1969: Chockerande

Om någon skulle ha missat den är den här, artikeln om Dieudonné M’Bala M’Bala. Läser man den framstår rasismen i Sverige som en viskning i motvind. Som man kan förstå pressas yttrandefriheten så långt att den har renderat och renderar Dieudonné ett stort antal rättsprocesser.

Ingela Lind undrar om konst i sin recension (DN) av en bok om Hans Bellmer: ”Hur kommer det sig att Bellmers foton av den hopbuntade kvinnokroppen och inte hans söta porrteckningar har förvandlats till konst? När och hur kan det mest vidriga bli något mer än chock?”
Trots sina många år i konstbranschen har Lind inte fattat det där med överskridande. Emellanåt kan det handla om rätt starka saker, i varje fall när de tillkom. Idag kan det möjligen skapa lite feministoväsen men Bellmer intar en säker position (rankad 381). Och på tal om chock som konst är det obegripligt hur Lind kan missa surrealismens som definierade konstupplevelsen som just en chock. Konstvärlden (förr i tiden) valde chock snarare än försiktig kittling.

Jag skulle vilja säga att det är lite läge för avantgardets återkomst. Det avskaffades med postmodernismen eftersom samsynen med konstinstitutionerna och kommersialismen blev något för uttalad. Men en icke obetydlig comeback kom genom bland andra Hal Foster och Benjamin Buchloh som framgångsrikt satsade på nymarxismen och den postmoderna institutionskritiken. Man tog den på djupaste allvar även om man måste säga att den snabbt, alltför snabbt blev hipp på alla medvetna museer (Cindy Sherman, Sherrie Levine, Louis Lawler t ex). De bidrog till att ge fotfäste åt den politiska konsten och den har ju fortsatt att dra i detta snöre. Numera kan man inte kalla den för avantgardistisk eftersom den är huvudrätten på alla utställningar världen över med självaktning. Men i denna konsensus, där inga moteldar tillåts finns det ett intressant utrymme för ett klassiskt avantgarde. Svårigheten ligger i att det inte finns några progressiva gallerier eller konstvärldsagenter som kan tänka sig att ifrågasätta den internationella samtidskonstens proklamationer om rättvisa åt alla.

Det här inlägget postades i konstteori, yttrandefrihet. Bokmärk permalänken.

141 svar på 1969: Chockerande

  1. Anders skriver:

    Tallskog, är du nazist? Vågar nog fråga efter din kommentar.

  2. Från Graven skriver:

    Anders

    För inte särskilt länge sedan såg diskursen ut så här i media:

    http://www.dn.se/ledare/huvudledare/sd-slass-mot-vaderkvarnar/

  3. Från Graven skriver:

    Anders

    Jag har inte sett särskilt många youtube-klipp på Ukraina-stridande som skär halsen av bakbundna humanitära hjälparbetare.

    Har du?

  4. Från Graven skriver:

    Vad jag försöker säga är att det finns gradskillnader även i helvetet.

  5. Rurik skriver:

    Finns det verkligen ingenting som är bra , Anders ?
    Det kan du väl ändå inte mena ?

  6. Lars Vilks skriver:

    Tallskog, tror du verkligen på Nordfronts rappakalja? Att de stackars tyskarna tvingades försvara sig mot de fruktansvärda och makthungriga polackerna?

  7. Anders skriver:

    Från Graven, ett liv är väl ett liv? Det som inte syns finns inte? Det sägs att många inte visste vad som hände i Tyskland under andra världskriget med. Men jag vill inte framstå som att jag skulle ta IS i försvar, jag svarade bara på en enkel fråga. Jag antar att du ville ha ett svar, eller så inte. Innan det är dags att sova här skulle jag vilja dela en länk, även om det är från den förhatliga kommunist propaganda kanalen SVT. 😉 Tack för idag! God natt och sov gott!

    http://www.svt.se/opinion/article2634932.svt

  8. mohammad skriver:

    Som Krister påpekar…

    Kommentarsfältet håller sämsta nivå, undantaget Pöbeln då som alltid levererar.

    Von Gravens stigmatisering av muslimer är direkt motbjudande…

  9. Från Graven skriver:

    Anders

    Läs mohammads kommentar här ovanför så har du ett mycket bra exempel på det jag menar.

    Det går inte att problematisera islamsk doktrin; eller ställa sig frågande inför det eskalerande våldet i de stadsdelar som råkar överensstämma med de stadsdelar dit judar inte kan gå, utan slika omdömen.

    mohammad

    Har du några kommentarer till kvinnosynen i Koranen 4:34?

    6:e gången jag frågar – hittills har du duckat varje gång.

  10. Lars Vilks skriver:

    Kerry Bolton (högerextrem) har skrivit om några författare som sympatiserat med fascism och nazism:
    D. H. Lawrence
    H. P. Lovecraft
    Gabriele D’Annunzio
    Filippo Marinetti
    W. B. Yeats
    Knut Hamsun
    Ezra Pound
    Wyndham Lewis
    Henry Williamson
    Roy Campbell

    Det får väl ändå sägas vara undantag om man ser på den litterära världen? Och var är bildkonstnärerna?

  11. Pöbeln skriver:

    @Vilks

    Salvador Dali är väl the prime example…

  12. Heidegger skriver:

    Men herregud gamle herr Marx skulle vända sig i graven om han hörde all religionsvurm från vänster..

  13. Lars Vilks skriver:

    Men Dali är ett komplicerat fall. Han höll på republikanerna i inbördeskriget men insåg att om han inte sökte sig till den andra sidan kunde han aldrig komma tillbaka till Katalonien, det landskap han var helt beroende av och som finns med i nästan alla hans målningar. Men visst är det klart var han befann sig.

  14. Från Graven skriver:

    Pöbeln

    Så här skriver Kommittén mot Antisemitism:

    Att Bachman talar om ”muslimer” som kategori istället för extrema islamister och deras dödsbringade ideologi, är talande. Inte heller listar han några av de terrordåd i Europa eller globalt som utförts av andra än jihadister, en selektivitet som även den är talande

    Här får du nästa utmaning:

    hitta ETT inlägg från mig där jag använder mig av samma retorik.

    En sak till Pöbeln – häromdagen fick du chansen att kopiera/klistra något du riktigt stör dig på bland mina inlägg (som rör islam).

    Du sade ju att att du inte hittade något!!!

    Är vi månne tillbaka till generaliserande ounderbyggd smutskastning igen?

  15. Heidegger skriver:

    @Pöbeln Varför denna eviga antipati mot Israel? I princip hela Mellanöstern skulle förinta ISrael om de kunde; Israel kan utplåna sina grannar men har mer vett!

  16. CeDe skriver:

    Ännu en av våra tappra krigare som slåss för fred på jorden.

    http://www.gudmundson.blogspot.se/2015/01/malmobo-poserar-med-vapen-i-syrien.html

  17. Doktorn skriver:

    Är inte Professor Lars själv lite trött på alla inställsamma och förutbestämbara vänsterförfattare? Mig står deras lismande upp i halsen och jag välkomnar alternativa åskådningar. Medgives att många väluppfostrade istället sätter mina tips i halsen – men jag framhärdar – alla parters åsikter må beaktas utan att först stämma sinnet i negativ tonart.

  18. LH skriver:

    Emil Nolde.

  19. Tallskog skriver:

    En översikt över de olika grupperna som var i konflikt med varandra för drygt 70 år sedan:

    http://www.bernhoff.se/andra_varldskriget.pdf

    Bättre att vara en bildad människa än en betingad pavlovsk hund som skäller ”nazist” ”högerextrem”!

  20. Heidegger skriver:

    @Tallakog och Doktorn ni säger en del intressanta saker, men de här nazistsakerna är väl lite väl…

  21. Från Graven skriver:

    Kan bara hålla med Heidegger

  22. Tallskog skriver:

    Heidegger och Graven, jag skulle inte säga sanningen så frankt om ni små gossar inte behövde det.

    Har ni inte mer förstånd än att upprepa MSM´s hjärntvätt?

  23. Heidegger skriver:

    Jo men det blir tjatigt och förstör stämningen..

  24. Doktorn skriver:

    Heidegger – Du filosofiskt bevandrade

    kan det vara så illa att även Du är beredd att demonisera de allsmäktiga rödes meningsmotståndare? Dagens efterlysta ’avant garde’ kan i hela de röda hyllningsoratoriernas ändlösa serie inte vara annat än blått. Därvid får man börja lära sig förstå exempelvis genier som Ezra Pound osv.

  25. Doktorn skriver:

    Heidegger – Du filosofiskt bevandrade

    kunde det vara så illa att även Du är beredd att demonisera de allsmäktiga rödes meningsmotståndare? Dagens efterlysta ’avant garde’ kan i hela de röda hyllningsoratoriernas ändlösa serie inte vara annat än blått. Därvid får man börja lära sig förstå exempelvis genier som Ezra Pound osv.

  26. Heidegger skriver:

    Nja bevandrad vet jag inte, men jag vet att jag varken gillar nazism, islamism eller kommunism. Punkt.

  27. Från Graven skriver:

    Högt ärade Doktor

    Broder Heidegger och jag avser åtminstone försöka segla mellan Skylla och Karybdis.

    Det besynnerliga (no offence) är att maestro Dottore och hans trogna vasall Tallskog ter sig vara de om möjligt enda vi ha chans att få gehör från när det gäller att ta avstånd från totalitära ideologier(!)

    Vi har tagit oss an endast de riktigt svåra fallen (läs Pöbeln).

    I detta (gemensamma?) värv söker Bror Heidegger endast temporärt reducera antalet bollar i luften i tråden.

    Pax vobiscum

  28. Doktorn skriver:

    Tack från Graven och Heidegger!
    Problemet är bara att kommunismen har vunnit och demoniserar varje ansats till motstånd för ’fascismonazism’ – vilket är den verkliga intelligentian till stort hinder.

  29. Från Graven skriver:

    Exakt

  30. Lars Vilks skriver:

    Ett bra exempel ehuru det blir ironiskt med tanke på att nazisterna gav Nolde yrkesförbud. Dessutom kan man tillägga: Carl Milles.

  31. Pöbeln skriver:

    Ja, Nolde är väl ett ypperligt exempel på hur fascistiska ideologier är helt godtyckliga med när man är inne och när man är ute. Du är svensk, du är det inte. Du kan inte vara 100% kurd och 100% svensk…sillamacka, ja tack.

  32. Från Graven skriver:

    Pöbeln

    Nu börjar vi närma oss kärnpunkten: Jag menar att man kan vara 100% kurd och 100% svensk – men inte om det föreligger konflikt i individens värdegrund med den svenska värdegrund som bygger på de tre pelarna Demokrati/Mänskliga Rättigheter/Rule of law.

    Det är därför du aldrig har lyckats tvinga in mig i fållan av att ”muslimer är si, muslimer är så”; jag talar hela tiden om doktrin och värdegrund. Erkänner man sig till Sura an Nisa – ja då är man inte ”svensk” (mer än möjligtvis svensk medborgare).

    Synpunkter?

  33. Rurik skriver:

    . . . den arrogante leninisten har nu helt förlorat markkontakten och förflyttat sig till de högre luftlagren i nästa tråd.
    Där försöker han belära Lars hur man bäst skall första Spivak . .

  34. Lars Vilks skriver:

    Godtyckligt är det dock inte. Nazisterna hade först planer på att låta expressionismen vara den officiella politiska konsten men det ändrades helt och hållet. Det akademiska måleriet och skulpturen alltså in och expressionismen Entartet. Och då blev det stopp för Nolde trots att han hade rätt åsikter.

  35. Lars Vilks skriver:

    Jag utgår ifrån att ett nytt avantgarde kommer att vara rött med inslag av liberalism. När väl vänstern har trampat ur sin fanatiska identitetspolitik kan det börja hända saker igen på den fronten.

  36. Från Graven skriver:

    Lars, det tror jag aldrig vänstern kommer att göra.

    Det som vänstern hymlar om – och besvärat skruvar på sig när det föreslås – är att identitetspolitiken inte är ett mål, men ett medel.

    Det är därför vänsterrepresentanterna här på Vilks.net envist vägrar att fördöma inhuman doktrin – för gör de detta så förlorar de en mycket effektiv strategi att nå sina mål.

    Revolutionen är f.n. beroende av identitetspolitiken.

  37. Rurik skriver:

    En mycket bra analys , Från Graven.
    Den kan jag utan vidare köpa.

  38. Pöbeln skriver:

    @Graven
    En lagom hemmasnickrad analys.

    Vänstern är i det stora taget helt nöjt med en slags blandekonomi, socialliberalism se te.x Naomi Klein. Stora delar av vänstern har dessutom en slags hat-kärlek till ny-liberalismen, te.x Foucault, och dess emancipatoriska strävan, fri rörlighet för inte bara kapital, utan också för människor och kulturer.

    Gravens metod, etablera en kategori, hitta något dåligt i kategorin, blås upp det dåliga till att gälla allt och alla som kan associeras med kategorin. Ett anti-liberalt projekt således.

    Revolutionen är redan genomförd, för att tala med Foucault.

  39. Från Graven skriver:

    Men Pöbeln,

    hur vet du att revolutionen fortfarande inte är en glimt i ögat på dom högre upp i nomenklaturan?

  40. Cecilia skriver:

    Lars skrev:

    ”Godtyckligt är det dock inte. Nazisterna hade först planer på att låta expressionismen vara den officiella politiska konsten men det ändrades helt och hållet. Det akademiska måleriet och skulpturen alltså in och expressionismen Entartet.”

    ”Jag utgår ifrån att ett nytt avantgarde kommer att vara rött med inslag av liberalism. När väl vänstern har trampat ur sin fanatiska identitetspolitik kan det börja hända saker igen på den fronten.”

    Låt oss hoppas på det. Just nu är det lite trist… Behovet av ett konstnärligt tillskott är väl mer än överhängde.
    För infallens tid borde väl ha komma ikapp sig själv nu?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.