Kort från Kragerö

Jag befinner mig nu i det norska Kragerö för deltagande i den norske filosofifestivalen “På Kanten”. Idag debatterade jag med Tommy Sörbö, välkänd kritiker av samtidskonst, av readymade och av den institutionella konstteorin. Han är en övertygad essentialist, menar alltså att konsten finns i konstverket, att kvaliteten finns där och inte som jag hävdar i nätverket.

Debatten sändes i NRK radio och en liten version gick också i tv.

Händelsen med terrorbomben mot den danska ambassaden i Pakistan har ökat mitt nyhetsvärde. Däremot kan jag nog lugnt hävda att min position i det norska Telemark är trygg och säker.

Det här inlägget postades i Kommentarer nästan varje dag. Bokmärk permalänken.

11 svar på Kort från Kragerö

  1. Christer Eriksson skriver:

    Hej Lars! Det hade varit intressant för mig om du kunde bifoga en länk till NRK där man kunde ta del av debatten i efterhand. (Har sökt förgäves)

  2. porfavor skriver:

    Hej Lars. En tanke: Den instutionella terorin är väl beroende av essentialisterna, som du kallar Sörbö. Menar om den instutionella terorin (kvaliten i nätverket) fick fäste i alla läger så skulle ju allt bli meningslöst. Jag tror dock inte “hela” konsten finns i verket, men heller inte i nätverket utan en kombination däremelan. Lite som en vits som dras i rätt tid och sammanhang blir rolig och alla skrattar. Men iof kan man då fråga sig varför vissa skämt håller längre än andra? Kanske för att dom berättar något om att vara människa med allt vad det innebär(samspelet mellan vitsen och sammanhanget/oss människor, kommer då bestå) , medans de kortlivade skämten drar en vits om något för stunden aktuellt, politiskt mm, som inte kan förstås i en annan tid.

  3. Lars skriver:

    Porfavor. Om den inst teorin skall bli intressant handlar det om konstens grundläggande värden. Finns det konst som uppstår spontant och som kan kännas igen genom att man observerar dessa värden i konstverket? Jag menar att så är inte fallet. De värden och de egenskaper som konstvärlden tillskriver konsten fungerar som essentiella – det är självklart så att konst inte blir konst bara för att någon säger det. Man har alltid en motivering och hänvisning till de värden man skapat. Jfr t ex med reglerna för fotboll.

  4. David 29 Malmoe skriver:

    Hej Lars. Lägg gärna ut en länk från Nrk-debatten om det är möjligt. Är i Höganäs och hälsar på föräldrarna. Tycker det är beklämmande att du aldrig gjorde nationaldagstalandet i folkets park ( sommaren 2006) till en återkommande tradition. Hehe…det talet var en höjdare!

  5. stefan peterson skriver:

    Lars
    “”Jfr t ex med reglerna för fotboll.””
    regelrna för fotbolls tycks vara klart mycket rakare och enklare att förstå sig på, än konstens.
    Där gäller det att få flest bollar i motståndaren mål. De som är de stora spelarna är de som gör vad som föväntas, nämligen MÅL.
    om någon spelare skulle få för sig att urinera på gräsmattan så får han/hon omedelbart RÖTT kort av domaren och blir utvisad förmodligen ävstängd i kommande matcher.
    I konstvärlden tycks raka motsatsen vara det som gäller. Gör inte vad som förväntas av dig utan urinera gärna på spelplanen, så blir du troligen betraktad som en krativ intressant spelare.
    dessutom saknar konstvärlden en “Auktorisead” domarkår. Om fotbolls skulle dömas och regleras av
    alla “förståsigpåare” på läktaren, så skulle spelet sanbbt urarta på planen.
    Men trots dess hårda regler uppstår OFTA stor KONST när duktiga spelare överträffar sig själva och
    gör helt oväntade dribblingar och undersköna mål. Helt INOM gällande regelverk
    I dagens konstvärld verkar det mesta gå ut på att genomföra saker “UTANFÖR regelverket”.
    som väl inte existerar alls, full ANARKI skall väl råda för att konsten skall fungera ??
    Vi får väl se och hoppas på stor konst inom fotbollsvärlden, kommande veckor. Kankse kan även de Svenska “konstnärerna” Zlatan, Henke, Elmander mfl då utmärka sig.

  6. Civil Courage skriver:

    Danske Morten Sørensen har tegnet Muhammed i sympati med Kurt Westergaard:

    “Støt Kurt Westergaard

    February 14th 2008 12:33 am

    Ralf Pittelkow skriver i dagens JP: “Solidaritet med Westergaard bør bestå i at bruge så uforknyt løs af ytringsfriheden, at opgaven for dens fjender bliver håbløs.”

    Den opfordring vil jeg gerne give videre til alle mine læsere. Er du på Facebook, så meld dig ind i Kurt Westergaards støttegruppe. Man burde lave en stor folkelig støttedemonstration for Kurt Westergaard og ytringsfrihed i stil med de demonstrationer, der afholdes i f.eks. Spanien mod ETA. Manden og ytringsfriheden fortjener det.”

    http://www.morten-soerensen.dk/blog/2008/02/14/st%c3%b8t-kurt-westergaard/

  7. Debil Courage skriver:

    Ny Muhammed-tegning af den danske blogger William:

    http://bohemianrhapsody.dk/2008/02/12/25/

  8. Lars skriver:

    Stefan. Min poäng med jämförelsen mellan fotboll och konst är att reglerna inte kommer spontant från naturen utan är konstruerade.

    Stor konst uppstår aldrig i fotboll. Däremot kan det uppstå situationer med stort estetiskt värde.

  9. Civil Courage skriver:

    Muhammed-tegneren og bloggeren William Jansen om Lars Vilks og Asmaa Abdol-Hamid:

    “Derfor er jeg Asmaatiker

    27 Oct, 2007 Uncategorized

    Lars Vilks har sagt om hans ganske nødvendige tegning af en ‘Muhammed-hund‘ at det ikke er selve tegningen der er kunstværket, men der er alle reaktionerne, dødstruslerne, debatten, fordømmelserne, medie-virakken som udgør selve kunstværket.

    Jeg har det lidt på samme måde med Asmaa Abdol-Hamid. Jeg er ikke specielt begejstret for hendes politik (fordi jeg generelt ikke er specielt begejstret for Enhedslisten). Hun er oven i købet en elendig retoriker. Men ligesom en tudegrim tegning kan skabe stor kunst, hvis bare folk går i selvsving over den, så kan en uerfaren ubetydelighed af en Folketingskandidat blive denne valgkamps heltinde ene og alene på grund af andre folks reaktioner på hende.”

    http://bohemianrhapsody.dk/2007/10/27/derfor-er-jeg-asmaatiker/

  10. William Jansen skriver:

    @ Civil Courage;

    Jeg er IKKE Muhammed-tegner. Jeg har lavet en enkelt tegning af Muhammed af principielle årsager, og laver gerne en til, hvis jeg får brug for at demonstrere at jeg tegner hvad der passer mig. Hvor grimt det så end måtte blive…

    Det indlæg du linker til handler ikke om Lars Vilks (hvis Muhammed-hund i øvrigt er en fortræffelighed), men om at folks reaktioner ofte er mere interessante end det der reageres på. Med sådan et emne er det oplagt at bruge 2 linier (og så heller ikke mere) på at nævne Lars Vilks i indledningen.

    Jeg kan se, at nogen i aften har været rundt og poste adskillige links til min blog, ofte i sammenhænge hvor det bedst kan karakteriseres som spamming af den oprindelige tråd. En forklaring udbedes.

  11. Norsk Muhammed skriver:

    Snaphanen om Norge:

    “Holder Norge stand ?

    befolkningen gør, men “the top brass” har ikke præcis imponeret de sidste par år:

    “We’re all familiar with the Islamic Protection Racket. It’s standard operating procedure for Muslims who live in the West. The process runs something like this:

    Step 1: A trivial incident — a cartoon, a video, a book, an interview with a prominent public figure — is inflated into a huge outrage against the world’s 1.3 billion Muslims.”

    http://snaphanen.dk/2008/06/07/min-mor-er-p-vagt-og-en-fucking-luder/

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.