Del 1131: Svår konst stundar och respektens begränsningar

Vår internationellt starka curator Maria Lind har blivit chef för Tensta konsthall. Konsthallen har utvecklats till ett sorgebarn. Den ursprungliga förhoppningsfulla idén var att välsigna ett invandrartätt område med samtidens välsignelser. Ofta med interaktivitet. Kvaliteten skulle man inte slå av på och så gick som det gick. Kultureliten fick åka från innerstan. Maria Lind kommer inte att lösa problemet med den lokala kontaktytan. Eller rättare sagt, hon kommer att strunta i det. Man kan lugnt räkna med att det är slut med att sticka vantar tillsammans. I den bekantskapskrets som brukar delta i hennes projekt finner man stora internationella namn som Liam Gillick, Philippe Parreno, Hito Steyerl. Diskurshöjd är ingen betänklighet får Maria Lind och det är bara att applådera. Hon nämnde i Kulturnytt att hon tyckte det var en bra belägenhet för konsthallen i närheten av miljonprojektet. Jag hoppas bara att vi slipper fler konstprojekt om miljonprojektet. Det har alltför länge varit alltför populärt. En fortsättning på den avancerade kvasiforskningen Abstract Possible som nu pågår på Malmö konsthall vore inte dumt. Konst skall vara svårt ibland, vilket i sig är en svår genre.

Från detta till något helt annat. En av många återkommande och förmanande rekommendationer som jag har blivit bekant med är RESPEKTEN. Den danske konstnären Michael Kvium, t ex, säger i en intervju om provokationen:

”Det fører ingen vegne hen. Det er bare med til at optrappe konflikten. Her i Vesten hedder vores ståpik ytringsfrihed, og vi slår andre mennesker i hovedet med ytringsfriheden. I stedet kunne vi have haft en meget sundere dialog om forskellighederne. Vi skal forklare dem, hvorfor vi gør, som vi gør. Vi opnår ingenting ved at sige til dem, at de er dumme.”

En del problem kan lösas genom förklaringar. Men långt ifrån alla. Motsättningen mellan kapitalism och kommunism gick t ex inte att förklara bort. Båda sidor visste vad de andra ville och längre kom man inte. I mötet mellan det sekulära samhället och det religiösa är det svårt att inte se samma sak. Den sekulära sidan kan säga: ”Vi kan inte ta bort rätten till blasfemi, men ni förstår det är inte personligt, bara banal kritik av det heliga. Lite skämt kan man väl stå ut med. Men så här i början kan vi ta det lite lugnt och självcensurera tills ni är mogna att fullt ut ta del av våra sekulära härligheter.” Så direkt kan mani inte lägga fram sin förklaring men det må vara andemeningen. Den andra sidans replik torde vara: ”Vi vill också gå lugnt fram så här i början, men blasfemi kan vi aldrig tillåta. Ni vänjer er säkert och yttrandefriheten kan istället användas till att säga vänliga och trevliga saker.”

Dagens teckning är inte helt neutral, men relativt.

 

Germansk vinter

Det här inlägget postades i aktuellt i konstvärlden, debatt, Teckningar. Bokmärk permalänken.

34 svar på Del 1131: Svår konst stundar och respektens begränsningar

  1. mohammad skriver:

    Du förstår att fånga och ge liv åt tomrummet mellan de frusna sköra lövbefriade grenarna.

    Mästerligt!

  2. viffslan skriver:

    Jag instämmer i mohammads lovord.

    Inga betraktande människor i förgrunden, som hos Caspar David Friedrich, eller kyrkor i bakgrunden, mmmhhhh. En ekosofisk illustration av naturens självtillräcklighet och egenvärde? Trevnaden formligen lyser igenom tavlan, även om den är av det något kyliga, germanska slaget.

  3. vAlter Ego skriver:

    Tack, Vilks, för mycket finstämd teckning och tankegång; Det kan nog bli diplom…
    Nu skall jag bara nyttja min mänskliga rättighet och be en stilla bön att Gud välsignar och skyddar Lars Vilks och alla andra kommentatorer, samt fixar så vi kan leva i ett samhälle där vi alla respekterar varandra.
    God Jul!

  4. Humanist skriver:

    Jag hoppas aldrig att vi når en punkt där förutsättningen för fredlig samexistens är betingat av en respektfull underkastelse för andras meningar. Ett demokratiskt samhälle förutsätter snarare tolerans för avvikande meningar där ingen ska behöva underkasta sig andras vidskepliga världsbild.

    Idag är det ingen som hotar muslimernas trosfrihet i Sverige men däremot tycks ateisterna vara en synnerligen utsatt grupp där hot, våld och hets avlöser varandra i kampen mot blasfemiska uttryck och den sunda religionskritik som har varit en förutsättning för västvärldens vetenskapliga och humanistiska överlägsna framgångssaga.

  5. mohammad skriver:

    Humanist,

    Man kan vara troende utan att innefatta en vidskeplig världsbild.

    För övrigt, så länge medborgaren uppfyller samhällskontraktet borde allt vara lugnt, vidskepligt religiös eller rationellt ateistisk som du, varför skall du utöver din egen bestämma över andra människors inre resa?

    Sund religionskritik?

    Avser du med detta att kyrkan lämnade ifrån sig makten enbart genom den kritik som riktades emot dem?

    Är inte detta ytterliggare ett exempel av den (smittsamma) historierevisionism som är så på modet nu?

  6. Humanist skriver:

    Någon som tror på Gud, Zeus, Tor och Oden eller någon annan av de gamla gudarna är i sanning vidskeplig. Men du kanske menar att endast din Gud är verklig och att alla andra är overkliga? Och vem är det egentligen som genom hot och våld försöker påtvinga andra sina egen världsbild? Är det ateister som Lars Vilks som behöver polisbeskydd idag eller muslimerna?

    Och visst har kyrkan sakta men säkert fått lämna ifrån sig all makt över folket. Först den värdsliga och sedan den andliga. De har dock inte avstått från makten frivilligt utan snarare som en konsekvens av fri åsiktsbildning där allt färre tror på Gud i takt med att vetenskapen har motbevisat alltmer av den kristna trosläran.

  7. vifflslan skriver:

    Humanist,

    Mycket vältalat, Humanisten! Vår diskussionspartner mohammad har fått en liten hang-up på begreppet historierevisionismen, en annan undrar ju vad exakt han menar med det? I sin mest använda betydelse används ju begreppet för att sammanföra ett antal historiker som på ett eller annat sätt har omvärderat nazismen och den historiska utvecklingen på 1930- och 40-talet.

    Det är naturligtvis så att det har funnit blinda fläckar i historieskrivningen som den etniska rensningen av tyskar i bl.a. Polen, Sovjet, Rumänien och Tjeckoslovakien, men i mångt och mycket har historierevisionisterna drivit en obehaglig och antisemitisk linje, med förintelseförnekelsen som ledstjärna. Är det det mohammad pratar om, eller någon sorts försök att göra upp med den kolonialistiska historieskrivningen?

    Nåväl, all religiös tro bygger ytterst på vidskepelse. Att förneka det innebär att tillskriva gudarna en ontologisk status som i alla fall med den vedertagna vetenskapliga logiken och metoden är omöjlig att bevisa.

    Fridens liljor!

  8. Humanist skriver:

    vifflslan,

    Nej, vår gemensamma debattmotståndare reflekterar inte ens över det faktum att han själv inte tror på en massa andra Gudar vilket gör honom till ateist själv. Och inte ens inom islam kan de komma överens om vilken troslära som är den rätta med sin uppdelning av Shia- och Sunnimuslimer som spränger varandras moskeer i luften varje dag.

    Dagens islam påminner dessvärre om de stora religionskrigen i Europa mellan katoliker och protestanter. Men ve den som säger att islam ligger till grund för dagens terrordåd.:-)

  9. R O H skriver:

    Så..
    ..islamisterna skall alltså sekulariseras eller sättas på plats av Lars Vilks?? Är det så ovanstående text skall tolkas??
    Lycka till Lasse!
    Varje år uppdateras den så kallade terroristkartan av institut som sysslar med bedömning av risk exponeringar. Sverige har graderats upp på denna av två skäl. Lars Vilks verksanmhet och trupperna i Afganistan. Vet inte om man skall gratulera eller bara ställa frågan om det finns mandat inom ramen för Vilks anställningsavtal att orsaka detta.

  10. Lars Vilks skriver:

    R O H. Personligen tycker jag inte att man skall återinföra blasfemiparagrafen. Vad tycker du? Jag påpekar bara problemet.

  11. Humanist skriver:

    R O H,

    Idag är vi alla Lars Vilks och vårt mandat grundas i svensk lagstiftning där folket stiftar lagarna och inte Gud. Du kan alltså vara helt övertygad om att islamisterna i Sverige förr eller senare kommer att sekulariseras och att deras Gud inte kommer att kunna bistå dem i den kampen.

  12. markus skriver:

    R O H: Så..
    ..islamisterna skall alltså sekulariseras eller sättas på plats     

    Antingen sätts de på plats eller så går samhället mot ett blodigt slut. Det är bara att välja.

  13. R O H skriver:


    Jag är mera för typ gott omdöme och “live and let live”. Respekt som begrepp är betydligt bredare än blasfemi. Därmend inte sagt att det finns någon som helst respekt i något som extremislamister sysslar med överhuvudtaget.

  14. R O H skriver:

    Humanist,
    Nja…
    Det var mera ställningsfullmakt baserad på anställningsavtal jag syftade på.
    Möjligt att vi alla ses som Lars Vilks i extremislamisternas ögon eftersom dom kommer hit och försöker spränga oss i luften. Lägger onekligen ett visst ansvar på honom och hans arbetsgivare. Eller…??

  15. Humanist skriver:

    R O H,

    Vilks har endast blivit en hatsymbol för islamisternas vrede och man glömmer lätt att bakom den symbolen finns den sekulära demokratin med yttrandefrihet som deras främsta måltavla. I grunden handlar det om en kamp mellan demokrati och teokrati – mellan två diametralt olika synsätt på världen.

  16. Porn Quran skriver:

    Off topic

    The Porn Quran

    The first ever Quran combining Sura’s and sexy ladies. New Sura’s and ladies almost every day.

    http://pornquran.blogspot.com/2010/12/sura-ii-baqara-or-heifer.html

  17. Lars Vilks skriver:

    ROH. Det är lätt att relativisera med “live and let live”. Men vad betyder det i praktiken? Life of Brian var den alltför respektlös? Och Soorah Heras video som kritiserade Islams homofobi, var den också respektlös? För vad är det vi skall gå med på?

  18. mohammad skriver:

    Humanist och viffslan blickar i gemensamhet i kors på världen.

    I brytningspunkten ser de den vidskeplige muslimen emedan de miljarder människor som fallit offer för deras högst verkliga humanistiskt ateistiska kolonialism och imperialism kommer i periferin.

    Att kasta pärlor…

  19. vifflslan skriver:

    mohammad,

    Hur får man egentligen stopp på den mohammadanska svammelgeneratorn? En snabb tid på den historiska utvecklingen under de senaste 2000 åren visar entydigt att de flesta kolonialistiska och imperialistiska projekt har skett under religiösa förtecken. Det innebär inte att felet ligger hos religionerna, endast att de ofta har missbrukats till att legitimera erövringar och massmord, allt från koloniseringen av de två amerikanska kontinenterna till det senaste korståget, president Bushs “war on terror”.

    Men mohammad får gärna upplysa oss om de ateistiska kolonialistiska rörelserna som har skördat miljarder offer, det ska bli intressant att se hur han fyller det diskursiva tomrummet.

  20. Galne Gunnar skriver:

    Färsk rapport om partnervåld: ”Män som hatar kvinnor”

    ”Och att det finns ett samband mellan patriarkala maktstrukturer i samhället och våld mot kvinnor innebär inte att alla attityder, som stöder dessa maktstrukturer per automatik utgör riskfaktorer för att enskilda män ska göra sig skyldiga till partnervåld. Detta är en helt ovetenskaplig sammanblandning av samhällsnivå och mellanmänsklig nivå.”

    ”Bland resultaten framgår att kvinnomisshandlare ofta har ett påtagligt behov av att känna sig som ”herre på täppan” och förknippar manlighet med auktoritet, dominans och kontroll.”

    […]en av de mest centrala beståndsdelarna en generellt negativ kvinnosyn.

    ”Studien pekar också på att det finns stor variation mellan hur partnervåld betraktas i olika kulturella sammanhang. Klart är att våld i nära relationer är mer vanligt i miljöer där kvinnors sexuella dygd, trohet och tillgivenhet är avgörande för mäns heder.”

  21. Humanist skriver:

    mohammad: Humanist och viffslan blickar i gemensamhet i kors på världen.I brytningspunkten ser de den vidskeplige muslimen emedan de miljarder människor som fallit offer för deras högst verkliga humanistiskt ateistiska kolonialism och imperialism kommer i periferin.Att kasta pärlor…  (Citera)  (Svara)

    Nu får du snart sluta röka vattenpipa om vi ska förstå vad du säger?! Varför inte köpa en god julskinka istället med lite starkvinsglögg och fira jul på samma sätt som alla andra svenska hedningar?

  22. viffslan skriver:

    Humanist,

    Jag tror att han antyder att vi skelar. Det mesta han har skrivit hittills tyder dock på att det är han som lider av en mycket selektiv omvärldsuppfattning, där religiösa människor och rörelser är de frommaste lammen, medan ateisterna med mord i sinnet begår de grymmaste våldsdåden man kan föreställa sig.

    Annars nappar jag gärna på humanistens förslag. Som vegetarian hoppar jag dock skinkan, men tar en dubbel portion glögg med extra många mandlar ;o)

  23. markus skriver:

    Som vegetarian hoppar jag dock skinkan, men tar en dubbel portion glögg med extra många mandlar ;o)

    Jag är också veg, men funderar allvarligt på att börja äta skinka av idelogiska skäl. 🙂

  24. Humanist skriver:

    viffslan,

    Jag antar att du har rätt, men det är just det jag inte förstår?!

    Ps. viffslan och markus. Ni borde inte säga högt att Ni är vegetarianer. Eftersom Hitler också var vegetarian kommer det inte att dröja länge förrän mohammad får griller i huvudet.:-) Ds.

  25. viffslan skriver:

    Humanist,

    Jag vet, jämförelsen med Hitler passar ju även väl ihop med min nyvunna status som historierevisionist. Eftersom jag tycker bättre om katter än hundar finns det dock fortfarande hopp för mig.

  26. mohammad skriver:

    Humanist: Eftersom Hitler också var vegetarian kommer det inte att dröja länge förrän mohammad får griller i huvudet.:-) Ds.

    Grattis till det vegeterianska valet kompis, jag får meddela att jag också innefattas i den gröna gruppen….

    Alla levande varelser har rätt till sitt livslopp.

  27. viffslan skriver:

    mohammad,

    Vännen, nu har vi hittat en gemensam nämnare och kan få lite perspektiv på de bittra personangreppen. Inga, eller i alla fall så få levande varelser som möjligt ska dö för att Vifflslan ska leva, det är en väldigt livsbejakande princip. Det glädjer mig att fler, som exempelvis mohammad, delar inställningen.

    Fridens liljor!

  28. Humanist skriver:

    viffslan,

    Lita aldrig på mohammad. Han bluffar som vanligt!

  29. Custodian Johan Andersson skriver:

    En fin glänta där det kanske stått en majstång nån gång.

  30. viffslan skriver:

    Humanist,

    Äsch, du vet Humanisten, jag blev lite Tyko Jonsson-fryntlig av tanken på all julglögg jag snart ska få viffsla i mig. Ännu återstår dock en hård arbetsdag i utbildningsfabriken, men sedan är det helg 🙂

  31. mohammad skriver:

    viffslan: Fridens liljor!

    Halal, halal….

  32. Kenneth Karlsson skriver:

    Humanist,

    Ja, eller hur. Har för mig att samme Mr Mo Ham försvarade halalslaktandet i en annan tråd här på Vilks sida, för ett antal månader sedan. Så islamgrön är han.

  33. Sigvard Koplimäe skriver:

    Lite Reinhold Ljunggren-stuk på teckningen, avsiktligt? Välkommen åter från ännu en hackning.

  34. mohammad skriver:

    Kenneth Karlsson: Har för mig att samme Mr Mo Ham försvarade halalslaktandet i en annan tråd här på Vilks sida

    Halal slaktade grönsaker var det nog Kenneth, annars var det rätt…

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.