1962: Versailles och konst i Stockholm

01Nicolas_de_Largillière_François-Marie_Arouet_dit_Voltaire_vers_1724-1725_-001

Versailles Museum visar porträttet av Voltaire som en hyllning till CE. Det går ju bra att använda hans begrepp ”tolerans” för att variera ”yttrandefrihet”. Tolerans innebär också att vara öppen för intolerans eftersom toleransen aldrig är total. Vilka begränsningar som skall gälla är ständigt under förhandling, inte minst i våra dagar. Senaste tokbidraget kommer från Herman Lindqvist.
Min konstrunda i Stockholm gav inte särskilt mycket. Jag kunde konstatera att Fotografiska håller positionen som den populära institutionen. Publiken ser gärna på fotografier och det kan väl hänga samman med att konsten inte kan erbjuda särskilt mycket i den realistiska genren kombinerat med en lättsmält estetisk förpackning. På Moderna var det sista dagen för den också populära skulpturutställningen. Jeff Koons ballonghund har matchat Fotografiska som publikt objekt. För att balansera populismen och kommersialismen har man i djupet av samlingarna utställningen ”Att bli europé” av Meriç Algün Ringborg. Man behöver bara läsa utställningstiteln för att förstå budskapet som i vanlig ordning handlar om att migrationen borde vara öppen i den stora globala gemenskapen. Utställningstexten går på den vanliga linjen om rasismen i Sverige:
”Inom stater märks också tydligt nationalistiska strömningar, vilket vittnesmål och analyser i den nyligen utgivna antologin Rasismen i Sverige exemplifierar med skrämmande tydlighet. I skrivande stund har dessutom nynazister just tillåtits paradera på landets offentliga gator och torg, och ett [ett] nationalistiskt och populistiskt parti med rötter i vit makt-rörelsen har blivit tredje största parti i det svenska riksdagsvalet.”
Om man verkligen ville säga något med det här stycket kunde man diskutera vad ”tolerans” innebär eller vad det möjligen borde innebära.
Konstnären är väldigt uppbragd över att cediljen i hennes namn ”Meriç” lätt försvinner eftersom den i allmänhet inte finns på svenska tangentbord: ”De byråkratiska systemen erkänner helt enkelt inte alla personers identitet, de tillåter dem inte att vara utan anpassning till en urgammal konstruktion (det svenska alfabetet)”. Jaja, det mångkulturella tangentbordet lär vara en rejäl utmaning för byråkratin.
Problemet med det här konstprojektet är att det är alltför angeläget för att kunna åstadkomma något mer än att hjälpligt framföra sitt budskap. Så pass mycket konst är det att man åtminstone måste läsa texten för att helt förstå konstnärens indignation i detalj. Innehållet är sådant som ständigt förs fram i den socialkritiska konsten och installationsformen tillför inte något särskilt. Verket kan inte ens kallas för radikalt eller provocerande. Vi har liksom hört det här många gånger och att det visas på Moderna är en garanti för att det är kvalitetssäkrat.

Jag menar inte att politisk konst är en omöjlighet, men man måste först som sist komma ihåg att när den har väckt uppmärksamhet och diskussion har den inte representerat den rådande regimen. Ringborgs projekt är visserligen utopiskt i avseendet att den nonchalerar alla problem kring integration och ekonomi. Men eftersom Sverige är känt för en frikostig invandringspolitik är det svårt att få fram den rätta skuldkänslan. Problemen kring politisk konst kvarstår alltså, hur skall man formulera ett innehåll som inte bara blir några vanliga politiska slagdängor och vilken form skall det ha? Och hur skall form och innehåll korrespondera?

Det här inlägget postades i Konstkritik, om utställningar m m, yttrandefrihet. Bokmärk permalänken.

25 svar på 1962: Versailles och konst i Stockholm

  1. Från Graven skriver:

    ç

  2. Från Graven skriver:

    Om min identitet stod och föll med ett ç, skulle jag då skylla andra för intolerans för att de ej försåg mig med tangentbordens heliga Graal, eller skulle jag ägna två minuter till att ta reda på hur man skriver et???

    ç
    ç
    ç!!!

  3. Heidegger skriver:

    Ärligt talat varför inför man inte religionskritik på skolschemat? Man kan ju faktiskt se det som att kulturrelativister som Pöbeln faktiskt är medskyldiga till de svenska IS-resenärerna. Om nu folk går runt med grava vanföreställningar som att Muhammed flög på en bevingad vit häst till himlen, och att lyckan (i evigheten) maximeras om man spränger sina medmänniskor i luften, har då inte samhället ett ansvar att lära ut grundläggande vetenskapsfilosofi?

  4. Från Graven skriver:

    Ställ in, för guds skull!

    Jag har alltid haft på känn att Victoria är oberäknelig. Tillgång till vapen har hon också.

  5. Pöbeln skriver:

    @Graven och Herr H
    Tar ni era “cues” från LV eller? Har ni överhuvudtaget sett utställningen? Bra konst innehåller många bottnar och mycket ambivalens. Verket kan ju lika gärna möta byråkrati och dess ibland bisarra värdesystem…

    Och H, om du vill hålla E-O W ansvarig för ISIS så står det dig fritt att göra så, men det upplevs ganska ohederligt.

  6. Heidegger skriver:

    @Pöbeln

    Varför skall vi inte försöka övertyga dem som går med ovanstående vanföreställningar? Eller menar du att de har lika välgrundade föreställningar som vilken sekulär västerlänning som helst, bara att de är annorlunda?

  7. Pöbeln skriver:

    @H
    Även du lider av vanföreställningar. Att det finns nazister i utplacerade på svenska universitet i förklädnad av genusvetare. Eller att E-O Wallin (eller folk med liknande inställning)skulle vara ansvarig för ISIS härjningar.

    Om man ska lära av historien så är jag långt mer rädd för de små marginaliserade människornas barbari här mitt bland oss.

  8. Heidegger skriver:

    @Pöbeln

    jag har inget särskilt emot E-O W..

  9. Från Graven skriver:

    ???

    Har du druckit, Pöbeln?

  10. Heidegger skriver:

    @Pöbeln

    Ta det inte för hårt med nazistepitetet, det betyder knappast något längre.. lite vem som helst är kan benämnas så ..det räcker med minsta antydan om invandringens kostnader t.ex. Mina påståenden apropå genusvansinnet är knappast kontroversiella:

    https://www.youtube.com/watch?v=5I6aYl4XDpA

    Ta gärna en titt på Hjernevask-serien också..

    Empirin finns helt enkelt inte där..

  11. Från Graven skriver:

    Pöbeln

    Vore det inte bättre du fortsatte med dina förtjänstfulla ansträngningar för en mer tolerant värld (en ambition jag delar) istället för att ständigt hoppa på folk som faktiskt tycker det är FEL att kvinnor och hbtq-personer behandlas illa?

    Och snacka om strukturellt illa!

  12. Heidegger skriver:

    Väl talat Från Graven, klok som alltid!

  13. Heidegger skriver:

    “Om man ska lära av historien så är jag långt mer rädd för de små marginaliserade människornas barbari här mitt bland oss.”

    Jag kan tänka mig att du skulle föredra den Argentinska lagstiftningen (som innehåller en paragraf om olagligt “medialt våld”) framför den svenska (vilket förordas av F!).

  14. Pöbeln skriver:

    Haha
    Jag har inte druckit, men dock brutit axeln. Pekfigervalsen och smärtstillande. Skämt o sido. Men det var Herr H som startade detta genom att insinuera att jag var skyldig till ISIS våld enligt någon intern logik inuti Heideggers huvud. Så jag drog det bara ett steg längre, efter som jag och E-O Wallin delar kognitiv uppfattning i frågan, är det ju också logiskt att hpn får bära lite av mitt ansvar för ISIS. Tycker ni inte?

  15. Pöbeln skriver:

    Politik ÄR makt. F! ÄR inte genusvetenskapen. Förstår du.

    Det härliga med “vänstern” är att vi aldrig är överens. Det är bara konstanta förhandlingar. Jag kan tex kritisera kvinnoförtryck i Saudiarabien eller Iran samtidigt som jag kritiserar sverigedemokraterna.

    Och jag kan hylla USA samtidigt som jag fördömer GWBush.

    Jag försöket prata om detta i en tidigare kommentar som fastnat i filtret.

  16. Heidegger skriver:

    Ja det kanske var lite väl tillspetsat.. Men jag vill ändå hävda att det är oansvarigt att låta personer gå runt med vanföreställningar på det sätt som kulturrelativisterna implicit förordar..

  17. Från Graven skriver:

    Pöbeln

    Hur gick det till?

    (axeln)

  18. CeDe skriver:

    Heidegger,

    “Nu börjas det igen”
    Vid samtalen och i intervjun med EOW så upprepas att branden i Moskén i Eskilstuna var ett attentat. Detta trots att polisen inte kan påvisa något yttre angrepp utan att branden ska ha uppstått genom ovarsamhet inne i Moskén.
    Varför anses det vara så viktigt för dessa personer att uttala sig emot vad som anses vara den sannolika brandorsaken.

  19. Heidegger skriver:

    @Pöblen

    Jag menar bara.. Du själv tror inte på evig paradisisk lycka eller att en vit häst med vingar förde upp den helige profeten till himlen.. Varför motsätter du dig försök att få dessa människor (som olyckligtvis tror på sånt nonsens) att överge dessa tokerier?

  20. Cavatus skriver:

    Här får du stöd av en känd svensk politisk debattör, sug i dig Lars!

    http://erixon.com/blogg/2015/01/charlie-hebdo-om-mediernas-sjalvcensur/

  21. Heidegger skriver:

    @Pöbeln

    ..beklagar det där med axeln

  22. Pöbeln skriver:

    @Heidegger
    Ibland önskar man sig en vit häst, särskilt när smärta blir nästan outhärdlig. Men vita piller funkar faktiskt mycket bättre 🙂

    Tycker den här artikeln kan nyansera ställningarna. Direkt från min favorit think-tank…har inte hunnit läsa hela själv ännu så den kanske vi kan resonera kring.

    http://www.cfr.org/religion/down-la-laicite-beat-islamism-we-need-secularism-encourages-religion/p35976

  23. minnesdagen skriver:

    Herman Lindqvist har nog nått en ny botten med sin senaste kolumn, om han nu skrivit den helt opåverkad. Kanske Birros öde hos rivalen påverkat honom.

    ” ­Yttrandefriheten är inte ­absolut och obegränsad, står inte över alla andra lagar. Det borde vara en lika stor rättighet att få värna sin egen tro och sina ­värderingar utan att bli ­hånad. ”

    – Jaha. Får man ha vilka egna värderingar man vill ? Herman får tills vidare tro vad han vill bara han inte tvivlar på den religion vars kalenderdag inträffar om exakt 7 dagar.

  24. Inge skriver:

    “Fotografiska håller positionen som den populära institutionen. Publiken ser gärna på fotografier och det kan väl hänga samman med att konsten inte kan erbjuda särskilt mycket i den realistiska genren kombinerat med en lättsmält estetisk förpackning.”

    Har du skrevet noe om fotografi som kunstmedium?

    Jeg er så heldig å eie to bilder av denne fotografen: http://photo.net/photos/Beau%20* Han befinner seg innenfor en estetisk tradisjon, men jeg spør likevel, fordi jeg er interessert i å forstå deg: Hvordan bedømmer du Beaus bider? Du trenger selvsagt ikke svare, men jeg er takknemlig hvis du gjør det.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.