1957: Mera bruk i baljan

Diskussionen här på bloggen är intensiv och det tackar jag för. Endast genom korsade klingor kan man komma någonvart.

Nytt bränsle serveras varje dag genom knippen av artiklar. Ann Heberlein påpekar att det inte bara är de troende som är lättkränkta. Nå, det vet vi alltför väl men det tycks främst vara en del troende som går längre än att enbart meddela sin kränkthet. Hon tycker att man skall vara försiktig med yttrandefriheten och endast använda den när det är befogat. Svårigheten med den klausulen är vem som skall avgöra när det är motiverat läge. Profeten får t ex nog finna sig i att konstant vara i skottgluggen eftersom han sanktionerar politiska ställningstagande genom religiösa dogmer.

Anders Johansson är en djuplodande litteraturvetare. I den avdelningen kan han utan vidare sväva som en albatross. När han skall ta sig in i realiteterna blir det inte lika övertygande. Han tar till postmodern relativism för att ifrågasätta ”vi” i ”vi är Charlie”. Detta med yttrandefriheten är ju ett västerländskt påfund som på sin höjd intresserar en liten del av jordens befolkning. Han kan, och vi har hört den här förr, inte se att det skulle vara en omistlig kvalitet. Liksom att han själv representerar den intellektuella eliten och den intellektuella diskursen – ett annat västerländskt påfund. Johansson har dessutom ett konstant USA-hat och han brukar lufta det när han skriver om politik. Den uppfattningen kan man naturligtvis ha men i längden blir den något ensidigt upprepad. Vad vill han göra åt saken förutom att vägra att besöka landet?

Björn Wiman har, och det har tydligen tagit tid, kommit fram till att det nu gäller att dra gränsen mellan rasism och religionskritik. Det var vad man diskuterade när rondellhunden började cirkulera 2007. Dock, sedan dess har man avskaffat ras. Det finns inga raser, således är rasism inte längre möjligt. Alltså förutom dem som vidhåller att det finns raser vilket numera är ovanligt. Som ersättning för ras har man emellertid infört ”folkgrupp” och gentemot dessa menar man att rasism kan utövas. För att detta skall vara möjligt fordras att folkgruppen kan leva upp till att vara svag och utsatt. Problemet med detta är välkänt: Så länge man definierar vissa grupper som svaga och utsatta generaliserar man kring folkgrupp och dess egenskaper vilket är ett, ehuru i all välmening, rasistiskt beteende. Värre är att ideologisk kritik också kan betraktas som rasism. Det senare fallet är emellertid inte så enkelt att avgöra. Rondellhunden har t ex anmälts och friats men det är fortfarande vanligt att den får epitetet ”rasistisk” eller ”hets mot folkgrupp”. Ibland ser jag beskrivningen ”gränsar till hets mot folkgrupp”.
Hurusom löser man då detta ogenomträngliga komplex? Förr eller senare får man bestämma sig för ett Alexanderhugg. Något annat är inte att tänka på med tanke på vad man så ofta hör: Människors lika värde. Denna sats är visserligen erbarmligt hycklande men någon tilldelning får man ändå ge den.

Vad skall man säga om det här? Är den amerikanska flaggan/patriotismen på samma nivå som profeten när man talar om kränkning?

Det här inlägget postades i yttrandefrihet. Bokmärk permalänken.

10 svar på 1957: Mera bruk i baljan

  1. Tallskog skriver:

    Islam är definitivt en statsreligion dvs ett sammanhållande klister för att hålla ihop mot yttre fiender liksom andra samhällssystem i mänsklighetens historia och nutid.
    De flesta som har muslimsk identitet är av raser andra än judar, germaner, slaver och asiater.
    På så vis blir det rasmotsättningar ändå –
    trots att Islam absolut inte är en ras.

  2. Kenneth Karlsson skriver:

    Anders Johanssons artikel var en upplevelse.

  3. GG skriver:

    Guds springpojke i politiken

    ”George Bush has claimed he was on a mission from God when he launched the invasions of Afghanistan and Iraq, according to a senior Palestinian politician in an interview to be broadcast by the BBC later this month.
    Mr Bush revealed the extent of his religious fervour when he met a Palestinian delegation during the Israeli-Palestinian summit at the Egpytian resort of Sharm el-Sheikh, four months after the US-led invasion of Iraq in 2003.

    One of the delegates, Nabil Shaath, who was Palestinian foreign minister at the time, said: ”President Bush said to all of us: ’I am driven with a mission from God’. God would tell me, ’George go and fight these terrorists in Afghanistan’. And I did. And then God would tell me ’George, go and end the tyranny in Iraq’. And I did.”

    Mr Bush went on: ”And now, again, I feel God’s words coming to me, ’Go get the Palestinians their state and get the Israelis their security, and get peace in the Middle East’. And, by God, I’m gonna do it.”

    Mr Bush, who became a born-again Christian at 40, is one of the most overtly religious leaders to occupy the White House, a fact which brings him much support in middle America.”

    (The Guardian, Friday 7 October 2005)

  4. Från Graven skriver:

    GG

    angående problematiseringen av Surah an Nisa 4:34 – misshandel som konfliktlösningsmetod inom islam

    https://www.youtube.com/watch?v=H7cYbCgRJgs
    https://www.youtube.com/watch?v=wseFgBocQrw
    https://www.youtube.com/watch?v=HKBmHWUSJI4

    Kommentarer mottages med största intresse (gärna från Ludvig K och Pöbeln också)

  5. GG skriver:

    Objektiv nyhetsrapportering

    Ultra-Orthodox Jewish Newspaper Edits Female World Leaders Out of Charlie Hebdo March

    http://www.mediaite.com/online/ultra-orthodox-jewish-newspaper-edits-female-world-leaders-out-of-charlie-hebdo-march/

  6. Doktorn skriver:

    Bra observation GG.

    I ingen av de semitiska kulturerna är kvinnan speciellt högt värderad.

    Jag vågar påstå den nordeuropeiska verkar ha fått ett ointagligt försprång.

    De semitiska är alltför starkt toppstyrda.

    Kahalen och klanen är viktiga likriktningsinstrument, medan vi har uppnått ett stadium av likvärdigt tänkande och individer.

  7. GG skriver:

    Är det kanske här hotet kommer ifrån?

    ”At a conference for pastors, Rafael Cruz explains the biblical prescription for the ballot box…..
    In the last election, by Cruz’s calculation, 48 million evangelical Christians did not vote. “If the righteous do not run for office, if the righteous are not even voting. . . that leaves the wicked electing the wicked,” he says. “We get what we deserve.”……
    The Bible, Cruz went on to explain, tells you exactly how to vet a politician. He turned to Exodus 18:21 and made his case………….”
    (TIME May 23, 2014)

    http://time.com/110436/ted-cruzs-father-the-bible-tells-you-exactly-who-to-vote-for/

  8. Från Graven skriver:

    GG

    Klargörande

    Strukturen på ayat 4:34 på hur olydiga kvinnor bör behandlas är 1)tillrättavisning 2) förvisa ur sängen 3) slå

    I den ordningen.

    Så du har naturligtvis helt rätt att ”tillrättavisning” är en del av ayat 34.

    Anledningen till mina protester igår är att det finns koranöversättningar som ”mjukat upp” punkt 3, och använder sig av ”tillrättavisning” även under punkt 3.

    Hoppas missförståndet är utrett.

    Särskilt punkt 3 anses av många muslimer utgöra en problematisk del av islamsk doktrin – och den diskuteras ofta.

    Det står tre länkar och väntar på granskning i ett tidigare inlägg här idag.

    De är ordentliga ögonöppnare för de som är okunniga i islamsk doktrin, och jag rekommenderar dem starkt.

    Du kommer att upptäcka att nätet och youtube är fulla av förklaringar till varför, och hur, man bör slå kvinnan som konfliktlösningsmetod.

    Att det skulle rör sig om ”1500 år gammal text” är helt korrekt – men i ljuset av kvinnans ställning inom islam och hur kvinnors situation ser ut i stora delar av den islamska världen så är ämnet högaktuellt.

    Vi löser inte det här problemet genom att sticka huvudet i sanden, ”respektera” traditionen, eller polisanmäla de som försöker problematisera doktrinen, och kalla dem för ”rasister”.

  9. Doktorn skriver:

    Pastor Rafael uppmärksammar tilltagande korruption i USA. Detta kan skyllas ohämmad invandring utav icke nordeuropeiska folk. Katastrofen hade kunnas stävjas med kejsare Justinianus tre regler,
    1) utestänga invandrarna från banknäring,
    2) från civilförvaltningen och
    3) från att undervisa.
    TV och tidningar fanns inte. Östrom stod i över 1000 år.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.