1439: Tullkonsten

Den institutionella konstteorin har en aggressiv utmanare i tullväsendet. Tullväsendet menar sig utan större svårighet kunna skilja mellan konst och icke-konst. Skillnaden handlar för deras del om moms skall erläggas eller ej. I varje fall är det så i Norge, men den tillämpade konventionen gäller för de flesta länder. Det kan vara så att det norska tullväsendet har gjort sin egen tolkning. Resultatet är fascinerande, målningar utförda på silketryck är inte konstverk. Och när det handlar om skulptur är det helt avgörande om konstnärens hand har varit i arbete med utformningen. Jag antar att om det svenska tullväsendet skulle komma med sådana befängda konstuppfattningar skulle det bli våldsamma protester och förmodligen skulle tullen tvingas ompröva sina åsikter. Men inte i Norge. Det kan ju bero på att Norge, enligt vissa bedömare, är ett fascistiskt land.

Kunstforum

Det här inlägget postades i konstteori. Bokmärk permalänken.

70 svar på 1439: Tullkonsten

  1. Kenneth Karlsson skriver:

    BCCDR,

    A)Alla kan omplåstra ett knä, eller måla en tavla. Det är först när en sjuksköterska omplåstrar som det blir en sjuksköterskehandling och inte bara en vårdande handling, och det är först när en konstnär målar en tavla som den blir konst och inte bara ”konst”.
    B)Jo läkaren måste ge sig till känna, det ingår i Hippokrates ed, eller som det också kallas, läkareden.
    C)Det har Vilks redan utrett.

  2. CeDe skriver:

    Kenneth Karlsson: det är först när en konstnär målar en tavla som den blir konst och inte bara ”konst”.

    Även en konstnär kan väl ha en dålig dag och göra en tavla. Menar du att allt en ”konstnär” gör är automatiskt god konst? Och vem utser att någon är konstnär?

  3. BCCDR skriver:

    Kenneth Karlsson,

    Kenneth Karlsson! Jag tror inte jag behöver försvara min ståndpunkt – det gör du så bra!

  4. Cecilia skriver:

    Lars Vilks,

    När det gäller tullen, så får man nog fundera bakåt. Varför finns den överhuvudtaget? Är var man kanske måste börja. När det gäller tullen.

  5. Krister skriver:

    Släpp tullarna loss det är vår (snart)!

  6. Cecilia skriver:

    Krister,

    Tycker du också att det verkar vara några här, som inte riktigt är helt på det klara med vad de deltar i?

  7. Cecilia skriver:

    Krister:
    Släpp tullarna loss det är vår (snart)!

    Ja!

    Menade jag förstås!

  8. Kenneth Karlsson skriver:

    CeDe,

    Jag talar som du kan märka inte om god eller dålig konst, jag talar om ”konst” och konst.

  9. Kenneth Karlsson skriver:

    BCCDR,

    Nej du behöver verkligen inte försvara din ståndpunkt. Det skulle för övrigt vara en dum idé.

  10. Cecilia skriver:

    Kenneth Karlsson:
    CeDe,

    Jag talar som du kan märka inte om god eller dålig konst, jag talar om ”konst” och konst.

    Ursäkta om jag lägger mig i – men jag blev nyfiken på vad du menar med konst och konst. Kan tyckas vara förmätet av mig, men för bara ett par år sedan, så fick man faktiskt diskutera fritt och hejlvilt här.
    Sen hände något, och ska jag vara helt ärlig – så tror jag inte att det var bara islam-spam…

    Så Krister – berätta gärna om konst och konst!

    PS. Gärna lite om dumma idéer också, vore inte helt fel att få höra om hur du ser på det. Mycket nyfiken faktiskt.

  11. Cecilia skriver:

    Så klart så stoppade filtret mig, när jag svarade Kenneth.
    Så jag försöker igen:
    Kenneth skrev: Jag talar som du kan märka inte om god eller dålig konst, jag talar om ”konst” och konst.”

    Åsså undrade jag:
    Ursäkta om jag lägger mig i – men jag blev nyfiken på vad du menar med konst och konst. Kan tyckas vara förmätet av mig, men för bara ett par år sedan, så fick man faktiskt diskutera fritt och hejlvilt här.
    Sen hände något, och ska jag vara helt ärlig – så tror jag inte att det var islam-spam. Utan en helt annans sort spam.
    Någon som har en idé/vågar? Kanske? ”Det” bits inte… inte jag, i alla fall. (glad förstås)

  12. Krister skriver:

    Cecilia:
    Krister,

    Tycker du också att det verkar vara några här, som inte riktigt är helt på det klara med vad de deltar i?

    Ja, och jag är inte helt säker själv men det är ok Cessan.

  13. Cecilia skriver:

    Liten fundering. Varför så mycket positionering här?
    CeDe – skriv om konst! Du har ju studerat ett tag nu. Skriv om konst! Kenneth – skriv om konst! Du är ju tillbaks här. Varför? För att du är superintresserad av konst. Skriv om konst!
    Och alla ni andra som inte vågar, för att det skitar ner ert anseende.
    Se att det anseendet bara är skapat av alla de andra…. som tittar på.

    Blir jag trött, eller blir jag trött….?

  14. Hans Vildegren skriver:

    ”Lång dags färd mot natt”. Sov du sött Cecilia. Fast vakenhet är nånting relativt, när drömmarna fångar natten till dag. Är konst vakenhet, eller drömmar som flyende för själens öga flyr bort till doldhetens mörka rum. Ja, det är frågan.

  15. Cecilia skriver:

    Hans Vildegren:
    ”Lång dags färd mot natt”. Sov du sött Cecilia. Fast vakenhet är nånting relativt, när drömmarna fångar natten till dag. Är konst vakenhet, eller drömmar som flyende för själens öga flyr bort till doldhetens mörka rum. Ja, det är frågan.

    Drömmar och vakenhet… Du vet – inte bara sömnlösheten sätter in på gamla da’r, utan ”historieintresset” ökar med kvadraten på sig själv. Iofs bara utifrån med vad man har att börja med… vilket gör att resultatet människor emellan, kan blotta de tidigare osynliga avgrunderna… (blink, blink)

  16. Kenneth Karlsson skriver:

    Cecilia,

    Jag ser det så här enkelt: Alla kan måla en tavla och kalla det konst. Nån tittar på tavlan och säger 1) ”Det där är inte konst!”, eller 2) ”Det där är dålig konst.”, eller 3) ”Det är ju jättebra konst.”. Påstående 2 och 3 är subjektiva uppfattningar; en positionering som konstrecensenten i tidningen, och därtill varje betraktare, hela tiden brottas med på ett eller annat sätt.

    Påstående 1 tycks däremot vara mer problematiskt. Om en konstrecensent, eller en betraktare, framför en tavla målad av Picasso, eller Lars Vilks, utbrister: ”Det där är inte konst!” har han fel. Inte subjektivt fel utan objektivt fel. Av det drar jag slutsatsen att det alltså också finns en objektiv sanning om konst, en sanning som emanerar ur konstnärens status som just konstnär – alltså erkänd av fler än mamma och pappa – och att dennes verk på ett eller annat sätt har tagits upp av konstvärlden, t ex ställs ut på ett galleri.

    Det är bekymrande när annars kloka intellektuella använder sig av påstående 1 inför ett konstverk, som nu senast i Danmark och Firoozeh Bazrafkans makulerade koran på en bönematta.

  17. CeDe skriver:

    Cecilia,

    Det förflutna kan du inte ändra på och framtiden vet du inget om.
    Ta vara på nuet och gör det bästa av din dag.

    Oro över sömnlöshet är betydligt mer skadligt än sömnlösheten själv.

  18. Hans Vildegren skriver:

    Så bra Cecilia.

  19. CeDe skriver:

    Ps, Se på Lars Vilks! Tror han tar till vara varenda sekund av sitt liv.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.