Del 626: Detta händer och har hänt. Ernst Billgrens bok.

Ja, ursäkta att det har blivit ett litet stopp i skrivandet. Jag har varit i Danmark för att ta ner min landartskulptur som byggdes i juni. Tre dagar tar det att bygga upp den, en timme att banka ner den. Utställningen i Maribo på Lolland avslutades med en vattenperformance med ubåt av gruppen HalfMachine. Bilder finns på deras hemsida.

Christer Eriksson skrev i en kommentar: ”Jag skulle önska att du berättar med egna ord hur du själv har upplevt utvecklingen under det senaste året runt dina egna utställningar och vad det egentligen säger om ett land som officiellt står för yttrandefrihet och religionskritik?”

En omfattande frågeställning och jag tror jag väntar ännu ett tag med svaret. Riktigt slut är det ännu inte, en intressant prövosten kommer ju den 22 november på ABF-huset i Stockholm när resultatet av mina mödor kommer att visas i musikalen dogs. Den är på många sätt en indirekt deklaration av mina erfarenheter. En liten fråga från mitt intensiva arbetsbord: Vem tror ni kommer att ha rollen som Allah i Life of Prophet M. del 3?

Signaturen Robin undrar vad jag tänker om Ernst Billgrens bok ”Vad är konst och 100 andra jätteviktiga frågor”. Jag har inte läst den. Däremot har jag sett en del av dess innehåll och diverse kommentarer på nätet. För den som orkar 24 minuter Billgren kan man se honom sitta och tala här.

Billgren har varit ute länge med det slags funderingar som han lägger fram i boken. Skall man ta projektet på allvar får man nog säga att han inte riktigt räcker till. Ett litet utkast till teorier och praktiska teorier om konst som fångas upp med några ibland lite oväntade svar vilkas värde är diskutabelt. Han får liksom aldrig grepp om det här med konst hur mycket han än den här gången försöker säga att han beskriver.

Så säger han t ex att konst kan vara att undersöka sådant man inte har språk för. Jaha. Och hur då? Eller att konstnärer som har haft bra lärare blir i sin tur bra lärare. Den ”undersökningen” som han hänvisar till har han tydligen själv gjort, om det ens kan kallas en undersökning. Glömde han bort Joseph Beuys?

Sedan beväpnar han sig med ett uttalande som han hämtar från den mest konventionella uppfattning som finns i konstvärlden: Konsten tog slut på 60-talet eftersom det då blev klart att allting kunde vara konst. Om man gör sig mödan att dra det litet längre inser man först att det i princip är möjligt för allt att vara konst. Men det är inte mycket som på allvar blir det. Som jag så många gånger har tjatat om har konstvärlden sin konsensus och ser till att konsten hela tiden håller sig med några ganska få infallsvinklar vilka genomströmmas av en rad uppfattningar om vad som är korrekt. Återigen: Att något är konst är ointressant eftersom det mesta som är konst inte i någon större utsträckning intresserar konstvärlden. Att åstadkomma något som skapar intresse är att antingen åstadkomma den kvalitet som konstvärlden samlar sig kring eller att begå ett flagrant övertramp. Det senare är ytterst sällsynt. Men det finns hur många som helst övertramp att göra eftersom ytterst få infallsvinklar har fått något genomslag i konstvärlden. Konsten styrs som bekant inte av material eller form utan av innehåll: ”Vad handlar det om?”

Det här inlägget postades i Kommentarer nästan varje dag, konstteori, Musikalen Dogs. Bokmärk permalänken.

14 svar på Del 626: Detta händer och har hänt. Ernst Billgrens bok.

  1. Muhammed-disput skriver:

    Disput om Muhammed-tegninger og selvcensur hos Snaphanen:

    “Frederik Stjernfelt: Selvcensur på Politiken

    Tøger Seidenfaden har svært ved at finde eksempler på selvcensur , selv når han nærmest snubler over dem på sin egen avis.
    Så sent som marts i år udtalte Tøger Seidenfaden: »Det kniber da også med at finde konkrete eksempler på selvcensur.« Udsagnet angår naturligvis den udødelige Muhammedkrise, hvor det var Jyllands-Postens påstand, at de 12 tegninger blev publiceret for at undersøge, hvorvidt der faktisk var selvcensur blandt danske tegnere. (Wulff og Morgenthaler, 2005.)”

    http://snaphanen.dk/2008/10/21/selvcensur-pa-politiken/#more-11610

  2. cn skriver:

    jag tror att en söt liten vovve, som har skällt sig hes, kommer att ha rollen. hoppas hoppas

  3. Lars skriver:

    Nej cn, det vore alltför enkelt. Hundar finns det gott om i musiikalen, men för Allah får man tänka sig lite mera.

  4. hh skriver:

    Eller styrs den av plagiat Lars?

  5. Lars skriver:

    hh. Konsten styrs inte av plagiat. Det är en grov underskattning av dagens konstnärer. Plagiat är ingen höjdare i något sammanhang. Stöld är mycket effektivare särskilt om det går att lägga beslag på den full ut.

  6. cn skriver:

    då tror jag att ett rådjur skall få spela rollen, eftersom det är det vackraste djuret, och som en kärleksfull gest mot de människor som göms bakom tron i muslimer skall du låta ett rådjur spela den rollen.

  7. Lars skriver:

    cn: Nej, det vore rätt poänglöst med ett rådjur. Kraftigare saker behövs. Inga djur.

  8. Robin skriver:

    Lars
    Du tycks förhålla dig ganska negativt till Billgren då du skriver: “Han får liksom aldrig grepp om det här med konst hur mycket han än den här gången försöker säga att han beskriver.” Är det någon som förstått sig på konst, konstvärlden och hur dessa fungerar ihop så måste det väl ändå vara en av Sveriges mest erkända konstnärer. Eller skulle han tillhöra den grupp av konstnärer som upptäckts av en slump menar du? För mig och många andra känns Billgren extremt medveten.

  9. Lars skriver:

    Robin. Ernst Billgren har naturligtvis en mycket god inblick i konstvärlden och hur den fungerar. På ett praktiskt plan. Problemet kommer när han skall teoretisera sin synpunkter och erfarenheter. Då är det inte nog med att vara en smart och intelligent konstnär. Så frågan är vad för slags bok han har skrivit. Om det skulle vara så att det är en “kul” bok är det inget mer att säga. Men det verkar ändå som om han vill göra beskrivningarna på ett lite djupare plan. Där räcker det inte till.

    För övrigt gillar jag Ernst. För fem år sedan skrev han att han var min “enda vän”. Men det kanske inte gäller längre.

  10. Robin skriver:

    Om vi bortser från boken och istället ser på hans karriär så måste han, “som nått arkivet”, vara kunnig även på ett teoretiskt plan. Skulle ha svårt att tänka mig att han enbart är en god praktiker..han måste ju ha stenkoll på hela etablissemanget.

  11. Lars skriver:

    Robin, du skriver “om vi bortser från boken” – men det är ju den det handlar om. Jag har betonat att Billgren behärskar praktiken. När han övergår till att formulera sina erfarenheter och skapa en teoretisk ram med frågor som vad är konst och vad är kvalitet räcker det inte riktigt till. Att han är praktiker innebär inte att han inte har förmåga att formulera sina erfarenheter. Men det är en annan sak än konstteori.

  12. D.G skriver:

    Ernst Billgren har sagt en väldigt bra grej och det är “ständig förnyelse leder till stagnation”. Alla kan ju tydligen kalla sig konstnärer idag, men det finns ju oftast ingen substans och inget hantverk i dagens konst. Alla verkar enbart försöka hitta något eget, även om deet man gör är mediokert dravvel. Man kan ju alltid gömma sig bakom svåra ord och dribbla bort betraktaren med någon förklaring bredvid verket. Men om verket skulle stå utan vidare förklaring så ger det oftast ingenting.

  13. Lars skriver:

    DG. Billgrens ord är inte särskilt imponerande. Det är bara så att förändringar kan inte ske hela tiden utan självfallet måste det uppstå en norm mot vilken förändringen kan skapas. Så har det alltid varit och så är det fortfarande. Dock är konstvärlden särdeles stor i vår tid och därför behövs mycket mer förnyelse vilket innebär att merparten kan beskrivas som norm vilken marknadsförs som förnyelse. Verklig förnyelse sker då och då, precis som alltid.

    Man får därför vara beredd att sortera ordentligt i den enorma produktionen. Och även vara öppen för att en del av förnyelsen sker i text och diskursbildning. Ett konstverk, vad är det? Jo, ett projekt som innehåller alla möjliga saker. Det verkar som om du tror att konst alltid är en handfast grej.

  14. bo werner eriksson skriver:

    förändringar??? det handlar väl mest om vem som tuggar på konstvärldsbenet just nu!!! och man ska ju inte ta benet från hunden när han tuggar på det,det vet ju du Lars ,det är bara att låta dom tugga ,det finns ben så det räcker åt alla hundarna allah undarna hoppsan ettstav fel till

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.