2815: Moraliteter i konstvärlden

De kränktas kör har snart ljudit under flera decennier och volymen har inte minskats. Tvärtom, känsligheten har nått magnifika höjder. Victor Arnautoffs muralmålning i George Washington High School I San Francisco har blivit föremål för en intressant behandling. Till en kostnad av mer än en halv miljon dollar har det beslutats att målningen skall tas bort. Konstnären avsikt är välkänd, en kritisk bild av USA. Men kontexter betyder ingenting för de lättkränkta som blott behöver se något som verkar svårt för att högljutt vrida sig i plågor. Hysterin har föranlett högst rimliga protester.

Om det nu skulle vara nödvändigt att åtgärda saken borde det finnas enklare sätt än att satsa en halv miljon dollar på kränkningskontot. Man kan t ex hänga ett tygstycke över den tills upphetsningen har lagt sig. Men det är möjligt att det handlar om att målningen över huvud taget finns. (artnet)

Olafur Eliasson är en av tidens storheter i konstvärlden. Han har alltmer sökt sig till aktivism och nu blir det fullt klimatkoncept i Tate Modern. En svår genre i den symboliska avdelningen. Men mest intressant är Eliassons uttalande om vår tids högre moral. Ja, det torde främst gälla konstvärlden och dess protester mot sponsorer som inte förtjänat sina förmögenheter på ”rätt sätt”. Men i alla fall tänker han sig att i varje fall några i konstvärlden har stigit lite högre:

“What is more important is how we navigate the future with our newly acquired higher moral standards.” (artnet)

Det här inlägget postades i om utställningar m m, politik. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.