1969: Chockerande

Om någon skulle ha missat den är den här, artikeln om Dieudonné M’Bala M’Bala. Läser man den framstår rasismen i Sverige som en viskning i motvind. Som man kan förstå pressas yttrandefriheten så långt att den har renderat och renderar Dieudonné ett stort antal rättsprocesser.

Ingela Lind undrar om konst i sin recension (DN) av en bok om Hans Bellmer: ”Hur kommer det sig att Bellmers foton av den hopbuntade kvinnokroppen och inte hans söta porrteckningar har förvandlats till konst? När och hur kan det mest vidriga bli något mer än chock?”
Trots sina många år i konstbranschen har Lind inte fattat det där med överskridande. Emellanåt kan det handla om rätt starka saker, i varje fall när de tillkom. Idag kan det möjligen skapa lite feministoväsen men Bellmer intar en säker position (rankad 381). Och på tal om chock som konst är det obegripligt hur Lind kan missa surrealismens som definierade konstupplevelsen som just en chock. Konstvärlden (förr i tiden) valde chock snarare än försiktig kittling.

Jag skulle vilja säga att det är lite läge för avantgardets återkomst. Det avskaffades med postmodernismen eftersom samsynen med konstinstitutionerna och kommersialismen blev något för uttalad. Men en icke obetydlig comeback kom genom bland andra Hal Foster och Benjamin Buchloh som framgångsrikt satsade på nymarxismen och den postmoderna institutionskritiken. Man tog den på djupaste allvar även om man måste säga att den snabbt, alltför snabbt blev hipp på alla medvetna museer (Cindy Sherman, Sherrie Levine, Louis Lawler t ex). De bidrog till att ge fotfäste åt den politiska konsten och den har ju fortsatt att dra i detta snöre. Numera kan man inte kalla den för avantgardistisk eftersom den är huvudrätten på alla utställningar världen över med självaktning. Men i denna konsensus, där inga moteldar tillåts finns det ett intressant utrymme för ett klassiskt avantgarde. Svårigheten ligger i att det inte finns några progressiva gallerier eller konstvärldsagenter som kan tänka sig att ifrågasätta den internationella samtidskonstens proklamationer om rättvisa åt alla.

Det här inlägget postades i konstteori, yttrandefrihet. Bokmärk permalänken.

141 svar på 1969: Chockerande

  1. Anders skriver:

    Rurik, jag lovar att de står på Lars sida idag.

  2. Anders skriver:

    Heidegger, Jag har svarat dig, men Lars eller systemet släpper inte igenom det?

  3. CeDe skriver:

    Anders, LV kommer från vänster. Hur ska han då kunna vara högerextremist.

  4. Anders skriver:

    Heidegger, man kan ju onekligen säga att de heliga skrifterna onekligen är luddiga. Ta bara exemplet med hur många fanatiskt kristna har tolkat detta bibel citat:

    Femte moseboken 5:11

    Du skall inte missbruka Herrens, din Guds, namn, ty Herren kommer inte att lämna den ostraffad som missbrukar hans namn.

    De bokstavstrogna har av någon märklig grund tolkat det som att vi inte skall svära, banna typ säga Herre Gud (svordomar) osv. Min tolkning är att vi inte skall gå ut i krig i Guds namn eller som pastorn i Knutby, som både kn….. unga tjejer och fick dom att mörda i Guds namn. Det är min tolkning 😉

  5. Anders skriver:

    Jag låter nog bli att svara på följdfrågor till obesvarade frågor. Det verkar vara ett ganska vanligt beteende här inne. Sorry

  6. Anders skriver:

    Lars, Varför låter du bli att publicera vissa kommentarer från mig?

  7. Molly skriver:

    ANDERS
    Jag lägger mig i, men jag känner att jag måste Alla de som från frihetens plattform i barndomen försöker med sina argument sätta etiketter på dig har aldrig gått i Indianens mockasiner. Jag vet vad du talar om, både från de despotiska föräldrarnas kärleksfulla uppfostran, till den totala friheten; “gör vad du vill!” Du har en svår resa Anders. Den vinner du inte om du inte gör dig fri från båda hållen. Barndomens indoktrinering och häcklarnas vetenskapliga bevisning av sanningar. Jag önskar dig lycka till. Glöm inte att Bibeln skrevs av människor!

  8. Anders skriver:

    Heidegger, man kan ju onekligen säga att de heliga skrifterna är luddiga. Ta bara exemplet med hur många fanatiskt kristna har tolkat detta bibel citat:

    Femte moseboken 5:11

    Du skall inte missbruka Herrens, din Guds, namn, ty Herren kommer inte att lämna den ostraffad som missbrukar hans namn.

    De bokstavstrogna har av någon märklig grund tolkat det som att vi inte skall svära, banna typ säga Herre Gud (svordomar) osv. Min tolkning är att vi inte skall gå ut i krig i Guds namn eller som pastorn i Knutby, som både knullade unga tjejer och fick dom att mörda i Guds namn. Det är min tolkning 😉

    CeDe, Jag låter bli att svara på följdfrågor till obesvarade frågor. Det verkar vara ett ganska vanligt beteende här inne tyvärr.

  9. Anders skriver:

    Berätta för mig vad som inte är tillåtet att skriva här inne? Jag har försökt att publicera samma sak 5 ggr nu. Bara gula markeringar syns (Din kommentar väntar på granskning), men sen släpps annat igenom. Är det jag skriver inte ok? Kommer bli bra på matte av det här 🙂

  10. Rurik skriver:

    Jag tror du har helt rätt i det du skriver , Molly , men Anders verkar ha en bestämt mission eller ett uppdrag här på bloggen – nånting han försöker ta reda på eller komma underfund med.
    Tror Lars är nyckeln här på något sätt . .

  11. Molly skriver:

    Rurik, Låt mig gissa!
    En tro, inspikad i hjärnan från barndomen, med hot om evig förbannelse och dess motsats, 72 jungfrur i paradiset som väntar på att belöna den lydige, den gör man sig inte av med på ett nafs. Det kan ta år. Under den tiden testar man alla löften man fått, använder alla argument man fått höra. Man vägrar ibland att lyssna och se något annat än det de som haft makten i barndomen har predikat. Detta blir en inre process. Det är svårt, för vissa helt omöjligt att överge sin barndoms tro, trots alla bevis i världen. Där har du svårigheten att “integrera” människor till vår värdegrund som stammar från fjärran trossystem. Ju mer motstånd de får, desto starkare håller de fast i det som var tryggt och sant i barndomen.

  12. Anders skriver:

    Jag är drabbad av (Din kommentar väntar på granskning!.)

  13. CeDe skriver:

    Anders, det drabbar oss alla då och då. Hav tålamod!
    Till slut poppar de upp.

  14. Anders skriver:

    CeDe, Vad beror det på? Ordval eller?

  15. Rurik skriver:

    Molly !
    Känns inte riktigt att gå vidare nu när Anders är tillbaka på tråden.
    Svarar dig senare .

  16. Rurik skriver:

    Molly !
    Känns inte riktigt att gå vidare nu när Anders är tillbaka på tråden.
    Svarar dig senare.

  17. minnesdagen skriver:

    Anders, LV framstår inte som extrem åt något håll, varken höger eller vänster. Varför försöka sätta en etikett på varje människa ?

    Läser man om Dieudonné M’Bala M’Bala, så framstår han som högerextrem, men samtidigt också vänster. Han har varit antrasistiskt aktiv. För mig framstår han mest som yttrandefrihetsextrem, med en tydlig udd mot det mest förbjudna.

  18. Lars Vilks skriver:

    Anders. Jag kan inte göra något åt spamsystemet som i en del fall kräver moderering. Och då jag inte är vid maskinen blir det lite fördröjning.

  19. Lars Vilks skriver:

    Anders. Kärrtorp var en overkill och blev lustigt genom sin magnifika demonstration där man inte andades ett ord om den andra sidans våldsbenägenhet. Som jag ser det hade det varit bättre att samla ihop nazistgängen och ställa dem till svars för sina handlingar. Nu kunde de belåtet se vilken effekt de hade utlöst.

  20. Anders skriver:

    Oj, nu blev det lite väl många inlägg av samma text, sorry!

  21. Anders skriver:

    :ars, du kan inte mena allvar med att det måste gå lika långt som i Paris innan folk skall reagera mot våldet. Och då menar jag oavsett om våldet kommer från vänsterextrema, högerextrema, kristna högern eller islamister. Vi brukar ju beskylla politiker för att inte reagera i tid när det gäller katastrofer, tex tsunamin osv.

  22. Krister skriver:

    “Jag skulle vilja säga att det är lite läge för avantgardets återkomst” – äntligen ett framåtblickande av LV.

    Vill visa uppskattning för alla dina intressanta inlägg om konst (medan kommentatorerna lever ett annat liv).

    Vi är i en intressant brytpunkt i konsten

  23. Rurik skriver:

    Molly ! Vet inte om din gissning passar in just på Anders ( det kanske han kan besvara själv om han vill ) men tror religiös uppfostran fungerar ungefär som du beskriver det.
    Instämmer också i din problemanalys och är skeptisk mot de teorier som grundar sig på socioekonomiska förklaringsmodeller.
    Med kännedom om vilka problem våra inhemska religiösa fanatiker med kristen värdegrund kan orsaka borde vi vara försiktiga med att importera ytterligare problem som vi dessutom har svårt att första på grund av kulturella olikheter.

  24. Rurik skriver:

    Molly ! Har nu svarat men kommentaren väntar på granskning . .

  25. Doktorn skriver:

    Tallskog!

    Heder för att söka bringa balans i vår lilla ‘konstdebatt’. Den rykande färska konsten verkar klart insnöad på neomarxism mm. förfärligt originellt tänkande. Jag kan bara reta vittra debattörer med att den bästa konsten alltid varit höger samt att PK-media, såsom påpekat, ägnar sig åt selektiv rapportering. Detta kan förorsaka lika svåra skador hos sekulariserade vänstertroende som människoskapade religiösa förbud hos uppvuxna i frikyrkomiljö. Alla präster tvivlar och ‘alla’ vetenskapsmän tror.

  26. CeDe skriver:

    Nu höll jag på att skriva något taskigt till Krister att det är tur att han tittar in ibland och skriver något intressant om konsten. Men det gör jag inte!

  27. Från Graven skriver:

    Anders

    Det tror jag ingen menar heller.

    Jag tror att flera här på vilks.net menar att stat/rättsväsende/folk i allmänhet och media i synnerhet sätter nynazister och högerextrema under lupp.

    Det som emellertid bekymrar vissa är att samma uppmärksamhet och beredskap verkar släpa efter ordentligt vad avser islamistisk terrorism.

    Samt att islamistisk värdegrund tillåts slå rot i Sverige utan att detta tillåts att problematiseras.

  28. Lars Vilks skriver:

    Jag har inte påstått att det skulle behöva “gå lika långt som i Paris”. Vad jag föreslog var att man tillgrep polisiära åtgärder istället för att elda på med tvivelaktig effekt. Och att problemet kvarstår, vilket är värst, våldet från ena hållet eller från det andra?

  29. Heidegger skriver:

    @Från Graven. Frågan man ställer sig är varför man agerar så inkonsekvent? Är det mångkulturalistutopin som hotas månne?

  30. Lars Vilks skriver:

    “den bästa konsten alltid varit höger”, det skulle jag vilja ha några exempel på. Något enstaka exemplar kan man visserligen finna som t ex Degas, men vad mer?

  31. Heidegger skriver:

    För extremvänstern är ju nynazisterna livsviktiga, de är ju deras alibi för att gå gå ut och härja.. Kulturvänstern (inte de övre skikten) har också nazisterna som motpol mot vilka de kan iscensätta sin identitet. 0.07% röstade på SvP 2014, så de är knappast ett större hot mot samhället…

  32. Från Graven skriver:

    Heidegger

    Ja det är ett mysterium.

    Jag landar alltid i slutsatsen att de två ideologierna delar syn på individens underkastelse kollektivet samt delar syn på vilka metoder som är acceptabla för att uppnå detta (våld).

  33. Anders skriver:

    Från Graven, just nu när det pratas om hur man skall behandla de som kommer hem efter att ha idiotiskt nog varit ute och hjälpt IS i deras vansinne, så hånas ju de tänkta åtgärderna. När man hör folket debattera på nätet så låter det som att man borde möta dessa unga vilsna män med våldtäkt och mord som straff.

    Hur många unga (unga = mentalt störda av ålder) har inte dragit ut i världen för ett äventyr inom FN, inte för att hjälpa utan kanske mer för att få nyttja sina skjutbane-kunskaper med en AK4 på riktigt i fält.

    Hur mycket skrivs det inte om IS, terror dåden i Paris och 11 september osv. Vad man ser beror nog på vilket öga man väljer att titta med. På vilket sätt tycker du att den islamistiska värdegrunden tillåts? Du tycker inte att det är förfärande om den nazistiska värdegrunden får slå rot i Sverige?

  34. Pöbeln skriver:

    Skillnaden mellan nazisterna och vänsteraktivisterna är att nazisterna inte nöjer sig förrns allt oliktänkande är utraderat. Vänstern nöjer sig gott med att mota fascismen (ja, även SD är en del av det) och med demokrati och blandekonomi. Så ser det ut.

  35. Anders skriver:

    Heidegger, eller för nynazisterna är extremvänstern livsviktiga. De göder varandra. Man väljer vilket öga man tittar med. Skit är skit helt enkelt.

  36. Doktorn skriver:

    Professor Lars!

    ‘Artists of the Right’, Kerry Bolton, teologie doktor, Amazon.com, 4 new left in stock. Naturligtvis på kant med Nya Zeelands kulturella vänster, ungefär hela kultureliten, ungefär samma problem Nesta Webster erfor när hennes historiska forskning mötte vänsterkritikernas ohämmade pajkastningar. Idag är ju alla röda, även om verkar blå – naturligtvis även konsten, som Du påpekat.

  37. CeDe skriver:

    Anders, du behöver inget svar på din fråga. Du presenterar din ideologiska hållning väl så bra själv.

  38. Anders skriver:

    CeDe, fegt!

  39. Från Graven skriver:

    Anders

    Lade du märke till att de judiska representanterna i Sverige påpekade (i Uppdrag granskning) att de i princip aldrig har problem med högerextrema?

    Men att det uteslutande är anhängare till islam som är problemet.

    Det råder en kvantitativ obalans: media blåser upp det högerextrema och undertrycker våld från islamska kulturer (här är Kroksbäcksfallet ett utmärkt exempel); medan den mesta stenkastning, de flesta bilbränder, det flesta av terror-resenärer, samt den explicita könssegregationen ter sig förmedlas av medlemmar av kulturer där islam är den gemensamma nämnaren.

  40. Anders skriver:

    Doktorn, nämnde du någon konstnär där? Sitter här beredd med både artfacts.net och google bildsök. Tänkte få mig en ordentlig konstupplevelse så här på kvällskvisten. 🙂 Förlåt!

  41. Heidegger skriver:

    @Anders nynazisterna är inte på något sätt en del av samhället (de är ju galna enligt vedertagen hållning) vilket inte riktigt gäller för extremvänstern mot vilka man kan ha en mer förlåtande syn (de vill ju så väl..) . Beträffande IS-krigarna så tror jag det människor reagerar mot mest är hyckleriet: IS-mördarna skall belönas och Hess åtalas för HMF (för plump religionskritik).

  42. Rurik skriver:

    Anders !
    Det går inte att förneka att du åtminstone här på Vilks.net framstår som en oerhört kritisk person.
    Men det kan väl ändå inte vara så att det inte finns nånting som du tycker är bra ?

  43. Anders skriver:

    Från Graven, nu börjar du röra dig i ett område som man vill läsa siffror och % från forskare och inte antaganden skräddarsydda á la Avpixlat.

    Jag läste någonstans att SDs representanter i riksdagen är mer kriminella än alla övriga i samhället, oavsett härkomst.

  44. Från Graven skriver:

    Anders

    Vilka nynazistiska terrordåd tycker du borde ha uppmärksammats mer?

  45. Från Graven skriver:

    Dessutom – Anders – ingen skulle vara mer glad än jag om man började sammanställa data på det du efterfrågar.

  46. Från Graven skriver:

    Anders

    Du har ju begynnelsen till åtminstone en kvantitativ studie i de antisemitiska brotten i Malmö som redogjordes för av Uppdrag granskning.

    Enligt de judiska representanterna var det 0% av de fall de rapporterade som hade ett klart definierat ursprung i högerextremism.

    Blir inte detta en besvärande indikation i din världsbild?

    (fast jag anar svaret)

  47. Anders skriver:

    Från Graven, nä jag tycker nog att det synliggörs, men tyvärr verkar vissa triggas av nazisternas ideologi. Det jag kan tycka försvinner i media är de högerextrema som drar till Ukraina för att strida (som svar på din fråga, ställer inte mot annat) . Dessa tycker jag vi skall försöka hjälpa vid hemkomst, tror inte att hängning eller våldtäkt hjälper som behandling.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.