2160: Vad som döljer sig i mörkret

Engagemanget i frågan om affischen till Svansjön har varit djupt och passionerat, inte minst bland kommentatorerna på den här bloggen. Det förefaller mig som om – i dessa tider – Piratens bevingade ord nära nog har blivit bokstavligt uppfyllda: ”Skriver man om synålar är det alltid nån enögd jävel som känner sig träffad.”

Rösterna kring den vita foten är många och den här ledaren (Expressen) av Sakine Madon bör man också beakta.

Nu till något liknande:

04 sv kv Malv15
Kazimir Malevitj: Svart kvadrat, 1915

Han var tidigt ute och först på 1960-talet var det dags för svarta kvadrater att på allvar tillhöra mainstream. Man brukar säga att Malevitj kvadrat var laddad med en kontext av andlighet medan den minimalistiska kvadraten var vad den var. Den senaste forskningen (artnet) kring Malevitj målning ger dock några oväntade resultat. Röntgenundersökningar har visat att målningen är gjord på tidigare målningar. De bildar en liten historik över Malevitj från hans kubistiskt-futuristiska period och hans suprematistiska (med enkla geometriska färgfält). Men det finns mer, nämligen en notering som man tror verkar kunna uttydas “Negroes battling in a cave.” Idag är det ett klart rasistiskt uttalande vilket måhända ger verket en helt ny dimension. Detta bildar också en intressant omvänt kontextförhållande (ja, ni vet att kontext anses alldeles för svårt för de lättkränkta). I det här fallet kan man inte se vad det står men man kan få veta det.

Malevitj har sannolikt inspirerats av 1800-talspoeten Alphonse Allais som även prövade sig på bildkonst och då med monokroma målningar. I sin tur inspirerades Allais av Paul Bilhaud som 1882 visade den helt svarta målningen Negroes Fighting in a Cellar at Night i en beryktad utställning av den numera inte alltför kända gruppen ”Inkoherenterna”.

04Alphonse-Allais_Negroes-Fighting-in-a-CaveCOMMA-in-the-Nighttime-Reproduction-of-the-famous-painting_1897-1882_Based-on-lost-painting-600x420

”Ser ni mönstret?”, som Adam Tensta brukar säga.

Det här inlägget postades i Samtidskonst. Bokmärk permalänken.

109 svar på 2160: Vad som döljer sig i mörkret

  1. LH skriver:

    Du har rätt. Det kan vara plisseringen.

  2. CeDe skriver:

    Franskt flyg i bombraid mot IS-fästen i Syrien.

  3. Lars Vilks skriver:

    Konspirationsteorier som innehåller smycken och märken är några favoriter i vissa läger. Vad jag vet har sådana spekulationer förblivit fantasifulla inlägg. Man vill så gärna att det skall bekräfta det man eljest inte finner och det brukar sluta med några uppförstorade suddiga bilder.
    https://www.facebook.com/margot.wallstrom/
    http://www.ft.com/cms/s/2/77b5fc72-5ddd-11e5-9846-de406ccb37f2.html

  4. 1+1=2 skriver:

    Jag tycker att Ullenhags Nationaldagstal framför en helt könssegregerad muslimsk församling är långt mer besvärande.

    Jämför Justin Trudeaus besök till en lokal moské:

    http://www.truenorthtimes.ca/wp-content/uploads/2014/08/justin-trudeau-praying-in-mosque.jpg

    Vad Ullenhag & Trudeau legitimerar verkar de vara fullkomligt omedvetna om. Vilket är illa nog.

    Skulle de vara medvetna är det ännu värre.

  5. CeDe skriver:

    Stefan Löfven talar om att vi nu måste värna demokratin och Mona Sahlin fortsätter nog med ljus och lyckta leta efter jobb och bostad till de hemvändande.
    Tyvärr har inte demokratin nått fram till en hoper islamister i Göteborgsenvirongen som högljutt hyllar morden i Paris och hoppas på flera dåd.

  6. LH skriver:

    Däremot hänger Wallströms hästsko uppochner. Det är väl inte bra?

  7. 1+1=2 skriver:

    LH

    LOL, nej det är ju mycket illavarslande!

  8. *.morr skriver:

    Den svarta kvadraten (samt en trio målningar till) blev väl “stulen” av Bengt Jangfeldt och senare såld till Schweiz?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.