Del 1007: Livet efter Uppsala, bloggen efter hackningen

Det blev en del följdeffekter efter tumultet i Uppsala. Diskussionen fortsätter och jag kan konstatera att det fortfarande är så att åtskilliga anser att det var mitt eget fel. Den som provocerar fundamentalister bär själv ansvaret.

Min enkla åsikt i denna fråga är att man skall ta avstånd ifrån och marginalisera dessa fundemantalister som bringar stor skada för den stora gruppen av muslimer. Jag har haft flera samtal med kränkta muslimer som diskuterat saken med mig på ett alldeles civiliserat och vänligt sätt.

Andra, och det är väl de som mest vill göra sig hörda, är inte lika artiga. Men ensidiga, otroligt ensidiga. Liksom jag har kunnat se i kommentarer och på facebook så är denna kategori av fanatiska muslimer uppfyllda av könsord. Min telefon har fått mottaga många doser av detta “knulla din mamma” men ocks “jag skall knulla dig” (sagt av unga kvinnliga muslimer) etc. Jag minns sedan inte alla invektiv som de inte fattar att jag bara gäspar åt.

Medan den här bloggen var hackad skrev jag ett par inlägg på konstvilks. Har ni inte sett dem kan de vara värda att läsa.

En fråga som ställdes bland kommentarerna är vilka politiska uppfattningar jag har och vilket parti jag tänker rösta på. Jag har inga uttalade politiska uppfattningar, i det stora hela följer jag konstvärldens värderingar (såsom jag själv är en sådan medlem). Men några avvikande meningar hyser jag som bekant. Ingen religion är värd mer än någon annan. Och kritik av Islam skall inte undanhållas för att den eventuellt skulle kunna missförstås. Om man t ex vill protestera mot att man lynchar homosexuella i lyftkranar i Iran bör man kunna göra detta utan att avstå för att det eventuellt skulle kunna drabba svenska muslimer genom missförstånd hos allmänheten.

Som konstnär tar jag annars inte ställning och röstar därför inte på något parti.

En del skribenter har anklagat mig för att ha “unkna” uppfattningar om muslimer och att jag hyser ett hat mot Islam. Jag har funderat över vad detta skulle grunda sig på. Kan någon tipsa mig.

En kuriös detalj är att jag har blivit anmäld till diskrimineringsombudsmannen för att jag skulle ha sagt att “invandrare är tråkiga”. Så kan det gå. Jag har ofta framfört åsikten att de flesta invandrare och inte minst muslimer är tråkiga, liksom människor i allmänhet är tråkiga. Med detta har jag avsett att de inte är intressanta för medierna vilka föredrar de fundamentala som är explosivt intressanta i debatter och annat. Men de kommer därvid att också framstå som representativa för hela invandrargruppen. De småtråkiga, som är måttligt engagerade i konstprojekt och konstföreläsningar, för vi aldrig se.

Det här inlägget postades i Kommentarer nästan varje dag, Muhammedsaken. Bokmärk permalänken.

86 svar på Del 1007: Livet efter Uppsala, bloggen efter hackningen

  1. Uno skriver:

    Är lite fascinerad av att du aldrig verkar bli upprörd när du råkar ut för sånt här, ganska beundransvärt.

    Förresten, den 20 maj anordnas “Draw Muhammad day”, det låter ju som en trevlig högtid. 😉

  2. Mats skriver:

    Stå på dig Vilks!

  3. Nils Svendsen skriver:

    Lars Vilks bringer trollene frem i lyset. Hadde vi bare hatt en ærlig og intelligent journaliststand og politikere med ryggrad, så ville trollet ha sprukket for lenge siden.

    Kampen mot islamismen må kjempes i skolene, og første steg er å forby hijab i skolene og den offentlige forvaltning. Denne ideologien må røskes opp med roten!

    Stå på Vilks.

  4. Kalle skriver:

    Vilks i mitt hjärta! <3 Jävla muslimer som tar med sig Afghanistan till Sverige.

  5. Christine skriver:

    @Namninsamling för Lars Vilks

    Då jag skrivit under så kom jag till en sida för betalning, jag fick med andra ord aldrig se min underskrift.

  6. NikTorn skriver:

    Jag älskar den enkla konstnärens kamp mot den till synes överväldigande besten Islam. Besten Islam är mycket stor och aggressiv men samtidigt otroligt lättlurad och enfaldig. Den har knappt några ben att stå på! Jag stödjer alla som bidrar till att leda den utför stupet.

    Stå på dig Vilks, och förlora inte din humor!

  7. Villgott skriver:

    Att Lars Vilks går igenom allt detta utan att, som det verkar, drivas till rasism eller allmänt människohat, borde noteras av fler. Jag hoppas att jag själv hade klarat det under liknande förhållanden, men jag är verkligen inte säker.

  8. Josef Marnell skriver:

    Islam med liten bokstav: islam. Kan alla fatta det, liksom Vilks? Lär er stava.

  9. Patrik skriver:

    Jag förstår ärligt talat inte problemet. Om man inte gillar teckningen, titta inte på den då? Varför bli förolämpad för en sådan sak?
    Om reaktionerna inte hade blivit så starka hade jag tyckt att Vilks var barnslig och onödigt provokativ. Nu tycker jag istället att det var modigt och välbehövligt. Extremisterna behöver lära sig åsiktsfrihet. Man kan inte bara döda allt som inte håller med en, då skulle hela världen se ut som… ja ni vet vilket land jag tänker på. 😛

  10. Jørgen skriver:

    Det er bra Lars ikke er redd selv etter det som har skjedd.

    Når folk blir redde og ikke tør uttrykke seg fritt så har fundamentalistene vunnet, noe vi ikke kan være bekjent med i et demokratisk samfunn.

    Muhammed skriver “Inom Islam så avbildar man inte profeter det är Haram, alltså synd!”

    Shia-muslimer avbilder profeten Muhammed uten at det blir opptøyer av det, og karikaturer har vært trykket i egypisk presse uten at det ble reaksjoner.

    Europa må vise at det setter demokratiet i fokus og trykke karikaturer helt til fundamentalistene har forstått at det er en nyttesløs kamp de aldri vil vinne.

  11. Kristian skriver:

    Drittsekk!

  12. Nenis skriver:

    Kör hårt Lars! Det är uppfriskande att se någon som vågar gå emot strömmen!

  13. CEK skriver:

    Konflikten hadde vært enklere å forstå hvis Vilks motstandere kunne artikulere sin kritikk og forklare hva de ønsker å oppnå. Trusler og angrep forteller bare at de er kriminelle og bråkmakere.

    Å forlange respekt for religiøs tro, eller respekt for en profet, er å gi uttrykk for et ønske som aldri kommer til å gå i oppfyllelse. Jeg forsøker å respektere alle mennesker, og har de en religiøs tro så forsøker jeg å ta hensyn til det. Men profeten Muhammed får aldri min respekt, Gud får aldri min respekt, og jeg vil aldri respektere krav om at religiøs tro skal medføre særbehandling (egne fridager, egne skattefradrag, egne skolebøker, særskilt vern mot kritikk osv). Religion er en privat fritidsinteresse. Mange tar sin hobby svært alvorlig, og det er i orden… jeg synes de skal få lov til det. Men bare innenfor rammene av det sekulære lovverk.

    Å svare på en ytring med spark, slag og trusler, er å utslette sin egen eksistensberettigelse i det offentlige rom. En slik måte å opptre på diskvalifiserer en fra enhver respekt. Heldigvis for disse trenger man ikke å berettige sin eksistens for å eksistere… ellers ville man bare sendt dem ut på et isflak, eller til et søppelforbrenningsanlegg. Siden deres oppførsel ikke fører til utslettelse, håper jeg de benytter anledningen til å resirkulere seg selv til anstendige folk, og returnere i ny form til en sivilisert samtale.

  14. sara skriver:

    Muslimers sanna ansikte kommer fram, romeo patrik? Du har inte kollat upp ordentligt. På varje sida som handlar om Vilks teckning har svenskarna skrivit ”ni muslimer har ingenting här att göra, stick hem till ert hemland”, så jag skulle snarare säga att DERAS sanna ansikte har kommit fram. Det står ”nu vet man att man helt klart ska rösta på sverigedemokraterna”. Nu vågar helt plötsligt alla svenskar visa sin rasistiska sida. Titta bara på vad hobbydebattören har skrivit. Och du är invandrare säger du. Då ska du vara medveten om att de menar att du också ska sticka, även om du tar detta rätt bra. Jag tog detta rätt bra, jag med. Men en viktig sak i detta är respekt och förståelse. Vad hade muslimer gjort för kränkande mot svenskar innan detta? Och förståelse, att profeten muhammed anses vara som en bror till muslimer. Hur skulle det kännas om jag skickade ett klipp på när någon annan än din pappa knullar din mamma? När det kommer till ali hasan mustafa al shabaz namn, så har faktiskt det ingenting med detta att göra. Sådant som du borde tänka på. Du som är arab borde ändå förstå att allahakbar betyder gud är störst, tycker du att det är fel om man säger det? Well, din åsikt. Men då får muslimer väl mycket väl tycka att det är fel med det där ”konstverket” av vilks.
    Det är viktigt att tänka på vad denna målning innebär för muslimer, att ta hänsyn till detta. Visst, alla snackar om yttrandefrihet hit och yttrandefrihet dit. Men yttrandefrihet, UTAN ATT KRÄNKA. Han kränker ned en viss folkgrupp och att sedan fortsätta måla är att provocera, skulle jag säga. Man får tänka på konsekvenserna med sina handlingar.
    Och till hobbydebattören, den dagen du behöver komma ifrån ditt hemland för en viss anledning så önskar väl du att länder i övriga världen ska ta emot dig med öppna armar, eller har jag fel? Jag kan tänka mig att du hade blivit förbannad om vi hade kränkt ned ditt hemland, vilket jag tar som exempel eftersom att det skulle kunna vara lika viktigt för dig som Islam är för muslimer.
    Jag kommer själv från afghanistan, men vad jag undrar är vad menar ni med till exempel ”jävla muslimer som tar med sig afghanistan till Sverige”? Tycker det är en mycket rasistisk och onödig kommentar. Jag har ju faktiskt inte gjort något, även om jag är afghan. Hans målning gör mig inte upprörd utan det som gör mig upprörd är alla dessa kommentarer. Är det mitt fel att det är krig i afghanistan? Och för er som inte vet, talibaner är inte bara afghaner. Det är folk från många olika länder som är så kallade talibaner. Men tror ni att vi afghaner vill ha det så? Tror ni verkligen att jag skulle vilja vara en av talibanerna? Jag avskyr talibanerna för det de gör så vad gör det att jag bor här i sverige? Ännu en gång, är det mitt fel?

  15. CEK skriver:

    “Men yttrandefrihet, UTAN ATT KRÄNKA.”

    Hvordan fungerer det i praksis? Hvordan kan man ytre seg, og være sikker på at ingen blir krenket av ens ytring?

  16. sara skriver:

    fattar inte vad du skriver, någon som vill översätta?

  17. CEK skriver:

    GoogleTranslate: Hur fungerar det i praktiken? Hur kan en uttrycka sig, och vara säker på att ingen kränks genom vad de säger?

  18. Patrik skriver:

    Tack Sara för ditt konkreta och ärliga (och förklarande) inlägg, jag hoppas att du skriver fler. Jag förstår att muslimer kan känna sig kränkta men samtidigt tycker jag också att det är viktigt att kunna ta avstånd från det och kalla sig upprörd och kränkt istället för att ta fram knytnäven och bruka våld.
    Sverige är nog ett av världens mest sekulariserade länder och även om handlingen att rita en karikatyr-bild av Muhammed är onödigt provocerande lyfter det ändå fram ett problem. Jag har sett många karikatyrer av Jesus (vet dock inte om de är gjorda av muslimer… ;)) och jag känner personer som skulle bli kränkta av dem. Dock känner jag inga som skulle attackera tecknaren, bränna hans hem och sätta ett pris på hans huvud? Det känns som att denna diskussion kommer att fortgå ett par decennier men min åsikt är att ju snabbare man inser att idioter är idioter desto bättre. Då talar jag förstås både om herr Vilks OCH de där mordbrännarna. 🙂

  19. @Christine

    Din underskrift har sparats och finns registrerad. Den sidan du kommit till är en sida som iPetitions.com har för att be om *frivilliga* donationer (då vi använder oss av deras tjänster gratis), det är bara att klicka bort denna om man inte vill donera. Tack för att du uppmärksammat oss på detta och beskrivit problemet.

    Vad gäller de bisarra anklagelser som signaturen “Kalle” kommer med ovan om att vi skulle vara rasister så vet jag inte ens om vi egentligen borde förära sådana låga förolämpningar med ett svar men naturligtvis och självklart tar vi avstånd från alla former av rasism. Som det klart och tydligt framgår av petitionstexten så stödjer vi uttryckligen ett “fritt, öppet och tolerant samhälle”; dvs alltså raka motsatsen mot det som rasister och andra vill införa (eller våldsamma religiösa fundamentalister för den delen).

    Yttrandefriheten och rätten att tänka, tycka och tala fritt utan rädsla för sin säkerhet och sitt liv är en fundamental del av detta fria, öppna, och toleranta samhälle. MVH/Namninsamlingen för Lars Vilks

  20. sara skriver:

    Anledningen till att VISSA muslimer försöker lösa detta med våld är just för att det uppenbarligen inte har hjälpt med att försöka lösa det på annat sätt. Vilks fortsätter att måla profeten muhammed och det kallas provocera. Jag tycker heller inte att det är rätt av de att göra så som de gör, men se det från deras synvinkel. De blir alltmer frustrerade och då känns det kanske som enda utvägen för de, det enda sättet att få ut ilskan eller att få honom att förstå. I en intervju svarar vilks att han inte kan ta hänsyn till varje enskild människa, men det handlar ju faktiskt inte bara om en enda människa. Då kan man ju ställa sig frågan vad poängen med målningarna är egentligen?
    Men om man säger såhär, skulle vi muslimer ritat en målning av Jesus där han till exempel framstår som en pedofil eller annat kränkande, tror jag knappast att svenskar hade tagit lätt på det. DÅ hade det blivit kaos, men just för att det inte är det så är det okej.
    Men min fråga till Kalle kvarstår. Vad har jag gjort för fel?

  21. J skriver:

    När Darwin kom med Origin of Species blev kristenheten oerhört provocerade. Var det därför fel av Darwin att släppa detta verk?

    Vakna upp och tänk för bövelen! Varför lierar sig pk-människorna med de muslimska fundamentalisterna snarare än de progressiva muslimer som är sekulära?

  22. CEK skriver:

    Det er forståelig at man føler seg maktesløse og at frustrasjonen bygger seg opp når man ikke får sin vilje gjennom. Løsningen er ikke å bruke vold, men å stille mer realistiske krav.
    Hvis kravene er “Dere skal ikke tegne profeten Muhammed. Dere skal ikke omtale profeten Muhammed på måter som setter ham i et dårlig lys.”, da stiller man ikke realistiske krav. Man har urealistiske forventninger.
    Ved å stille krav som ikke vil bli tilfredsstilt, legger man til rette for dårlig mental helse hos seg selv. Selvsagt blir man frustrerte, ulykkelige og sinte.
    Forståelsen for det disse menneskene sier, vil være: “Jeg hører hva du sier, men jeg er av motsatt oppfatning. Med mindre du kommer med overbevisende argumenter, vil det fortsette slik. Lær deg å leve med det.”
    Når jeg stiller det opp slik, kan det lyde nedlatende. Men jeg mener – iallfall for min egen del – at det ikke er mulig å strekke seg lenger. Ved å bruke trusler eller vold, oppnår man å bli diskvalifisert fra samtaler med dem man ønsker å irettesette. Man oppnår ikke forståelse eller sympati.

    (Ved hjelp av Google Translate:
    Det är förståeligt att man känner sig maktlös och att frustrationen bygger sig upp när man inte får sin vilja igenom. Lösningen är inte att använda våld, men att ställa mer realistiska krav.
    Om kraven är “Du ska inte göra teckningar av profeten Muhammed.” “Nämn inte profeten Muhammed på ett sätt som satte honom i dålig ljus.”, då ställer man inte realistiska krav. Man har orealistiska förväntningar.
    Genom att ställa krav som aldrig vill bli uppfylld, lägger man till rätta för psykisk ohälsa i sig själv. Naturligtvis kommer du att bli frustrerad, olycklig och arg.
    Den längsta man kan gå för att förstå dessa människor är: “Jag hör vad du säger, men jag är av motsatt uppfattning. Om inte du kommer med övertygande argument kommer det att fortsätta så. Lär dig att leva med det.”
    När jag säger det på det här sättet, kan det låta nedlåtande. Men jag tror – åtminstone för min egen del – att det inte är möjligt att sträcka sig längre. Genom att använda hot eller våld, uppnås att man diskvalificeras från samtal med dem du vill tillrättavisa. Uppnått ingen förståelse eller sympati.)

  23. Miss N skriver:

    Tycker att det är komiskt att man inte kan ta konst med en nypa salt.
    Vi lever i 2000-talet, det vill säga inte 1500-talet då kristna dödade “häxor” och även andra människor för att de hade en annorlunda tro. Varför gå tillbaka till hot och våld som hände förr i tiden? Varför kan inte muslimer anpassa sig som både kristna, katoliker mfl har gjort? Visserligen är homo och abortfrågan stor inom katolismen men man uppför ändå sig som människor (trots att man “dödar ett liv” eller attraheras till samma kön).
    Vilks har tecknat Jesus som pedofil, och som ni kanske vet är han en stor symbol, men ändå vill ingen lyncha honom för det.
    Kan inte folk bara leva i harmoni och hålla sin tro för sig själva istället för att låta andra lida för något de själva inte tror på?

    I’m just saying….

  24. Martin skriver:

    Religionen är, i vårt sekulariserade samhälle, en privatsak. Kan man inte acceptera detta så kan man, inom ramen för samhällets norm- och regelverk ge uttryck för sin åsikt.

    Så varför är ett antal muslimer förbannade egentligen? Jag får inte ihop det…Enligt deras egen teologi så kommer Vilks att få sitt eviga straff av Gud. Dessutom riskerar ju ingen att falla av från den sanna tron (eller möjligtvis ansluta sig till den) eftersom allt sker in’shalla (om Gud vill). Tron på ödet är central i Islam.

    Att skrika sönder en föreläsning på ett svenskt lärosäte är för en stor majoritet av svenskar och invandrare helt oacceptabelt. Tråkigt nog så får de skötsamma muslimerna (vilket är de allra flesta) lida för dessa missnöjesyttringar. Lika tråkigt också är att Sveriges muslimska organisationer är helt tysta i detta. Om de vill vara de integrerade delarna i vårt samhälle som de ger uttryck för, så borde de fördöma handlingar som undergräver yttrandefriheten.

    Vad jag vill säga med detta är dels att muslimerna i stort tar avstånd från dessa samhällsfientliga handligar som Vilks utsatts för. De som säger att “alla muslimer är terrorister”, riskerar att sabotera möjligheterna för en bra integration med dessa “goda” muslimer.
    Dels vill jag be de muslimska företrädarna för de stora muslimska organisationerna att fördöma dessa gärningar, eftersom en tystnad kan ge uttryck för ett tyst medgivande. Detta är lika saboterande för integrationssträvandena som “alla muslimer är terrorister”. Man behöver ju inte älska Lars Vilks konstnärliga uttryck, men man måste acceptera hans rätt att uttrycka sig.

  25. Dansken skriver:

    Man ska komma ihåg ett par saker hær. Ett:
    De klipp som Vilks visade dær mæn stod i utmanande positioner med masker av Muhammed var inte gjord av honom sjælv, utan klipp från en film som en iransk kvinnlig frihetskæmpe gjort.
    Två: Filmen bestod inte endast i att krænka islam, utan æven andra religioner. Føga førvånande var det bara muslimerna som reagerade fanatiskt.
    Tre: Tystnaden från politiker efter att Vilks blev utsatt før attacker var slående. Ingen politiker på høg nivå førdømde detta.
    Fyra: Islam ær en ytterst kontroversiell religion dær det som står skrivet i Koranen med avseende på profetens liv, i jæmførelse skiljer sig markant från Nya testamentet och Jesu levnad. Muhammed skar t.ex. halsen av øver femhundra kristna.
    Fem: Sættet islam tillæmpas på idag med sændningar i TV från Irak dær præster står i moskéer och drar sværd och skriker att judar ska dødas. Samt att de som kritiserar den s.k. religionen får utstå dødshot av otacksamma folk som flytt till sitt nya land och inte respekterar vår frihet.

    Jag skulle kunna fortsætta rætt længe…
    Lars Vilks gør det som hela svenska folket med respekt før intelligenta disskusioner och ømsesidig respekt vill. Næmligen kritiserar en helt sjuk religion. Om inte han gør det så kommer vi i længden att mista vår frihet.

    Lars Vilks ær en hjælte som står upp før fredliga diskussioner i stællet før våld och brist på respekt før oliktænkande.

  26. Robin Shadowes skriver:

    Sara, en stilla undran, varför är ni muslimer alltid så sex-fixerade? Här i Europa fanns ingen marknad för anal-sex innan ni kom hit. Så det är helt enkelt dina bruschor som är intresserade av sånt. Allting inom islam handlar om sex och handlar det inte om sex så är det våld. Eller en kombination av båda. Om du händelsevis tror att det bara är hitte-på så kan du läsa följande artikel:

    http://islammonitor.org/index.php?option=com_content&view=article&id=3462:why-muslims-are-so-inclined-to-seduce-rape-and-marry-non-muslim-girls-&catid=192&Itemid=68

  27. Pam skriver:

    Hej!
    Jag tyckte om ditt inlägg. Jag studerar själv i Uppsala och tycker att det är jätte synd att du inte fàtt avsluta din fôreläsning.

  28. Polar skriver:

    Fortsätt kämpa Vilks!

  29. sdad skriver:

    Ana Emme sharmouta

  30. martin h skriver:

    Hej Lars,

    Utan att vara expert på vare sig konst, yttrandefrihet eller religion, tror jag spontant att problemen med våldsinslagen och alla dessa fantasilösa invektiv ytterst har att göra med en intelligensförbistring om uttrycket tillåts.

    De antagonister som du Lars Vilks ofrivilligt har skaffat dig via rondellhundar mm., förefaller till en absolut övervägande del bestå av individer som i en snarast omedveten men likväl överväldigande drift söker ett socialt tolerabelt sätt att få utlopp för sina enkla drifter, och som slutligen ramlat på en för dem begriplig källa till ”övertygelse”.
    Djupare konstnärliga eller filosofiska tankegångar vars innehåll av någon icke avsedd anledning händelsevis råkar reta upp dessa fyrkantiga personer (p.g.a. vad de förstått eller missförstått) står sig beklagansvärt slätt mot deras svingande träpåkar etc.

    Men jag är övertygad om att även detta utgör en del av konstverket. Och självfallet stöder jag dina intentioner.

    Bästa hälsningar/Martin H

  31. Rohan Claude skriver:

    Vilks, you are an artistic hero. Fight on!

  32. Morten skriver:

    Universitetet skal være fritt. Død over tyste rektorer

  33. scheisse skriver:

    Tjaa, jag får väl lov att instämma i en hel del journalisters och kommentatorers åsikter om att “yttrandefrihet är bra, men..” och “Lars Vilks får skylla sig själv”.
    Precis som jag instämmer i att dom kvinnor som klär sig i korta kjolar kanske inte direkt förtjänar att bli våldtagna. Men. Dom får faktiskt skylla sig själva.
    Vidare så anser jag att man i ett demokratiskt samhälle ska ha rätt att mordhota och misshandla folk som gör saker som man irriterar sig på.
    Själv är jag irriterad på muslimer.

  34. Rut skriver:

    Hej! Är det någon som vet adressen för att kunna läsa de inlägg Vilks skrev medan bloggen var hackad? De som han skrev skulle gå att läsa på konstvilks? Hittar inte dem…

  35. Pingback: Väderkvarnsfajter om yttrandefriheten « Stefan Bergmark

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.