I en artikel i DN skriver Dan Jönsson om interaktivitet utifrån ett manifest från gruppen Interacting Arts.
I konsten är det alltid problematiskt med att praktiskt taget varje interaktivitet blir dokumenterad för att därefter omvandlas till ett mer eller mindre separat konstverk som kan ställas ut. Konstvärlden kan sedan i lugn och ro se hur interaktiva och öppna konstnärerna har varit. I och med detta skjuts själva interaktiviteten i bakgrunden och istället öppnas det för en bedömning av kvaliteten på projektet.
I praktiken måste det vara på det sättet.
Konst är i första hand ett reflektionsobjekt som äger rum på hög diskursnivå (Interacting Arts har missat detta). Med en interaktivet som går utanför en specialiserad del av konstvärlden kommer det väsentligaste av själva konsten att försvinna. Konsten kan naturligtvis läsas på andra nivåer och på så sätt skapa en påverkan och förändring. Något sådant är emellertid ytterst sällsynt och inte heller önskvärt.
Dagens konstnär har samma dilemma som politikern: Det gäller att samla röster till nästa val. För konstnären handlar det om att komma med på nästa utställning. En konstnär utan utställningar är inte trovärdig och kan då inte heller genomföra sina projekt. Eller för att uttrycka det enklare: En konstnärs främsta uppgift är att bevaka sin position på artfacts.
Självfallet finns det mer än så i konsten. Konstnärerna och konstvärlden vill något med konsten. Den skall påverka genom att undersöka diverse sociala fenomen och ställa angelägna frågor. Sedan är det tänkt att världen tacksamt skall ta emot dessa produkter. Världen gör inte det och det har till slut börjat gå upp för konstvärlden som förtvivlat försöker bryta genom indifferens mur. Se t ex hur Enwezor har laddat sin biennal med plenardebatter på Gwangjubiennalen.
Andra nyheter av intresse:
Vatikanen har reagerat på ett gammalt Kippenbergerverk med groda på korset. Man kräver att verket skall plocka ner från museet i Bolzano.
Grodan på korset av Martin Kippenberger
Protesterande: ”Undvik detta hus så länge grodan på korset är utställd”.
Och inte att förglömma: Yngve Rådberg ställer ut på Gallery Olsson, öppnar 5 sep.
Det kan också vara värt att läsa några rader om Jens Jörgen Thorsens äventyr. Länk här.
Hej
Jag undrar om artfacts gör skillnad mellan populäritet och kvalitet?
Kam
Ja, artfacts mäter kvalitet och inte popularitet.