2121: I Istanbul, i Konstantinopel…

03Rojas_the most beautiful of all mothers
Adrián Villar Rojas: The Most Beautiful of All Mothers, 2015, installation Istanbulbiennalen

För några dagar sedan öppnade Istanbulbiennalen ”Saltwater: a Theory of Thought Forms”. Istanbulbiennalen är en av de verkligt centrala biennalerna i världen.

Varje större samtidskonstevenemang blir också ett politiskt statement. Curatorn Carolin Christov-Bakargiev gör inga svaga utställningar, hon kan leverera vad som är tillräckligt. Inte för att det blir några stora överraskningar eller nya spår, men hon håller sig till en skeptisk linje där hon lägger stor vikt vid den visuella sidan. Och i mängd överväldigande, den här utställningen är synnerligen omfattande och utspridd på ett sådant sätt att en besökare måste vara fanatiskt intresserad för att ta sig genom hela. Det spelar inte så stor roll, en biennal avgörs genom pressvisningen där kritikerna får en guidad tur genom alla stationer. En annan sida av Christov-Bakargiev är att hon inte vill kalla sig curator eller dela upp sina medverkande i kategorier. Den inställningen har dock ingen större betydelse, det är lätt att känna igen curatorn, liksom andra medverkande från t ex vetenskapligt eller litterärt håll, liksom konstnärerna. Det politiska ligger ju i luften och Christov-Bakargiev har alltid distanserat sig från konst som politisk aktivism; som hon säger i sitt inledningsanförande:

“The one reason I am not in politics but in art is because I feel that art has a possibility of shaping the souls of people, and transforming the opinions of opinion leaders who are also then in a trickle-down effect shaping what will be the policies of government, I am skeptical and I am a skeptic.”

Nå, även detta är en omfattande förhoppning, att konsten skapar människornas själar. I väldigt stora drag kan det ligga något i det, men det torde vara en mycket sammansatt kulturell påverkan. Förmodligen är hela den internationella samtidskonsten något som har mycket lite påverkan på politiken. Däremot kan biennaler skapa frizoner. Så har skett i Istanbul. Här är den aktuella frågan, och just nu särskilt aktuell, den kurdiska problematiken och det armeniska folkmordet. Där är det fritt fram, i varje fall när det är inbäddat i en utställning av det här slaget.

En protest från en del av konstnärerna mot Turkiets återupptagande av kriget mot PKK kommenterar curatorn:

“Being a feminist, politics starts with the body, how we eat, how we sit, how we make love. Politics is everything. It’s not just an action or a gesture. If the artists want to do this, then it’s fine by me. But if you’re asking me if it’s going to have any effect on the Machiavellian deals going on, that’s another question. I’m a skeptic.”

Båtflyktingsmotivet har alltså ingen central roll i biennalen, men ett projekt som pågår i staden handlar om detta. Konstnären Banu Cenneto?lu projekt The List visar fortlöpande namnen på 22.342 omkomna sedan 1993 på en skärm högst upp på Marmara Pera Hotel. Det leder väl inte till något men vad skall konstnärerna göra för att markera ett angeläget politiskt problem?

Sammantaget är de recensioner jag har sett tämligen positiva. Men, som sagt, Christov-Bakargiev brukar kunna leverera.

Artforum
The Guardian
Artnet

Det här inlägget postades i Biennaler. Bokmärk permalänken.

26 svar på 2121: I Istanbul, i Konstantinopel…

  1. Från Graven skriver:

    Malin Ullgren i liberala DN har lösningen på problemet hederskultur:

    http://www.dn.se/kultur-noje/kronikor/malin-ullgren-i-somliga-sammanhang-kan-en-kvinna-alltid-underordnas/

    Det var enklare än vad man skulle kunna trott. Premissen är att i “somliga sammanhang kan kvinnor alltid underordnas” och lösningen då är att kvinnorna inte böra vara så “stela“, men istället “bejaka det roliga” i underordnandet. Dessutom bör den underordnade kvinnan underkasta sig för att “mannen inte skall tappa ansiktet ännu mer“.

    Så enkelt, Malin!

    Problemet löst.

  2. Doktorn skriver:

    Jaha – “tankeform” är en teosofisk term myntad av Annie Beasant och förekom i konstnärskretser under tidigt 1900-tal. Sålunda skall Hilma af Klint ha sökt både synliga och osynliga världar i sina målningar. Den teosofiska tankeformen är abstraktionens estetik – förklarar Curator Carolyn Christov-Bakargiev – och en tidig definition av modern konst. Så fick man biennalens gåfulla rubrik förklarad.

    Trots allt verkar det estetiska tänkandet ännu försvara sin plats. Nedanstående fick jag alldeles nyss – inte av signaturen Mohammed utan av min gamle vän Mohammed. Den intervjudade brandmannen på länken har en stark rättvisekänsla. Eftersom alla ting och tankar potentiellt kan uppnå konststatus – låter jag därför Mohammed till konstrast mot biennalteosofin också komma till tals. Publiken är emellertid inte pliktig att medverka. http://www.forbiddenknowledge.tv/videos/911–false-flags/nyfd-fire-marshal-blows-911-cover-up-wide-open.html

  3. Inge skriver:

    Doktorn,

    Videoen du lenker til er avslørende, men kanskje på en annen måte enn du hadde tenkt. Det handler altså om bygning 7 og uttrykket “Pull it”. Noen tolker dette som at det var en ordre om å sprenge bygningen. Men de som brukte uttrykket den ellevte september har forklart at “Pull it” betød å trekke brannfolkene ut av bygningen.

    5.20 inn i videoen din bruker brannmannen som blir intervjuet ordet “Pull” akkurat på denne måten selv.

  4. Pöbeln skriver:

    Graven
    Nu förstår jag ingenting. Hur har du tolkat hennes text? Som jag fattar den är det tvärt emot vad du säger hon menar…???

  5. Från Graven skriver:

    Texttolkning är säkert subjektivt; men jag har stora problem med de tre sista styckena.

    Känslan av skam över att inte kunnat “bejaka det roliga” [i underkastelsen; situationen i hennes ungdom].

    Kvinnan som säkert kunnat nekat kyssen, men “slänger in” den i dealet för att rädda ansiktet på den man som tvingar in henne i en underkastelse.

    Jag ser helt enkelt bara de underkastelser kvinnor övertygar sig själva att underordna sig i för “situationens bästa (såsom jag tolkar hennes motivering)”.

    Samma som kvinnor (och män) dagligen tvingas göra inom hederskultur.

    Men jag kan ju förvisso ha missat hennes poäng

    Hur läser du hennes text?

  6. Pöbeln skriver:

    Jag ser den som ABC i strukturell sexism. Hon SKA inte behöva känna skam över att hon har en egen vilja, MEN hon känner skam likförbannat.

    Mannen slänger in kyssen i dealen för att det är så patriarkatet utövar makt. Även när det är underordnat i klass så är det överordnat i kön.

    Jag läser att hennes poäng är att man inte ska behöva känna skam, men på grund av struktur så gör man det ändå.

    Men håller med om att det är invecklat…

  7. Doktorn skriver:

    Ärligt talat Inge,
    har jag svårt att inse vitsen med Din detaljbemerkning. Brandmannen talade ju hela tiden om bedrägeri vari nyhetsförmedlingarna deltagit.

  8. Inge skriver:

    Doktorn,

    Etter det jeg har lest hadde den ca. 50 etasjer høye bygning 7 store strukturelle skader og stod i brann. Den hadde et tjue etasjer stor hull som følge av å ha blitt truffet av deler fra de nedraste tårnene. Det ble besluttet å trekke ut redningsmannskapene, derfor ordren “Pull it”. “Pull it” var altså ikke en sprengningsordre, men en evakueringsordre.

  9. Från Graven skriver:

    pöbeln

    Ja, du har naturligtvis rätt.

    Det blev spegelvänt i huvudet på mig.

    Så kan det gå.

    Tyvärr måste jag sluta Vilks.net.

    Två återfall är två för mycket.

    Lycka till

  10. Inge skriver:

    Från Graven,

    Pauser kan være av det gode, deretter kommer man tilbake med fornyet kraft.

  11. Från Graven skriver:

    Tack för mycket intressanta meningsbyten Inge

    Lycka till

  12. Pöbeln skriver:

    Ha det gott Graven. Dags att dra vidare!

  13. Doktorn skriver:

    Inge,
    en i sammanhanget helt betydelselös spekulation. Det avgörande temat var manipulation av mediakonsumenter.

  14. Doktorn skriver:

    Apropå Curator Carolyn Christovs ‘tankeformer’.

    OBS! Det teosofiska verket ‘Thought Forms’ är liksom all pseudovetenskap snårigt och rörigt samt i långa stycken mest retoriskt, men i övrigt totalt innehållslöst osv. Detta kan nedanstående inte avhjälpa:

    Tankeformerna är av tre slag.

    1. Tänkarens avbild uppenbarad på någon plats i hans tankar, vilken en observatör på platsen noterat.

    2. En väns i tänkarens tankar avbild, vilken tycks sväva framför tänkaren. På motsvarande sätt kan en älskad plats uppenbaras för vår tänkare.

    Dessa två organiserar astral materia till den fysiska världens avbild.

    3. De högre planens tankeformer, vilka manifesterar såväl tankar som känslor. De högre planen är respektive först den astrala, med tämjda eller otämjda känslor, sedan den mentala med nyktrare tankar och sist den gudomligt kausala. De tänkes uppbyggda av materia allihop – bara av allt ‘subtilare’ slag med allt ‘finare vibrationer’.

    Tankeformer riktade mot individer kan vara goda eller onda. Effekten beror på recipientens aura. Bäst skydd ger det rena hjärtats höga vibrationer. En mors oro för sitt barn kan också skapa en här av skyddsänglar runt det älskade barnet. Svart magi drabbar bara orena själar.

    Sedan tänker sig författarna Annie Beasant & C.W. Leadbeater att tankeformer även utgör förlagor till konstverk – men missar genom sin vokabulär (som undviker ‘vilja’ på alla plan utom den sista och ‘kausala’) konstens viktigaste element – skapande DE NOVO i nuet – vartill endast viljans egenskaper duger. Teosofi är uppbyggd likt en vanlig byråkratisk organisation, med ignoramusstatus i botten under en ouppnåelig topp.

    Teosofin erbjöds till en alternativ och mera ‘österländsk’ gudstro. Uppenbarligen kan inte ens konstvärlden stå oberörd av ‘mind control’.

    Slutligen en tyst minut
    till åminnelse utav en synnerligen ond tankeform 14 år tillbaka, en historisk ogärning under falsk flagg, vilken ännu delar upp mediakonsumenterna i en majoritet godtrogna undersåtar och en minoritet utav de godtrogna föraktade ‘foliehattar’.

  15. Ludvig K skriver:

    Ha det gott Från Graven! Vi kanske ses, det finns en chans, på någon spårvagn någonstans.

  16. CeDe skriver:

    Ha det gott Från Graven, vi kanske ses på andra sidan.

  17. Jor-El skriver:

    Ja Doktorn, idag infaller en tragisk 14-årsdag med följdverkningar och konsekvenser för tiden vi nu lever i, och även långt in i framtiden.
    Ingen teaterföreställning i USA, inga invasioner i Irak och Afganistan med efterföljande kaos, färre radikaliserade muslimer, kanske ingen arabisk vår, inget ISIS, inga flyktingströmmar från Mellanöstern eller Nordafrika, ingen Alan uppspolad på stranden i Turkiet.
    Nåja, världen hade nog haft fullt upp ändå…men visst är det en tragisk game-changer byggt på en gigantiskt lögn.

    För den som ”glömt”, det är detta vi förväntas tro på:
    https://www.youtube.com/watch?v=hgrunnLcG9Q

  18. Doktorn skriver:

    Bra video Jor-El!

  19. mohammad skriver:

    Graven drar med svansen mellan benen, sämre troll får man dock leta efter…

  20. CeDe skriver:

    Jag är i mycket gott sällskap, mohammad, även LV har du anklagat för att vara rasist.

    Hellre bli sedd som en rasist än att vara en islamist.

  21. Inge skriver:

    Jor-El,

    Videoen du lenker til er ment å være morsom, men den er også lærerik, fordi den er et godt eksempel på hvordan språk, bilder og musikk kan brukes til å manipulere mennesker som mangler allmennkunnskap og kritisk sans. For de som er interessert i tankefeil er videoen en skattekiste.

    Om tankefeil: https://sv.wikipedia.org/wiki/Argumentationsfel

    Jeg antar at målet med å lage videoen, og med å lenke til den, er å provosere til ettertanke. Det finnes grunner til å tvile på og undersøke den offisielle historien om ellevte september, f.eks. kan land og rikfolk ha påvirket det som skjedde.

  22. Inge skriver:

    mohammad,

    Hvis definisjonen av troll er å være uenig med mohammad, må mohammad innfinne seg med at han lever i en verden hvor flertallet er troll.

  23. Jor-El skriver:

    Inge, det finns verkligen goda skäl att tvivla på den officiella versionen av hur 9/11 gick till. Eller rättare sagt – den officiella versionen strider mot alla kända grundlagar vi annars tvingas leva under vad gäller fysik, arkitektur, aerodynamik, flygsäkerhet och telekommunikation.
    En komplex operation på det stora hela som inte bara krävde en noga planerad attack på flera fronter med en massa extra specialeffekter, utan också organiserandet av ett uteblivet försvar mot dessa attacker. Och så lite utplacerade koraner på lämpliga ställen förstås, så att inga skulle missa poängen med föreställningen…

  24. Inge skriver:

    Jor-El,

    Mange av konspirasjonsteoriene rundt det som skjedde ellevte september 2001 er så vanvittige at normale mennesker vil avvise alt som minner om konspirasjonsteorier. Som at “den officiella versionen strider mot alla kända grundlagar vi annars tvingas leva under vad gäller fysik, arkitektur, aerodynamik, flygsäkerhet och telekommunikation”. Det gjør den ikke. Alt er forklart i de offisielle rapportene. Hvis noe mangler, så skyldes det at resultatene vitenskap gir oss ofte er åpne for tolkning, siden det gjerne er usikkerhet om fakta. Å bruke denne usikkerheten til å undergrave fakta om “fysik, arkitektur, aerodynamik, flygsäkerhet och telekommunikation” slik du og mange gjør, er etter min mening uredelig.

  25. Jor-El skriver:

    Inge.

    Visst finns det vanvettiga konspirationsteorier kring 9/11. Dock, från mitt perspektiv hör även ”den officiella versionen” dit.
    Sen är ”normala människor” inget honnörsord i min bok. Några av dom största missgärningarna i historien har utförts av människor som varit just fullkomligt normala i den tiden man har levt och verkat.

  26. Doktorn skriver:

    Inge;
    nu är Du väl men ändå mer än lovligt naiv i Ditt försvar för Dina åsiktsleverantörer?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.