Del 554b: Mellan kritik och poesi

Shirin Neshat (103) är en väletablerad stjärna på samtidshimmeln. Som åtskilliga andra konstnärer kommer hon från ett ur konstsynpunkt intressant land (Iran) men har utbildat sig i USA där hon också bor. Det är mer eller mindre förutsättningen för att lyckas i konstvärlden. Neshat har en perfekt passform för den postkoloniala trenden som på allvar gick igång i början av 2000-talet. Passformen förminskas inte heller av hennes poetiska handlag som faller väl in i dragningen mot en mera uttalad estetisering av det politiska.

Dan Jönsson i DN har blivit betagen av hennes videoinstallation på ARos i Århus Women without Men. Videodelen består av fem filmer (2004-2008) och titeln är hämtad från Sharnush Parsipurs bok Women without Men: A Novel about Modern Iran (ja, Hemingway har skrivit Men without Women). Handlingen utspelar sig när Shahen insattes på tronen men framför allt kretsar boken kring förtrycket av kvinnan i Iran. Boken är bannlyst i Iran och Parsipur finns numera i USA.

Varken boken eller filmerna är några raka berättelser utan befinner sig i, med Neshats egan ord, ”magisk realism”. Det socialkritiska anslaget fylls ordentligt ut med långsamma estetiserande avsnitt. Dan Jönsson blir inte riktigt klok på funktionen av dessa avsnitt. Under alla omständigheter är det Neshats lätt igenkännliga varumärke.

Frågan om vad konsten skall och kan göra för det sociala är ofrånkomlig i detta drama. Slår Neshat ett slag för kvinnans situation i Iran eller är det bara ett ämnesval?

Det drar ihop sig i konsten om den här saken. Konstvärlden har alltmer insett att den socialkritiska tiden har varit en intern affär. Därav det nu utbredda poetiserandet i biennalernas teman. Den kommande Sydneybiennalen (öppnar i juni, kommer dock alltid lite för sent med sina idéer) skall behandla konsten som revolution innanför och utanför konstvärlden (ja, detta vackra anslag sker innanför murarna). Svårt läge, alltför poetiskt blir alltför harmlöst och drar man på med det politiska är det ett slag i luften.

Okwui Enwezor, socialkritikens mäktigaste förespråkare, har uppfattningen att den fördjupade reflektionen åstadkommer en genomarbetad form och är konstens bidrag. Form är det som fastnar i minnet. Åtminstone var han inne på den linjen i fjor. Hans favoritkonstnär är Luc Tuymans (138) som är mycket målare men som också engagerar sig i ett socialkritiskt innehåll.

Det är komplicerat. Konstens verkan är som sagt i det närmaste obefintlig men man kan hoppas på att den genom sin form och det faktum att en del av konsten överlever in i konst- och kulturhistorien gör det möjligt att tala om långtidsverkan.

Medan konstvärlden funderar på detta kan det vara intressant att läsa vad Neshat säger om att komma till Danmark, landet med teckningarna (Jyllandsposten sponsrar ARos). I Kopenhagen säger hon:

“I am a secular Moslem. I don’t believe in any sort of fanaticism or violence. But I understand why some Moslems get upset when they see drawings of Mohammed made in the name of freedom of speech. The West doesn’t understand how violating it is to Moslems to have a drawing of Mohammed shoved in their face with the explanation ‘It is our right, because we have freedom of speech.’”

Vi har hört det många gånger. Kanske det inte är så svårt att förstå. Jag har själv inga som helst svårigheter att förstå. Strängt religiösa, och särskilt när religionen är en del av stat och identitet, ogillar att de yttersta sanningarna behandlas blasfemiskt. Frågan är bara vilken form av respekt som skall visas. Att vara EU-respektfull är att dölja sin överlägsenhet.

tuymans.jpg
En del av Luc Tuymans kritik av Belgiens kolonialpolitik

Det här inlägget postades i Kommentarer nästan varje dag, om utställningar m m. Bokmärk permalänken.

27 svar på Del 554b: Mellan kritik och poesi

  1. Christer Eriksson skriver:

    Lars: “Frågan är bara vilken form av respekt som skall visas.”

    För mig är det ganska enkelt så att mänskliga rättigheter, som är till för oss levande och reflekterande människor, alltid måste gå före ett religiöst och dogmatiskt tankesätt. Jag har svårt att se hur man alls kan kompromissa om det? Det har aldrig någonsin varit möjligt för en religion att lida under människan. Däremot har historien, och nutiden, visat att människan kan lida under en religion.

  2. RURIK skriver:

    RESPEKT ?
    Riksdagen firar “Arabförbundets dag” under devisen “Dialog , demokrati och mänskliga rättigheter.”
    Den egyptiske ambassadören Samah Mohamed Sotohuhi kräver ånyo ändringar i den svenska grundlagen så att Lars Vilks kan straffas och hans verk beslagläggas. All spridning av sådana alster på nätet måste genast stoppas. Närvarande riksdagsledamöter lyssnar uppmärksamt och de många arabiska ambassadörerna mumlar instämmande . . .

  3. Politisk korrekt skriver:

    Shirin Neshat:

    “I am a secular Moslem. I don’t believe in any sort of fanaticism or violence. But I understand why some Moslems get upset when they see drawings of Mohammed made in the name of freedom of speech. The West doesn’t understand how violating it is to Moslems to have a drawing of Mohammed shoved in their face with the explanation ‘It is our right, because we have freedom of speech.’”
    _

    Shirin Neshat forlod Iran til fordel for USA. I USA nyder hun alle frihedsrettigheder, og hun kan ikke engang arbejde i Iran – hendes videoer er optaget i Nordafrika og postulerer således bare, at de er optaget i Iran – alligevel begyndte Shirin Neshat at blive mere etnisk orienteret i både sin kunst og sit udseende, da hun fandt ud af, at det var, hvad kunstmarkedet efterspurgte.

    Hendes afstandtagen til Jyllands-Postens tegninger er en anelse hyklerisk, da ytringsfriheden netop er en af de frihedsrettigheder, Shirin Neshat nyder godt af i forbindelse med sit kunstneriske arbejde i Vesten, og som hun i sin tid forlod Iran for at få del i. Men nu problematiserer Shirin Neshat altså denne frihedsrettighed.

    Det er skammeligt og udstiller Shirin Neshat som en opportunist.

    Aros’ anden hovedsponsor er Ceres – det lokale bryggeri.

    Er det også problematisk for Shirin Neshat at udstille på et kunstmuseum, hvis hovedsponsor er en alkoholproducent?

  4. Politisk korrekt skriver:

    Lars Vilks:

    “Frågan är bara vilken form av respekt som skall visas.”
    _

    Respekt – i en traditionel berøringsangst skikkelse – kan ikke eksistere i en multikulturel kontekst, da koranen for eksempel ikke udviser nogen respekt for kristendommen.

    I koranen fremstiles Jesus som profet – ifølge kristen teologi er Jesus guds søn – og koranen påstår endvidere, at Jesus slet ikke døde på korset, men snød og kun lod som om, at han var død. Det er naturligvis en alvorlig anklage at fremføre mod det vigtigste og afgørende øjeblik i kristen teologi – nemlig korsdøden – men det er den slags, man er nødt til at acceptere i en sammenhæng, hvor flere religioner skal leve side om side.

    Man kan imidlertid konstatere, at muslimer er knap så gode til at acceptere andres forskelligheder fra islam. Muslimer kræver respekt, men giver ingen respekt den anden vej.

    Det er problematisk, da respekt dermed får karakter af underkastelse.

  5. "Non-Muslims are DOGS" skriver:

    Danske Snaphanen har en postering, der belyser islams manglende respekt for kristne:

    “»Religionsdialog for begyndere«

    A primary school in Amsterdam wished to provide its pupils with an understanding for other cultures. But during a visit to a mosque, the children were told they were dogs.
    With a view to developing understanding and respect for other cultures among children, primary school De Horizon regularly organises outings to various religious organisations. The chairman of the El Mouchidine mosque told the children from group 7 (aged 10) and their chaperones however that non-Muslims are dogs….”

    http://snaphanen.dk/

  6. Ny Muhammed-tegning i Fitna skriver:

    Jyllands-Posten:

    “Tegning er udskiftet i “Fitna”

    Af KAREN NIELSEN

    Offentliggjort 09.04.08 kl. 08:28

    Hollandske Geert Wilders har givet efter for presset og udskiftet Kurt Westergaards Muhammed-tegning med en ny i den korankritiske film “Fitna.”

    Den nye tegning, der er underskrevet med kunsternavnet “Pimpernel”, ligner dog til forveksling Kurt Westergaards tegning.

    For selvom Muhammed afbildet i helfigur på den nye tegning, så er han stadig iført en turban, og bomben er der også endnu, selvom Muhammed nu bærer bomben på skulderen.”

    http://jp.dk/indland/article1314298.ece

  7. Islamofob skriver:

    “Sekulär Muslim” är ett skämt skämt!

  8. RURIK skriver:

    Dagen efter nazisternas maktövertagande skrev Thorgny Segerstedt i GHST att ” Adolf Hitler som rikskansler är en förolämpning mot hela det tyska folket”.
    I de kommande åren fick UD motta otaliga tyska klagomål på svensk journalistik. Alla avvisades bestämt.
    Så kom den 9:e april 1940 och de svenska “eftergifterna” började – än hit och – än dit.
    Men aldrig någonsin firades nationalsocialismens dag i den svenska riksdagen.

  9. Copyright-Muhammed skriver:

    Jyllands-Posten:

    “Westergaard: Godt at tegning er fjernet

    Offentliggjort 09.04.08 kl. 11:10

    Den hollandske politiker Geert Wilders har efter pres fra Dansk Journalistforbund fjernet Kurt Westergaards Muhammed-tegning fra sin omstridte koran-film “Fitna”.

    – Jeg er meget tilfreds med, at Wilders nu har fjernet min tegning. Jeg ved godt, at tegningen nu nærmest er blevet et ikon og lever sit eget liv, men jeg prøver at kontrollere min copyright så vidt som muligt, siger Kurt Westergaard til dr.dk/nyheder.

    Kurt Westergaard understreger at samtidig med, at hans copyright respekteres, så er det også vigtigt at respektere Geert Wilders ret til at ytre sig.”

    http://jp.dk/arkiv/?id=1314465&eceExpr=fitna&eceArchive=o

  10. TJ skriver:

    Det känns skönt att veta att åtminstone en konstnär, Luc Tuymans, kritiserar Belgiens kolonialpolitik när de flesta andra hyllar den.

  11. Fitna skriver:

    “FITNA

    UPDATE – 8. april 2008

    Fitna The Movie er tilbage på LiveLeak.

    Geert Wilders har nu redigeret Kurt Westergaards muhammedtegning ud af sin film, og erstattet den med en ny muhammed.

    Stadig med en bombe – naturligvis, som man ser her til højre!

    Måske ikke helt så original som – originalen, men alle der har set originalen, er imidlertid bevidste om, hvad der HAR været der, og hvor dybt de vestlige medier er sunket i deres knæfald for islmismen.

    Nu håber vi så bare, at både filmen og dens skaber får lov at leve uden flere sagsanlæg fra dem der BURDE være vore venner og allierede i kampen for ytringsfrihed og demokrati – i VORES verdensdel.”

    http://www.siad.dk/

  12. Ayaan Hirsi Ali on Fitna skriver:

    Flemming Rose’s blog (March 31, 2008):

    “Ayaan Hirsi Ali on Fitna

    Ayaan Hirsi Ali is targeting the Dutch government for its incompetent handling of Geert Wilder’s documentary Fitna.

    In an interview with Jyllands-Posten she criticizes the government for having tried to stop a movie that it hadn’t seen, a movie that it denounced without knowing its content and a movie that had the government prepare evacuation plans for its citizens in the Muslim world.

    ”The Dutch government is behaving as if it thinks Muslims are wild animals out of control. The movie doesn’t expose Muslims, it exposes a government that is patronizing all Muslims. What kind of message does that send to Muslims?” asks Ayaan Hirsi Ali.

    ”After having heard about the film the government should have said: We do not have an opinion until the movie is released, and then left it at that.”

    Ayaan Hirsi Ali doesn’t expect strong reactions among Muslims in Europe because it’s difficult to find new blasphemeous images in the film. The majority of Muslims know about Kurt Westergaard’s cartoon of Muhammed with a bomb in his turban that is featured in the film.”

    http://pajamasmedia.com/xpress/flemmingrose/2008/03/31/ayaan_hirsi_ali_on_fitna.php#comments

  13. Hawler skriver:

    För den som kan arabiska:
    Intressant artikel på KRG´s (Kurdistan Regional Government) hemsida som ifrågasätter Irak´s “islamiska identitet”!

    http://www.krg.org/articles/detail.asp?smap=01010400&lngnr=14&anr=23696&rnr=84

    Friskt vågat…
    Heja…

  14. HAWLER skriver:

    För den som kan arabiska:
    Intressant artikel på KRG´s (Kurdistan Regional Government) hemsida som ifrågasätter Irak´s “islamiska identitet”!

    http://www.krg.org/articles/detail.asp?smap=01010400&lngnr=14&anr=23696&rnr=84

    Friskt vågat…
    Heja…..

  15. HAWLER skriver:

    För den som kan arabiska:
    Ännu en artikel på KRG´s hemsida som ifrågasätter Irak´s “arabisk-islamiska identitet“. Iraks historia började inte på 700-t med den muslimska invasionen. Irak är ett mångfasetterat land med en lång historia och en enorm mångfald av religioner, kulturer och språk. Intressant är att artikelförfattaren betonar JUDARNAS ställning som en del av Iraks historia. (Det du Christer Eriksson!)

    http://www.krg.org/articles/detail.asp?lngnr=14&smap=01010400&rnr=84&anr=23616

  16. HAWLER skriver:

    För den som kan arabiska:
    Fler intressanta artiklar på KRG´s (Kurdistan Regional Government) hemsida som ifrågasätter Irak´s “islamiska identitet”, som de arabisk-islamiska diktaturstaterna försöker påtvinga landet!

    http://www.krg.org/articles/detail.asp?smap=01010400&lngnr=14&anr=23696&rnr=84

    Friskt vågat…
    Heja…

  17. HAWLER skriver:

    9 April 2003

    On April 9, 2003 Baghdad fell, ending Saddam’s 24-year rule. U.S. forces seized the deserted Baath Party ministries and helped tear down a huge iron statue of Saddam, photos and video of which became symbolic of the event.

    http://www.krg.org/

  18. Islamofob skriver:

    AlQaida-ledaren dog inte martyrdöden!

    AlQaida-ledaren Abu Ubayda al-Masri blev ingen martyr. Han dog av åderförkalkning. Och därmed går han miste om de 72 jungfrurna i paradiset.
    Nu får al-Masri stå utanför, titta på och dregla medan martyrerna (hans alumner) hånglar hejvilt med de sköna oskulderna. Han får runka i evigheters evighet!

  19. Christer Eriksson (ria) skriver:

    Wilders film ‘Fitna’ har fått oväntade positiva effekter. En fredlig och gränsöverskridande religionskritik:
    http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=531615

  20. Cecilia skriver:

    Christer:
    Härligt. Det går framåt!

    Som jag skrev tidigare – historien rör sig långsamt, men väl snabbare idag än förr?
    För mänskligheten börjar ju inte från scratch varje dag – och det gäller all utveckling – inte bara datorer etc. 🙂

  21. Christer Eriksson (ria) skriver:

    Cecilia: “Som jag skrev tidigare – historien rör sig långsamt, men väl snabbare idag än förr?”

    Ja, ett teokratiskt samhälle som inte utvecklas är väl helt historielöst om kulturen är tidlös. Men hegemonin i sådana samhällen kan möjligen ge en vetenskaplig förklaring till uppkomsten av den religiösa genen.

  22. Cecilia skriver:

    Christer:
    Det finns väl mer utveckling än den som sätts på pränt…

    Om vi nu ska börja från lite mer scratch, så skrev ju ingen ner hur man gjorde flintyxor t ex.
    Och om vi är i nutid – så kan jag se hur generationer bakåt format mitt tänkande. Och då är förstås det skrivna ett hjälpmedel för snabbare förmedling.
    Men vi alla som är uppväxta i den skrivande tiden, är ändå rätt ordentligt olika.

    Kanske värt att tänka på i sammanhanget är, att de finns det som påstår att kommunikation människor emellan sker bara till 10-15% genom tal.
    T ex läste jag om att vi känner igen människor på håll genom deras kroppsrörleser, långt innan vi kan se deras ansikten. Rätt intressant, eller hur?

  23. BBC comedy skriver:

    Flemming Rose’s blog (April 5, 2008):

    “Who is guilty of discrimination?

    Do we show too much deference to religious people?

    The British stand-up comedian, novelist and sitcom writer Ben Elton says yes in an interview with the Christian magazine Third Way.

    ”I think it all starts with people nodding whenever anybody says, ”As a person of faith…” And I believe that part of it is due to the genuine fear that the authorities and the community have about provoking the radical elements of Islam. There’s no doubt about it, the BBC will let vicar gags pass but they would not let imam gags pass. They might pretend that it’s, you know, something to do with their moral sensibilities, but it isn’t. It’s because they are scared. I know these people.””

    http://pajamasmedia.com/xpress/flemmingrose/

  24. Christer Eriksson skriver:

    Ja, vi känner igen specifika mönster, som kroppsrörelser. Kanske en gammal överlevnadsinstinkt från tider där vi inte hade utvecklat ett verbalt språk?

  25. Cecilia skriver:

    Äh du! 🙂
    Falköga är vi allihopa. Vad är det för fel med det?

    “Kanske en gammal överlevnadsinstinkt…”
    Nja i högsta grad en alldeles friskt spritt språngande levande “instinkt. Kanske.
    I alla fall skulle det vara en väl behövlig talang – nu som förr – eftersom ord är så bedrägliga… 😀

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.