Del 1111: Färskt helvete

”What fresh hell is this?” Det sägs att Dorothy Parker uttalade dessa ord när hon blev störd av telefonens ringande. Och att hon därefter använde sig av denna fras istället för ”Hello!” när hon svarade i telefon.

Sådant är användbart i samtidskonsten som gärna associerar till litteraturen. Sedan oktober pågår en utställning i Palais de Tokyo med titeln ”Fresh Hell”.  Utställningen curateras av en konstnär Adam McEwen (som har blivit känd för att arbeta med tuggummi och att han skriver falska dödsrunor). Det får sägas vara en trend att låta konstnärer sköta curatorrollen, så blir det också i nästa Berlinbiennal med Artur ?mijewski.

Adrian Searle i The Guardian uppskattar utställningen men det är värt att ögna genom de negativa kommentarerna till hans artikel. De är dock skrivna av fel personer, utställningen är naturligtvis bra med en rad rutinerade och väletablerade konstnärer. Och med några pågående som systrarna Hanna och Klara Lidén. Klara lyser klarast och har en intressant framtid för sig då hon bland annat kommer att omhuldas av Daniel Birnbaum. Systrarna deltar med en video, typiskt Lidénskt stökig. Kanske inte fullt övertygande.

 

Några gränser flyttas inte men hur skulle något sådant vara möjligt. Solid kreativitet och självfallet får utställningen ses som spetskvalitet i samtidskonsten. Så mycket förmår man just nu och under alla omständigheter är den inte tråkig.

När jag träffade Erik Berggren i förra veckan i Linköping delgav han mig sitt favoritcitat från Adorno. Det bästa konstverket är att spränga konstens gränser och – att misslyckas. Typiskt för Adorno som ständigt var ute efter negationens estetik. Genren gränssprängning har numera sin fastställda ordning. Om gränser skall sprängas måste detta bekräftas av konstvärlden – annars är inga gränser sprängda. Och eftersom bekräftelsen är ett godkännande kan det aldrig bli tal om att det sprängs något. Det sker i så fall tidigare, men utan bekräftelse. När konstvärlden godkänner betyder det att den godtar en förskjutning av gränsdragningen i efterhand. Om konstvärlden skulle få för sig att omedelbart bekräfta ett gränsöverskridande är det inget sådant, då har det redan skett. Med andra ord är överskridandet alltid preteritum och kan därför aldrig uppfattas av andra än de framsynta.

Det här inlägget postades i aktuellt i konstvärlden, konstteori, om utställningar m m, Tillståndet i konsten 2010. Bokmärk permalänken.

15 svar på Del 1111: Färskt helvete

  1. Christina skriver:

    Om jag har uppfattar rätt eldar de upp sina datorer, i så fall bidrar de till jordens förstöring i konstens namn.Är inte det brist på fantasi? Totalt hänsyns löst
    i konstens namn, där tydligen allt är tillåtet.

  2. Är du religiös kristen eller är du ateist ?
    Ateister är arroganta ! Hur kan man tro att en bigbang explosion eller med andra ord atombomb skapat denna värld ?
    En sådan balans kan bara gud ha skapat ! =)

    Ps kan du förklara saker som vetenskapsmän tagit reda på de senaste 50-100 åren tack vare teknologi, mikroskop och teleskop dem sakerna visste vi genom koranen för över 1400 år sedan ? Det existerar bara en version av koranen så människan kan omöjligen ha skrivit om den från skillnad från bibeln då det existerar många olika versioner av bibeln och människan har lagt till egna skrifter i bibeln genom att påstå att Jesus är guds son då Jesus endast är en människa som vi. Han var guds budbärare en profet som skulle varna människorna och ge dem kunskap. Jesus är inte död, han är i himlen och kommer tillbaka hit på jorden. Du kan läsa mer på http://www.hikma.se/?p=p_243

    Alltifrån saker om universum, jorden och människan.
    Hur visste vi genom koranen om universum och dess byggnad då människan ej visste att universum existerade för 1400 år sedan. Bara gud kunde ha berättat för 1400 år sedan !
    Människan trodde det bara existerade himmel och jord !
    Muslimer visste innan vetenskapsmännen !
    Mitt råd till dig är att besöka http://www.islamguiden.com
    läs om missförstånd och om förnekarna av sanningen : )
    läs om bigbang explosion.

    Här är Nasr suran från koranen:

    I Allahs, den barmhärtige förbarmarens namn.
    När hjälpen och segern kommer från Allah, och du ser människorna flockvis övergå till Allahs religion så lovprisa din
    Herre och be honom om förlåtelse. Han är förvisso den som gärna förlåter.

    jag ville kopiera hela texten men det skulle bli för långt så du får gå in på den här länken nedan och läsa om vilka tecknen är innan domedagen närmar sig. Då kommer ingen förlåtelse att tas emot av gud när domedagen kommit och ingen ånger från människan tas emot!

    http://islam-svarar.se/pages/content/view/338/86/

  3. Elin skriver:

    Hej har en fråga! vad anser du som konst? Finns det några gänser

  4. Lars Vilks skriver:

    Christina. Vi får glädjas åt denna olydnad så länge den varar. När Lidén kommer till Moderna kommer hon säkert att bli kvalitetssäkrad.

  5. Lars Vilks skriver:

    kmt: Det du påstår är s k kvasivetenskap. Den bedrivs numera av de flesta religiösa. Jehovas Vittne t ex har gjort stora ansträngningar för att visa att Bibeln redan innehåller det som vetenskapen har kommit fram till och att det dessutom måste finnas en skapare. Religiösa skrifter är tacksamma, med välvilliga tolkningar kan man få fram vad som helst.

  6. Lars Vilks skriver:

    Elin. I princip finns det inga gränser.

  7. viffslan skriver:

    Enligt Joseph Beuys utvidgade konstbegrepp är konst en “omfattade kreativ omdaning av livet”. På så sätt kan rondellhunden förstås som en social skulptur, ett dynamiskt konstverk där bilden och dess belackare är inbegripna i en komplex kraftmätning om bildens betydelse och ontologiska status som konstverk.

  8. mohammad skriver:

    kurdisk muslimsk tjej: Ateister är arroganta ! Hur kan man tro att en bigbang explosion eller med andra ord atombomb skapat denna värld ?

    ?????? ?????? ???? ???????? ??????

    1. ??????????? ???????????? ???????? ???????? ????????????

    2. ???????? ???? ????????? ???????? ????? ????????????? ??????????? ???????? ??????? ???????????????? ??????????? ???? ??????? ????? ?????? ????? ??????? ???????????

  9. mohammad skriver:

    Det arabiska språket är tydligen strängt förbjudet på Vilks.net?

    Konceptuellt snobberi!!!!

  10. Techno battle känns inte angeläget. Kanske till och med onödigt. Videoverket alltså…

  11. Cecilia skriver:

    mohammad:
    Äh du… 🙂

    Tycker iofs att alla frågetecknen är kul i sig…

    PS. Hej viffslan!

  12. Lars Vilks skriver:

    viffslan. Ja, Beuys formulerade “social plastik” men det är en del av den konceptuella strömningen som också gett oss processverk och relationell estetik.
    I processverk är belackarna den största energikällan.

  13. Cecilia skriver:

    Belackare är alltid bra att ha.

  14. Cecilia skriver:

    PS till mohammad.
    Vad menar du?

  15. Sigvard Koplimäe skriver:

    Angående resonemanget om gränsöverskridande: själve Joseph Heller (Moment 22) kunde inte sagt det bättre;)

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.