Del 1122: Den teatrala faktorn

Som jag förväntade mig är det nu ett stort antal personer som riktar skulden för terrordådet på mig. Deras logik är att man skall vara eftergiven mot terrorister. Följer man inte deras anvisningar kan det gå illa och oskyldiga människor drabbas. Vad man föreslår är att det skall göras undantag i demokratin, landet skall styras dels av den folkvalda regeringen och dels av terrorister. Tjusigt värre. Det tycks inte gå upp för sådana skribenter att det är terroristerna som bär ansvaret för dådet.

Som jag tidigare har skrivit har vi hamnat i ett terroristläge där amatörerna spelar huvudrollen. Terrororganisationerna har inte mycket pengar att spela med utan har valt den genialt billiga vägen att rekrytera hågade spekulanter som förmodligen påhejas och instrueras av andra i föreningen. Att dåden blir fumliga gör inte så mycket. Föga tröst att man inte får till handlingen i full skala. Nästa gång kan det gå bättre och nu har man i varje fall lyckats med att skrämma upp folket. Det är därför det dyker upp röster från pöbeln som till varje pris vill blidka fanatikerna.

Teatralt är det. Terroristföreställningen är teater i full skala, ett, som man skulle säga i konstvärlden, relationellt verk som gör propagandabilden identisk med verkligheten. Ett konstprojekt tenderar att haverera om verkligheten blir överväldigande och som en del av mitt projekt är den här händelsen på gränsen. Inte för att det i full utsträckning kan ses som en följd av min teckning från 2007, terrorismen har en mycket bredare bas och det var bara en tidsfråga innan den skulle slå rot i Sverige. Men den blasfemiska gesten är en plakatsymbol som kan åberopas tillsammans med det svenska deltagandet i Afghanistan. Nu har det alltså gått så långt att konstprojektet har fått sitt första dödsfall. Sådant är alltid dåliga nyheter för ett projekt som handlar om ett aktuellt samhällsproblem. Den goda nyheten är att den som stupade var terroristen själv, dessutom av egen önskan. Han var säkert övertygad om att han kort efter smällen skulle bestiga ett större antal jungfrur.

Jag förväntar mig att de gamla trotjänarna i debatten som Guillou och Gardell kommer att skylla händelsen på att den svenska regeringen har jagat islamister och därför hetsat upp stämningen. Sådant hör till. Positionerna i det här spelet är lika givna som låsta.

Terroristmeddelandet som gick ut till TT och Säpo talade om mina “målningar”. Sådana finns ännu inte. Som konstnär skall man vara tacksam för alla tips och uppslag även om de kommer från terrorister.

Det här inlägget postades i Kommentarer nästan varje dag, Muhammedsaken. Bokmärk permalänken.

72 svar på Del 1122: Den teatrala faktorn

  1. Cecilia skriver:

    p: hade jag varit du hade jag avslutat projektet nu, på samma sätt som då alex schulman insåg att hans blogg vuxit till ett monster och valde att ta avsked. det vore det enda rätta och hedersamma av dig att göra.    

    Intressant liknelse… 😉

  2. Cecilia skriver:

    Erik: Lars Vilks,
    Vilks: Du säger att projektet inte kan avslutas? Kommer det någonsin komma någon sammanfattning och hur skall det gå till? Ska tidningsartiklar och nyhetsinslag samlas in? Projektet är ju inte ditt längre egentligen utan du har ju bara satt vissa bollar i rullning. Projekt brukar ju normalt ha en början och ett slut, vid slutet en presentation av vad man åstadkommit? Konstprojekt kanske inte omfattas av den vanliga definitionen. Kan du förklara?    

    Jag tror att konstprojektet har nått ut till omvärlden. Eller kanske tvärtom – omvärlden och konstprojektet har nu insett att de oåterkalleligen är ett.
    Avslutet ska bli spännande att se – fast jag tror att det kommer att ta sin tid. Antagligen inte inom vår livstid?
    Sådana saker ha en tendens att dra ut på tiden, men brukar sluta bra till sist.

  3. Kent Olofsson skriver:

    Bäste Lars
    Nog är det så att du skapar mer oreda och problem
    med ditt projekt än vad det skapar nytta.
    Trots allt är du en ständig tvåa. Du är inte först och därför inte intressant.

  4. Julia skriver:

    Hur f*n kan du fortsätta med detta efter allt som hänt. Det är ditt fel!!!!!

  5. Julia skriver:

    Vi skäms över att ha dig här. Förstår inte hur du kan kränka andra människors tro oavsett vad den är.

    Lägg ner detta nu!!! Du förstör för människor, tänk på alla oskyldiga som inte ha polisskydd som DU SJÄLV HAR!!! Som får stå för det du GÖR!!!!

  6. Hanna skriver:

    Men seriöst! Du gör provokativa bilder av Mohammed.. Av vilken anledning?
    Borde du inte i alla fall sluta nu när det faktiskt hänt någon hemskt mitt bland oskyldiga människor? Jag tänker på om jag var där och jul handlade eller någon du har nära… Skulle du bara kunna fortsätta att provocera om det hade dött flera oskyldiga?
    Det är ju helt idiotiskt de du gör!
    Och ni som stödjer honom!? Hur i helvete kan man stödja något som visar sig bli så allvarligt?
    Ska jag behöva vara rädd att mina föräldrar ska sprängas när dom julhandlar för att du ska få hålla på med din konst?
    Snälla ge dig!! Är det värt det?

  7. Sigvard Koplimäe skriver:

    Ett par randanmärkningar:
    1. Du skriver främst om den teatrala aspekten, men är det inte själva installationen som är det mest konstnärliga inslaget? I all sin irrationalitet, inte minst för gärningsmannen själv.Den f.d. Tranåsbon skulle nu med Karl Erik Welin kunnat säga: “Jag är konstverket”. I bokstavlig bemärkelse. Efterspelet är dock precis som förutsett förutsägbart. Guillou går visserligen med på att GM var en “knäppgök”, men uttalar ochså stor förtida förståelse för andra “knäppgökars” förväntade installationer som svar på förväntad “antimuslimsk lagstiftning”.
    Han står m.a.o. fast som den rondellhund han avporträtterades som. Den bilden skulle f.ö. göra sig synnerligen väl som julkort, om den blir tillgänglig i den formen.
    2. Antydan om (de 70) “oskulderna” är nog en missuppfattning som bygger på en icke-koransk tradition om “houris”, vilka i sin tur skulle vara en sorts bevingade vidunder i stil med Gamla Testamentets keruber, även dessa missuppfattade storheter.

  8. Jonas skriver:

    Carina,

    Peter: verkligen

    Snarare ett tecken på bristande kunskap i det svenska språket samt bristande kunskap om konst. Tragiskt att våra blivande mördarhjältar inte ser sina egna brister, inte förstår att det är just konstpedagogen Lars Vilks som kan lära dem allt det där som de inte är så bra på!

  9. Jonas skriver:

    Peter: Peter

    Snarare ett tecken på bristande kunskap i det svenska språket samt bristande kunskap om konst. Tragiskt att våra blivande mördarhjältar inte ser sina egna brister, inte förstår att det är just konstpedagogen Lars Vilks som kan lära dem allt det där som de inte är så bra på! Jonas(Citera) (Svara)

  10. Jonas skriver:

    Peter: Är det verkligen underhållande att terroristmeddelandet namngav tekniken fel (målningar)?

    #

    Peter: Peter

    Snarare ett tecken på bristande kunskap i det svenska språket samt bristande kunskap om konst. Tragiskt att våra blivande mördarhjältar inte ser sina egna brister, inte förstår att det är just konstpedagogen Lars Vilks som kan lära dem allt det där som de inte är så bra på!

  11. p skriver:

    Lars Vilks: Patrik. Det är bara så att projektet kan inte avslutas. Sedan länge är det självgående. Det hjälper inte det minsta om jag skulle säga att jag avslutar det hela.    

    det är absolut självgående, men du fortsätter ändå hälla ny bensin på brasan. har aldrig riktigt förstått poängen med att göra det med tanke på de orimliga proportioner projektet redan tagit..

  12. Humanist skriver:

    När jag läser vissa kommentarer här finner jag det högst märkligt att en ateist som Lars Vilks, efter 300 år av religionskritik, helt plötsligt får skulden för vad extrema islamister gör i Guds namn. Det säger en hel del om det intellektuella debattklimatet i Sverige. Jag ser bara en lösning på problemet och det är att förbjuda ateismen samt införa blasfemilagar, och lite annat smått och gott från Sharia-lagstiftningen.

    Men som Benjamin Franklin uttryckte saken: ““De som ger upp sin grundläggande frihet för att köpa sig lite tillfällig trygghet, förtjänar varken frihet eller trygghet.”

  13. p skriver:

    förstår att det lockar att fortsätta försvara ditt verk, men jag kan inte se att du tjänar på det. menar att du borde lämna det bakom dig och fokusera på nya projekt. låta andra stå för analysen ett tag. du har väl åtminstone några försvarare även inom DIS? myten lars vilks har vuxit till ett monster, inte bara rondellhunden, och jag kan inte se att du skulle trivas med det? myten om dig själv kan du såklart påverka genom att ta ett steg tillbaka. lämna fronten ett tag.

  14. jeanette skriver:

    Tycker det är helt ok, det har lidits så mkt för vår kära yttrandefrihet och våra rättigheter över huvutaget! ALLT ska klara av att granskas! ALLT. Även Mohammed. OCH avbildas. Böjer vi oss nu är det helt uteslutet att någonsin igen kunna åberopa våra rättigheter och extrem muslimerna har därmed vunnit land dom inte har rätt till!!! Så fortsätt, mitt fulla stöd har du Lars. //jeanette

  15. tb skriver:

    Är det inte så att också Lars Vilks egentligen alltid varit en terrorist?
    Av egna ytterst själviska skäl, som alla konstnärer, vill han göra sin “röst” hörd, realisera denna inre längtan; Eftersom han har haft medhjälpare (gallerister, redaktörer) blev det möjligt att detonera laddningarna. Dock, i vårt lilla land, där inget längre är heligt, blir det inga skador, trodde alla i sin blåögda naivitet.
    Man undrar, är Lasse nöjd med sina explosiva, trojanska hundar?
    Personligen tycker jag konst som inte tilltalar sinnena mer än nävarna (knutna eller slappt hängande) borde refuseras och glömmas…

  16. Humanist skriver:

    p,

    Du borde snarare be de islamistiska våldsverkarna att lägga saken bakom sig eftersom de fortfarande reagerar på hans rondellhund från 2007. Dessutom skulle jag känna en viss stolthet om samma islamister kallade mig för monster för något jag har gjort i ateismens namn.

  17. abbe skriver:

    DU ÄR BÖG LARS VILKS

    OCH ISLAM ÄR IMOT MOT BÖGAR DÄRFÖR OGLLIR DU DE. du få ha bloja på sa länge sverige till låter bögar

  18. Abbe skriver:

    LARS VILKS JAG TROR ATT DU ÄR BÖG.
    DÄRFÖR OGILLAR DU MUSLIMAR EFERSOM DET ÄR FÖRBJUDID ISLAM ATT VÅRA BÖG. DU FÅ HA BLÖJA PÅ DIG SÅ LÄNG SVERIGE TILL LÅTER BÖGGER

  19. Stalo skriver:

    Det borde inte vara något problem Abbe.
    Mycket indikerar att Muhammed också var bög. Bland annat sägs det att han gärna rullade några varv i sänghalmen tillsammans med sin brorson Ali.

    Nu vet jag f.öv. vad jag skall köpa i julklapp till mig själv; – en tatuering av rondellhunden under fotsulan. Det är blasfemi på hög nivå det.

  20. Sarah Bright skriver:

    Vilks är en hjälte. Heja Vilks! Och ni som inte trivs i ett land med yttrandefrihet – packa väskorna, vi var här först!

  21. Kenneth Karlsson skriver:

    Allt stöd till dig Lars! Att läsa vissa av kommentarerna ovanför måste nästan vara lika plågsamt som att hotas till livet av galna muslimer…

  22. tb skriver:

    Jag vill påpeka att de två sign. “tb” i denna kommentarstråd inte är samma person (jag är den som skrev 12e december).

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.