Del 1113: Den rasande rasismen

Få saker äger ett så upphetsat intresse som rasismen. En uppenbar trend, ett mode som ej förnekas, eller kanske hellre ”modus”. Rasismvärlden följer samma linje som man kan iaktta i konstvärlden och den institutionella konstteorin. Konst är det som konstvärlden kallar för konst. I konstvärlden är det ordning och reda och det är därför relativt lätt att slå fast att något är konst och eventuellt bra konst. Med sin hierarkiska uppbyggnad och en uttalad konsensus avgör den internationella samtidskonstens medlemmar vad som skall gälla. I rasismvärlden är det mera komplicerat, men grunden får man genom tillämpning av den institutionella teorin: Rasism är det som rasismvärlden kallar för rasism. Och bra rasism (”bra” är här en negativ faktor) är vad rasistvärlden kallar för bra rasism (alltså när det anses vara ett mer eller mindre fruktansvärt fall av rasism). Men vem bestämmer egentligen? Jag kan inte se lösningen på problemet annat än genom att en rasistisk kandidat blir officiellt godkänd vilket känns igen genom att objektet behandlas av officiella instanser och etablerade medier som rasistiskt gods.

En i detta sammanhang intressant kandidat är ”hedersmord”. Det välkända fallet med adoptivpappan, som för en tid sedan högg ihjäl den 21-åriga dottern Jian, annonserades som ”hedersmord”. Detta begrepp är dock inte okontroversiellt och för någon vecka sedan ifrågasattes användningen. Eva-Britt Svensson (V) hävdar på Newsmill att det är ett rasistiskt uttryck och motiverar: ”En man med svensk bakgrund mördar en närstående kvinna. Det kallas då för mord. Men när mördaren är från en minoritetsgrupp med ursprung i andra länder, då ska det plötsligt betecknas som “hedersmord”. Jag anser att detta är fel.”

Hon får uppbackning från Masoud Kamali, (professor, centrum för multietnisk forskning) som ökar eldgivningen genom att avlossa (Newsmill) en kanonad mot Nyamko Sabuni: 

”Nyamko Sabuni som har fått sin ministerpost tack vare demonisering av personer med utländsk bakgrund hänger återigen ut män eller hela familjen eller släkten som kommer från ’Mellanöstern’ som kulturella mördare.”

Så har vi att invänta hur det går. Kommer rasismvärlden att fortsättningsvis betrakta begreppet ”hedersmord” som rasism eller kanske t o m ”bra rasism”? Emellertid är det ingen enkel resa in i rasismvärlden eftersom det finns ett kraftigt motstånd. De här nämnda skribenterna tänker sig att det finns en radikal realism där en händelse kan benämnas på ett sådant sätt att det är en neutral beskrivning. Ett underliggande motiv är att tillskriva användarna av ”hedersmord” (alltså begreppet, inte handlingen) en dold agenda. De får naturligtvis av sina kritiker smaka sin egen medicin, att de själva har en dold agenda. Agendorna är inte särskilt dolda utan politiska men dock något komplicerade. Rasismvärldens huvudaktörer är splittrade i en vänster och en liberal flygel. Hittills har statsminister Reinfeldt lyckats med sin politiska taktik att landa ett ben i varje och det är också sällan han påtalas som rasist. Vägen att dra in statsministern i rasismen går i så fall via hans ekonomiska politik, kanske även utrikespolitiken. Men för det krävs minst en Åsa Linderborg och det blir problem med att få brett genomslag.

Vi kan bara avvakta det fängslande utfallet. Nya kandidater dyker upp konstant och häromdagen var det DO Katri Lina som slog fast att det var diskriminering att förbjuda heltäckande slöja i undervisningen. Mothuggen är många och kritiken mot DO har blivit uttalad. Det är tills vidare inte rasistiskt att kritisera denna myndighet.

En sak är självklar. Sådana udda fall blir mediemässiga storsäljare, engagerar en talrik publik och kommer knappast att minska rasismvärldens ständiga utnämnande av nya rasismer och rasister.

Dagens teckning kommenterar ett objekt som skulle ha kunnat bli en angelägenhet för rasistvärlden om den hade haft tid, Kristusstatyn i polska Swiebodzin. Den är 36 meter hög och slår Rio de Janeiros med 3 meter. Och ve den som får för sig att idka blasfemi i detta land. Avgudabilder enligt den falliska principen och med en tungsint byråkrati.

Det här inlägget postades i Kommentarer nästan varje dag, Teckningar. Bokmärk permalänken.

24 svar på Del 1113: Den rasande rasismen

  1. “Och i sin ondska och sitt högmod förnekade de [tecknen], trots att de i sitt innersta var övertygade om deras äkthet. Se vilket slut dessa främjare av oordning och sedligt fördärv gick till mötes!”

    (Koranen 27:14)
    Precis som Allah(swt) har skapat denna allt överskuggande ordning, är Han också den som oupphörligen upprätthåller den.

    läs mer på :

    http://www.islamguiden.com/fornuft.shtml

    Tycker ni inte det är märkvärdigt när ni ser stjärnbilderna exempel karlavagnen i sådan ordning ?

    Tänk på ett ägg hur den formas till en kyckling med näbb, ögon och hur den börjar säga pip !

  2. Islam och våld

    Dagens khutba handlar om Islam och våld. Islam är en internationell religion som har kommit för att sprida barmhärtighet, harmoni och kärlek i hela världen. Detta påstående bevisas genom en mängd sanningar i Islam. Islam är emot slaveri. Enligt islamisk lag så ska en åttondel av Zakat gå till att befria slavar. Bilal Ibnu Rabbah (ra) var en orespekterad slav som behandlades illa innan han kom till islam. När han konverterade höjdes hans status och han blev en stor Sahabi. Abu Lahab var en högt stående person i Quraish. Han var farbror till Profeten (saas). Trots detta sjönk hans status pga. att han bekämpade Islam.
    Islam är emot all slags rasism och allt våld, både fysiskt och intellektuellt. Det finns inget bevis i historien på att muslimer någon gång har tvingat en by eller en stad att anta Islam. Allah säger i Koranen: ” Tvång skall inte förekomma i trosfrågor” (Koranen 2: 256)

    Islam är en barmhärtig religion. Det finns många exempel från Profetens (saas) liv som berättar om Hans barmhärtighet mot allt och alla.

    a) Profeten (saas) hörde en natt en katt som jamade. Han steg då upp från sin sovplats och gick för att ge katten vatten att dricka.
    b) Vid ett tillfälle passerade en begravningsprocession förbi Profeten (saas). Han (saas) reste sig då upp av respekt. Sahaba blev mycket förvånade och frågade Profeten (saas) varför han gjorde så eftersom det var en jude som hade dött. Han svarade då: Är det inte en människa med en själ?
    c) I krig är det enligt Islam ej tillåtet att döda barn, kvinnor, gamla och fredliga människor. Man får inte heller förstöra hus eller skördar och man måste respektera de religiösa i kloster och låta dem dyrka vad de vill.

    http://www.islamguiden.com/ovrigt/vald-khutba.html

  3. Sigvard Koplimäe skriver:

    Kritiken mot Sabuni är alltså inte ett exempel på “bra” rasism, eller ens rasism? Även om inte Khamali använde omdömet “housenigger” denna gång.
    Huruvida kritiken av Vilks kan kallas xenofobisk återstår att utreda.

  4. Christina skriver:

    Undran till KMT långt inlägg, Usama Bi Laden är väl muslim? men han lever inte efter allt detta du skriver om, var placeras han då in som muslim?

  5. Lars Vilks skriver:

    KMT: Profeten var också pedofil. Är det också en bra sak?

  6. Dem levde i en annan tid så nej profeten var ej peddofil !
    Lasermannen och SD är svenskar !

  7. Har du ej läst på nyheterna att svenskar kidnappade en minderårig tjej och hyrde ut henne till hundratals män ?
    Man kan läsa om sådant dagligen ! Vad tycker du om det ?
    Och era kvinnor som ej kunde försörja sig jobbade på bordeller som prostituerade kanske om hade gift sig så hade dem fått det bra =)

  8. Koranen och bibeln predikar om kärlek och fred !
    hitler var kristen men följde ej bibeln !
    Terrorister i mellan östern följer ej koranen !
    Lasermannen var kristen men följde ej bibeln !
    Förstå det finns bra och dåliga människor över hela världen !
    Dem där prästerna som vi läste om på nyheterna som var peddofiler och som antastat barn följde ej Bibeln !
    Isla och kristendom som andra religioner finns till för att göra folk till bättre människor !

  9. Cecilia skriver:

    KMT:
    Gillar speciellt det med katten! Mina egna kattor brukar väcka mig tidigt på morgonen, för att de vill bli utsläppta.

    Punkt nummer 2 förundrar mig lite- verkar som om många muslimer inte har riktigt kläm på det idag?

    En fråga har jag också förstås – måste jag gå i kloster för att klara mig om det blir krig?

    Sen tycker jag att du skriver så bra nuförtiden – SFI?

    Ha det gott så länge.

  10. Lars:

    I tv-debatten med Jan Guillou sa du att det är helt riskfritt och ganska okontroversiellt att utsätta kristendomen för blasfemiska ingrepp. Därmed är det heller inte så intressant att göra det.
    Har du ändrat dig?
    Finns det någon poäng med att försöka flytta fram positionerna när det gäller den kristna kyrkan?

  11. Lyssna på denna !
    Det är från youtube =)

    Hoppas den ger dig förstånd !

    http://www.youtube.com/watch?v=pAqWKRs1cZY&feature=player_embedded

  12. Lars Vilks skriver:

    C-G. I civilserade länder är det inga större problem att kritisera kyrkan. Men det finns undantag även i Europa. Polen och Grekland är skampålar. I Italien är det inte kristallklart men brukar gå bra. Irland har infört blasfemiparagraf men den förhindrar inte att konsten är hädisk mot kristendomen.

  13. Lars Vilks skriver:

    KMT. Om profetens pedofila intresse inte gäller idag, då kan man fråga sig om detta gäller för Koranen och Haditherna. De kommer från en annan tid som inte gäller idag?

  14. Sigvard Koplimäe skriver:

    kurdisk muslimsk tjej,

    Men Profeten var/är väl inte vem som helst, eller hur?
    Dvs det han gjorde då för 1500 år sedan måste väl ses som det rätta även idag. Att påstå att giftermål med en minderårig var korrekt handlat av Honom då men att det är fel idag – är det inte hädiskt mot Profeten, rentav islamofobiskt? Jag menar av dig som troende, av otrogna som t.ex. mig och Lars kan man ju vänta sig vad som helst…

  15. Lars Vilks skriver:

    Sigvard. Kritiken mot Sabuni är lite speciell. Hon tillhör makthavarna och kan anklagas för att genom sin ras understödja de vita härskarna. Med andra ord en förrädare. Men det blir ändå ingen bra rasism för den slår inte genom.

  16. erb skriver:

    Sigvard Koplimäe,

    Svaret på den frågan är vad jag förstått att flickor, av vissa muslimska lärda, anses vuxna när de når puberteten och att profetens barn-fru fick sitt äktenskap fullbordat så fort första mensen kom, dvs vid 9 års ålder. Men vem kan klandra honom, han hade ju fått nöja sig med kel i hela tre år… En förklaring jag hört av en (självutnämnt) moderat muslim är att barn mognade mycket snabbare på profetens tid och således inte kan jämföras med dagens 6-åringar. Han kunde dock inte stödja detta med ett enda bevis.

  17. erb skriver:

    kurdisk muslimsk tjej,

    Menar du att en 51-årig man med en 9-årig flicka var rätt för att det skedde för länge sedan? Vad exakt gör att dessa handlingar ej är ok idag?

  18. Chaan skriver:

    Det är annat än kyrkan man inte pratar högt om i det “civiliserade” landet Sverige.

  19. Kenneth Karlsson skriver:

    Erb: Pedofilen Mo Ham var 51 år när han gifte sig med den då 6-åriga Aisha, men var 54 när han knullade den då 9-åriga flickan.

    kurisk muslimsk tjej: De levde alltså i en annan tid. Menar du då att det som då hände, något som Lars Vilks också frågar efter, inte är förebilder idag? Att det som hände då var då, men att vi idag vet bättre, eller?

  20. Minister of Art skriver:

    På tal om fallos, så står (!) just nu en relativt väl tilltagen av det nyss nämnda slaget i den stora rondellen i Eslöv. En Rondell-fallos… en ganska konceptuell snögubbe kanske eftersom radikal-feministerna ofta och gärna påpekar att allt cirkulerar runt kuken… Kanske är det en radikal feministisk kommentar till den rådande patriarkaliska maktstrukturen. Förmodligen.

  21. Custodian Johan Andersson skriver:

    Inflationen i detta konstverks bildliga kommentarer kan i sig ses som ett grepp att avtrubba de kränkta grupperna. Hur ser avtrubbningskurvan ut med grad av kränkning i X axeln och fria yttranden i Y axeln?

  22. Lars Vilks skriver:

    Johan Avtrubbning är ett trubbigt instrument för vissa religioner. Likaså om kränkningen är något sofistikerad. Det kunde ha visat vackra resultat om inflationen hade fått möjlighet att verka, Men då nästan allt censureras är det en långsam metod,

  23. Pingback: I reati d’opinione, la campagna per crearli e la campagna per abolirli. La grande guerra tra le destre | Kelebek Blog

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.