1966: Here we go – again

Så är det dags igen. Jag förklarar mig samtidigt nöjd eftersom jag redan i intentionerna rörande rondellhunden (det var alltså 2007, åren går i projektet, märkligt nog är den minst lika ömmande idag som då) intresserade mig för konstvärldens postmoderna öppenhet (det finns inte längre några gränser-stuket). I jämn ström flyter materialet in och det kartlägger entydigt konstvärldens konvention. Dt råder konsensus; även i dessa sofistikerade kretsar föredrar man att dra till med samma gamla visa som är vida spridd. Den norske konstkritikern Kjetil Røed har skrivit sin och konstvärldens uppfattning om Charlie Hebdo och karikatyrer i Aftenposten. Røed är annars en utmärkt kritiker och jag känner honom dessutom personligen. Men när det gäller SAKEN blir det som det blir. Han ser Der Stürmer i Charlie Hebdo och slår fast att bakom försvaret av CH döljer sig främlingsfientligheten. Och så hela versen med ”normaliserandet” av kränkningar som obefogat drabbar oskyldiga svaga grupper. Och han fortsätter som den värsta politiker: ”Hvor er den kritiske kraften i dem som er så viktig å forsvare? Hvorfor er vår latter viktigere enn den andres ydmykelse? ” Och han uttrycker hur fruktansvärt det är ”Mens vi i Norge kan humre av Muhammed med bombe i turbanen, kan en muslim føle at hans innerste identitet er under angrep. Vi ser det samme bildet, men opplevelsene er så ulike at de knapt lar seg sammenligne”.

Det tycks inte för ett ögonblick gå upp för honom att denna innersta identitet bär på en konkret ideologi som han i sitt vänsterperspektiv inte skulle kunna gå med på.

Røed avslutar med en mening som först kan verka alldeles för självklar: ”Mobbing er ikke greit på arbeidsplassen og i skolegården, og bør ikke være det i en større offentlighet heller”.

Han kan dock inte mena detta. Man får ju gärna mobba dem som inte tillhör de rättänkande. Överallt.
Yttrandefriheten kommer jag att tala om i två kommande arrangemang. Det verkar i alla fall som om det blir av Linköping den 11 februari på Utrikespolitiska föreningen. Och så Lars Vilks-kommittén. Den senare har lagts upp på Thomas Nydahls blogg Occident.

Det här inlägget postades i yttrandefrihet. Bokmärk permalänken.

172 svar på 1966: Here we go – again

  1. Från Graven skriver:

    Tallskog

    På allvar; försöker du hävda att Palestinakonflikten är ett motargument mot förintelsen!?

  2. Heidegger skriver:

    @Från Graven

    Jag instämmer helt i ditt påstående. Jag är också obekväm i det.

  3. Heidegger skriver:

    Nog för att media går att manipulera, men inte i den omfattningen. Det skulle på ett eller annat sätt kommit fram. Om vi antar att det är 0.1 % chans att månlandningen visar sig inte ha ägt rum, så är nog chansen för att förintelsen inte ägt rum 0.00000001%.

  4. Heidegger skriver:

    Det skulle uppstå läckor i en sådan sammanslutning, otvetydiga bevis skulle sippra ut..

  5. Heidegger skriver:

    Om vi inte kan hålla det för sant att förintelsen ägt rum, så är det nog inte mycket vi alls kan hålla för troligt.

  6. Heidegger skriver:

    Det skall dock inte vara olagligt att företräda en sådan teori.

  7. Heidegger skriver:

    Konspirationsteorier kan understundom ha ett korn av sanning, till övervägande del emanerar de dock ur ”the narrative fallacy”, det vill säga ur vår hjärnas behov av att skapa ordning.

  8. Från Graven skriver:

    Heidegger

    Vissa länder har valt den vägen; andra inte.

    Det är en av de intressantaste (och svåraste) avvägningarna som yttrandefrihetsgränsdragningen (enligt vår juridiks modell) för med sig.

  9. Heidegger skriver:

    @Från Graven

    Förstår inte vitsen med att kriminalisera ett påstående om världen? Är man rädd att folk ska bli nazister?

  10. Från Graven skriver:

    Vart tog förresten Ludvig K vägen?

    Jag vill veta vad ha anser om Sura an Nisa och våld som privat problemlösningsmetod enligt islamsk doktrin.

  11. Heidegger skriver:

    ..tror nog det farligaste som finns är att förbjuda folk att säga sin mening.

  12. Från Graven skriver:

    Heidegger

    Jag tror att vissa länder (läs Tyskland) helt enkelt av trovärdighetsskäl valt den modellen.

    Det sitter fortfarande väldigt långt inne att erkänna både det ena och det andra, bland äldre generationer – särskilt i Bayern.

  13. Från Graven skriver:

    Heidegger

    Ja, det är ju den amerikanska synen på yttrandefrihet.

    Den skolan gillar jag också bäst.

    Men då gäller ju objektivitet inom utbildningen

  14. Heidegger skriver:

    Under extrema förhållanden kanske man kan tvingas att begränsa meningsyttranden: jag tänker närmast på Radio Free Rwanda (eller vad den hette).

  15. Ludvig K skriver:

    FG: du vet nog vad jag tycker om de där passagerna och folkmordet i Armenien etc. Jag påstår att det är fult att mobbas som förevändning för att någon behöver styra upp ett och annat.

  16. CeDe skriver:

    Ge alla som vill lämna islam amnesti.
    En modernisering om något!

  17. Tallskog skriver:

    @ CeDe 16:46
    Uttrycket ”Förintelse-storyn” är inte brist på aktning för döda människor utan berättigad kritik mot det extremt enorma övertag judar har över media, politik och finans. Detta har missbrukats enormt mot ”goyerna” som judarna kallar oss andra.
    Ärliga, vetenskapliga människor har kastats i fängelse för att de tvivlar på ”6 miljoner gudomliga judar har gasats ihjäl av de djävulskt onda tyska nazistfascisterna”. Det räcker alltså att tvivla på ANTALET!!!
    Klippet ovan visar attityden hos en del av de gudomligt heliga judarna. AMEN!

  18. Från Graven skriver:

    Den amerikanska modellen har ju hot & uppmaning till våld, med ett omedelbarhetsförhållande som måste vara uppfyllt – för att begränsningen skall träda i kraft.

  19. CeDe skriver:

    Bambi, du är ute på hal is!

  20. Heidegger skriver:

    Samtidigt skulle det vara intressant att höra vad de mest extrema postmodernisterna anser om förintelsen.. är också det en tolkningsfråga eller maktrelation?

  21. Från Graven skriver:

    Tallskog

    Du får nog läsa på.

    Gaskamrarna var endast en del av maskineriet.

    Arkebuseringskampanjerna i öst stod för – grovt räknat – lika många mord i förintelsestatistiken.

    Babij Yar var en del av dessa kampanjer.

    Vår – av Sovjetstaten tilldelade – obligatoriska ”guide” var mycket besvärad när vi åkte till babij Yar under en avstickare till Ukraina.

    Hon gav oss en väl tillrättalagd version.

    Detta var på tiden man inte kunde gå in i en synagoga i Moskva utan att vår ”guide” rapporterade det hela.

    Det vart ju rabalder – håhåjaja; och min judiska vän blev insugen i systemet ett par timmar och fick genomlida en äkta tredje graden.

    Men om sådant veta bröderna Marx – i sin ungdoms oförstånd – mycket lite.

  22. Heidegger skriver:

    IQ-studier (om än kontroversiella) tycks antyda att IQ-nivåer för Ashkenazi Judar är ca 20 poäng högre än (t.ex. etniska svenskar). Om det nu ligger någon sanning i detta skulle det förklara att en mycket stor, relativt gruppens andel av totalgruppen, andel av nobelpristagarna hade denna etnicitet (eller andra höga sociala positioner.)

  23. Doktorn skriver:

    Nu får ”förintlesforskarna” allt besinna sig!

    Babi Yar massakern hittades på för att skylla tyskarna för NKVD’s rutinmässiga illdåd:

    In February 1997 a Ukrainian Court…

    http://www.fpp.co.uk/Auschwitz/BabiYar/Nikiforuk.html

    What is now coming to the fore is incontrovertible proof that no massacre took place at Babi Yar during the German occupation of Kiev; that the ravine was not used as a mass grave for Jews killed by the Germans. But it was a burial field between 1922-1935 for the victims of the Cheka/NKVD.

  24. Heidegger skriver:

    Kommunisterna mördade långt fler men det vet vi ju redan…

  25. Doktorn skriver:

    Det stämmer Heidegger

    Men samtidigt presterar detta folk UNDER genomsnittet vad gäller spatiovisuell intelligens – måhända förklaring till all ’modern konst’ och fula bankpalats?

    PS – dessutom om Babi Yar i slussen.

  26. Från Graven skriver:

    Heidegger

    Överlevarna har ju gått genom en stenhård selektion- de som var vakna nog att kunna se vart det barkade hän, gav sig av i tid. Därefter, för de som blev kvar blev det en fråga om initiativförmåga och intelligens för att klara sig undan; och slumpen.

    Det selektiva tryck historien har utsatt judarna för, kan nog förklara en hel del.

    Mycket mycket obehaglig värld vi lever i.

    Och av någon anledning skulle islam – av alla religioner/ideologier – vara någonting att hoppas på!?

    Ludvig K, och Pöbeln kör ju sitt M.O. nu när frågorna börjar bli besvärliga.

    Hits and runs från ungvänstern.

    Likt kamrat AFA.

    Hits and runs.

  27. Heidegger skriver:

    @Från Graven

    Jag tror forskarna spekulerat i att de sedan medeltiden sysslat med bankaffärer, de framgångsrika skaffade sig sen fler barn..

  28. Från Graven skriver:

    Kom igen, Tallskog.

    Det här är inte roligt längre.

  29. Från Graven skriver:

    Heidegger.

    I stora delar av världen var judar förbjudna att äga land eller ingå i olika hantverksskrån.

    Bankverksamhet var en av de saker som återstod.

  30. Från Graven skriver:

    Det där med antal barn har jag ingen koll på, och skulle inte våga uttala mig om innan jag sett data.

  31. Från Graven skriver:

    Heidegger

    Vi verkar få hålla ställningarna själva vad avser de historiska perspektiven på de systematiska övergreppen mot judar.

    Ludvig K’s & Pöbelns (ungvänsterns) tystnad är talande!

    Varför är jag inte ett dugg överraskad!

  32. Tallskog skriver:

    @ Heidegger 18:38

    http://sv.wikipedia.org/wiki/IQ_and_Global_Inequality

    Beträffande kommunismens brott så utfördes de av de ”heliga” med en sådan överlägsen intelligens och moral…

  33. Rurik skriver:

    Den europeiska antisemitismen har långa traditioner. I mer än tusen år har det ansetts vara fullständigt politiskt korrekt att hata judar.
    Efter andra världskriget fick denna uppfattning ett kortvarigt tillbakaslag men den israeliska segern i sexdagarskriget 1967 fick den tillfälliga sympatin för judar att upplösas i sin motsats , helt i enlighet men den europeiska kulturtraditionen.
    Idag står vänstern för de verbala angreppen , högern för konspirationsteorierna och islamisterna för de rent fysiska angreppen på europas kvarvarande judar.
    Alla har de egna antisemitiska traditioner att förvalta.
    Vänsterns har sitt ursprung i Stalins kampanjer på 50-talet ,högern förvaltar den uråldriga europeiska antisemitiska traditionen och islamisterna har sin egen ännu äldre tradition som går helt tillbaka till Muhammeds egen tid.

  34. Lars Vilks skriver:

    Luther reagerade mot kyrkans missbruk och han var inte ensam om det. Att han sedan kunde utnyttjas av det som blev den protestantiska politiken är en lite annan sak. Moderniseringen av kristendomen kom långt senare. Den kunde naturligtvis inte komma utifrån eftersom västvärlden är den enda moderna världen där sekularitet och vetenskap spelar en ledande roll. Kritik i form av satir spelar en viss roll, ta t ex Strindbergs drift med nattvarden.

  35. Från Graven skriver:

    Hanna Thomé (V) i Malmö kommunalfullmäktige gjorde ju sin ställning mycket klar i Uppdrag granskning förra veckan!

    Aggressivt gick hon i försvarsställning och hänvisade till det nominella arbetet mot antisemitism.

    Judarnas situation i Malmö väckte inte samma passion hos Vänsterpartisten.

    Tja, vi vet ju alla vad vänstern tycker om Israel/judar!

    Återigen – man blir ju inte förvånad när Ludvig K och Pöbeln attackerar allt och alla som problematiserar islam – men är tysta när förintelsen kommer på tal!

  36. minnesdagen skriver:

    ”Om förintelse-storyn inte tål ifrågasättande, vad är det då man döljer ?”

    Vad jag menar är att man måste kunna ifrågasätta vad som är krigspropaganda och vad som är sanning. Vad som sen verkligen hände är en annan fråga, som inte direkt hör till ämnet på denna blogg.

    Återigen:
    CeDe 09:59
    ”Visst är det en samhällsnytta med provokationer av ideologier. Först då får vi se deras rätta ansikten”

    Om allt är sant, varför är det då ett problem om vissa personer ifrågasätter detta ?

  37. Från Graven skriver:

    Rurik!

    Stående ovationer!

  38. Lars Vilks skriver:

    Det finns gott om judiska konstnärer, på vilket sätt skulle dessa befinna sig under genomsnittet?

  39. Heidegger skriver:

    Det är endast gruppen Ashkenazi, som har signifikant högre IQ än andra grupper.

  40. Lars Vilks skriver:

    Jag är inte heller förtjust i utlevelserna av konspirationsteorierna. Samtdigt var det intressant att se hur lång tid det skulle ta innan någon reagerade. Det tog längre tid än jag hade väntat mig

  41. Från Graven skriver:

    Doktorn 18:38

    Den version vi fick oss till livs – av det Sovjettränade förklädet – var att att sparsamt nämna judarna, och balansera med de ”många ukrainare” som låg begravda i Babij Yar.

    Men i ärlighetens namn, de hade en någorlunda tydlig minnesplats.

    Nu till en fråga för hjärta och själ:

    Doktorn – när du ser fotografierna på kvinnor, vissa gravida, försöka skyla sina nakna kroppar med händerna, samtidigt som de föses ned i massgraven, redan full, med Nazi-bödlarna (tyvärr många ukrainare) väntandes med sina gevär; hur känns det då att försöka bortförklara allt?

    Det finns ju foto- och även film-material som tyska soldater dokumenterade det hela med.

  42. Från Graven skriver:

    Ludvig K 18:00

    Nej det vet jag ej. Du duckar, slingrar dig, och antyder ”att jag nog vet”

    Nej, Ludvig K, jag vet nog ej vad du tycker i dessa frågor!

    Kan du inte förtydliga?

    1. Islams roll i det Armeniska folkmordet
    2. Sura an Nisa; islamsk doktrins definition av kvinnans ställning

  43. Från Graven skriver:

    Jag har sagt det förut:

    hala som ålar – Ludvig K och Pöbeln!

  44. Doktorn skriver:

    Man borde inte svälja enkelt bete, nämligen PK’s förtal om sanningssökare för att känna sig ’bättre’ än sådana.

    Dessa klassas rutinmässigt till galna konspirationsteoretiker.

    Sanningssökare får inte finnas i diktaturer. Däremot är det fritt fram att begagna sin lilla yttrandefrihet att prisa allt PK har på agendan.

  45. Heidegger skriver:

    De sena emotionella reaktionerna var alltså något av ett ”Millgrams experiment” i webbmiljö.. Fy på oss..

  46. Från Graven skriver:

    Heidegger

    Nja – jag tycker vi skötte oss bra!

    Konspirationsteorierna brukar jag lämna okommenterade i det att internet är fullt av dem, och man får inte ägna sig åt annat i livet om man skall bemöta dem alla.

    Men jag drar gränsen vid förnekelsen av förintelsen – och det Armeniska folkmordet likaså!

    (Det sista var en gliring åt Ludvig K).

  47. Från Graven skriver:

    Under tiden mitt inlägg 20:22 stått i ”slussen” har jag hunnit läsa på i statistiken om Babij Yar.

    Kanske var jag orättvis mot vårt sovjetiske förkläde – Nazisterna mördade mellan 150 – och 200 000 människor, av olika etniciteter vid Babij Yar.

    De 33 771 judar som mördades vid ett enda tillfälle har naturligtvis följts av fler; men man uppskattar att mellan 70- 200 0000 (!) romer kan ha mördats vid Babij Yar; tillsammans med otaliga ukrainska nationalister.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.