2829: Konsten och integrationen

Alla dessa konstens försök att gå in i den angelägna politiken. Tania Bruguera har gjort flera projekt om censuren i Kuba. Just censurproblematik är något som konsten framgångsrikt kan belysa. Det hänger naturligtvis samman med konstens traditionellt överskridande roll och därav de många sammandrabbningar med censuren. Sådana inslag blir också generellt intressanta. Men det skall sägas att det inte sker så ofta och i vår egen tid är det inte mycket mer än uppgörelser med länder som ligger långt ifrån vår vanliga standard om vad som är tillåtet.

Nu har Bruguera gett sig på ett integrationsprojekt om mångkultur. Där blir det som det brukar, den välkända relativiseringen som Bruguera formulerar: ”no one’s culture is better than another person’s culture”. Och målet är (efter att hon har som brukligt konstaterat tidens politiska mörker): “bring complexity and consideration to the discussion around immigration instead of relying on confused and extreme emotions.”

Man kan räkna med att det som vanligt är en intern angelägenhet. Å andra sidan gör den ingen skada och säkrar konstnärens position eftersom hennes uppgörelser med den kubanska censuren inte är helt korrekt i konstvärldens ögon. (artnet)

Det här inlägget postades i om utställningar m m, politik. Bokmärk permalänken.

1 svar på 2829: Konsten och integrationen

  1. Från Graven skriver:

    Om “ingens kultur är bättre än någon annans”, varför har då Tania Bruguera ägnat sig åt censuren på Kuba? Den är väl inte sämre än någon annan kultur?

    Med ett hem i New York, samt en far som tillhörde Fidel Castros elit (hennes arresteringar har varit kortfattade affärer) så verkar hon kunna kritisera censuren på Kuba relativt riskfritt – varför hon nu skulle vilja göra det, “ingens kultur är [ju] bättre än någon annans”.

    Kan det tänka sig att Tania Bruguera vet att hon egentligen inte tar några risker, samtidigt som hon gärna antar en “oppositionell” profil? I så fall passar det henne att ansluta sig till konsensus inom den internationella samtidskonsten och fortsätta med det som hon är riktigt bra på.

    Jag noterar också att- med hänsyn till hennes engagemang för ursprungsbefolkningen på Kuba -hennes namn är Katalanskt. Hennes förfäder kom med conquistadorerna.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.