappat paradiset och konservatismen spelar för liten roll jämfört med individernas reala värderingar.
Exempelvis är ju vänstern oerhört konservativ och framstegsobenägen, allt förklätt med en gigantisk påfågelsstjärt av åsikter och bristen lust att lära sig något som teknik eller ekonomi. Det är ju så ”lätt”.
Historien är full av exempel på högre civilisationer som dukat under för aggressiva barbariska och lägre stående folkgrupper.
Med högre civilisering kommer ökad feminisering och därmed ökad utsatthet för det mer djuriska i människan.
Jag har precis börjat läsa Michel Houellebecqs ”Underkastelse” som tillskrivs profetiska kvaliteter.
De produktionstekniskt och militärt bäst organiserade samhällena brukar vinna militära konfrontationer. Ren numerär brukar också vara av betydelse.
Den enes död den andres bröd – antagligen helt naturligt.
Kvinnor inom Islam är bara knullboskap.
Jag kan inte heller hitta ett inlägg jag gjorde med ett förslag om ett kontrakt som invandrare får underteckna och godkänna där man informeras om de vanligaste skillnaderna i lagstiftning och traditioner mellan hemlandet och Sverige.
Poängen är att Hanne Kjöller skrev i gårdagens DN (endast pappersupplagan) i stort sett samma sak. Jag tänkte fråga henne om hon oxå följer LV:s hemsida.
Vi kan oxå notera att de myrsteg DN började ta i höstas i sin helomvändning nu ökat betydligt i längd.
Ateisten
Skulle inte tro att hon gör det.
Och skulle hon ändå göra det så tyder ganska mycket på att hon inte låtit någonting här sagt göra intryck på henne.