Del 584: Sopor

Nu är det sommar, varmt och EM i fotboll. Kanske det ändå finns några trogna läsare som trots allt följer den här spalten. Jag har nu återvänt från det sydländska klimatet i Kragerø till det sydländska klimatet i Kullabygden. Dock kommer skrivandet här att förföljas av viss oregelbundenhet eftersom den kommande veckan innebär skulpturbygge i Maribo på Lolland i Danmark.

Programutbudet var omfattande på filosofifestivalen i Kragerø och jag har redan nämnt debatten med Tommy Sørbø. Här är en bild av duellanterna.

vilks-o-sorbo.jpg

Och här en bild av Vilks som föreläsare på seminariet om filosofi och estetik. Allt under det övergripande temat ”søppel”.

vilks-kragerolit.JPG
(foto: Beate Børresen)

En av föreläsarna, Astrid Skjerven, talade om designbegreppet. Det finns en påtaglig tendens att bredda detta begrepp. Tänker man efter finns det inga formella hinder för att låta det betyda lite av varje. Skjervens mest radikala utspel var att visa en bild av 9/11 med de brinnande skraporna och påstå att detta terrordåd också kunde räknas in under design. Emellertid drabbades hon av en besvärlig moteld. En av åhörarna undrade om också Auschwitz var ett exempel på design. Helt klart torde det vara det men här hesiterade föreläsaren och förnekade att så var fallet utan någon riktig motivering. Begreppsutvidgning kan lätt drabbas av moraliska problem.

Jag antar att lusten att expandera designbegreppet hänger samman med breddandet av design i allmänhet. Ni vet det där med att design och konst skall slå samman sina påsar. Detta sker emellertid inte trots åtskilliga ansträngningar och viss entusiasm. Konstens högdiskurs håller undan.

Marta Norheim diskuterade kvalitet och genomförde ett mycket pedagogiskt exempel för att visa att det finns bättre och sämre litteratur. Nog skulle man tro att detta var självklart men uppenbarligen finns det förnekare på den norska sidan. Norheim jämförde Ibsens Peer Gynt med en kioskdeckare ”Iskallt uppdrag” (jag har inte lyckats spåra författaren, förmodligen beroende på att det är svårt att finna titeln som behärskas av namnet på en Bondfilm). Hon noterade att Peer Gynt med lätthet tog hem tävlingen som hade fem kriterier: Bestående värde, mångtydighet, sammansatt personteckning, uppfångandet av tidstendenser samt språklig originalitet. Kioskdeckaren vann ett sjätte kriterium som dock inte räknades som kvalitativt: Spännande pageturner. Man kan slå fast att matchen var något ojämn.

Man förstår att det finns skillnad mellan bildkonst och litteratur. Litteraturen har inte någon artfactslista och inte heller är det vanligt att åberopa den institutionella konstteorin.

Föreläsningarna sökte sig också till andra fält. Även människan blir till slut sopor. Då har vi en rekommendabel sophantering: Den ekologiska begravningen. Här ligger Sverige långt framme. Snart kommer frystorkningen med den påföljande pulveriseringen av liket med hjälp av ultraljud. Metoden är ännu inte godkänd men nedfrysta lik väntar på startsignalen.

Museerna har det besvärligt med sina sopor från samlingarna. Intet får gå till soptippen, museets uppdrag är att bevara allt. Men eftersom det är omöjligt att undvika får det ske diskret och aldrig öppet omtalas.

Det här inlägget postades i Kommentarer nästan varje dag. Bokmärk permalänken.

12 svar på Del 584: Sopor

  1. general Bussig skriver:

    Design kan vara allt. Att smida ränker, att tänka strategiskt, att agera med avsikt. “This my dear Watson, was made by design and not by accident.” Auschwitz är ett jättebra exempel på design, utan att vara BRA om ni förstår vad jag menar. En idé; ett koncept, en plan för utförandet, ett industriellt genomförande av redskap (ety de avrättades inte genom konsthantverk eller annan vulgär knyppelkonst), allt – design.
    Konstens högdiskurs är inte alltid så värst hög – ta en drös relationella projekt som rör sig om mötet, umgänget etc. Det är inte så värst svårt att tangera.

  2. Lars skriver:

    General Bussig. Konsten högdiskurs är alltid hög men rätt sällan direkt synlig. Den existerar mestadels som en resurs, en historiskt betingad utgångspunkt som kan kallas in när det eventuellt behövs. Den bär med sig en kolossal ambition och det är mest den som visar sig.

  3. Jazz skriver:

    I sommarvärmen har jag ägnat lite tid åt att läsa “Bob Dylan – The Essential Interviews”.
    På några ställen delar han med sig av hur han uppfattar konst.

    “Art, if there is such a thing, is in the bathrooms; everybody knows that. To go to an art-gallery thing where you get free milk and doughnuts and where there is a rock-and-roll band playing; That´s just a status affair. I´m not putting it down, mind you; but I spend a lot of time in the bathroom. I think museums are vulgar. They´re all against sex. … ” (Interview, Playboy 1966)

    “Art is the perpetual motion of illusion. The highest purpose of art is to inspire. What else can you do? What else can you do for anyone but inspire them?” (Rolling Stone 1978)

    Trevlig sommar / Mvh Jazz

  4. Lars skriver:

    Jazz. Tack før dessa små førtræffliga citat. Som bekant ær Dylan inte någon konstteoretiker. Men som Groucho Marx sade: “Art”? That is short for Arthur.”

  5. Fitna skriver:

    Snaphanen om Geert Wilders:

    ““Om mænd og mandslinge”

    Katrine Winkel Holm om små og store mænd

    Fra lørdagens Berlingske Tidende. Katrine Winkel Holm om Eyvind Vesselbo og Geert Wilders.

    Om små mænd og store

    ”Jeg mener, han er en lille mand”. Ordene var Eyvind Vesselbo’s, folketingsmedlem fra Venstre, og gjaldt den efterhånden meget omtalte Geert Wilders, der var i Danmark sidste weekend. For lille til at Vesselbo ville bruge en sommersøndag på at tage ind og høre ham tale på Christiansborg. Så TV 2 Nyhederne måtte ud af byen for at høre den store mands dom over den lille.En dasedag i solen skal være Vesselbo vel undt. Men tænk at sidde i sin hyggelige, trygge villahave og udtale foragtelighedsdomme over en mand, der i fire år har måttet give afkald på den frihed, Vesselbo og vi andre nyder.”

    http://snaphanen.dk/2008/06/09/om-m%c3%a6nd-og-mandslinge/#comment-9736

  6. Jazz skriver:

    Hej
    Ber att få återkomma angående Bob Dylan.

    Nästa vecka öppnar en utställning med teckningar/målningar av Bob Dylan på Halcyon Gallery i Mayfair, London.

    På denna www-sida: http://entertainment.timesonline.co.uk/tol/arts_and_entertainment/visual_arts/article4074327.ece
    kan man se och höra galleriets president Paul Green presentera utställningen och kommentera några av målningarna.

    Mvh Jazz

  7. Christer Eriksson skriver:

    Filosofifestivalen handlade också om “Jazz och filosofi” http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/376237

    Men var kan man finna debatten mellan Lars och Tommy Sørbø på nätet?

  8. Christer Eriksson skriver:

    Lars, jag hade faktiskt långtgående planer på att besöka filosofifestivalen själv eftersom jag är väldigt intresserad av filosofi, men jobbet kom dessvärre emellan i sista stund. Där hade jag också tänkt ge dig en bok av Sture Linner, “Europas ungtid . “Nedslag i Europas kulturhistoria fram till cirka 500 f.kr.” En bok på 613 sidor med ett rikt urval av bilder på konstnärliga föremål som han avslutar med ett citat av Dag Hammarskjöld:

    “Respekt för ordet är ett första krav i den disciplin genom vilken en människa kan fostras till mognad – intellektuellt, emotionellt och moraliskt.

    Respekt för ordet – dess bruk med strängaste omsorg och i omutlig inre sanningskärlek är också för samhället och släktet ett villkor för växt.

    Att missbruka ordet är att visa förakt för människor. Det underminerar broarna och förgiftar källorna. Så för det oss bakåt på människoblivandets långa väg.”

  9. Imperial War Museum skriver:

    Displaced
    Date: 31st May 2008 to 7th September 2008

    This exhibition of the work of Osman Ahmed, a Kurdish contemporary artist, reflects on the suffering of the Kurdish people during Saddam Hussein’s Anfal campaign during the late 1980s.

    Mr Roger Tolson, Head of Art at the Imperial War Museum, said, “Osman Ahmed’s extraordinary drawings go right to the heart of the Imperial War Museum’s remit. They are an eloquent and moving testimony of the impact of war on individuals and communities. His lines appear to capture the unravelling of lives in the face of repression and terror.”

    The Imperial War Museum decided to exhibit Mr Ahmed’s drawings because they pay tribute to the endurance of civilians in the face of chemical attack, forced migration, mass killing and deep suffering. His drawings are displayed with the First World War painting Gassed, by John Singer Sargent.

    Mr Ahmed studied at Suleimaniah College of Art and later at Camberwell School of Art in London. His drawings, where crowds of people migrate endlessly through a deserted landscape towards an unknown destination, depict the forced displacement of tens of thousands of Kurds during the Anfal operations. They also reflect his own flight from Iraq.

    http://london.iwm.org.uk/server/show/nav.33

  10. Gay Muhammad skriver:

    Snaphanen om overfald på bøssemodel:

    ““Så stærke føler bøsse-forfølgerne i Holland sig”

    10 Muslim youths dragged Dutch gay model Mike Du Pree from a catwalk in the Netherlands during a show.They beat him and broke his nose. A second model who tried to help was also attacked. Martin Bosma, gay issues spokesman of the Dutch Party of Freedom (PVV), said as much:

    This shows how strong the Islamic gaybashers feel they are. Even at daylight, on Queen’s Day, in the heart of Amsterdam, they strike . . . . The Dutch nationality of the gaybashers of Rembrandt Square should immediately be taken from them and they should be expelled from the country today. The Netherlands can show no mercy for these people who damage our society in this way. Either they will win, or we will win.”

    http://snaphanen.dk/2008/06/12/muslimer-en-psykologisk-profil/

  11. Lise S. Bottolfs skriver:

    Hei igjen Lars
    Her er lenken til debatten mellom deg og Tommy Sørbø under festivalen, som vi har lagt ut på nettet.

    http://filosofifestivalen.blip.tv

    Vh Lise

  12. J skriver:

    “Helt klart torde det vara det men här hesiterade föreläsaren och förnekade att så var fallet utan någon riktig motivering. Begreppsutvidgning kan lätt drabbas av moraliska problem.”

    En härligt nedskriven iakttagelse av er! Vi kan fråga oss varför hon väljer att begränsa denna utvidgning vid just ett så konkret exempel? Svaret är antagligen just provokationen som ligger bakom. Men hon borde verkligen ha räknat med mottugg från publiken. Snudd på att förminska sina opponenter och sin publik om någon fäller ett sådant explicit exempel för att kort därefter göra en helomvändning.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.