Efter allt tjatande om flyktingpolitiken och terrorismen kan det vara på sin plats med lite nationell redovisning. Det var ett halvår sedan jag presenterade Svensktoppen, Sveriges bästa internationella konstnärer.
Våra två toppstjärnor håller sina ställningar och regeln är att ju längre ju säkrare. Men det är ändå svårt att hålla sig kvar så långt att man blir konsthistoria. Men det gäller för det enda säkra namnet på listan, Öyvind Fahlström. En verklig nykomligraket är Meriç Algün Ringborg, född i Turkiet men får räknas som svensk (Fahlström är enligt artfacts brasilianare). Även Runo Lagomarsina fortsätter sin klättring i rask takt. Venedigbiennalen och andra biennaler har satt fart på dessa två ”emerging artists”.
Jag har utökat listan med två namn för att få med Lina Selander. Moderna har gjort en stor satsning på Selander och hon representerade Sverige på Venedigbiennalen. Men hon hade ett hyggligt kapital från början. Hur som helst har det gett utdelning och förmodligen kommer framgångarna att fortsätta genom den uppmärksamhet som har skapats. En tidigare storsatsning, Hilma af Klint, har så här långt lyckats någorlunda. Visserligen var målet att placera henne i höjd med Kandinsky men hon får nog nöja sig med att tröska på 2000-talet.
(Första siffran aktuell placering, andra tidigare, motsvarande slutsiffror anger placering på artfacts rankinglista
1.1. Nathalie Djurberg 317 320
2.2. Klara Lidén 393 395
3.3. Karl Holmqvist 612 569
4.5. Öyvind Fahlström 589 760
5.4. Nina Canell 652 678
6.6. Runo Lagomarsino 781 908
7.7. Johanna Billing 1101 966 896
8.8. Goldin + Senneby 1115 1006 989
9.9. Sofia Hultén 1164 1098 1036
10. Meriç Algün Ringborg 1444
11.10. Andreas Eriksson 1592 1590 1486
12.12. Hilma af Klint 2093 2079
13.15. Annika Larsson 2128 2169
14.18. Kajsa Dahlberg 2147 2309
15.17. Annika Eriksson 2170 2286
16.11. Matts Leiderstam 2247 1995
17.19. Ann-Sofi Sidén 2255 2331
18.13. Henrik Håkansson 2258 2123
19.16. Annika von Hausswolff 2346 2270
20.14. Carl Michael von Hausswolff 2509 2131
21.20. Karin Mamma Andersson 2828 2366
22. Lina Selander 2892
Minns jag rätt menade du i tidigare inlägg att af Klint inte kunde räknas in som en förgrundsfigur för modernismen på 1900 talet då hennes verk var skapade i en annan intellektuell kontext – andlig mysticism om jag minns rätt – medan 1900 talets modernister vill göra upp med sådana tankar. Stämmer det?
Kvinnorna i majoritet som vanligt
1900-talets modernister var faktiskt mycket fängslade av allehanda andekonster men de konstverk som skapades var inte avsedda för någon antroposofisk eller spiritistisk krets med specifika andebudskap. Man har nu försökt tvätta Hilma ren från det hon verkligen ville göra men kritiken är rätt överens om att det inte låter sig göras.
Att kvinnorna är i flertal – ’som vanligt’ – bespeglar faktum att kvinnokönet är mottagligare för auktoriteter än manskönet (vilket jag själv tillhör). Dessutom pågår en aktiv emaskulering av duglige vita män med ursprung i den Jacob Frankiska heresins världshärskarambitioner. Detta ekar givetvis även genom hela kostvärlden. Lars uppvisar ju stor överseende ironi med det sorgeiliga politiska spektaklet – men ibland uppfylles jag avtvivel och tror att han ändå tar konsvärlden på fullaste allvar.
Grejen med af Klint är att jag halvt begriper varför hon inte var modernist – men bara halvt. En liknelse som kanske inte håller: El Greco skapade konst som senare kopplats samman med Munch, van Gogh m.f. Men den kontext El Greco skapade konst i var en annan än expressionisternas. Varför kan man kalla El Greco för en förexpressionist* men inte af Klint för en förmodernist?
*Såg ett par tavlor av El Greco på en utställning i USA, där kopplingen till expressionisterna gjordes.
Adam
jag skulle tro H af Klint hamnar i Kandinskis virtuosa konceptuella härmargrupp med sin känsliga reaktion på den gryende modernismen – medan K. själv ’hörde till’ den andra kategorin – de missförstådda skaparna av nya vägar.
El Greco-fallet rör sig om en stil som inte står isolerad. Den ingår i senrenässansen där det finns gott om exempel på vad man stilmässigt kan kalla för expressiva drag. El Greco version får väl sägas vara den som mest appellerar till modernismen. Likheterna är, som du konstaterar, visuella och modernismens expressionism något helt annat. Men El Greco kom att få stor betydelse som inspirationskälla. Så är inte fallet med den isolerade af Klint.
Härmargrupp kan hon inte ha tillhört eftersom hon faktiskt var före Kandinsky. Men det fins ingenting som tyder på att af Klint hade något intresse för samtidens modernism. Hon ställde sitt kunnande helt i antroposofins och spiritismens tjänst.
Jag menar att af Klint kan ha hängt med i den nya stilen utan att skälv ha utvecklat den. Visst målades cirklar och trianglar i seriöst syfte före af Klint?
Gratulerar, Lars!
Till den utomordentligt spännande specialartikeln i DN.
Men framförallt till att DN nu publicerat original-rondellhunden i bild!
Dessa arma muslimer som värderar döden högre än livet.
Äntligen en fin artikel om den evigt unge Vilks och roligt att vara ägare till ett ex av den rondellhund som visades på bild.
Heja Lars du är för evigt min största idol.
Det har målats cirklar och tringlar sedan tidernas gryning. Men det är en annan sak. Börjar man söka efter vem som inledde den moderna betydelsen av geometriskt och non-figurativt måleri finns det många kandidater som ser ut som relevanta. Men det är inte det saken handlar om utan en annan inställning till det abstrakta.
Så till slut skedde det.
Var inte oväntat men känns ändå överraskande.
Detta är vändpunkten.
Tack Lars !
Nu vänder det, sa Stefan Löven.
Utom för Åsa Romson som vill backa bandet.
Nu vänder det, sa Stefan Löven…sen vände det igen.
Swing magistern
Vad har hänt med DN? Lars Vilks högst uppe när man slår på sidan. Är det en omvärdering?
Grattis. Det var en artikel i tiden.
Jag läste DN artikeln och min upplevelse av de enkla orden som berättade en otrolig nästan osannolik historia fick mig att konstatera: Du är som person större och viktigare än din konst. Jag tror att ditt öde, din livshistoria kommer att leva längre i folks minne än dina bilder. Att uppleva det du gjort i ett land som prisar sig själv som en demokrati men rätt till yttrandefrihet, är en offentlig kontradiktion, en usel lögn. Det som imponerar är din beskrivning av hur du kan stå ut, hur du ändå lever vidare, hur du finner en sorts mening och hur du ser lösningar och inte ger upp. Det imponerar på oss gnällspikar. På det sättet blir du ett föredöme för oss som dåligt handskas med oförrätter vi känner oss utsatta för. Jag är övertygad om att de flesta som läst artikeln frågar sig: Hur orkar han?
Kudos ändå till Marianne Linberg De Geer som vågar stötta dig till skillnad från de andra fegisarna i konstvärlden.
Men som sagt det vänder och upprättelse kommer och då förvandlas ryggradslösa till ryggdunkare
”Med ett leende köpte Zoran Radovanovic, 51, tändvätska för att kunna sätta eld på sina mordoffer”… Jag tyckte allt var så konstigt men när namnet droppades så blev allt lättare att ta in. Mördaren var inte från Sverige.
Lars:
Det vore väl på sin plats att begära upplysning om vad Du menat med att ’det inte var det handlade om utan en annan inställning till det abstrakta’ – vilket utan att kunna gissa sig till vad Du syftat på inte betyder just någonting alls. Du är ofta lite vårdslös med Dina svar på vänliga förslag och frågor och förslag. Ett broderligt litet tips i all vänlighet att bättre kunna sätta Dig in i Dina läsares belägenhet.
Varför jag skrev det var att jag inte orkade hålla en föreläsning i konsthistoria utan hoppades på att läsaren kände till denna. Framväxten av det abstrakta kommer genom Cézanne, kubismen och symbolismen. Under den tiden blir man medveten om att en bild består av färg och form och att just detta är betydelsebärande, Vad blir det då om man helt avstår från annat än färg och form? Kandinsky ger sig i kast med detta och skriver en hel grammatik om vad han tänker sig att det förmedlas med rena abstraktioner. Det är den diskussionen som är ”en annan inställning till dt abstrakta”.
Har nu läst dn-artikeln i pappersformat.
Det var en väldigt bra artikel, tycker jag.
Men som vanligt påstås det lite svepande att muslimer blir kränkta av teckningen på rondellhunden. Fast samtidigt kan man inte få fram en enda normal person som erkänner sig vara kränkt, och som kan stå för det.
Det var inte heller bra av artikelförfattaren att blanda ihop SION med SDU.
SION och Pamela Geller är en gåta.
Lars:
Skalar man bort allt annat än bildelementen – färg och form – riskerar konstnären blottlägga otämjda drag ur sitt omedvetna – men dessa kommer ändå fram i vilken stil han än använder och bestämmer verkets ”tonspråk”. Googlar man på af Klint + bilder möts man av cirklar och trianglar såsom vore de kliniskt framställda i något laboratorium. De är helt enkelt uttråkande.
Min egen konstuppfattnings atom – eller minsta nödvändiga element – är den lyckade ’artistiska’ linjen, eller färgackordet – som överraskat konstnären själv.
Konst tillhör nog varandets värld – om vilken nyligen misstrogna åsikter av materiell filosof luftats och konsthistorien riskerar bli till ”ny-tänks-förhindrande” schablon.
Minnesdagen!
SION och Pamela Geller är ingen gåta. Pamela G. gör bara det hennes Herres Hus vill och muckar gräl mellan kristna och muslimer. Mäster Lars förevisades som ett levande terroroffer.
https://en.wikipedia.org/wiki/Pamela_Geller
Islamister muckar gräl och vissa gör motstånd, andra är medlöpare. Vissa nazister kan inte bestämma sig för vilka de hatar mest.
Goda förslag från Sakine Madon,
Ge jourtelefoner till dem som trakasseras i stället för dem som trakasserar, det skulle ge en klarare bild av tillståndet.
http://www.expressen.se/ledare/sakine-madon/sluta-fega-i-kampen-mot-jihadismen/
Lite odemokratiskt att jihadisterna ska ha kränkningsföreträde.
sl,
Det där med hat och nazism kan du släppa, du har sett för mycket förintelsefilmer.
När jag skriver att Pamela Geller är en gåta, så menar jag att hon hade väldigt gott om pengar och mediautrymme när det begav sig. Hur fick hon det, om hon inte var en agent ?
Doktorn
Menar du att Geller företräder judendomen som vill spela ut kristna och muslimer mot varandra? Jag med flera har ju visat för dig att det du kallar bevis inte är bevis, att din logik är en misologi, du helt enkelt inte tänker kring de här sakerna utan att blanda in paranoida vanföreställningar.
Adam,
vad jag menade med PG och hennes Herres Hus – detta är inte någon fredens religion och huset karakteriserades ytterligare av ’minnesdagen’. Religioner brukar vända sig inåt, mot människans själ. Vänder desig utåt genom att samla i kistorna och härska över sina medmänniskor, klassifieras de satanistiska.
Jag undvek denna följdsats eftersom Du är en känslig natur utan vanlig gemenskspshetstrygghet. Men nu anklagar Du mig ändå för paranoia. Jag är inte paranoid. Det har förmodligen Frankfurterskolsn tutat i Dig. Kanske istället tillhör Du en sorts kollektiv paranoia?
Just sett Pipsa Lonkas prisbelönta pjäs i Tallinn, Sånger från det grå havet. Hon ersatte dramats utveckling med vinjetter eller bilder som det stod i programmet. Scenarbetarna jobbade som satan. Det kan man ju möjligen komma på i sin lilla filosofikammare. Resultatet blev emellertid två och en halv timmars leda – många gick ipausen och slutapplåderna blev ljumma. Sensmoral 1) dramatisk intrig kan inte bytas ut mot annat tanken utsett. Dito 2) man förvånar sig åt teaterkompaniets hunger efter geniala grepp vår nutid förväntas prestera mycket bättre än förut varit fallet.
Den kommunistiska ideologins första sats är:
”Det förväntas bli mycket bättre nu än det någonsin varit förr”
(bara ni slår ihjäl er kung först…)
Vad gavs den på för språk?
Jag lockades av den romantiska titeln och faktum att dialogen ansågs betydelselös. Det sades också väldigt lite på scen och upplägget liknade Jaques Tatis semestersabotören.
Det är samma med modernismen – enbart renodlade bildelement förmedlar ingenting. Semestersabotören visade komik. Hilma af Klints kliniskt perfekta cirklar och trianglar var tråkiga.
Den mesta konsten ”förmedlar ingenting” … och bilden på rondellhunden förmedlar världspolitik.
Man förvånas över den kyla, typ ’skyll dig själv’, och den saknad av empati, med vilket många ser på dödshoten mot en svensk konstnär.
Trots att konstnären egentligen bara, med en ljum liten provokation, upplyser oss om vad som pågår i vår samtid.
@ minnesdagen
Jag har inte sett en enda holocaust-film, det behövs inte, i pre-Persson-skolan jag gick i fick man historieundervisning, och jag är dessutom intresserad av riktiga historieförfattare som tex Clarke och Churchill. Jag är så att säga försedd med korrekt information från början, innan den vänster/muslim/nazistiska-desinformationen började sin undergrävande verksamhet på ett homogent folk som fötts upp med värderelativism, det började väl med FNL-rörelsen.
Geller är ingen agent, utan representant för en folkgrupp hotad av islam. Att nationalsocialistiskt slödder som inte är torra bakom öronen inte förstår det, det förstår alla andra.
Judehatet är ett slags kulturellt självhat, judendomen är basen för kristendomen, när vi börjar hata judar börjar vi hata grunden i vårt eget samhället, och det slutar med Berlin 1945, allt i aska.
Nå – riktigt så gick det väl ändå inte till. Kristus korsfästes eftersom han var ett hot mot de skriftlärde. Det fanns från början ett hat mot kristna – än idag avspeglad i en del extrema Talmud-formuleringar. Men sedan blev kristendomen en mäktig romersk rörelse och judarnas skriftlärde fick hänga på … det är från den epoken den missvisande termen ’judekristen civilisation’ härstammar osv.
Krister
Angående din kommentar om Marianne Lindberg De Geer:
gjorde hon inte stor sak av att inte vilja skriva på Vilks blogg något mer, för något år sedan?
Om man kallar Geller agent, eller representant, är samma sak i det här fallet.
’En folkgrupp hotad av islam’, det låter precis som typisk nationalsocialism.
Den muslimska professorn i uppsala som citeras i dn-artikeln, nämner om pamela gellers hatiska retorik på konferensen i New York. Så hon blev återigen aktuell. Inte för att professorn verkar så mycket bättre själv, slänger ur sig anklagelser. Det där med att man ska ta avstånd, annars håller man med. Han borde isåfall själv ta avstånd från alla knäppgökar som vill spränga sig själva.
Sedan har vi lektorn i växjö. Varför skall hon citeras i en artikel om Lars Vilks ? Hon verkar ointelligent och futtigt ond. Jag förmodar hon är en sådan som har svårt att sova av irritation när hon hört vad konstnärens beskydd kostar.
Jag vill minnas att när Jamtli portade Vilks från en utställning för ett par år sen så var Marianne Lindberg De Geer den förste att hoppa av utställningen i protest, och sen följde övriga konstnärer efter.
Sen minns jag att hon reagerade på nått blogginlägg här för ett tag sen. Minns inte vad det handlade om men gissar att det var nått kring det otydliga begreppet ”allas lika värde”.
Men jag uppfattar det som att hon är en av mycket få i konstvärlden som stöttar Lars som konstnär och konstkännare, vilket ju också framgår av Niklas Orrenius artikel i DN.
Annars är det ju fegheten som dominerar i den världen också som nu närmast kan illustreras av Kulturhusets chef Benny Fredriksson kränkningstrauma.
OK, tack
Jag trålar en stund och ser vad jag kan hitta. Det kanske var ngt trivialt
Doktorn
Du sysslar med meningslös namedropping. Om Frankfurtskolan vet du ingenting. Du använder begreppet okunnigt och har inte kunnat svara på frågor om vad du menar när du hänvisar till Frankfurtskolan. Jag som själv läst en del originaltexter av Frankfurtskolans mest framstående filosofer ser igenom din bluff.
När det gäller din paranoia säger du att PG spelar ut kristna och muslimer mot varandra, att det är bevisat att muslimer inte låg bakom elfte september- attentaten 2001, m.m. Utan att bevisa det. Därav skriver jag att du har en paranoid världsbild.
Doktorn skrev:
Den kommunistiska ideologins första sats är:
”Det förväntas bli mycket bättre nu än det någonsin varit förr”
(bara ni slår ihjäl er kung först…)
En definition av en hycklare är en människa som predikar något, utan att själv leva upp till det.
Din kritik av kommunismen är en självmotsägande mot din egen lära, att ”det förväntas bli mycket bättre nu än det någonsin varit förr”, bara man tar makten från judarna. Har t.o.m. för mig du skrev att alla problem skulle försvinna om judarna fråntogs makten.
Bara en paranoid världsbild kan föda en sådan idé.