2113: Provokatörer i väst och i öst

Det har inte undgått mina kommentatorer att Nils Dardel-utställningen på Moderna i Malmö har blivit kontroversiell. Orsaken är ingen större överraskning utan handlar om den fanatism som har pågått en längre tid då konstnärliga verk skall anpassas till tidens moral. Museichefen John Peter Nilsson är dock mycket nöjd med de ursäktande lappar han har fått till stånd vid ett par av målningarna, ”ett museum som agerar i nuet”. Ett av de kontroversiella objekten utgörs av en svart mytologisk Diana. Ajaj, här var det fråga om en ”stereotyp”. Man kan dock fråga sig hur en svart Diana skall te sig i en naivistisk teknik och i den småskaligheten.

Jesús Alcalás artikel i Ystads Allehanda redovisar den svenska antirastiska panikångesten. Inget är för smått för att skapa intensivt intresse i de antirasistiska ligorna. För att inte tala om deras motvilja att hålla någon som helst intellektuell nivå. Hur skall man exempelvis tolka en svart Diana?

Den här historien visar också att konstinstitutionerna inte kan åstadkomma något överskridande, den officiella politiken är dess ideologi. När något blir kontroversiellt beror det på en omvänd utmaning, alltså den kontrovers som uppstår när man finner något man tycker att man borde ursäkta sig för.

När jag är inne på detta kan man fundera på Ai Weiwei. I en artikel i The Spectator (som jag fann på FB). ”En konstnär för lata västvärldscuratorer” lyder överskriften. Artikeln ifrågasätter Ai Weiwei konstnärliga kvalitet. Om vi ser till Artfacts är hans kvalitetsnivå superb, ranking 35. Men frågan är varför han har hamnat där. Är det hans verk som lockat eller hans kritik av den kinesiska regimen? Svaret är ganska enkelt, det handlar främst om regimkritiken. Studerar man hans kurva på Artfacts ser man hur han 2011 (året han arresterades) med ett litet ryck sätter av mot den absoluta toppen. Det blir svårt för museer och kritiker att skilja mellan att stödja hans kamp för yttrandefrihet och hans verk. Men det är trots allt en utbredd uppfattning att Ai Weiwei inte är särdeles intressant som konstnär, åtminstone inte på den nivån han har hamnat. I den internationella samtidskonstens elitstyrkor har han inte heller mycket att hämta. Han landar inte i centrala biennaler, hans konst är alltför kapitalistvänlig.

Man skall dock inte mena att han är obetydlig. Hans genomslag kom genom Documentautställningen 2007. Då genomförde han sitt projekt ”Fairytale” då han i relationell estetisk anda lät flyga in 1001 kineser till Kassel. Dessutom placerade han lika många kinesiska stolar på olika platser i utställningen. Det fungerade väl. 2010 kom han till Tate Modern med sina miljontals solrosfrön handgjorda i porslin, en utställning som väckte stor uppmärksamhet. Men det började då också knorras på allvar eftersom han exploaterade lågavlönade arbetare.

Man kan lätt förstå att Ai Weiwei är attraktiv i västvärlden som provokatören som utmanar den statliga makten. Men det är i Kina och Väst kan bekvämt hylla denne överskridare som inte ställer till någon oro i de egna leden. I västvärlden irriteras makten av sådant som ett par konsthistoriska verk, en svart Diana och en huvudjägare. Gör någon ett medvetet provokativt verk på samma tema kan man räkna med att det går på samma sätt som med Ai Weiwei, arrestering.

Det här inlägget postades i debatt, konstteori, om utställningar m m. Bokmärk permalänken.

60 svar på 2113: Provokatörer i väst och i öst

  1. Från Graven skriver:

    Slussen

    Din egen rapport: Ryssland, Tyskland toppar listan av asylsökande.

  2. Från Graven skriver:

    Följt av USA.

    Det du talar om är flyktinglägren i anslutning till konfliktzonerna. Men de är inte slutdestinationerna.

  3. Från Graven skriver:

    De ynglingar iklädda Adidas-skor som stormar kanaltunneln kväll efter kväll (istället för att ansöka om asyl!) representerar utomordentligt väl den grupp vars flyktingskäl bör synas mycket noggrant.

    Kalla det vad du vill. Argumentet för varför dessa skall ha förtur till resurserna vinner allt mindre gehör för varje dag som går.

  4. CeDe skriver:

    Mission impossible, Från Graven… som att förklara en färg för en färgblind.

  5. CeDe skriver:

    Pöbeln, Några invandrare måste ändå Danmark ha tagit emot då hela 37% av de personer som dömts för rån i Danmark under c:a en tioårsperiod är första- eller andragenerationsinvandrare.

  6. Pöbeln skriver:

    Cede
    Du får nog jobba lite för att få ihop korrelationerna i den statistiken. (Spoiler: KLASS)

  7. Pöbeln skriver:

    Men Graven,
    Nu är det ju just de flyktingarna man kommer prata om i EU. Sverige vill att det ska finnas lagliga vägar in i EU. Men de stora flyktingströmmarna till EU just nu är inte asylinvandring.

    Ibland undrar jag om du är en guldfisk, Graven. Blubb blubb.

  8. Pöbeln skriver:

    Cede
    Du klagar o klagar. Men har du någonsin länkat till något substantiellt som backar upp dina teser. Och då menar jag inte Avpixlat, för det är ett propagandaorgan.

  9. Från Graven skriver:

    pöbeln

    det har du nu faktiskt rätt i

    Där delar jag din syn – stärk asylsystemen och basera urvalssystemen främst på behov.

    Det är i ljuset av detta som jag menar att sneakers-migranterna får ta ett steg tillbaka.

    Adidas-analysen kommer helt enkelt från ett besynnerligt fenomen som jag observerade när jag läste BBC’s artiklar om Chunnel-migranterna. Alla bär sport-skor! Någonstans mellan 40 till 60% har Adidas-logga!

    WTF!?

    När jag jämför med de barn som Röda korset (och Malin Ullgren) understryker som “det som det handlar om” så ser jag endast att de försöker jämföra äpplen med päron.

    Det finns flyktingar och det finns “flyktingar”.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.