1402: Att uppgradera till korrekt nutid

Tämligen snart (7 december) är det dags för min utställning (”Phobos & Deimos”) på Galleri Movitz i Stockholm. Några av målningarna kan ses på Galleri Rönnquist & Rönnquists hemsida.

 

Enär nuaktualisering är tidens timmerstock har jag funderat på hur jag på ett kortfattat sätt och med korrekt konstspråk skulle formulera mina målningars djupare innebörd. Jag upptäckte att formuleringen redan var gjord (med obetydlig justering):

 

”Rondellhundsmåleriet bottnar i komplexa relationer och varje verk äger flera betydelsenivåer som ständigt överlagrar varandra. Utan anspråk på hierarkisk struktur relaterar målningarna till konsthistorien, ytans egengenererade problemställningar och den samtida urbana miljöns mellanrumsliga visuella yttringar.”

 

Alldeles förträffligt och sinnrikt nog för att kunna återanvändas till i det närmaste varje tänkbar konstutställning. Så skall det låta. Ramsan är egentligen skriven till Per Mårtenssons målningar vilka från den 7 december visas på Göteborgs Konsthall. Inte på något sätt skall Mårtensson förringas. Han är en synnerligen intressant målare. Men det är inte alldeles uppenbart att han kan placeras i socialkritiken. Därför behövs det en liten textknuff i rätt riktning.

 

För den som så önskar kan man se mig i Sverige, lördag 23 kl 19 SVT1

 

 

 

Det här inlägget postades i om utställningar m m. Bokmärk permalänken.

6 svar på 1402: Att uppgradera till korrekt nutid

  1. LH skriver:

    Rättelse: Det är i programmet “Sverige!”, 19.00 i SVT i morgon, som man har nöjet att se Lars Vilks. 18.15 sänds familje- och lördagsmyset “Go’kväll”. Vilks kommer säkert medverka där en annan gång, dock inte i morgon. “Landet runt” sänds på söndagar 18.15. Jag skulle gärna se att Vilks, som uppenbarligen har annat att ägna sig åt än att hålla koll på TV-tablåerna, tog över programledarrollen för det programmet från den outhärdlige Henrik Kruusval. Det kunde bli riktigt intressant.

  2. LH skriver:

    Intervjun i “Sverige” var när allt kommer omkring ett av de tråkigare och mer förutsägbara inslagen i Vilks “allkonstverk”. Det enda som inte var gammal skåpmat var väl konstnärens på sitt sätt sensationella tröja; man misstänker nästan en medveten provokation mot god smak från den ofrivillige provokatören. En färgklick, kort sagt, i en annars tämligen blek performance.

  3. CeDe skriver:

    LH,

    Jag tycker konstnären verkade ovanligt lugn och förnöjd. Den nya utvecklingen av hans konst måste ju vara tillfredsställande då den genererar både uppskattning och lön.

    Men skjut frisören!

  4. CeDe skriver:

    Om du själv är frisören då kan du vänta ett tag.

    Jag har just förstorat upp och tittat på dina målningar som visas på Rönnquists hemsida.

    De är ju magiskt träffsäkra och ett underbart måleri.
    Det kommer bara att säga slurf på Movitz så är de sålda.
    Ser verkligen fram emot att få se dina alster den här gången – Master!

  5. joanna skriver:

    Jag tycker också att Vilks var oinspirerad i programmet Sverige.

    Jag upplevde att Vilks tog tillfället att vila lite i studion, men de går aldrig att vila sig i form. Jag skulle vilja se lite vassare svar!

    Jag noterade inte en enda ny tanke eller vändning.

    Skulle vara intressant att från Vilks höra en synpunkt på detta.

  6. Lars Vilks skriver:

    Det är möjligt att du är en långt bättre strateg än vad jag är. Men hittills tycker jag att min planläggning har fungerat hyggligt.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.