2173: Det osägbaras återkomst

Han tenderar igen att bli riktigt besvärlig, Makode Linde, som 2012 stormade in i konstvärlden med sin tårta. Denna gång lägger han ytterligare börda på den hårt prövade kulturhuschefen Benny Fredriksson. Saken är redan het i medierna (DN) (Kulturnyheterna). Hans planerade utställningen i januari skall ha titeln ”Negerkungens återkomst”. Fredriksson kan inte acceptera detta som han menar är en kränkande rubrik, Linde parerar med att han vill appropriera uttrycket. Linde kan inte utan vidare avfärdas eftersom han tillhör den utsatta gruppens representanter. Andra representanter i samma grupp kommer med största sannolikhet att visa sig från sin strävaste sida.

En vän av beskyddande ordning, konstkritikern Clemens Poellinger, avvisar Lindes verk som ”ett simpelt trick”. Nackdelen med att ta fram sopkvasten med de orden är att man alltför väl känner igen dem från långa rader av konstnärliga framstötar. De provocerade brukar tillgripa sådant för att visa sin överlägsenhet, ”så simpla skulle aldrig vi vara”.

Antirasistentusiasterna är naturligtvis redan igång, kulturvetaren Araia Ghirmai Sebhatu (som med största omsorg följer alla ärenden som kan länkas till denna problematik). ”Frågan är om De Geer ska fullborda den koloniala cirkeln och som auktionsförrättare, i Kulturhuset, sälja Makode Linde till högstbjudande”, skriver han på FB.

Nå, allt detta är precis som det skall vara när bordet är dukat för ett litet konstäventyr. ”Konst skall vara som en knytnävslag i magen”, sade en tidigare Kulturhuschef, Beate Sydhoff, till mig en gång i tiden. Om hon verkligen menade det kan man undra, men nu har det hänt (igen) på den institution som deklarerar sig som havande högt i tak.

Rasistängsligheten har nått sådana formidabla höjder att det är hög tid att konsten sätter in sina estetiseringsinstrument för att avlocka den de skönaste kompositioner.

04 maklinkorr
Makode Linde

Det här inlägget postades i om utställningar m m, yttrandefrihet. Bokmärk permalänken.

72 svar på 2173: Det osägbaras återkomst

  1. CeDe skriver:

    Det tycker jag inte, Krister. Det är ju en helt annan diskussion.

  2. 1+1=2 skriver:

    Det är inte komplicerat alls.

    Inte enligt den amerikanska yttrandefrihetsskolan.

    Det är därför vi bör kasta vårt hårt inavlade och mycket farliga (mycket farliga!) system på närmsta soptipp!

  3. 1+1=2 skriver:

    Jamen tänk på saken!

    När en vit kulturhuschef använder sin makt över en svart konstnär med hänvisning till vad som är bäst för den svarte konstnärens etnicitet…

    …då är ju cirkel sluten! Dystopin redan här!

    Där har ni missaktningsrekvisitets konsekvenser i ett nötskal!

    Missaktningsrekvisitet annullerar ju license to offend – en av Europadomstolen understruken rättighet !

    När systemet t.o.m har Lars Vilks (!) att säga “det är komplicerat“… jamen då vet ni ju att systemet är farligt!

  4. Ludvig K skriver:

    Krister har en poäng, men ibland måste man ta lite risker. Makode Linde har ju hittills visat sig vara både sympatisk och relevant, så varför inte lita på hans omdöme? Tror inte heller Kulturhuset hade kunnat marknadsföra sig skickligare än en utställning med ett sånt namn.

  5. 1+1=2 skriver:

    Jag är i mångt och mycket en cyniker.

    Men i det här fallet har Ludvig helt rätt – Jag litar på Makode Linde.

    Och tillit är det kitt som håller samman de goda delarna av mänskligheten.

  6. mohammad skriver:

    von Graven

    Kom ut ur sandlådan, saken faller inte under yttrandefrihetslagstiftningen.

    Ditt trams om lagrekvisit visar endast på ditt behov att förhäva dig.

    Jag ger Lars Vilks rätt i analysen, det är ju inte första gången metodiken är på tapeten.

    NEGERNS OCH HUNDARNAS KAMP

    “Teater Giljotin sätter upp föreställningen i en tid när titeln är så laddad att pjäsen provocerar redan på affischen.

    ….men som det är nu får båda sidor uttrycka sig nedsättande om varandra, titeln tar spjärn, och spelet får fart.”

    http://expo.se/2010/negerns-och-hundarnas-kamp_3043.html

  7. Molly skriver:

    Jag ser att resonemangen påminner om gamla tiders skäl för AGA. Pappan: “Det är för att jag älskar dig min son som jag spöar upp dig med min livrem.”
    Mamman: Pappa vill ditt bästa. Seså gråt inte längre. Kom och ge pappa och mamma “kyss, så glömmer vi det här.”
    I bildade familjer skaffar man syndabockar.
    Pappan: “Jag förbjuder dig att umgås med folk som inte tänker som vi.” Mamman: “Ja, vi måste mobba dem, hur skulle det annars se ut? Dom får skylla sig själva!”
    Båda föräldrarna: “Det är inte fel att mobba om man har goda avsikter! Och det är inte vi som är onda. Det är dom andra.”

  8. Behå skriver:

    Självklart är BF är problemet men varför, på ett djupare plan? Kan det vara politiskt, som gammal SSU-are och såsse är han kanske bara Löfven-naiv och hänger inte med. Eller könsmaktsordning kontra MLDG? Härskarteknik? På vanligt sätt missuppfattat marknaden och dess villkor? Ser han Kulturhuset som ett galleri vilket som helst, och sig själv som en gallerist som vill styra och ställa i vanlig ordning? Eller häxbrygd av allt detta. Hur som helst, likt en självmordsbombare som inte fattat.

  9. 1+1=2 skriver:

    mohammad

    Men vilket sammanträffande att det faktiskt inte är yttrandefrihetslagstiftningen som jag talar om då!

  10. CeDe skriver:

    Vart tog Pelle vägen?

  11. mohammad skriver:

    von Graven

    Du skriver explicit att lagrekvisitet missaktning upphäver rätten att kränka.

    I vilket sammanhang annat än yttrandefriheten yttrar du dig då?

    Reflektera gärna på djupet innan du postar…;)

  12. mohammad skriver:

    Lecense to Offend – Explicit till von Graven.

    https://www.youtube.com/watch?v=qU1SWBkoZKM

  13. CeDe skriver:

    Oh Helga natt, oh Helgas stund på jorden. Håll i hattarna västkustare!

  14. Krister skriver:

    Intressanta reklamkampanjer från förr i tiden som visar hur mycket vi trots allt utvecklats i inställning mot sexism och rasism, m.m.

    http://www.svd.se/10-chockerande-reklamkampanjer#sida-8

    Undrar hur efterblivna man kommer tycka att vi är om 50 år?

  15. Cecilia skriver:

    Life goes on.
    Tack Krister.

  16. Krister skriver:

    Puss på dig Sessan!

  17. Cecilia skriver:

    Samma Krister. 🙂

  18. Cecilia skriver:

    Krister – skrev annanstans:
    “Konsten är aldrig politisk eller religiös i sig.
    Det som ser ut som uppenbart politisk eller religiös dito, är nog mer att hänföra till ens slags tankemässigt hantverk?
    Beroende på vad man definierar som konst förstås.
    Det är kanske mer än dags för nya ord/samhälleliga definitioner av saker som är så totalt väsensskilda som… konst och konst och konst, etc?

    Det intressanta idag, är väl att man blandar ihop en nedärvd omedveten uppfattning av historia, med det man tror man kritiskt tänker? 🙂 För när det gäller t ex N-ordet – så är det det nog ändå så, att det är USA-ärvt?
    När jag var barn och det hette negerbollar, så fanns det ju knappas några n- i Sverige. Onkel Toms stuga var en klassiker och man förundrades över slaveriet.
    Nu har jag på sistonde läst nätinlägg och fått på huvudet i… ordbyten, där den som skrivit så väldigt gärna vill ha varit del av slavhistorien/få skämmas… offentligt – men jag kan faktiskt inte riktigt ta det på allvar.

    Någon som vill diskutera vikingarnas plus och minus i en eventuell nutidsuppdatering?
    TV-konst är det ju i alla fall. Och fokus har det satt. 🙂

  19. Cecilia skriver:

    Krister – vad tror du om detta?
    Skämaspekten som tankekarriärsförhållningssätt?

  20. Krister skriver:

    Cecilia, vet inte om jag förstår riktigt men vad gäller N-ordet så uppfattar jag det som att ordets laddning i vår del av världen har förändrats över tiden.

    För äldre generationer så har ordet liten eller ingen laddning och är enbart en benämning på en folkgrupp för att, som du säger, förr så fanns inga svarta här och därmed ingen eller lite av sådan rasism.

    För yngre generationer däremot har det en djupt kränkande klang och innehåller kolonialt förtryck och nedvärdering.
    Jag kan säga negerboll och enbart tänka på ett läckert bakverk medan mina barn hoppar till och tycker att jag sagt något fruktansvärt.

    Och uppenbarligen så uppfattar svarta afrikaner det som kränkande och därför ska ha företrädesrätt till att bestämma att ordet ska bort.

    Sen har ju konsten sina specialbehov av gränsöverskridande och provoceringar och därmed behöver rucka på den allmänt vedertagna etiken ibland.

    När det gäller att nuvarande generationer ska känna kollektiv skuld för tidigare generationers koloniala övergrepp så ser jag inget konstruktivt i det.

    Men “skämaspekten som tankekarriärsförhållningssätt” förstod jag inte riktigt.

  21. Cecilia skriver:

    Krister:
    Just skillnaden över tid, är väl det intressanta?
    N-ordet var inte fult förr. Om man inte förstår det, så gör man dået till nuet… vilket väl är intressant om något.
    Svarta afrikaner – vet inte vad de tycker – men en av mina vänner som är amerikansk svart från Kalifornien, brukade ha lite kul genom att gå in i ett bageri och på peka på en n.boll och undra över vad de kallades… 🙂 Ormandet från expediten roade honom mycket. 🙂
    Så ordet neger är inte nigger. Oavsett önskemål om det… Vilket nog är en helt annan… historia. Egentligen?
    Därav skämaspekten som.. etc – är jag förståelig nu?
    Annars försöker jag väldigt gärna igen…

  22. Krister skriver:

    Jag fattar Sessan!
    Och håller med.
    Sorry att jag var lite trög.

    Ha en fin Jul!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.