1996: Solen gick ned i Karlstad

Ni som har missat El Pais och Mario Vargas Llosa text kan öva er spanska här. Översättning finns på Snaphanen.

Ja, så var det krånglandet i Karlstad. Jag råkade höra ett par programledare på radion diskutera den annullerade föreläsningen. ”Förra gången han var där blev föreläsningen avbruten av att man kastade ägg på honom. Det borde de ju ha tänkt på innan de bjöd in honom.”

Strålande tänkt. Man kan också påminna sig om den inställda föreläsningen för Utrikespolitiska Föreningen i Örebro i höstas. Den blev också stoppad av exakt samma skäl. En intern bedömning medan polisen menade att det inte skulle vara något problem. Och det var i höstas då en annan hotbild rådde.

När jag var med i Studio Ett i eftermiddags framträdde säkerhetsexperten Jan Gambring. Han hade inte något annat än att upprepa att ”vi gjorde en säkerhetsbedömning i dialog med polisen”. Men det var ert eget beslut? – Ja. Och sedan började tala om att det kunde bli besvärligt för studenterna eftersom en del lokaler kunde behöva stängas av. NWT.

Nåja, Paula Holst från Utrikespolitiska Föreningen är fast besluten att genomföra arrangemanget.

Jag får hoppas det. Tämligen trist om kulor och krut skall bestämma vilka föreläsningar man skall ha på ett universitet. Jag vill ändå men att om någon plats skall vara den som stödjer yttrandefriheten så borde det vara våra universitet. Inte så lite ironiskt blir det med tanke på att det rör sig om en föreläsning om yttrandefriheten.

Och dessutom: På universitetet i Linköping kunde Utrikespolitiska Föreningen genomföra det hela med fullt stöd och utan några problem. Det var så sent som den 11 februari.

Det här inlägget postades i Föreläsningar, yttrandefrihet. Bokmärk permalänken.

192 svar på 1996: Solen gick ned i Karlstad

  1. Rurik skriver:

    Intressant och viktigt tema.
    (Glöm inte Putins ansvar för Syrien.)
    Har tyvärr inte tid just nu . .

  2. Från Graven skriver:

    Jag måste erkänna att jag inte alltid hänger med när olika kategorier benämns hos vänstern (och jag får nog läsa på) – men för att kunna orientera mig: finns det någon kategori som fallerat att göra upp? Och varför?

  3. Hemkär skriver:

    Att hävda rätten till sin övertygelse så till den milda grad att allt och alla som ifrågasätter den är otrogna och har förverkat rätten att leva?
    Ja, i så måtto är ju urkunderna till kommunism och Islam lika.

  4. Heidegger skriver:

    @Pöbeln Kina är inte föredömligt, alla värden är inte ekonomiska, dessutom vet vi inte hur det går långa loppet för Kina -finns farhågor för omfattande boprisbubbla. Kina konkurrerar dessutom på osunda villkor: man låser in arbetare osv..

  5. Från Graven skriver:

    För att inte tala om miljöförstöringen!!!

  6. Heidegger skriver:

    @Pöbeln Men det finns intressanta fall som kan få en att fundera: Den fruktansvärda regimen i Chile gjorde avregleringar som kanske inte (?) varit möjliga i demokrati, när de nu återfått rättigheter och frihet så blomstrar ekonomin till följd av bl.a. de åtgärder som Pinochet lät utföra..

  7. Pöbeln skriver:

    Heidegger verkar vara av den sorten som aldrig kan se sitt eget revir i tillbakagång. Nåja, då inför vi auktoritär kapitalism och hoppas att vi likt Chile efter 20 år kommer ut helskinnade. Med den logiken var väl Förintelsen av godo då den gav Israel till judarna. Prata du med Doktorn om det, ni håller nog med varandra.

    Nej du, du är en Pinochet vurmare och diktatur apologet, inte helt olik gammalmarxister.

  8. Från Graven skriver:

    Men kom igen Pöbeln!

    Heidegger är med på diskussionsbanan och argumentation kan vara provocerande.

    Vi skulle ju sluta pajkastningen och utgå från ett av dina perspektiv för att att oss framåt – då vore det ju bra om vi höll oss till det.

    Man kan ju lika gärna hävda att en som ser contra-jihad som ett problem vurmar lika mycket för det totalitära, eller hur?

  9. Pöbeln skriver:

    OK!

  10. Från Graven skriver:

    Från det ena till det andra; när det gäller islams möjliga reformation.

    Pöbeln, tillhör du de som tror att islam kan reformeras eller skulle man kunna definiera det du skriver här på Vilks.net som ett tredje perspektiv – d.v.s. att man som muslim skulle kunna acceptera islam för vad islam är – hull och hår, inklusive gammal doktrin – och ändå leva som en god människa?

    Är det detta du försöker säga?

  11. Från Graven skriver:

    ingen trick-fråga på hedersord

  12. CeDe skriver:

    Pöbeln,

    Vet inte vad det är för rörelser du kletar på mig.
    Jag går inte i någons ledband.

    Oavsett hur världen för övrigt rör sig så kvarstår islam med koranen som omutbar.

  13. Från Graven skriver:

    CeDe

    Det ligger mycket i vad du säger – men icke desto mindre skall det bli intressant att se vad Pöbeln har att säga om reformation versus [acceptans + moderation].

    Jag hoppas han svarar

  14. Pöbeln skriver:

    Jag är vad som allmänt brukar hatas här på bloggen, nämligen relativist. Jag utgår ifrån individen och dess kontext och ser en uppsjö olika berättelser ta form. Islam, precis som allt, är vad man gör den till. Mina vänner, muslimska konvertiter i new york, är vad jag vill kalla liberala och tror på islam. Därför kan jag inte gå med på att religionen i sig skulle vara ett gift. Men det finns såklart förgiftade kontexter. Fattigdom är en sådan. Konservativa föreställningar en annan.

    Jag tvivlar inte ett ögonblick på att Muhammad kan vara muslim och feminist.

  15. CeDe skriver:

    Bloggens mohammad eller originalet?

  16. Pöbeln skriver:

    Feminism var inte på tapeten nån stans på 600-talet…så menar såklart bloggens.

  17. Pöbeln skriver:

    CeDe
    Du länkar hej vilt till propagandatexter sprungna ur CJ-rörelse så antar att du redan sitter i klistret.

  18. Heidegger skriver:

    @Pöbeln Jag har inte vurmat för Pinochet, men vissa av hans beslut kan ha haft positiva konsekvenser, det strider mot idén att människor vet ditt eget bästa, det verkar som att om människor är tillräckligt fattiga så tenderar de att välja fel (kommunism) vilket stora delar av Sydamerika utgör exempel på; Chile skulle aldrig idag med nuvarande välstånd välja kommunism.

  19. CeDe skriver:

    Vem som helst kan väl vara muslim, tom jag, om det går för sig att bara plocka ut valda delar.

  20. CeDe skriver:

    Pöbeln,
    Propagandatexter för en del, fakta för andra.
    Fritt val!

  21. Heidegger skriver:

    @Pöbeln Skulle vara intressant om du utvecklade din relativism, hur långt går den? Är en halshuggning i Syrien inte att jämföra med en halshuggning i Väst? Gäller relativismen också kunskap, är kärnfysik ENDAST ett uttryck för vår kultur? Om det finns något sådant som en universellt “barbari” hur fixerar du detta begrepp till de andra relativa delarna?

  22. Pöbeln skriver:

    Definitionen av reformation är väl att delar plockas in, förstärks och andra faller bort?

  23. CeDe skriver:

    Jag tror du börjar slira lite, Pöbeln!

  24. Pöbeln skriver:

    Ok, enlighten me CedE vad är reformation?

  25. CeDe skriver:

    Vem har talat om reformation?

  26. CeDe skriver:

    No hard feelings Pöbeln – men man kan inte sätta etiketter på andra människor hur som helst.

  27. Ludvig K skriver:

    CeDe: det är svårt att ta dig för något annat än ett CJ-troll såsom du håller på och viftar med svenska CJ-rörelsens heliga skrifter. Hade du länkat till wikipedia hade det varit en annan femma. Det där du länkade till imorse “Vi måste prata om islam” osade så mycket unken främlingsfientlig teori och islamofobi att jag var tvungen att öppna fönstret. Så du får nog stå ditt kast.

  28. CeDe skriver:

    Min lyckönskan var nog förhastad.

  29. mohammad skriver:

    Shit alltså!

    Man hinner inte få uppkopplingsproblem förrän den där djupanalysens mästare Pöbeln dyker upp.

    Kan man bli lyckligare…

    /MRF m

  30. Ludvig K skriver:

    No hard feelings CeDe

  31. Cecilia skriver:

    Oj då, här diskuteras det hejvilt!
    Rurik:
    Jag tänker på det att Sverige nog ligger i framkant i att vara krigstrött – nödmynten var väl sista sucken? Förutom det på Rügen då förstås, men det kan man väl inte riktigt ta på allvar egentligen…?

    Du skrev:
    “Den arabiska slavhandeln skapade en infrastruktur i Afrika som fanns på plats när européerna anlände.
    Utan denna hade den europeiska/amerikanska slavhandeln knappast varit möjlig.”
    Tackar för det!

  32. Rurik skriver:

    Förstår vad du menar.
    Sverige förde visserligen ytterligare tre större krig mot Ryssland ; två angreppskrig och ett försvarskrig samt ett större krig mot Napoleon och hans bundsförvanter (smärre sammanstötningar oräknade) innan den långa fredsperioden inleddes 1814.
    Men den riktiga stridsgnistan dog nog med Karl den tolfte . .

  33. Cecilia skriver:

    Rurik:
    Enda “stora” kriget var väl försvarskriget? Nog undermedvetet till för att förloras? Kanske…

  34. Rurik skriver:

    Forsvarskriget var allvarligast för Sverige.
    Men även det sista angreppskriget var stort och viktigt . . Stridsviljan var svag på slutet. Speciellt i Finland.
    Men undantag fanns givetvis – alla ville inte bli ryssar.

  35. Cecilia skriver:

    Rurik:
    Det märkliga är att även det (Finland osv), idag är utplånat ur svenskt medvetande. (Det var för dumma mig försvarskriget… men så är jag ju halvt finlandsvensk…)
    Vad det indikerar, handlar ju inte bara om Sverige-Finland – utan väl om ett helt annat sätt att se på vad historia är.
    Finns den inte mer, eller är den bara på väg att bli “längre”?

  36. Rurik skriver:

    Förlusten av Finland (och en del av norra Sverige) är nog det mest traumatiska som skett i svensk historia från ett svenskt perspektiv.
    Svenskarna har sedan länge valt att förtränga saken.
    När Finland hotades av Stalin 1939 vaknade dock känslorna till liv igen , men det snöpliga resultatet och Sveriges oförmåga att göra nåt bidrog helt säkert till att vi på nytt förträngde våra känslor för Finland.
    Men nu har Putin lyckats göra det omöjliga möjligt – Sverige och Finland samarbetar på allvar militärt för första gången på mer än 200 år.
    Det militära samarbetet mot yttre hot har alltid varit kärnan i förhållandet mellan Sverige och Finland.
    Så vem vet – kanske vi går en ny tid i möte ?

  37. Cecilia skriver:

    Flerakilos-nödmynten får kanske en revival?

    Kan fortfarande inte förstå Finlands del i andra världskriget.
    Även om det nog närmar sig. Förståelsen alltså.

  38. Cecilia skriver:

    Förresten – 1939. Du skojar…? 😉

  39. Rurik skriver:

    Från 1809 till 1918 var Finland en del av Ryssland. När första världskriget tog slut uppstod Finland för första gången som en självständig nation.
    I augusti 1939 ingick Stalin och Hitler en hemlig pakt där man delade upp östra och norra europa mellan sig.
    Som enda land vägrad Finnland finna sig i detta och gjorde motstånd.
    Men den 13:e mars 1940 var krafterna slut och Finland fick ge efter för Sovjetunionens krav.
    Snart började ryssarna ta för sig i Finland långt utöver vad man kommit överens om.
    Regeringen såg ingen annan råd en att be Hitler om hjälp.
    Hitler blev förtjust , han hade just bestämt sig för att Stalin inte var att lita på och planerade att anfalla Sovjetunionen så snart som möjligt.
    Så drogs Finland in på tysk sida i kriget.
    Till slut upprepades händelserna från 1940.
    Finland fick ge upp för den ryska övermakten och var i flera decennier ett endast delvis självständigt land , som du säkert vet . .

  40. Rurik skriver:

    . . nödmynten kommer nog inte igen. De var Karl den tolftes sista desperata försök att finansiera sitt sista krig . .

  41. Rurik skriver:

    . . på den tiden hade Sverige enorma mängder koppar , men brist på silver och guld.
    Alltså gjorde man mynt av koppar i stället.
    Men idag har kopparn tagit slut . .

  42. Cecilia skriver:

    Mycket tunga mynt, då guldmyntfotens princip gällde. Ja, den var ju inte ens “påhittad” då ännu fortfarande utan… realitet.
    Visst kan man säga att Karl den XII var lite före sin tid?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.