Del 1110: Aktuellt i Sverige

Inte lär man inom den närmaste framtiden bli överraskad av samtidskonstens prestationer, men man kan anstränga sig. Möjligheterna är gränslösa men tycks fungera på samma sätt. Utom allt som inte är relevant men sådant går ju inte för sig.

Ett problem för konstnärer är att kunna fånga upp en konstkritikers intresseprofil eller något denne har snappat upp. Jag tänker på Ilona Huss Walin som under många år arbetat med performance och video. I fjor visade hon en film om råttor som spelar Hamlet. Hennes nu aktuella video En lärares interaktion med sina elever, som inte längre finns där (Galleri Box, Göteborg) råkade få sin relevans genom Fredrik Svensk som fick tillfälle att lägga ut texten om ”disciplinsamhället”. Inte alldeles oväntat kunde denna utflykt summeras med en reflektion kring skolan: ”Trots att just självständighet ses som något beundransvärt, så råder det knappast något tvivel om att det dominerande idealet är underkastelse och likriktning.”

Den här vinklingen är naturligtvis inte nödvändig men den gynnar konstnären och ger ett berättigat utrymme åt ett intressant arbete som har fler bottnar än man först uppfattar. En skådespelare går runt i ett tomt klassrum och talar med sina elever. Gestaltning och ordval är exakt desamma som en upptagning av en klasslektion. Originalet får man inte se men har man sett det skapar det en avbildningseffekt som gör skådespelaruppträdandet ännu märkligare.

Stillbild från Ilona Huss Walins video

Avsaknaden av fiender blir ett allt större problem för konsten. Den enda fientlighet vi känner till i Sverige är den klassiska figurationen och trots att det inte är mycket till fiende har bataljen brett ut sig. När Odd Nerdrum och hans elever visar sig i Borstahusen är fienden framme igen. Thomas Millroth har tagit sig an problemet. Jag skrev för några dagar sedan och efterlyste en mera kritisk Millroth. Och jag blev bönhörd. I sin artikel i SDS recenserar han också Maria Linds ”Abstract Possible” på Malmö konsthall. Han meddelar att han inte tycker om att Linds utställning är svårtillgänglig och att Nerdrumutställningen är hierarkisk. Millroth är förtjust i publik öppenhet. Det hierarkiska i Nerdrumutställningen är att Nerdrum är den enda riktigt stora profilen i den klassiska figurationen, åtminstone i Nordisk tappning. Det lär vara svårt att ändra på även om man ville. Sedan får man nog ge konsten möjligheten att emellanåt vara uttalat elitistisk. Med den publiktillvändhet som alltmer präglar utbudet är det ingen större risk att den bildade medelklassens genomsnittsbesökare skulle lida brist på begripliga utställningar.

Svårt är det när det är så lätt som det är. Göteborgsbiennalen skall gå av stapeln 2011 och curatorteamet är redan på plats. Den vältalige professorn vid Malmö konsthögskola Sarat Maharaj leder och har framlagt temat Pandemonium: Art in a Time of ‘Creativity Fever’. ”Pandemonium” har länge varit ett älsklingsuttryck i konstvärlden och varför inte kasta in det i en biennal som handlar om att det görs väldigt mycket? Som bispringare har Maharaj fått Gertrud Sandqvist vilket öppnar frågan om vem som blir den verkliga huvud- eller bispringaren. Nästan bombsäkert är att det kommer att visas konstforskningskonst. Mera osäkert är om Malmölärarna, efter Modernautställningen, kommer att välja särskilt många Malmöutbildade deltagare. Säkert torde också vara att utställningen, om inte annat, kommer att spegla sitt tema.

Det här inlägget postades i Biennaler, Konstkritik, om utställningar m m. Bokmärk permalänken.

15 kommentarer till Del 1110: Aktuellt i Sverige

  1. Ilona Huss Walin skriver:

    Hej Lars, Jag tycker kanske att din tolkning av Fredrik Svensks recension är lite missriktad? Meningen ”Trots att just självständighet ses som något beundransvärt, så råder det knappast något tvivel om att det dominerande idealet är underkastelse och likriktning.” i Fredrik Svensks artikel tolkar jag inte som en slutsats han drar ur mitt verk utan mer en slutsats utifrån egen erfarenhet av utbildning generellt oavsett om det gäller grundskola eller högskola eller annan utbildning. Citatet ovan är mer en inledning på tankar om Thomas Dahls arbete (kanske jag misstar mig men det är min tolkning).

    Jag uppfattar det mer som att Svensks recension av mitt arbete beskriver att jag visar fram hur det går till under lektioner på gymnasiet i praktiken idag och att oavsett vad som visas fram i videoverken handlar skolan alltid i någon form om disciplinering och motstånd men att jag visar fram lärarens och elevens utsatthet och att det är intressant i relation till dagens skolpolitik (politiskt korrekt med andra ord men ett plus för mig). Att läsa in Foucault-aspekten i verket är precis som du säger ett sätt att ge konstnären (mig) svängrum men också mycket väntat. Hur mycket glädje närvaro lust och känsla av gemenskap mina videoverk än uttrycker hos den gestaltade läraren så tänker man ändå på disciplinering och motstånd i första hand (jag tror dock inte att alla gör det eftersom det är en så självklar del av skolan). Hade det funnits utrymme att skriva mer så hade allt det här med alla de märkliga och spännande tolkningar som jag, skådespelaren och betraktaren av videoverken gör (när eleverna är borta) precis som du nämner kanske kunnat få utrymme i recensionen också. Å andra sidan är det ju också självklart att när man ser ett skådespel så är det fascinerande med tolkningen av en situation så kanske inte det behöver nämnas i recensionen. Svensk nämner dock också hur han i utställningen funderar på teatrala aspekter av undervisning och tvärtom. Det finns mycket mellan raderna i hans recension.

  2. vad betyder talibanska kvinnor da ? : )

  3. vad tycker du om min blogg ?
    välkommen =)

  4. mohammad skriver:

    Varför får jag en känsla av innehållslöst ryggdunk…?

  5. Lars Vilks skriver:

    Ilona Huss Walin. Tack för konstnärens egen kommentar! Jag tror att du missuppfattat min kommentar. Det handlar naturligtvis inte om vad Svensk ser i ditt projekt utan vad som intresserar honom. Slutsatsen som han kommer fram till är ingen riktig slutsats utan given från början. Din utställning är ett avstamp för hans egna funderingar och din roll är att vara ingivelse och värdig för att omfattas av hans skrivning.

  6. Lars Vilks skriver:

    Kurdisk muslimsk tjej. Har du hört talas om Talibaner? Du vet, dessa som vi känner från folkvisan “Med en enkel taliban”.
    Din blogg, den är väl rätt religiös så den är säkert intressant för alla dem som vill ha sin tro bekräftad till vilket pris som helst.

  7. Förlåt men kan du prata lätt svenska ?
    Jag förstår ej vad du säger =)

  8. Jag lyssnar ej på visor och vadå dem som vill ha sin tro bekräftad till vilken pris som helst ?
    Hur kan man döma 1.5 miljarder oskyldiga personer baserat på vad ca 3000 galna terrorister gjort ?
    Har du läst koranen ? En svensk man konverterade till islam och blev imam och hjälpte till att göra en svensk översättning av koranen =) Du kan låna på bibblan eller moskéer =)

  9. Lars Vilks skriver:

    KMT. Det finns ingen anledning att döma ut muslimer för att det finns terrorister. Jag har aldrig påstått något sådant. Jag har läst Koranen. Det var inte alltför upplyftande. Bättre böcker finns det.

  10. Bert skriver:

    kurdisk muslimsk tjej frågar: “Hur kan man döma 1,5 miljarder oskyldiga personer baserat på vad ca 3000 galna terrorister gjort?”.

    Svar: därför att, det är ytterst sällan eller aldrig det hörs några som helst protester mot terrordåden eller den helt galna hedersrelaterade våldet från de 1,5 miljarder muslimer var ur/ifrån terroristerna har sin härstamning – alltså, 1,5 miljarder muslimer tiger och samtycker.

  11. Muslim Id El-Fatr skriver:

    Jag är inte ens personen som det står ovan att jag är. Mail och namn var inskrivet redan när jag gick in på sidan och klickade på kommentarer. En ploj?

    /Kristofer

  12. Lars Vilks skriver:

    Kristofer. Saken skall omedelbart undersökas.

  13. Lars Vilks skriver:

    Kristofer. Den enda möjliga förklaringen är att någon annan har skrivit från den dator du använder. Eller så ljuger du.

  14. Myhra skriver:

    “Avsaknaden av fiender blir ett allt större
    problem för konsten.”
    Rädslan för fiender blir ett allt större problem
    för konsten, är kanske mer relevant?

    http://www.blt.se/nyheter/karlskrona/for-mycket-kristet-bland-tavlor-pa-biblioteket%282199424%29.gm

  15. Sigvard Koplimäe skriver:

    Bert – det gäller tyvärr för de flesta andra ochså, och inte bara när det gäller övergrepp begågna av muslimer.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att förhindra skräppost. Lär sig hur dina kommentardata behandlas.