2246: Opera och terror

Jag har varit några dagar i Stockholm. Nyheterna från Bryssel fick jag naturligtvis kännedom om omedelbart. Terrordåden har mer eller mindre blivit ett normaltillstånd; ”Jaha, nu igen…” Min situation påverkas av detta på annat sätt än att en del människor blir ännu mer oroliga och när jag då dyker upp tycker de att jag borde vara någon annanstans.

Huvudanledningen till besöket i huvudstaden var att gå på operan för att se Pelléas och Mélisande. Den operan har jag ägnat mycket tid för en videobearbetning men jag hade aldrig sett den på scen. Claude Debussy skrev den vid förra sekelskiftet. Det ständiga problemet när man skall en sådan föreställning är om den oundvikliga moderniserande bearbetningen är uthärdlig. I det här fallet gick det väl för sig men det tillförde inte så mycket. När prinsen går vilse på vildsvinsjakt i en svårgenomtränglig skog finner han Mélisande i en tunnelbanevagn. Hon har kort kjol och hennes berömda hår, när det är dags att plocka fram det, är en peruk. Lite tuff brud. En av de mest kända scenerna utspelas när hennes uppvaktare, prinsens halvbror, Pelléas, famlar efter hennes långa hår som hänger ned från ett fönster. Då avlevereras operans enda aria. Scenen brukar vara stillsamt vacker men i den här versionen svingar Mélisande sitt löshår som en lasso över något som nog skall vara en fönsterkarm. Sådant får man stå ut med, det är bara så att kreativa tillägg anses vara alldeles nödvändiga.

opera16
Kungliga operan i väntan på Pelléas och Mélisande

Det här inlägget postades i om utställningar m m, politik. Bokmärk permalänken.

5 svar på 2246: Opera och terror

  1. benke bus skriver:

    Hej konstälskare!

    Det var inte bättre förr, men det är djävligare nu.
    Alla covrar alla och alla pissar på ett eller annat sätt i kors.
    Som han sa!

    Satsa på Dig själv, spy i medvind.
    Gå gatan fram
    blind för andra
    Läs estetik
    bli ett vackert lik.

    Glad påsk, önskar B.A.

  2. CeDe skriver:

    Du är oförutsägbar du Lars Vilks. Man trodde du skulle ge dig ut i vida världen men du åker till Stockholm och går på Operan och möter världen därifrån.. Rörande på något vis.

  3. Molly skriver:

    Jag grubblar:Vad i operans tema kan knytas till vår samtid? En tunnelbanevagn, förvisso och kasta sitt löshår är ju en tidens markör. Musiken är ju som den är. För mig är det obegripligt att dagens transportvagn kan tillföra något till temat? Svartsjuka i ett triangeldrama är ju inte någon nyhet. Jag har alltid varit skeptisk till att spela Hamlet i moderna kläder men med Shakespears text i behåll. Det skär i öronen som en falsk ton! Men hoppas att operan ändå kunde ge dig något nytt.Koreografi?Scenografi?

  4. Från Graven skriver:

    Svenska Akademin fördömer dödsdomen mot Rushdie – 27 år försent:

    http://www.svenskaakademien.se/press/pressmeddelande-fran-svenska-akademien

    Förstår ni nu varför man aldrig på några villkor får tillskriva det svenska kulturetablissemanget någon trovärdighet i frågor som rör mänskliga rättigheter och yttrandefrihet.

  5. Från Graven skriver:

    Det är med andra ord bara för Lars Vilks att vänta sisådär 20 år på att det svenska kulturetablissemanget ska börja sluta upp bakom honom.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.