Denna härliga afton, då man kan utgå ifrån att tempot är högt i det svenska folklivet, har jag följande små noteringar:
Uwe Max Jensen har skrivit en intressant artikel om organisationen av det danska U-Turn. Artikeln är ett exempel på vad konstkritiken nästan helt saknar: Nätverkens betydelse och deras förmåga att alstra konstnärlig kvalitet. Vem och vad hänger ihop med vad och vem? Jensen har efter den artikeln blivit mäkta impopulär i bestämda kretsar. Den är värd att studera med eftertanken att det är så det brukar se ut när sömmarna synas (alltså OM de synas).
Milou Allerholm skriver idag i DN om Complaints Choir som för närvarande också är aktiv i Sverige. De finska konstnärerna Tellervo Kalleinen och Oliver Kochta-Kalleinen har sedan några år inkasserat en världshit med det projektet. Det handlar om att på orter över hela världen samla in klagomål och framföra dem i körform. Ett av de få exemplen på samtidskonst som lyckas skapa en bred förankring utanför konstvärlden samtidigt som konstvärlden nådigt bekräftar. Intressant överblick finns på hemsidan.
Nå, det är naturligtvis omöjligt för ett samtidsprojekt att bli folkligt. Det blir något annat, men det är den enda möjligheten som står till buds: Två läsningar, en med högdiskurs och en med lågdiskurs.
I min egen lya ägnar jag mig med full kraft åt ett nytt projekt (i väntan på möjligheter att kunna genomföra den fulla premiären av Dogs): Opera. I videoform.
????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????
health loans care loans health one