Kort meddelande

Denna afton befinner jag mig i säkerhet i Nora. Under de följande dagarna skall jag tala om samtidskonst i den stad med vilken jag har fått en säregen förbindelse.

Nåväl, jag beklagar om några kommentarer har fastnat i spamfiltret och försvunnit. Vanligtvis går jag fortlöpande och noggrant genom allt som fastnar men under dessa resande dagar har det samlat sig till ett större problem. En oförklarlig accelaration av inkommande spam har skett. Under senaste dygnet har det fastnat sådär 2 000 spam i filtret vilket gör det besvärligt att hitta allt. Men jag gör så gott jag kan.

Det här inlägget postades i Kommentarer nästan varje dag. Bokmärk permalänken.

65 svar på Kort meddelande

  1. Story Teller skriver:

    At rejse er at leve.

    H.C. Andersen

  2. Gustav Fröding skriver:

    De som vilse vandra
    nya stigar leta
    varav sedan andra
    hava gagn att veta

  3. stefan peterson skriver:

    Lars, Hoppas du får det roligt på marknaden uti Nora.
    Med mycket karusell åkande och karamell ätande. Men se upp för gummorna.
    Dom kan nog hitta på mycket mer ”trevliga hyss” än vad som sägs i visan
    Undrar om dom har gamla hederliga ”hucklen” på huvudet eller modernare ”slöjor” i dagens Nora?
    Kortversionen:

    Tre små gummor skulle gå en gång
    till marknaden uti Nora
    Tre små gummor skulle gå en gång
    till marknaden uti Nora
    Vi ska ha roligt, det kan ni väl förstå
    Vi ska ha roligt, sa’ gummorna de små
    Åka karusell och äta karamell
    Och fröjdas hela dagen uti Nora

    Den kompletta texten ser ut så här:

    Tre små gummor skulle gå en gång
    till marknaden i Nora,
    som räcker hela dagen lång
    och fröjdar små och stora.
    Si, där ska vi ha roligt, vi
    det kan ni förstå
    och åka karusell
    och äta karamell
    och fröjdas hela dagen i Nora

    Men vad ska vi då ta för matsäck med?
    sa gummorna till varandra.
    För maten där är dyr med besked,
    och pengarna behövs till allt det andra!
    För vi ska ha roligt vi,
    sa gummorna små
    och sådant kostar pengar det
    som ni nog förstå:
    att åka karamell
    och fröjdas hela dagen i Nora.

    Jo, paltbröd blir bäst sa mor i Västannor,
    för palt är gott till att äta.
    Nej ägg, sa Stina. Nej sill, sa Jerkersmor.
    Och så begynte de att träta.
    För mat ska vi ha med oss vi.
    Sa gummorna små.
    Ja, mat ska vi ha med oss vi,
    det kan ni förstå!
    Och åka karausell
    och äta karamell
    och fröjdas hela dagen i Nora.

    De trätte i timmar, de trätte i tre
    Vi tar palt! Vi tar ägg! Sill vi taga!
    De trätte tills solen i väster gick ned.
    För sent är nu till Nora att draga!
    För sent att gå till Nora nu,
    det kan ni förstå!
    För sent att gå till marknad nu,
    sa gummorna små.
    Att åka karusell
    och äta karamell
    det blir fäll nästa år det – i Nora.

    text Anna Maria Roos

  4. Wilders er en helt skriver:

    I kommentarfeltet har Snaphanen en oversættelse (til dansk) af Spiegels artikel om Geert Wilders:

    ”Geert Wilders er en helt!

    Protest mod Geert Wilders antiislamiske film?

    Vesten skulle hellere fejre den hollandske politiker som bekæmper islamisk totalitærregime, skriver islam-dissidenten Ibn Warraq. Den, der undertrykker en kritisk diskussion, fremmer først rigtigt den racistiske populisme.

    Filmen ”Fitna” (arabisk = tvedragt) af den hollandske rigsdagsmand og formand for frihedspartiet, Geert Wilders, blev offentliggjort den 27. marts af Liveleak. Det er en kort, men meget påtrængende film, som stiller koranvers, der prædiker intolerance og vold, over for arkivmateriale om islamisk terrorisme og muslimske prædikanter, som netop bruger disse vers for at hidse muslimer op til at overtage verdensherredømmet.

    Nyhedsbureauet AFP kalder filmproducenten Geert Wilders: ”En helt”
    ”Fitna” vil støde på og er stødt på ophidselse hos muslimer, også selvom de offentlige reaktioner indtil nu har været temmelig tilbageholdende. Det rejser spørgsmålet: hvorfor er muslimers følelser så meget vigtigere end andres? Der gives ikke ret til ikke at blive krænket. Jeg selv føler mig dybt krænket af koranens indhold, i dens åbne had mod kristne, jøder, frafaldne, atheister og homosexuelle – men jeg kan alligevel ikke kræve et forbud mod det islamiske skrift. Alle kristne – og de er i Vesten stadigvæk i flertal – bliver krænket af koranen, for den lyver om deres religions grundsætninger.

    Man kan kun håbe på, at Geert Wilders film vil give lydeligt ekko i Vesten. Dér har flertallet endnu ikke erkendt, at den frihed, som de regner for selvfølgelig, må man til stadighed værne om. At deres upolitiske syn på livet er uansvarligt og at de må kæmpe for friheden, som dag for dag bliver truet af muslimerne, som vil påtvinge os alle en totalitær ideologi. Kun hvis vi i Vesten står sammen, kan vi vise den islamiske verden, at bestemte principper ikke er til forhandling.”

    http://snaphanen.dk/2008/04/03/2615/#more-2615

  5. Apropos svin skriver:

    Mariah: Hellere gris end J-Lo

    Sangerinden Mariah Carey vil hellere stå på scenen med en gris end med diva-rivalinden Jennifer Lopez

    roar – 11:01 – 08. jan. 2008

    Det rygtedes ellers, at superdivaen Mariah Carey skulle synge duet med den gravide Jennifer Lopez, men det afviser hun på det bestemteste.

    Hun tog faktisk spørgsmålet ganske ilde op i tv-showet ’Inside Hollywood’.

    – Jeg ville hellere stå på scenen med en gris. En duet med Jennifer Lopez og jeg bliver bare ikke til noget.

    http://ekstrabladet.dk/flash/udlandkendte/article962305.ece

  6. Islamofob och Sexist skriver:

    http://ca.news.yahoo.com/s/afp/080402/world/egypt_germany_media_islam

    Egypten förbjuder Der spiegel
    “För att försvara islamiska värden och motverka försök att skada profeten, den muslimska religionen och religion i allmänhet”; enligt Informationsminister Al-Fiki!

    Ännu ett bevis på att islam är en “demokratisk” lära och muslimer är “toleranta”!

  7. Wilders er en helt skriver:

    Robert Spencer om Fitna og Geert Wilders:

    ”Geert Wilders’ ’Fitna’: Insightful and Inciteful

    by Robert Spencer

    Posted: 03/31/2008

    Geert Wilders’ much-anticipated film on the Qur’an, Fitna, was released on LiveLeak.com on Thursday, pulled by LiveLeak on Friday after death threats, and by Saturday couldn’t be stopped: it had gone viral, having been posted in innumerable places all over the Internet. (You can watch it at my website Jihad Watch.)

    But many, many people are still trying to make sure you don’t see it. Iran urged European leaders to block the film, and summoned the Slovenia representative in Tehran (Slovenia currently holds the EU presidency) to lodge an official protest, as Iranian Foreign Ministry spokesman Mohammad-Ali Hosseini called it a “provocative and anti-Islamic movie,” revealing “continued enmity and deep hostility of such western nationals against Islam and Muslims.” The Pakistani government summoned the Dutch Ambassador in Islamabad to lodge a formal protest also. Malaysia’s former Prime Minister Mahathir Mohamad called on Muslims to boycott Dutch products in retaliation for the movie.”

    http://www.humanevents.com/article.php?id=25777

  8. Cecilia skriver:

    Han är inte en hjälte för alla…

    http://sydsvenskan.se/varlden/article312020.ece

    Holländsk politiker stäms av dansk Muhammedtecknare
    Av Kinga Sandén

    Den danske tecknaren Kurt Westergaard stämmer den holländske politikern Geert Wilders för upphovsrättsbrott. Wilders har använt Westergaards Muhammedkarikatyr i sin hatfilm om islam.

    Kurt Westergaard företräds av danska journalistförbundet.
    – Han har inte på något sätt godkänt att hans teckning används i filmen. Därför kommer danska journalistförbundet att stämma Geert Wilders för olaglig användning av teckningen, säger förbundets ordförande Mogens Blicher Bjerregård i en kommentar.

    För ett par veckor sedan lyckades journalistförbundet åstadkomma ett förbud mot att föreningen Stop Islamiseringen af Danmark använde samma teckning på plakat i en demonstration i Ålborg och på sin webbplats.
    – Jag vill inte spännas framför en viss politisk vagn. Den här teckningen är gjord för att användas av tidningar och tidskrifter, inte av politiska organisationer eller andra föreningar, sa Westergaard då till den danska nyhetsbyrån Ritzau.

  9. Cecilia skriver:

    Fredag kväll…
    Allt är lugnt och klockan är nio.*Pling*.

  10. Islamofob skriver:

    Även du min Brotus!

    Inte ens Kurt Westergaard tror på yttrandefriheten längre; verkar som.
    Är han ute efter pengar, månn?!

  11. Christer Eriksson (ria) skriver:

    Islamofob

    Westergaard tror bara lika mycket på upphovsrätten som yttrandefriheten.

  12. Islamofob skriver:

    Tjeeena Christer Eriksson,

    Geert har använt Kurre´s teckning i ett sammanhang. Inte i kommersiellt syfte.

  13. Christer Eriksson (ria) skriver:

    Nej, men i ett politiskt syfte. Annars begriper väl alla att det finns en mycket farlig sida hos Islam som inte får nonchaleras. http://www.expressen.se/1.1109720

  14. RURIK (ria) skriver:

    För den som är intresserad har jag introducerat en kontroversiell fråga på 553.

  15. Christer Eriksson (ria) skriver:

    Vi har ju tidigare tagit upp kristendomens inkvisitation med häxbrännerier, och förföljelse av alla som motsade kyrkans bild av verkligheten som exempelvis bränningen av Bruno och förföljelserna av Galilei och Kopernikus när dem ifrågasatte den geocentriska världsbilden och istället förordade den heliocentriska med solen i mitten.

  16. Cecilia skriver:

    Asså pågar.

    Bara för att man är kritisk till islam, så betyder det inte att man tycker lika om allt annat i livet.

    Att vara en västerlänning, betyder alltså inte att man därmed tillhör samma politiska parti. T ex :-).

  17. Christer Eriksson (ria) skriver:

    Vi har ju tidigare tagit upp kristendomens inkvisation med häxbrännerier, och förföljelse av alla som motsade kyrkans bild av verkligheten, som exempelvis bränningen av Bruno och förföljelserna av Galilei och Kopernikus, när dem ifrågasatte den geocentriska världsbilden och istället förordade den heliocentriska med solen i mitten. När det kommer till Islam så står vi på ruta ett igen.

  18. Cecilia skriver:

    PS. Eller har samma moral, livsfilosofi, smak, insikt, utbildning, sexuella läggning, lön, jobb, religion eller ingen, kön… eller uppväxt. Inte ens nationalitet!
    Hur konstigt det än kan tyckas.

  19. Islamofob skriver:

    Jag blev en gång smygplåtad med en partiledare under en valkampanj och bilden blev publicerad på första sidan i DN.
    När jag såg bilden, som hade en viss underförstådd mening som jag inte ville befatta mig med, blev jag förstås ganska ”sur”! Här var det en murvel som använde sig av mitt utseende i ett visst syfte utan att fråga mig om jag ville vara med!
    Men vad gör man?!

    Jag kan förstå Kurt Westgaard´s känsla när han säger att han inte vill ”spännas framför en viss politisk vagn”. Han har förstås sin rätt att säga vad han tycker och ta avstånd från de sammanhang som hans teckning presenteras i. Men att kräva censur är att gå för långt.

    Muslimer vill förbjuda att koranska texter figurerar tillsammans med bilder på terrordåd.
    Kurt Westergaard vill förbjuda att hans teckning figurerar i samband med vissa politiska budskap.
    Vad är skillnaden?
    Både muslimer och Kurre vill införa censur, muslimer hänvisar till den heliga koranen medan Kurre hänvisar till den heliga upphovsrätten.

    Yttrandefrihet är naturligtvis inte problemfritt, men censur är inget bättre alternativ; en truism som man tyvärrr måste påminna om gång på gång!

  20. Cecilia skriver:

    Islamofob:
    Westergaard kräver väl inte censur??? För när blev upphovsrätt censur?

    Kanske han inte håller med om Wilders politiska åsikter. Det gör inte jag. Men jag är kritisk till islams maktutövning. Precis som både Westergaard och Wilder.

    Fundamentalism har många ansikten. Även i väst.
    Fast vi kallar det för något annat.

    T ex är du ju rätt ”fundamentalistisk” själv, eller hur? 🙂

  21. Islamofob skriver:

    Cecilia: ”du är ju rätt “fundamentalistisk” själv”!

    – Vad för slags?!

  22. IslamoFob skriver:

    Cecilia: ”du är ju rätt “fundamentalistisk” själv”!

    – Vad för slags?!!

  23. Christer Eriksson (ria) skriver:

    Islamofob

    Jag tror att det är väldigt viktigt att vi fortsätter att utmana alla religiösa symboler, och i alla former. Så länge det fortfarande utverkas fatwor, hot och mord på upphovsmännen, tyder bara på ett barbariskt tankesätt i många länder och kulturer som har lite gemensamt med civilisationen. Däremot tror jag att det är viktigt för våran trovärdighet att kritiken inte blir omodererad och osaklig. Idag är det en dragkamp mellan västerländska värderingar och Islams trossatser och den kampen måste vi vinna med berättigad kritik av de delar i koranen som inte är i samsvar med mänskliga rättigheter.

  24. IslamoFob skriver:

    Christer Eriksson,

    Enig!

  25. IslamoFob skriver:

    Christer Eriksson,

    …app..app..app..vänta lite!
    Du menar väl inte att man ska censurera ”omoderarad och osaklig kritik”; eller?!

  26. Christer Eriksson (ria) skriver:

    Islamofob

    Jag tror inte på censur. Wilders hade naturligtvis rätt att göra den här videon som alla andra. Det jag vänder mig mot är om ytterliggående partier försöker göra detta till ”sin” fråga. Du kan själv föreställa dig vilken trovärdighet kritiken mot Islam skulle ha om det bara var nynazister som framförde den. Detta är en fråga som berör hela samhället eftersom yttrandefriheten är basen för vårt demokratiska fundament. Det får inte bli en fråga som associeras med högerextrema grupper.

  27. Christer Eriksson (ria) skriver:

    Islamofob

    Jag försökte bara peka på att en modererad och saklig debatt har större övertygelsekraft och därför mer gynnsam för att hävda våra egna intressen.

  28. RURIK (ria) skriver:

    Christer Eriksson (ria):
    ”Äkta” nynazister är mycket muslimvänliga.

  29. Christer Eriksson (ria) skriver:

    RURIK (ria)

    Det är möjligt att dem gör sken av det, men ideologiskt finns det det nog lite plats också för dem i det ariska samhället.

  30. RURIK (ria) skriver:

    Christer Eriksson (ria):
    Där har du fel !
    Det som förenar är judehatet och Führerns lovprisning av islam och islamsk mentalitet !

  31. IslamoFob skriver:

    Christer Eriksson: ”Du kan själv föreställa dig vilken trovärdighet kritiken mot Islam skulle ha om det bara var nynazister som framförde den”!

    1. Det är inte bara nynazister som är islamkritiska.
    2. Att många människor tror det beror på att det politiska och mediala etablissemanget har lyckats lura i folk att islamkritik är synonymt med rasism och nazism.
    3. För att kritik av islam ska få större trovärdighet måste media med SVT i spetsen ändra sitt förhållningssätt gentemot islam och börja tillåta kunniga islamkritiker träda fram och upplysa svenska folket om islams barbariska natur och dess blodiga historia.
    4. Den sida av islam som Theo van Gogh´s film ”Underkastelse” och Geert Wilder´s film ”Fitna” fokuserar på anses av etablissemanget vara ”farlig” information som det ”omyndiga” svenska folket bör skyddas ifrån!

    Summa summarum: Problemet vi har idag är inte att ”ytterliggående partier försöker göra detta (dvs kritik av islam) till “sin” fråga” utan att vi har ett etablissemang som censurerar all kritik av islam!

  32. Islamofob skriver:

    Christer Eriksson: ”Du kan själv föreställa dig vilken trovärdighet kritiken mot Islam skulle ha om det bara var nynazister som framförde den”!

    1. Det är inte bara nynazister som är islamkritiska.
    2. Att många människor tror det beror på att det politiska och mediala etablissemanget har lyckats lura i folk att islamkritik är synonymt med rasism och nazism.
    3. För att kritik av islam ska få större trovärdighet måste media med SVT i spetsen ändra sitt förhållningssätt gentemot islam och börja tillåta kunniga islamkritiker träda fram och upplysa svenska folket om islams barbariska natur och dess blodiga historia.
    4. Den sida av islam som Theo van Gogh´s film ”Underkastelse” och Geert Wilder´s film ”Fitna” fokuserar på anses av etablissemanget vara ”farlig” information som det ”omyndiga” svenska folket bör skyddas ifrån!

    Summa summarum: Problemet vi har idag är inte att ”ytterliggående partier försöker göra detta (dvs kritik av islam) till “sin” fråga” utan att vi har ett etablissemang som censurerar all kritik av islam!!!

  33. IslamofOb skriver:

    Cecilia,

    Jag ställde en fråga 2008/04/04 kl. 22:29:33.
    Väntar fortfarande på svar!

  34. Christer Eriksson (ria) skriver:

    Islamofob

    Naturligtvis är vi en bred grupp som är kritiska mot Islam. Min poäng är att det är viktigt att det också syns utåt. Dessutom är det helt säkert riktigt som du skriver att många politiska partier har tabubelagt saken på ett oacceptabelt sätt. Antagligen kan dem inte skilja på integrationspolitik och religionskritik. Jag har många gånger förbannat den undfallenhet som politiker och media har visat här. Det är en stor skillnad på danska och svenska politiker i den här frågan.

  35. RURIK (ria) skriver:

    IslamoFob :
    De problem du var upp hänger nära samman med den lagstiftning som ska beskydda utvalda grupper mot diskriminering.
    Det är hela detta lagstiftningskomplex som jag ifrågasätter på 553.

  36. stefan peterson skriver:

    Till salu för 12.000 NOK, någon hugad spekulant ?? 🙂

    http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=518765

    när kommer första svenska varianten, en ”dalaburka” kanske ? 😉

  37. IslamOfb skriver:

    Christer Eriksson: ”Naturligtvis är vi en bred grupp som är kritiska mot Islam. Min poäng är att det är viktigt att det också syns utåt”!

    – Jag ser SVT som den största boven i dramat:
    1. SVT är Sveriges ojämförligt största och effektivaste opinionsbildande medium
    2. Det är SVT som sätter normen för vad som är PK
    3. En majoritet av snenska folket har SVT som sin enda informationskälla. De flesta tror blint på allt som sägs där
    4. Den som har makten över SVT har makten över Sverige
    5. SVT´s status och dominans i kombination med dess omhuldande förhållningssätt gentemot islam gör den till ett allvarligt hot mot demokratin.

  38. RURIK (ria) skriver:

    stefan peterson : Muslimerna i Norge är mycket irriterade över att flera norska konstnärer har visat fram liknande kreationer.
    Man får nog se detta som en invitation till muslimerna att dela sina värden med norrmännen , något som muslimerna hittils avvisat.

  39. Christer Eriksson (ria) skriver:

    Islamofobi

    SVT är politikerstyrt och har en orättmässig dominans där vi tvingas att betala för ett utbud som vi inte själva kan påverka. Det är en kvarleva från gamla tider där sossarna ville välja allt för oss. Som tur är finns det satellit- och kabel-TV idag, och internetbaserade kanaler som Axess-TV. Jag hoppas, och tror, att deras dominans är på väg att brytas med hjälp av nya informationsmedier.

  40. IslamOfob skriver:

    RURIK,

    Religionsfrihetslagen är obsolet, överflödig men ffa diskriminerande!
    Religiösa läror ska inte ges en speciell ”helig” status och skyddas av en särskild lag!

  41. IslamOfob skriver:

    Christer Eriksson,

    Det hoppas jag också men är inte lika optimistisk.
    Hur många svenskar såg på Axess-TV ikväll jämfört med de som såg på SVT?!

  42. RURIK (ria) skriver:

    IslamOfob :
    Antar att du menar att rätten till organiserad religionsutövning inte behöver något speciellt skydd. Eller är det innehållet i de religiösa urkunderna typ Bibeln du tänker på ?
    Själv menar jag att det är principiellt tveksamt att särlagstifta till fördel för vissa utvalda grupper.
    Till slut kommer alla att tillhöra någon ”svag” grupp. Idén om beskyddande lagstiftning kommer att ödelägga demokratin.

  43. Christer Eriksson (ria) skriver:

    Islamofob

    Axess-TV ingår väl också i Comhem’s kabel-TV utbud och når ca: en miljon hushåll. Kvaliten håller en mycket hög nivå och de visar massor av samhällsdebatter som ligger i tiden. Dem som har en intellektuell tillnärmelse till viktiga samhällsfrågor är säkert en stor tittarskara. Utvecklingen går i varje fall i rätt riktning och hoppas att vi snart får flera sådana kanaler.

  44. Islamofob skriver:

    Hölj mig, liguriska natt,
    stjärnströdd, doftande sval!
    Skänk sinnena ro,
    tanken vila och frid!
    Näktergal, börja din sång!
    Hav, låt strändernas svall
    bryta din dånande gång
    nu mot Liguriens kust!

    Minne, slumra nu in!
    Glömma är bäst till slut.
    Ängslan för morgondag-
    dig har jag sagt farväl!
    Domna, drift i mitt blod!
    Hjärta, slå lugnt och tryggt!
    Famna mig, tag min sång,
    trofasta ensamhet!

    Natt i Ligurien; Evert Taube

    Christer Eriksson, RURIK m fl:
    Tack för alla insiktsfulla kommentarer och betraktelser…
    God Natt

  45. RURIK skriver:

    KUNGÖRELSE

    Revolutionen i allmänhet (RIA)
    är inställd – tills vidare.

  46. RURIK skriver:

    Hört på tunnelbanan. . . En kvinna blir kallad ”din j..la svennehora” av en muslimsk man. Kvinnan svarar med att be muslimen ” ta sin j..la religion och stoppa upp den i h….. !
    Nu ingriper en homofil man som säger att han inte vill veta av några kränkningar av bögars sexualitet.
    Muslimen blir vansinnig när en ateistisk jude högt ropar att alla religioner borde förbjudas. Juden får veta att Hitler borde fått göra färdigt jobbet o s v .
    Vem har kränkt vem ?
    Ska alla dömas ?

  47. Arn skriver:

    Universal?? Human Rights.

    Roy Brown: Vote on freedom of expression marks the end of Universal Human Rights

    –For the past eleven years the organisation of the Islamic Conference (OIC), representing the 57 Islamic States, has been tightening its grip on the throat of the Universal Declaration of Human Rights. Yesterday, 28 March 2008, they finally killed it. —

    http://snaphanen.dk/2008/04/04/39-asyls%c3%b8gere-i-en-to-v%c3%a6relseslejlighed/#more-2618

  48. RURIK skriver:

    Arn :
    De mänskliga rättigheterna blir i framtiden en fråga för den enskilda nationen eller en grupp nationer som opererar med en gemensam förståelse av begreppen.
    Det öppnar för en omprioritering mellan de värden som ska beskyddas.
    Idag är utan tvekan yttrandefriheten och själva demokratin mer hotad än enskilda minoriteter i vår del av världen.
    Det måste få betydelse när skyddet av de mänskliga rättigheterna omvärderas under de år som kommer.
    Rådande särregler måste begränsas till ett absolut minimum.

  49. Christer Eriksson skriver:

    RURIK: ”Det som förenar är judehatet och Führerns lovprisning av islam och islamsk mentalitet !”

    Det kan i bästa fall ses som en ohelig allians. En träffande definition på Nazism är Fascism + rasism. Alltså rasism mot alla folkgrupper som inte kan identifieras som den ariska rasen.

  50. RURIK skriver:

    Christer Eriksson: Din defenition är för generell. Nazismen var en tysk nationalistisk rörelse som vore otänkbar utan Adolf Hitler. Äkta nynazister har Der Führer som förebild. Nazisterna har haft nära kontakter med islam sedan 30-talet. Många SS-män flydde till arabvärlden efter kriget.
    Signaturen ”Politisk Korrekt” hänvände sig till dig 080330 kl 22.43.37 och gav en länk till danska Weekendavisen. Läs recensionen av ”Halvmåne og Hagekors” eller ändå hellre Mallman och Cüppers bok.
    Rekommenderas !

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.