3042: Konst och liv

Ehuru ratad och ansatt under den postmoderna eran överlevde modernismen. Efter en kortare epok med ironisk distansering återvände konsten till sin fundamentala position, subjektets känslor. Visserligen med ett kompakt socio-politiskt patos men likafullt. En målsättning för modernismens konst var att förena liv och konst. Det lyckades inte så väl men projektet skulle nå oanade höjder under den tid i vilken vi nu befinner oss. Vi fick stifta bekantskap med konstaktivisten som snabbt drog med sig stora skaror. När någon politisk rörelse drar genom världen blir anslutningen formidabelt omfattande. Någon estetisk distansering blir det emellertid inte och därigenom missar man igen möjligheten att uppnå föreningen av konst och liv. Någon egentlig förening kan det inte vara fråga om utan snarare än balans, varken för mycket eller för litet av det ena. Och ett ständigt in- och utstigande: Nu i konsten och nu i livet. Statyruljansen skulle kunna ha varit ett utmärkt inslag i detta med sina fantastiska övertoner. I varje fall ligger readymaden nära till hands när man stöter på exempel som kejsaren Konstantin och vite Krist (telegraph, sun).

Jag tycker att jag själv har lyckats ganska väl. En förutsättning är att det konstnären komponerar med är äkta livsvara. Alltså deltagare som agerar oskuldsfullt och ”äkta” (dvs. omedvetet), utan att se sin estetisering.

Det här inlägget postades i konstteori, politik, Projekt. Bokmärk permalänken.

2 svar på 3042: Konst och liv

  1. minnesdagen skriver:

    Shaun King är bara anti-vit.
    Han stör sig på vita människor, bara för att dom är vita. Oavsett om dom är rika eller fattiga, eller lever i misär.

    Buddha-statyer i Asien som ser alla ut som asiater.
    Betyder det att Shaun King vill förstöra alla Buddha-statyer, för att dom är asiatisk supremacy ?

  2. SSAB skriver:

    Funnet på Blocket

    Konstverk av Lars Wilks (1978)
    5 000 000 kr
    Beskrivning
    Trämålning i olja (säljes åt kund) med tidnings texter. Olika färger har används. Samt verket är singerat av konstnären (årtal: 1978 ). Storlek: 19cm X47cm, tjocklek 2cm. Matrialet i grunden har varit en köks-skärbräda i trä. Som han utvecklat till konst.

    Verket karakteriserar Lars Vilks tidiga konstnärsår, innan berömdhet, mycket starkt och kan vara av stort värde för en samlare av Vilks verk.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.