1468: Hycklarnas afton

Nog får man väl tro att det kontemporära socialkritiken befinner sig i aftonlandet. Ritualen är given, man gör sin Zeitdiagnose vilken alltid ger samma resultat: tidens sociala patologi är kapitalismens härjningar ledda av de neoliberala. Och att det samtidigt stormar fram en våldsam högervridning och rasism genom Europa. Olyckligtvis gick det ur denna synpunkt fel i det franska valet.

 

Även Carolyn Christov-Bakargiev har landat med sitt tema för Documenta 13 som öppnar i Kassel om en knapp månad. Hittills har hon med största möjliga energi gett sig på allting överallt och annonseringen har handlat om att i brist på bättre göra en utställning där allting är närvarande. Dock bättrade hon sig på sitt yttersta och meddelar att utställningen skall kretsa kring en kritik av kapitalismen (Flash Art). För att slå in ytterligare dörrar anför hon att det inte skall vara en utställning med de stora stjärnorna. Kritiken av kapitalismen kommer av lättförklarliga skäl att vara enbart symbolisk och kommer på intet sätt att skada huvudsponsorn Volkswagen. Alldeles nytt är dock att det blir plats för hundar. En kalender med ett antal konstnärers hundar kommer att ingå i mängden. Rondellhundar är inte aktuella den här gången. Vid förra Documenta, 2007, befann sig en konstnär med sin rondellhund på utställningsområdet när han uppvaktades av al-Qaida.

 

Christov-Bakargiev är för närvarande bistert irriterad eftersom en skulptur av Stephan Balkenhol har placerats på kyrkan Sankt Elizabeth som ligger mitt i centrum. Här tänker curatorn placera ett konstekologiskt centrum som hon nu anser drabbas av en mycket olämplig störning.

 

De 150 konstnärer som skall delta kommer att förbli hemligt intill utställningen öppnas. Kvalificerade gissningar pågår och förmodligen kommer vi bland många andra att möta William Kentridge, Matias Faldbakken, Ida Applebroog, Mario Garcia Torres, Gustav Metzger, Nedko Solakow, Amar Kanwar, Francis Alÿs.

 

Socialkritiken hamnade till slut, efter att i Berlin ha gjort ett lika förtvivlat som misslyckat försök att lämna det symboliska och inträda i det verkliga, i ett kapitalkritiskt kaos. Detta hindrar inte att Documenta 13 säkerligen blir en sevärd utställning. Det är mycket att välja på och säkert inget fel på konstnärerna.

 

Sedan kan man undra varför kapitalismen är så populär just nu. Var det bättre förr?

Carolyn Christov-Bakargiev, supercurator

 

 

 

Det här inlägget postades i Biennaler, om utställningar m m. Bokmärk permalänken.

5 svar på 1468: Hycklarnas afton

  1. TJ skriver:

    -Olyckligtvis gick det ur denna synpunkt fel i det franska valet.
    Ja, det är för jävligt, här har man ställt in sitt seende och så kommer denna lilla ljusglimt och bländar fett.

  2. CeDe skriver:

    “Kritiken av kapitalismen kommer av lättförklarliga skäl att vara enbart symbolisk och kommer på intet sätt
    att skada huvudsponsorn Volkswagen.” – Ni är för underbar Herr Vilks.

  3. Cecilia skriver:

    Tror att “aftonlandet” är dagen ord. Ska bli intressant att se vilken form fågel Fenix kommer att ha relativt snart?
    En vild gissning, är att dagens datoriserade samhälle inklusive de “sociala medierna”, kommer att spela åtminstone en liten roll..?

  4. Cecilia skriver:

    PS. Dvs den sociala acceptansen är nu komplett. Och de som inte håller med om det, är begravda. För det är väl väst vi pratar om…?
    Eller har jag missat något nu igen?

  5. CeDe skriver:

    Lars. Ditt skötebarn “rondellhunden” har väl vuxit upp
    nu och kan få börja ta sitt eget ansvar, stå på egna hundben och slippa ditt ständiga övervakande. Det bör
    kanske gälla inom både din konstutövning och i ditt
    skriveri. Risk annars att det börjar bli, för att använda ett uttjatat ord, patetiskt.
    Släpp föräldrataget och lita på egna krafter.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.