1529: Tertium non datur

Under gårdagen blev det ordentlig fart på konstprojektets utveckling. Så mycket att det är svårt att hänga med och kommentera. Dagen avslutades med att jag deltog i SvT Debatt där jag fick tillfälle att möta Kurdo Baksi som därmed blev en pulserande kompositionsdetalj i verket. Jag får säga att jag gillar honom men det är klart att han har sina åsikter. Den artikel som han skrev igår är milt sagt demagogisk (min replik skall publiceras idag). Det råder knappast någon tvekan om var makten finns. Antagligen föreställer sig Baksi och många andra att de just kritiserar makten medan de i själva verket representerar den. Maktspråket har också blivit enkelt, det är bara att drämma till med ”Du är rasist!” Att delta i SION:s konferens oavsett med vilka intentioner är tillräckligt för att inkluderas i det högerextrema lägret. Baksis slutkläm var att han hädanefter skall kalla mig för ”den rasistiske konstnären”. Det ligger något desperat i detta. Den alltmer uttunnade rasiststämpeln åstadkommer mest en gäspning, vi har liksom hört den förut (de komiska konsekvenserna har blivit globala som i det här exemplet). Problemet är ”Tertium non datur” (Ett tredje gives icke). Självfallet finns det all anledning att rikta kritik mot Islam som politisk ideologi och religionens påtagliga brist på modernisering. Men varje försök till seriös och balanserad granskning möts med att en sådan omedelbart skyfflas in i det extrema hörnet.

 

Baksis artikel vill hävda att jag kontinuerligt kränker muslimer medan jag i själva verket inte har gjort stort mycket mer än rondellhundsteckningen från 2007. Att jag har blivit inbjuden att på en del (och helt ”korrekta”) platser för att tala om mitt projekt kan inte betraktas som provokationer från min sida. Mitt inhopp i SION:s konferens är knappast något som kränker muslimer. Provokationen hamnar istället hos den stora skara av debattörer och andra som inte önskar någon kritisk nyansering.

 

Att det är ett konstprojekt komplicerar saken. Det blir besvärligt när jag hävdar konstens rätt att bedriva undersökningar var man önskar. Finns det inte en dold agenda som när det passar gömmer sig bakom konsten? Är det inte rasism och högerextremism? Helt klart är det ingen lätt resa och risken finns alltid att konsten övermannas av den politiska verkligheten. Men jag tror inte att det blir så. Att bibehålla konsten är att understryka det fiktiva. Konsten är aldrig ”på riktigt” utan alltid med reservationen ”som om”. Min idé är att konsekvent följa de spår som projektet själv drar upp. Att det blev indraget i SION är ett faktum och så här långt får jag ändå säga att det har utlöst händelser och debatt som i det stora hela är konstruktiva. Att fnysa bort SION med några svepande formuleringar om att det är några tokstollar som har fått för sig att det finns en världsomspännande islamistisk konspiration är att göra det enkelt för sig.

 

Dan Jönsson gör verkligen ett försök att nyansera diskussionen i DN. Han påpekar att så länge rondellhunden behandlas som rabiessmittad lär den inte kunna begravas. Ulrika Stahre är i Aftonbladet mest bekymrad över att Marianne Lindberg De Geer inte har fördömt SION och därmed begått det svåra felet att åtminstone indirekt ha stött mitt projekt. Att hon inte tycks ha något svar på att det går för sig att bjuda in terroristorganisationer till Berlinbiennalen kan möjligen balansera detta hennes bekymmer. Ett försök till en djupare filosofisk ingång i problematiken står Staffan Lundgren (som ingår i Index redaktion) för. I en förtvivlad passus kastar han fram: ”Hade vi nyttjat vårt omdöme, de spillror som finns kvar av vårt kritiska förnuft, hade vi också kunnat uppmärksamma de logiska tillkortakommandena och inkonsekvenserna i Lars Vilks projekt och hans förfäktande av det post-estetiska institutionella konstbegrepp som han menar legitimerar hans politiska övertramp.” Han undrar vidare vad som ger konsten en rätt att bedriva de undersökningar konstnärerna önskar göra. På detta kan man svara att den rätten har konsten erövrat som en del av sin identitet. Vad som helst kan bli föremål för att estetiseras genom konsten. Men detta sker inte utan kritik utan regleras av konstvärlden. Som vi kan ser blir konstvärlden en och annan gång provocerad och står inför djupt kontroversiella uppgörelser huruvida ett verk, enligt aktuella kriterier, är tillräckligt legitimt för att bli intressant, dvs. bekräftas som kvalitativt. När Lundgrens försök till fördjupad analys skall gå in för landning tycks känslorna ta över styrningen:

 

”Som jag tidigare hävdat: Det Lars Vilks ägnar sig åt är inte konst utan hets mot folkgrupp för vilket det finns ett klart definierat lagrum. Detta säger oss det omdöme Vilks saknar och som konstvärlden, med få undantag, inte nyttjar.”

 

Här glömmer han att skilja mellan god och dålig konst. Att mitt projekt är konst är inget man behöver betvivla. Det har fortlöpande bekräftats av konstvärlden. En annan sak är hur bra det är. Sedan åberopar han plötsligt ett lagrum utan att ta reda på att den saken redan har prövats och lagts ner.

 

Efter att debatten hade avslutats talade jag med en konstnärskollega som inte hade några problem med att se poängerna i detta komplexa processverk. Men frågan som ställdes var hur presentationsformen skall se ut. I brist på möjligheter att göra utställningar har jag hittills agerat genom att låta verkligheten vara den visuella bilden och det teatrala händelserummet – som magisk teater. Detta fungerar bra i det aktuella tidsförloppet men projektet har också en femårig historia som det finns anledning att gestalta.

 

Det här inlägget postades i debatt, Projekt, yttrandefrihet. Bokmärk permalänken.

45 svar på 1529: Tertium non datur

  1. Magnus Larsson skriver:

    Hej,
    nu är det dags för mig att ge dig, Lars, mitt stöd.
    Min farmor arbetade som konstnär i Magnarp och farfar tog sina barnbarn till Nimis via sin fiskebåt från hamnen.
    Jag tycker att du är en tuff konstnär, liksom min farmor, som står fast vid sina konstnärliga visioner, trots bl a samhällets bristande och okritiska missbruk av begreppet “rasism”.
    Jag vill tacka dig för ditt engagemang och hoppas att du står på dig för det samhälle som bygger på att man får lov att kritisera allt utan att för den saken riskera sitt liv.

  2. CeDe skriver:

    Humanist.

    Såg reprisen idag – ja, man baksnar. Läste också Kurdos artikel från igår och de flesta av hans påståenden var ju bara lögner.

    Lars provocerar Islam, visst, men något ansvar för att
    det finns muslimer i Sverige har han inte, inte heller för att de tycker sig bli provocerade. Det är upp till dem själva att hantera sina reaktioner.

    Vi viker aldrig en tum från Vilks sida och vi älskar hans magiska performance.

  3. Humanist skriver:

    Man bygger dynastier i Sverige som i diktaturstater. Inte bara för att Kurdo Baksi är bror till Nalin Pekgul men också det faktum att exempelvis Nyamko Sabunis bror Kitimbwa Sabuni råkar vara talesman för Afrosvenskarnas riksförbund. Och hur många visste att den extremt kristna Siewert Öholm har en son som heter Oscar Öholm som idag sitter i Sveriges riksdag för moderaterna?!

  4. Sam skriver:

    Lars, hoppas du inte har missat detta inlägg på SvD, debatten i kommentarsfältet är mycket energisk.

    http://www.svd.se/kultur/helt-korrekt-att-slanga-ut-vilks_7460568.svd

  5. CeDe skriver:

    Bra motjuck där Lars i debatten med Baksi.

  6. CeDe skriver:

    OT.
    Hovrätten för Västra Sverige har tagit upp målet om åtal för förberedelse till mord.
    Huvudförhandling pågår mellan 2012-08-28 – 2012-09-04
    i Göteborgs tingsrätt.

    På tiden!

  7. Cavatus skriver:

    Hej Lars! Jag gjorde ett inlägg på SVT Debatt och om det censureras så publicerar jag det här för säkerhets skull så du kan ta del av det:

    “Hej Lars! Du är den mest knivskarpa debattören på den svenska arenan. Du smiskar upp varje försök att fälla dig. Du är helt enkelt en fantastisk katalysator på hur illa det är ställt med yttrandefriheten i detta land.
    .
    Detta svar på tal till Baksi går inte av för hackor. Svaret blottar Baksis demagogiska utspel och hans intellektuella litenhet i jämförelse med dig. Hans ovana att verka inom ramen för en yttrandefrihet blottas helt oförblommerat i hans text och inte minst i detta ditt svar.
    .
    Han har helt enkelt svårt att likt en gås skaka av sig sånt som han anser vara fånerier, fast han ju inte kan uppfatta det som fånerier eftersom han måste göra så stor affär av det.
    .
    De odemokratiska ränderna går inte ur så lätt, om någonsin, är den läxa jag har lärt när man har med folk att göra som flytt från odemokratier. Trots flykten tar många av dem ofta med det odemokratiska tänkandet och offerrollen, som är lätt att spela när man inte klarar av att likt gåsen skaka av sig oväsentligheter och när man inte lärt sig att skilja på sak och person. Han kan helt enkelt inte skilja på kritik av islam (som du ägnar dig åt och som du problematiserar) och kritik av muslimer. Det är beklämmande att se hans infantila resonemang.
    .
    Så stå på dig. Vi är tusen och åter tusentals som stödjer dig i kampen om att återfå den från fordom svunna yttrandefriheten och rätten att smäda religioner.”

    Du är en hjälte!

  8. Olaus Petri skriver:

    Tack Lars Vilks! Du är ett föredöme och en prydnad för den svenska yttrandefriheten. “Dixi et salvavi animam meam”.

  9. mohammad skriver:

    Cavatus,

    Fåne kan du vara själv.

    Personangrepp utan saklig grund är allt du lyckas prestera, här och varhelst dina skrivningar dyker upp.

    Som ännu ett löss i Ladonienflaggans frihetliga veck.

  10. Humanist skriver:

    mohammad:
    Cavatus,

    Fåne kan du vara själv.

    Personangrepp utan saklig grund är allt du lyckas prestera, här och varhelst dina skrivningar dyker upp.

    Som ännu ett löss i Ladonienflaggans frihetliga veck.

    Du förnekar dig inte. När signaturen Cavatus problematiserar Kurdo Baksis rasiststämpel av Lars Vilks är det alltså han själv som far med personangrepp?! Kom igen när du kan visa till när Lars Vilks har uttalat något rasistiskt.

  11. CeDe skriver:

    Till alla medtrafikanter – ännu ett verk av mästarens
    hand. Se själva på Konstvilks!

  12. CeDe skriver:

    mohammad.

    Kanske ska du ta dig en titt i de egna leden. Vid muslimers stora fest på lokal i Kista för att fira slutet på sin fastemånad Ramadan,(som är till för att solidarisera sig med de obemedlade i samhället. Undrar just hur deras efterfester ser ut.) Där kunde man i alla fall klart
    beskåda hur männen tog stor plats i centrum av lokalen
    emedan kvinnorna stod packade längs en långvägg. Och detta år 2012 i Sverige. Det visar på en i högsta
    grad utmärkt särbehandling, och helt i klass med äkta rasism.

  13. Cecilia skriver:

    CeDe,

    Du är så rar! (glad)

  14. CeDe skriver:

    Cecilia, du har förmedlat den politiskt korrekta versionen. Men vem besitter egentligen tolkningsföreträde – folket?

  15. Cecilia skriver:

    CeDe:
    Cecilia, du har förmedlat den politiskt korrekta versionen. Men vem besitter egentligen tolkningsföreträde – folket?

    Inte vet jag. Vet du?

  16. Gurun Gudrun skriver:

    Tre nyhetslänkar från samma källa, samma dag, som i ett svep belyser Vilks misslyckande:

    FNs generalsekreterare renodlar sitt yrke (diplomati/politik):
    http://www.dn.se/nyheter/varlden/ban-ki-moon-darfor-akte-jag-till-iran

    Svensk konstnär lyckas estetisera ett ej avslutat, provocerande, konstprojekt:
    http://www.dn.se/nyheter/sverige/skaparen-falska-kronan-ar-konst

    Mannen som existerar endast på mekanisk väg:
    http://www.dn.se/webbtv/scanpix/han-lever-utan-hjarta/

    Med det tackar jag för mig, från Japan, med mina olika alias (Valter Ego, Gurun Gudrun, Anden Anders, Gog Pedagog, Eviga Emily, Fia Filosof, Klasse Klar); Projektets presentation börjar så smått ta form. Tillsammans med Taimor Abdulwahabs osaliga ande kanske vi tills vidare spökar vidare på ett annat ställe (förutom Tranås):
    http://www.dn.se/pa-stan/konstnar-pa-jakt-efter-doda-roster

    Jag älskar er alla.

  17. Cecilia skriver:

    CeDe,

    PS. Tittade du på länken? Eller skrev du svar bara utefter “rubriken” sverigesradio… (blinkar)

  18. CeDe skriver:

    Kanske har du det, men jag har knappast för vana att uttala mig om ett innehåll utifrån en rubriksättning?
    Din fråga är absurd!

  19. Cecilia skriver:

    CeDe,

    Så du läste alltså – har jag förstått dig rätt?

  20. Cecilia skriver:

    CeDe,

    Och om du läste – vad tycker du då om det som skrevs?

  21. Cecilia skriver:

    Cecilia,

    Nyfiken…

  22. Cecilia skriver:

    Äh – till CeDe förstå – Nyfiken… (mycket nyfiken).

  23. CeDe skriver:

    Marcus Priftis funderingar kan nog tyckas sympatiska men går inte att applicera i vår nuvarande verklighet.

    Nog om detta.

  24. Humanist skriver:

    Cecilia,

    Du postade en länk ovan som exempelvis problematiserade all islamkritik, inklusive Lars Vilks. Frågan är bara om du stöder samma teori om att den s.k. UNA-bombaren i USA automatiskt kan misstänkliggöra alla motståndare till konsumtionssamhället för att vara presumtiva terrorister?

  25. Cecilia skriver:

    Humanist,

    Jag är bara intresserad av att diskutera – inte av att fajtas, förfäkta och förakta? Som du tycks mig vara.
    För genom att fajtas, förfäkta och förakta, tycks mig du höra din egen “motståndarsida” till? För lika trista/ociviliserade är ni båda i detta, i mitt tycke. (blink, blink…)

    För övrigt – jag är helt på Lars Vilks sida. Om du nu undrade över vad jag “stöder”.

  26. Cecilia skriver:

    Humanist,

    PS. Om jag nu ska retas lite – så stöder jag nog Lars ändå lite mer än du… (kul, kul!)

  27. CeDe skriver:

    Cecilia.

    Och ditt tidigare försvarande av mohammads uttalande att Lars Vilks gett rasismen ett ansikte. Var det bara
    som du skojade, och tyckte var kul.

  28. Cecilia skriver:

    CeDe,

    CeDe – du läste antagligen bara som du “ville” då?
    Om inte annat, så försöker du väl ge Lars blogg ditt eget ansikte?

  29. Cecilia skriver:

    Lars:
    Jag är bara så glad för att det finns klarsynta kollegor. Det var väl på tiden, att det gjorde sig tillkänna.
    Det kan ju vara obehagligt att stickat tån i det kalla vattnet, men med tiden så blir det kanske varmt? Tillräckligt.

  30. Ryggrad skriver:

    Baksi gillar Kent Wisti, präst som förordar bojkott av Israel. Detta är ett exempel på hur man som konstnär kan vidga vyerna.

  31. Jonas Karlberg skriver:

    Konstnärer i Sverige stödjer konstnären Lars Vilks som skall tala på antimuslimsk konferens i New York, arrangerad av Sion (Stop Islamization Of Nations)
    Undrar om dom hade stöttat honom om han pratade på en konferens anordnad av Svenska Motståndsrörelsen eller varför inte English Defence League (EDL) som Breivik hyllar
    Konstigt att konstnärer får mobba andra människor men inte skolbarn!
    Då skall väl elever på våra svenska skolor få rita av nidbilder på deras lärare
    Rita av studierektorn när han har samlag med en häst eller en gris tex
    Sedan lägga ut det på skolans datorer och sätta upp bilden över hela skolgården
    Vad händer då jo då blir det klassmöte och föräldramöte
    Då skall man tala eleven tillrätta , löjligt verkligen
    Dubbelmoral i flertal Sverige!
    Då skall personen som har gjort bilden säga att jag bara utnyttjar min konstnärliga frihet som Lars Vilks
    Då skall jag få måla av en bild där Lars Vilks har samlag med djur eller barn
    Eller varför inte att Lars Vilks får en scudmissil upptryckt i röven
    Eller varför inte måla av en taliban som skjuter huvudet av Lars Vilks så hjärnan flyger ut
    Konstverket skall jag kalla för konstkritiker hahahahahahahahaha
    Precis som ståupparen Lennie Norman sa förut :
    Funkar det åt ett håll så funkar det åt ett annat
    Enkelt att förstå så det så!
    Bojkotta Vilks omgående Sverige!

  32. CeDe skriver:

    Du har då fått till det, Jonas Karlberg. Förresten får du vara uppe så sent, barn brukar ju nattas bra mycket tidigare. Nåväl, du växer väl upp som alla andra, men att vara bäst i hjälpklassen räcker tyvärr inte för att tackla Lars Vilks.

  33. CeDe skriver:

    Förstår mycket väl att konstnären har mycket att stå i just nu, men det är ändå lite trist att hänga så länge i
    fångstfällan.

  34. Mårten skriver:

    Det här är en mycket tröttsam “debatt”. Den säger mycket om den tid vi lever i.

    Det är uppenbart att ditt (L.Vilks)ärende inte är att att diskutera islam på ett konstruktivt sätt(man kan få ett intryck av att det är ditt ärende utifrån ditt senaste inlägg). Ditt konstprojekt (rondellhunden) ger inte på något sätt näring åt en sådan debatt. Tvärtom polariserar och förytligar den debatten.
    Din definition (och upptagenhet av definitionen) av konst står i vägen för din förmåga att bidra till en sådan debatt.
    I förhållande till ett rådande konstbegrepp är verket lite mer lyckat, det måste jag tillstå. Men det är en liten nytta, ställt i relation till den skada verket gör på samtalet och debatten om religion i allmänhet och islam i synnerhet.

  35. CeDe skriver:

    Mårten.

    Vad gagnar det att diskutera islam på ett konstruktivt sätt utanför islam, när, där debatten borde föras, inom religionen, är en omöjlighet att föra en konstruktiv dialog.
    Lars Vilks rondellhund rörde om i grytorna, sen får väl andra ta över serveringen av måltiden.

  36. Ryggrad skriver:

    Jonas Karlberg,

    Dina exempel känns helfräscha, roliga exempel på hur man kan vidga vyerna (Baksi 2012). Ett annat är de antisemitiska verk som Belinda föreslog. Ett sådant projekt skulle per automatik förena Vilks med hans allra modigaste kritiker och anhängare av den nya yttrandefriheten.

  37. Mårten skriver:

    CeDe

    Om en konstruktiv debatt är omöjlig så är det ju lika bra att lägga ned hela detta projekt. Jag tror inte att man någonsin kan, eller ska, betrakta den dialogiska vägen som sluten. Det är förhoppningsvis därför man engagerar sig i exempelvis detta sammanhang.För övrigt anser jag att man i egenskap av människa bör försöka hamna i dialog med andra människor, muslim eller inte. Jag säger inte att det är enkelt och det är även min poäng när jag reagerar på hur Vilks agerar.

  38. Kenneth Karlsson skriver:

    Jonas Karlberg,

    Nidbild av en lärare kan gå in under lagen om ärekränkning, då det kan ses som ett personangrepp, så där bör du kanske tänka dig för. I övrigt är det ju fritt fram för dig att ge dig in i projektet. Bildfantasierna om att måla Vilks tycker jag absolut du ska förverkliga. Har dock en känsla av att du inte kommer få så mycket uppmärksamhet, jo kanske i klassrummet bland dina klasskamrater. Kör på.

  39. mohammad skriver:

    CeDe: Vad gagnar det att diskutera islam på ett konstruktivt sätt utanför islam, när, där debatten borde föras, inom religionen, är en omöjlighet att föra en konstruktiv dialog.

    Varför kritiserar då Lars Vilks Islam ur ett metaperspektiv.

    Borde han inte ha satt sig in i diskursen, nu framstår han enbart bekäftig bland de som kan sin Koran.

    Du skjuter dig själv i foten

  40. Cecilia skriver:

    CeDe:
    Cecilia.

    Och ditt tidigare försvarandeav mohammads uttalande att Lars Vilks gett rasismen ett ansikte. Var det bara
    som du skojade, och tyckte var kul.

    Min “världsbild” är antagligen inte lika svart-vit som din?

  41. CeDe skriver:

    Nej, den verkar rätt trist och grå.

  42. Cecilia skriver:

    CeDe:
    Nej, den verkar rätt trist och grå.

    Jo, och antagligen har min hårfärg lite med det att göra.
    Att jag inte tycker att grått är trist, alltså.

  43. mohammad skriver:

    CeDe,

    Här fick vi svart på vitt att din världsbild tecknas i svart-vitt.

    Där sköt du dig i andra foten *ler*

  44. CeDe skriver:

    mohammad, det ville till ett leende där för att mildra ett så dåligt underbyggt påstående.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.