Del 391: Mera Documenta mera teckningar

Tack för en laang rad intressanta kommentarer. Jag beklagar att jag inte kan fördjupa mig i hela dt materialet. Skrivförhaalandena här är inte de allra bästa, paa morgonen hinner jag se genom och begrunda sakerna innan jag snabbt faar skriva naagra ord – för att därefter kasta mig ut i Documentautställningen och möta studenterna fraan Konsthögskolan i Bergen.

En sak som inte saknar intresse är det plötsliga intresse som nu tillkommer de teckningar som jag sedan maj i aar ställer ut i Vestfossen Kunstlaboratorium i Norge. Teckningarna är en Muhammedserie fraan 2006. Att den passerade utan att väcka naagon uppmärksamhet tog jag som intäkt för att Muhammedbilder inte längre var samma heta sak som under tiden för de danska karikatyrerna. Igaar var teckningarna (de finns paa den här bloggen och jag tror att man kan finna dem under rubriken Muhammedsaken om man letar sig fram till de allra första inläggen i den kategorin) uppmärksammade i Kulturradion P1 samt i NRK i Norge. Fraagan är dock vad de kan tillföra diskussionen. Det handfasta inslag som den trots allt charmerande Rondellhunden aastadkommit kan nog inte rubbas.

Utställningen här i Kassel. Om den kan man konstatera att det inte finns naagot som kan kallas för kontroversiellt. Trots att utställningen bygger paa tanken att postmodernismen inte var naagot brott i utvecklingen utan enbart en fas av modernismen har inte naagot av modernismens expansiva tendenser blivit synliga. Tvärtom kan man lugnt konstatera, Roger Buergel förordar en aaterkomst för den estetiska upplevelsen. I varje hörn migrerar formerna enligt ett annat av hans recept. Tanken är enkel för atti inte säga banal: en from flyttar sig genom kulturer och tider, fraan persiska miniatyrer paa 1200-talet till minimalismen paa 1960-talet. Kanske inte naagon imponerande idé.

En stillsam utställning vars enda exempel paa det fraanstötande är Juan Davila som finns insprängd med politisk transvestitism i anal- genitala fixeringar paa gestalter som symboliserar USA och diktaturer. Desa maalningar är dock naagot 10-tal aar gamla.

Det här inlägget postades i Grand Tour 2007, Kommentarer nästan varje dag, Muhammedsaken. Bokmärk permalänken.

13 svar på Del 391: Mera Documenta mera teckningar

  1. Göran E skriver:

    Men snälla Stefan Peterson nr X:

    Saknar du helt självdistans? Inte ens islamist skulle aldrig orka mordhota 945 st. Stefan Peterson. Men det visste du ju redan. Igen: grattis till ditt fantastiska namn, skryt gärna om det också!

    Med vänlig hälsning,

    Göran E. alias Stefan Peterson.

  2. Håkan W skriver:

    Gisselqvist tar friheten som gisslan

    Publicerad: 13. September 2007 02:00

    Vi tar de mänskliga rättigheterna för givet. Sverige har alltid haft en framskjuten placering i kampen om mänskliga rättigheter som till exempel yttrandefrihet, religionsfrihet och sexuell läggning och så vidare.

    Ett fungerande konstnärskap skall vara fritt för utövaren. Denna frihet att uttrycka måste ses som en grundförutsättning för konstnärligt skapande om konstens uppgift att förmedla tankar och känslor skall kunna fungera.

    I Trelleborg lever vi med ett relativt torftigt och utarmat kulturutbud enligt min mening. Ibland dyker det dock upp intressanta till-fällen och inbokade besöket av den i Sverige och även internationellt berömda kulturprofilen och konstnären Lars Vilks är just en injektion som hjälper till att hålla liv i vårt blygsamma kulturutbud.

    Av oro för protester och påtryckningar ifrån religiösa grupperingar inom den muslimska sfären så ställer bibliotekschefen Gissel-qvist in detta för Trelleborg intressanta besök. Anledningen är enligt honom att Vilks med bilder provocerat nämnda muslimska grupperingar. Detta är ett flagrant missgrepp emot vår frihet som i en förlängning också kan betraktas som ett hot mot demokratin. Är det acceptabelt att ifrån kommunen och ansvarig kulturnämnd bedriva verksamhet som leder till eftergifter på yttrandefrihetens område för att tillfredsställa fundamentala religiösa samfund i vårt sekulära samhälle? Var går gränsen för bibliotekschefens egenhändiga censurerande? Vi var goda nog att fördöma gamla Sovjet för ivrigt censurerande och begränsande för fritt konstnärskap, var finns makten i dag och i framtiden?

    Tack England, ett England som stod upp för friheten och vår västerländska civilisation och som gav författaren Salman Rushdie asyl och beskydd efter att muslimska prästerskapet i Teheran utverkat en fatwa (dödsdom) över honom efter utgivningen av boken Satansverserna som av någon anledning ansågs kränkande av islam.

    Terje Larsson

    Sidan är utskriven från: trelleborgsallehanda.se

    ——————————————————————————–
    © Trelleborgs Allehanda. Materialet skyddat enligt lagen om upphovsrätt.
    Ansvarig utgivare: Margaretha Engström.

    Jag vill gärna delge er denna insändare från Trelleborga Allehanda! Hälsningar från Håkan W

  3. Gote skriver:

    Karin Hesselberg, det jag skrev var inte riktat mot något speciellt just du skrev. Egentligen endast en reflektion som dök upp med anledning av en massa saker som skrivits de senaste dagarna.

    Och som sagt, ingen har så vitt jag sett direkt raljerat över oss som väljer att framträda under pseudonym. En viss antydan till kritik har jag dock (miss?)upfattat.

  4. Göran E skriver:

    Håkan W:

    Tack för dina ord från Trelleborg och din artikel. Man kan fråga sig vad som skiljer den moderna tidens England från vår nation. England brukar ju få ganska mycket smisk från vänsterkanten så jag får väl hjälpa till att provocera med några ord från mannen som besatt alla de egenskaper dagens kulturvänster saknar (jaja, han tjänade imperiet, jag vet), Sir Winston Churchill:

    The British nation is unique in this respect. They are the only people who like to be told how bad things are, who like to be told the worst.

    Intressant att någon bryr sig om Salman Rushdie, få var ju de som ville riskera någonting så betydelsefullt som sina egna platser i de litterära finrummen. Den balanserade konsten fortsatte på ett just balanserat sätt. Hårklyverierna kunde bedrivas med mer eller mindre förstoppade ord och den “intressanta konsten” kunde lyftas upp.

    http://www.svd.se/dynamiskt/kultur/did_10738938.asp

  5. Göran E skriver:

    Kul förresten med Lars farhågor angående grannlandet Norge, där hembygdsfascismen fortfarande står stark och ord som “neger” fortfarande är frekvent förekommande även bland utbildade individer.

    Pettson, Hasselblad och Rasmus lär få ännu svårare att föra sin initierade diskussion när pöbeln än en gång försöker äntra skutan.

    Hur ska detta gå?

  6. KALABALIK skriver:

    Varför denna KALABALIK kring Lars Vilks alster?!
    Vilks är väl inte den första att raljera med religionen, och tvivelsutan är han inte den sista!

  7. Sexisten skriver:

    Varför är feminismen tyst som en “MUS“?!
    Vad tycker feministerna, som annars brukar ha åsikter om allt, i den här debatten?!
    Vad säger storAyatollah Mona Sahlin om nidbilderna på Mohammed?!

    Det finns en ohelig allians mellan feminismen och islam!
    En bedagad svensk feminist gav nyligen tydligt uttryck för detta på SVT; hon sade nämligen ungefär så här (läs och häpna):
    “Kvinnor och män är mer jämställda i Afghanistan än i Sverige. Och det kan man se på kläderna. Män och kvinnor är lika klädda, alla täcker sina kroppar från topp till tå”! Och hon hävdade att STRINGTROSOR, BUSH-UPPs, korta kjolar, tajta byxor och kläder med sexappeal i almänhet är kvinnoförnedrande och diskriminerande etc…
    – No comments, please!

    Vi vet vad feministernas och muslimernas problem beror på. Vi har genomskådat dem. Men de har ännu inte förstått det.
    Den gemensamma nämnaren som förenar feminister och muslimer är att:
    De lider av samma sorts problem!
    Deras problem handlar,
    Kort och koncist, om
    SEXUELL FRUSTRATION och OTILLFREDSSTÄLLELSE!
    PUNKT

    Ps muslimer kan kanske trösta sig med en illusion om hopp efter döden! De tror på islams löfte om “sexbelöning” i “nästa liv”!
    Men för bedagade feminister finns inget hopp alls. Det är för sent. Det är “Game Over”.
    Släng er i väggen!

    Nigande vals

    “Bland vackra flickor blir gummor gröna
    och gamla gubbar de börjar stöna
    men jag vill dansa med dig min sköna
    så golvet gungar sa Rönnerdahl

    Opp min lilla flicka Än är du ung
    skynda dig att dansa dansa och sjung
    innan också du blir gammal och tung
    dansa min vän och sjung

    Hej musikanter! såg ni på den!
    såg ni hennes steg! Såg ni hur hon neg!
    Aj! nu tror jag alla gummorna teg
    Hoppsan! Här valsar Rönnerdahl än
    sina femtio år
    fyllde han igår
    sjutton är hans lilla vän”

    “Nigande vals” av sexisten Evert Taube

  8. Göran E skriver:

    Tack Steen för Flemming Roses kommentarer.

    Jag placerar konstnären i kategorin människor. Alla människor är förstås ansvariga för just sina egna handlingar, om man däremot skall ta på sig skulden för konsekvenser i tredje och fjärde led (andras handlingar) är väl mera tveksamt. Men, att i vissa lägen inte tänka igenom möjliga konsekvenser kan förstås vara dåraktigt. Och naivt. Vilket inte med självklarhet betyder att just presumtiva pöbelmässiga våldshandlingar ska få kväva kontroversiella konstprojekt… Vilks förväntas på sina håll att ta ansvar för andras kriminella handlingar (han har ju fått sig sina uppsträckningar från både vänster och höger), men ingen kräver att en priviligierad man från väst i sina bästa år skall ta ansvar för friheten och när han gör det får han visst skylla sig själv. Jag ber att få återgälda med en intervju med Jyllandspostens Flemming Rose i det liberala magasinet Neo:

    http://www.magasinetneo.se/arkiv/tidigare-nummer/nr-4-2007/rose.pdf

    Temanumret blev ju lite lagom avfärdat som onyanserat i såväl AB (för mycket “vi och dom”) som DN och beskrevs senast i en kolumn i SvD kultur som ett uttryck för “vithetens perspektiv”. Jag tror dock inte att den som missat numret tar skada av att ta del av den kanadensiska journalisten Irshad Manjis “Att tro kräver självständigt tänkande”:

    http://www.magasinetneo.se/arkiv/tidigare-nummer/nr-4-2007/manji.pdf

    Eller den italienske statsvetaren Emanuele Ottolenghis “Ett tyst försvar av demokratin hörs inte”:

    http://www.magasinetneo.se/arkiv/tidigare-nummer/nr-4-2007/ottolenghi.pdf

    Att Manji lever under dödshot behöver väl knappast nämna.

  9. Pelle skriver:

    Allt det här är ju bara sjukt löjligt, vad hade du förväntat dig? Man behöver ju inte vara någon einstein direkt för att komma på konsekvenserna av ditt beteende. Bara en totalt puckad människa kan komma på denna ide. Ahhhh ja ä så trött på alla puckade människor. Och nu ska man höra om den här totalt puckade personen Lars Vilks varenda dag i tidningen, fy fan, omg killen ä sån looseer. Det ä så patetiskt att man nästan spyr……..

  10. K. skriver:

    I don’t understand your blog 🙂

    But I want to tell you I appreciate and support you in the struggle for freedom of expression. We have to defend our European culture and values, based on paganism and Christianity. We are in our homes and nobody should force us by threats or force to change what we believe to be good or bad.

  11. Lars S skriver:

    Kon nu ihåg att Vilks själv skall täcka kostnaderna för det säkerhetspådrag som nu blåser igång runt honom och andra.
    Kanska kunde han starta någon sorts insamling bland alla rasister som har apploderat honom i de här spallterna. Sina teckningar lär han inte bli rik på. Men precis som Rushdi kanske han blir berömd på mordhotet. Det är nog det som varit strategin från början.
    Vad gör man när man inte kan rita?

  12. Pingback: openDemocracy

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.