Del 553: Samtal mellan kulturer

Ja, idag har jag en liten sak som kan ha ett visst intresse. Sedan en tid för jag en debatt med en 24-årig muslim från Syrien. Han studerar vid ett universitet och skriver god engelska. Man kan säga att vi står rätt långt ifrån varandra men annat är ju inte att förvänta sig. Jag har fört fram en del rätt vanliga synpunkter bland annat om problemen med sharialagar. Min syriske vän svarar då så här:

”Jag vet vad du skulle säga och tänka om att en del islamska lagar är primitiva eller omänskliga; som avrättning, men det är absolut fel, du kan jämföra brottsnivån i olika länder och se hur låg den är i länder som tillämpar islamska lagar som i Saudiarabien och Pakistan. Och jag är säker på att om någon har dödat din fru och din son skulle du vilja döda honom och inte tala om hans rätt att leva, och om du inte ville döda honom skulle åtminstone andra människor göra det om det var möjligt.”

Ett omöjligt svar, men säkert är de representativt för många muslimer i Mellanöstern. Trots att det framgått att dödsstraff inte leder till mindre antal grova brott.

Jag förde också kvinnornas situation och homosexualitet på tal. Då fick jag det här svaret:

”En sak som man skall veta är att feminism och homosexualitet faktiskt är psykologiska sjukdomar som skall behandlas och det verkar uppenbart att du inte känner till de medicinska och psykologiska problem som finns i sådana handlingar och relationer. Dessa människor skall behandlas av psykologer med mediciner och psykoterapi och naturligtvis finns några fall där det handlar om organiska problem som skall behandlas medicinskt och kirurgiskt.”

Är det överhuvudtaget möjligt att försvara en sådan ståndpunkt ur ett västerländskt upplyst perspektiv? Ytterst sätt handlar det om hur företeelser skall definieras. Först 1996 blev homosexualitet inte längre en sjukdom (enligt världshälsoorganisationen). Antagligen har även feminismen betraktats som en åkomma. Men vi känner ingen väg tillbaka.

Det här inlägget postades i Kommentarer nästan varje dag. Bokmärk permalänken.

109 svar på Del 553: Samtal mellan kulturer

  1. Cecilia skriver:

    🙂 – heja!

    Vet jag tramsar mig.. 🙁

  2. Humle skriver:

    Oj då! Kan de ha så fasliga åsikter? Det passar ju inte in i PK medias bild av en äkta muslim. Men visst är det så att när dessa muslimer kommer till Sverige så händer det något och de börjar tänka som vi i dessa spörsmål?
    Eller om inte kan vi ju kompromissa och mötas på halva vägen? Då blir det ju inget bråk för det vill vi inte ha. Vi har ju mångkultur som ju är himla bra?

    H

  3. Politisk korrekt skriver:

    ”Ett omöjligt svar, men säkert är de representativt för många muslimer i Mellanöstern. Trots att det framgått att dödsstraff inte leder till mindre antal grova brott.”

    To ting:

    Svaret er sikkert også repræsentativt for mange muslimer i Vesten. For eksempel ønsker 30 procent af britiske unge med muslimsk baggrund, at der bliver indført dødsstraf for at forlade islam.

    Undersøgelser fra USA viser, at dødsstraf muligvis har en præventiv effekt.

  4. Politisk korrekt skriver:

    ”Men vi känner ingen väg tillbaka.”

    Lad os håbe, at du har ret.

    De iranske kvinder var forholdsvis frigjorte inden den islamiske revolution. Men lider nu under et massivt tilbageslag.

  5. Islamofob och sexist skriver:

    Den syriske muslimen gör ett förvirrat intryck när han buntar ihop homosexualitet och feminism och kallar dem båda för ”psykologiska sjukdomar”!
    Feminism och homosexualitet är två helt väsensskilda företeelser som omöjligt kan beskrivas i samma termer.
    Att vara homosexuell är ett öde.
    Att kalla sig feminist är ett aktivt val.

    Ps Beträffande feminismen kan jag till viss del hålla med om att det kan vara tecken på psykisk ohälsa. Grämelse, bitterhet, androfobi, sexuell frustration och förvirring är vanligtvis karakteristiska symtom.

  6. Christer Eriksson (ria) skriver:

    Det är inte konstigt att man måste hitta på debattdödande ord som ”Islamofobi” och om man ändå lyckas ta sig förbi det begreppet så kan man alltid plocka fram det gamla nazi-spöket, som Rawia Morra: ”Åh, jag kan se hur 30-talets nazism återvänder med utrotning av alla muslimer!”. Det är ett skickligt propagandanummer där man spelar på folks känslor för att undvika varje form av kritik, som kan leda till en förändring av Islam.

  7. Christer Eriksson (ria) skriver:

    Politisk korrekt: ”Undersøgelser fra USA viser, at dødsstraf muligvis har en præventiv effekt.”

    Ja. du har en poäng där. Undersökningar visar att återfallsfrekvensen är 0 % där man tillämpar dödsstraff. 🙂

  8. Tapani skriver:

    Somliga kan råka illa ut. (Fast sista ordet är inte sagt om detta!) Susanne Winter, ”stadsråd” för FPÖ i Graz, Österrike, har stämts för hets mot islam:

    Statsåklagarmyndigheten i Graz säger: Mot fru dr Susanne Winter inlämnar statsåklagarmyndigheten idag en stämning för hets mot, och nedvärdering av, religiösa läror. Till grund för detta lägges ett yttrande av Winters att Mohammed idag skulle betraktas som pedofil, på grund av sitt äktenskap med den sexåriga flickan Aisha. — Hon uppges vidare ha sagt att Muhammed var en ”fältherre”, och att han skrivit Koranen under epileptiska anfall.

    http://steiermark.orf.at/stories/267599/
    http://www.wienerzeitung.at/DesktopDefault.aspx?TabID=3858&Alias=wzo&cob=337281

  9. Politisk korrekt skriver:

    ”Christer Eriksson:

    Ja. du har en poäng där. Undersökningar visar att återfallsfrekvensen är 0 % där man tillämpar dödsstraff.”

    Ja, men ikke kun det. Dødsstraf synes også at virke præventivt i forhold til andre. Den ny undersøgelse går imod, hvad man hidtil har sagt om dødsstraf, nemlig at dødsstraf ikke virker præventivt.

  10. Islamofoben Don Quijote skriver:

    Interessant artikel i Berlingske Tidende om Cervantes’ roman Don Quijote:

    ”Skal Don Quijote forbydes?

    Af Mikael Jalving

    Tirsdag den 1. april 2008 kl. 14:35

    Vi har her på stedet allerede beskæftiget os med religionskritik i flere omgange, men emnet ser ikke ud til at miste aktualitet sådan lige med det samme. Hvor mange vesterlændinge var ved at dø ad kedsomhed og ubekymrethed i 1990erne, fordi alle ideologier og politiske utopier var pist borte, er vi i dag vågnet op med politisk-religiøs hovedpine, forvoldt af islam i al dens smertende tilstedeværelse og med udsigt til konflikt de næste mange år.

    Europa er under belejring, det behøver man ikke være professor for at se; og akademikere har det for øvrigt med at lukke øjnene og tale videre om alverdens ligegyldigheder, mens brandstiftere og kampagnemagere gør, hvad de er bedst til. Det har aldrig været fløjlsjakker og æggehoveder, der går forrest, når det gælder om at forsvare friheden.

    I en pause fra det alt sammen var jeg så dumdristig at åbne Miguel de Cervantes’ klassiske værk Don Quijote fra begyndelsen af 1600-tallet i ny dansk oversættelse. Det skulle jeg ikke have gjort. Det vil sige: Det er naturligvis en forrygende fortælling om en fantast, der ridder ud i verden for at befri menneskeheden for uretfærdighed samt i håb om evig berømmelse. Don Quijote er netop, hvad der står på omslaget og mere til: en ægte klassiker, skrevet af en gammel, hvid, kristen mand (1547-1616) – og så er det oven i købet verdens første roman, dvs. et vellykket eksperiment ud i forestilling og narrativ fortællekraft hinsides al filosofi, retorik, skolastik og teologi.

    (…)

    Men bogen indeholder så sandelig også en solid dosis hån, spot og latterliggørelse. Ikke bare over for ridderromaner, som var datidens litterære udgave af dagbladet Politiken, men saftsusemig også over for maurere, dvs. muslimer.

    De opholdte sig i stort tal og som udvidede klaner på den iberiske halvø, selv om de kristne spaniere fik kontrol med deres territorier i 1492 og på Cervantes’ egen tid stillede maurerne overfor det ultimatum, at enten underordner I jer under den spanske stat – eller også bliver I smidt ud. Det hjalp.

    Det er netop i denne kontekst, at man må forstå Don Quijotes mistillid til maurere og deres religion. Han stoler ganske simpelt ikke på dem og giver gentagne gange udtryk for fordomme, følelser og vurderinger, som ikke længere er tålte i pæne, politisk korrekte, europæiske cirkler here 400 år senere.

    Hør blot åbningen af kapitel 5, hvor Muhammed får én over snuden:

    “Da han nu ikke kunne komme ud af stedet, benyttede han sig af sin sædvanlige metode, nemlig at ty til en af de episoder han havde læst om i bøgerne, og i sit vanvid kom han i tanker om den med Balduin og markisen af Mantua, dengang Karlot sårede den førstnævnte i skoven, en historie som ethvert barn kan udenad, de unge ikke er ubekendte med, og de gamle elsker og endda tror på, selv om der ikke er mere sandhed i dén end i Muhammeds mirakler.” (min kursiv)

    Muhammeds lære kan med andre ord sidestilles med folkelige skrøner og godnathistorier. Den går vist ikke længere hverken i Mekka eller Middelfart i dag.”

    http://jalving.blogs.berlingske.dk/2008/04/01/skal-don-quijote-forbydes/#comment-3683

  11. Christer Eriksson (ria) skriver:

    Politisk korrekt

    Jag ifrågasätter inte undersökningen, utan om dödsstraff ska finnas eller inte. I USA finns dödsstraff endast för de mest grova våldsbrotten och bara i vissa delstater. På många andra håll i världen, inte minst i arabvärlden, så finns det dödsstraff också för moraliska brott, som otrohet eller sexuella utsvängningar och om du hädar religionen. Börjar man legitimera dödsstraffet i USA så är det också ett försvar för dödsstraffet i andra delar av världen som tillämpar den för andra typer av ”brott”.

  12. Islamofob och sexist skriver:

    ”Politisk korrekt” och ”Christer Eriksson”,

    Man kan ha olika profana perspektiv på och åsikter om dödsstraff, men det gäller att alltid se till att hålla religionen borta från diskussionen.
    Dödsstraffsfrågan är en politisk fråga och religionen ska inte få lägga sig i politiken PUNKT

  13. Lars skriver:

    Dödsstraffets avskräckande effekt är en svårbedömd historia:

    http://www.deathpenaltyinfo.org/article.php?&did=2374

  14. Islamofob och sexist skriver:

    Christer Eriksson: ”Börjar man legitimera dödsstraffet i USA så är det också ett försvar för dödsstraffet i andra delar av världen som tillämpar den för andra typer av “brott”.

    – Byt ut ”dödsstraffet” i meningen ovan mot ”fängelsestraffet” och undersök noga följdriktigheten i tesen.
    Skärp dig, Eriksson!
    klockan är sen…

    Ps Misstolka inte min kommentar som försvar för dödsstraffet.

  15. Christer Eriksson (ria) skriver:

    Islamofob och sexist: ”Dödsstraffsfrågan är en politisk fråga och religionen ska inte få lägga sig i politiken PUNKT”

    Jag är helt enig med dig, men det är inte mig du ska övertyga utan ett dussin andra diktaturer runtom i världen.

    Politisk korrekt:

    Detta är rapporten som Lars länkade till!

    The Death Penalty: No Evidence for Deterrence: In an article entitled The Death Penalty: No Evidence for Deterrence, John Donnohue and Justin Wolfers examined recent statistical studies that claimed to show a deterrent effect from the death penalty. The authors conclude that the estimates claiming that the death penalty saves numerous lives ”are simply not credible.” In fact, the authors state that using the same data and proper methodology could lead to the exact opposite conclusion: that is, that the death penalty actually increases the number of murders. The authors state: ”We show that with the most minor tweaking of the [research] instruments, one can get estimates ranging from 429 lives saved per execution to 86 lives lost. These numbers are outside the bounds of credibility.” (The Economists’ Voice, April 2006).

  16. Islamofob och sexist skriver:

    Christer Eriksson,

    Diktaturer kan inte övertygas, därför ska dem störtas!

    Glädjande (ännu inte helt bekräftade) nyheter från Zimbabve:
    Mugabe ska väck!
    Vi håller tummarna!

  17. Christer Eriksson (ria) skriver:

    Islamofob och sexist:

    Ditt resonemang håller inte. Låt oss säga att jag istället driver tesen: Ett försvar för atombomben i USA blir också ett försvar för atombomben i Pakistan.

    Och så tycker du att jag ska byta ut ordet atombomben mot kulsprutan, då jämför man äpplen med påron. Lika lite kan man jämföra ett dödsstraff med ett fängelsestraff. Det ena är död och det andra är liv. Existensen av något kan aldrig jämföras med något som inte existerar.

  18. RURIK (ria) skriver:

    Sharia innehåller ju en del andra straff som är strängare än något som blivit praktiserat i Sverige efter införandet av 1734 års landslag.
    Islams mål är att införa sharia i alla länder där det bor muslimer.
    Muslimer är vana vid stränga straff. Vi är det inte ( längre ) .
    Hur löser vi detta problem.
    Har någon några goda förslag ?
    ( Lars syriske debattant menar ju att stränga straff avskräcker muslimer ifrån att begå brott Mellanöstern )

  19. Christer Eriksson (ria) skriver:

    RURIK (ria): ”Hur löser vi detta problem?”

    Genom att inte införa sharia-lagar själva. 🙂

  20. RURIK (ria) skriver:

    En del av problemet är att våra svenska muslimer skulle bli mer laglydiga om vi införde sharialagar för muslimer också i Sverige ( om Lars syriska källa har rätt )
    Alternativt kunde vi auktuallisera tidigare svensk lagstiftning om vi önskar upprätthålla svensk rättskultur.
    ( Anför detta rent hypotetiskt )

  21. Islamofob och sexist skriver:

    Christer Eriksson,

    Ett förtydligande

    Jag menar helt enkelt att en legitimering av dödstraffet i USA behöver nödvändigtvis inte innebära ”ett försvar för dödsstraffet i andra delar av världen som tillämpar det för andra typer av “brott”.
    Jag är minst lika mån som du om att inte blanda ihop kastanjer med vattenmeloner!

    Obs! Återigen vill jag understryka att min kommentar inte är ett försvar för dödsstraffet.

    Läggdags…Liggdags
    Natti …Natti

  22. Christer Eriksson (ria) skriver:

    Islamofob och sexist

    Då förstår jag vad du menade..Natti..natti

  23. Christer Eriksson (ria) skriver:

    RURIK (ria)

    Vi har tidigare talat om hur USA’s nya medborgare svär en trohetsed till den amerikanska konstitutionen..kanske det ändå vore något för oss..trots allt. Då kan ingen som har invandrat ställa krav på att kunna förhålla sig till någon annan lagstiftning?

  24. RURIK (ria) skriver:

    Det måste i sådana fall gälla för alla svenska medborgare (oavsett etnicitet).
    Men det löser inte problemet med den muslimska laglydigheten i Sverige som alltså borde öka om vi införde strängare straff.
    (i analogi med upplysningarna från Lars källa )

  25. RURIK (ria) skriver:

    Vi kan tänka oss att ett område som uteslutande bebos av muslimer proklamerar sharialagar inom sitt distrikt.
    Dessa muslimer ska då straffas för att ha brutit mot en rad svenska lagar.
    Men imamen hänvisar till koranen. Att inte stödja sharialagarna inom området medför dödsstraff.
    Vad händer ? ( Glöm inte att en muslim är skyldig att ljuga om han tro hotas. Det löfte vi avkrävt är alltså inte bindande om det förhindrar införandet av sharialagar som är det synliga tecknet på att islam råder)

  26. Christer Eriksson (ria) skriver:

    RURIK (ria)

    Det scenariet som du räknar upp har inträffat tidigare, men då i länder med en svag statsmakt som inte har haft full kontroll över hela sitt territorie. Jag har faktiskt lite svårt att se att det skulle kunna utspela sig i Europa som har en minutiös kontroll av varenda kvadratmeter?

  27. RURIK (ria) skriver:

    Christer Eriksson (ria):
    Hur ser det egentligen ut i de franska förstäderna ?
    Vad var det ärkebiskopen av Canterbury sa när han nyligen ville införa sharialagar i England ?

  28. Politisk korrekt skriver:

    ”Christer Eriksson:

    Det scenariet som du räknar upp har inträffat tidigare, men då i länder med en svag statsmakt som inte har haft full kontroll över hela sitt territorie.”

    Selv en stærk statsmagt kan ikke kontrollere hele sit territorium, hvis demografien arbejder imod den. Det har vi set i Kosovo, hvor kosovoalbanerne stik mod tidligere aftaler har fået gennemtrumfet selvstændighed. Da den givne befolkningsgruppe fik demografien i sin favør, krævede den selvstændighed. Det kan også – ad åre – ske i Vesteuropa.

  29. Politisk korrekt skriver:

    Til Vilks:

    Er du blevet kontaktet af nogle vrede jøder efter din provokerende tegning af jødernes profet Moses som en rondellhund?

  30. Christer Eriksson (ria) skriver:

    RURIK (ria)

    Kravallerna i Paris förstäder startade när Sarkozy, dåvarande inrikesminister, ville införa ett förbud mot religiösa symboler i skolan, däribland muslimska slöjor. Han vek inte en tum från det utan förklarade att det är republikens värden som gäller i statens institutioner, som enligt upplysningstraditionen ska hållas skild från religionen. Dem som stod för kravallerna fick hårda straff och dem som inte hade franskt medborgarskap blev också utvisade. Fortfarande har jag inte sett några försök på att dem har försökt att införa sina egna lagar? Vad stollen av Canterbury sa vet jag inte heller?

  31. OM skriver:

    Här har vi då ett fall där (islamofoba) högerextrema och islamister har en verklig samsyn: synen på feminism och homosexualitet. Varför då bekriga varandra istället för att göra gemensam sak?

  32. Christer Eriksson (ria) skriver:

    Politisk korrekt

    Tror du på allvar att Nörregård i Köpenhamn och Rosengård i Malmö kommer att förklara sig som självständiga muslimska stater?

  33. Christer Eriksson (ria) skriver:

    OM

    Du får väl gå in på nazisternas hemsida och fråga dem då?

  34. Politisk korrekt skriver:

    ”Christer Eriksson:

    Politisk korrekt

    Tror du på allvar att Nörregård i Köpenhamn och Rosengård i Malmö kommer att förklara sig som självständiga muslimska stater?”

    Jeg kender ikke Rosengård i Malmö. Men i flere ghettoer i Danmark – blandt andet på Nørrebro i København – har samfundets autoriteter (brandvæsen, politi og lægeambulancer) særdeles vanskelige arbejdsvilkår og bliver ofte chikaneret og sågar angrebet med sten.

    For 50 år siden syntes det også fuldstændig usandsynligt, at Kosovo ville blive en muslimsk orienteret selvstændig stat. Men det er virkeligheden nu.

    Kig på demografien og voldsoptrapningen i ghettoerne og se i hvilken retning, det bevæger sig.

  35. RURIK (ria) skriver:

    Christer Eriksson (ria):
    Du får nog lov att medge att både franska och engelska myndigheter har problem med att kontrollera vissa delar av sitt territorium.

  36. Politisk korrekt skriver:

    ”Här har vi då ett fall där (islamofoba) högerextrema och islamister har en verklig samsyn: synen på feminism och homosexualitet. Varför då bekriga varandra istället för att göra gemensam sak?”

    Folk, der er skeptiske overfor den stigende islamisering af Vesteuropa, har i de fleste tilfælde intet tilfælles med højreekstremister. En stor del af de skeptiske har faktisk deres udgangspunkt hos venstrefløjen.

  37. DOGS skriver:

    Jyllands-Posten:

    ”Kontroversiel Muhammed-musical i København

    Af UFFE CHRISTENSEN

    Offentliggjort 02.04.08 kl. 11:34

    Lars Vilks’ kontroversielle musical, der bygger på hans Muhammed-karikatur, planlægges opført i København og ikke i Sverige.

    Lars Vilks har indtil videre opgivet af få opført sin musical ”Dogs” i Sverige.

    Det skriver blandt andet Sydsvenska og Göteborg Posten, der oplyser, at der arbejdes med konkrete planer om at opføre musicalen på en scene i København. Hvilken scene, der bliver tale om, har man indtil videre valgt at holde hemmeligt.”

    http://jp.dk/kultur/teater/article1307834.ece

  38. Politisk korrekt skriver:

    ”RURIK (ria):

    Christer Eriksson (ria):
    Du får nog lov att medge att både franska och engelska myndigheter har problem med att kontrollera vissa delar av sitt territorium.”

    I Frankrig blev politiet for nylig angrebet med skarpe skud, da de trængte ind i en forstad til Paris, og i Danmark fik en politibetjent med muslimsk baggrund sprængt sin bil i luften. Muligvis af personer, der ikke kunne tolerere, at politibetjenten var en del af det danske system. Radikale muslimer prøver dermed at skubbe statsmagterne ud af områderne, og det er øjensynligt noget, de gør med stigende succes.

  39. RURIK (ria) skriver:

    Påminner om att jag fortfarand gärna vill ha förslag om hur de juridiska problemen ska lösas när olika rättskulturer möts i ett samhälle.

  40. Christer Eriksson (ria) skriver:

    Politisk korrekt och RURIK (ria)

    Kriminaliteten är problemet och därför måste resurserna till polisen öka. Detta är ett rättsstatligt problem. Hade det varit frågan om en occupation så är det lätt att sända in militären. Men låt oss gå ett steg vidare i tankeexperimentet att muslimerna skulle ropa ut Nörrebro till en självständig stat. För det första skulle det leda till inbördeskrig och utgången av det kriget är given. Inte ens muslimer skulle vara så dumma att dem startade något som skulle utfalla till ett totalt nederlag för dem själva!

  41. Christer Eriksson (ria) skriver:

    RURIK (ria): ”Påminner om att jag fortfarand gärna vill ha förslag om hur de juridiska problemen ska lösas när olika rättskulturer möts i ett samhälle.”

    Jag förstår inte riktigt problemställningen, naturligtvis kan vi inte ha två rättskulturer?

    Politisk korrekt:

    Du nämner angrepp på polisen i Frankrike och Danmark. Det som är viktigare än själva angreppen är väl i så fall hur statsmakterna reagerar på dem. I Frankrike styr Sarkozy och det är en man som hyllar Charles de Gaulle och som föraktar 68-revolutionen. Jag har en viss tro på att han kan lösa problemen och ge ett rättmässigt svar på sådana angrepp!

  42. RURIK (ria) skriver:

    Frågan om olika rättskulturer auktualiserades i samband med diskussionen om dödsstraff.
    Jag försökte att problematisera informationen från Lars syriska källa.
    Tar gärna emot synpunkter från någon som förstår problematiken .

  43. Politisk korrekt skriver:

    ”Christer Eriksson (ria):

    Politisk korrekt och RURIK (ria)

    Kriminaliteten är problemet och därför måste resurserna till polisen öka. Detta är ett rättsstatligt problem. Hade det varit frågan om en occupation så är det lätt att sända in militären. Men låt oss gå ett steg vidare i tankeexperimentet att muslimerna skulle ropa ut Nörrebro till en självständig stat. För det första skulle det leda till inbördeskrig och utgången av det kriget är given. Inte ens muslimer skulle vara så dumma att dem startade något som skulle utfalla till ett totalt nederlag för dem själva!”

    Nej, eventuelle løsrivelser vil naturligvis ligger længere ude i fremtiden. Det er ikke et samtidsscenario, der ridses op. Men der er iværksat en form for løsrivelsesstrategi, der meget vel kan gøde jorden for endelige løsrivelser. Man nægter at anerkende statsmagtens autoriteter. I skoler og børnehave accepterer man kun de lærere og pædagoger, der har samme tro som en selv. Osv. osv.

    I de fleste ghettoer er der allerede indført halal-mad i daginstitutionerne, og kristne kirker må i nogle tilfælde bevogtes af personer med muslimsk baggrund, der bliver betalt for dette arbejde. Ellers vil kirkerne blive udsat for hærværk og kirkegængerne for chikane.

  44. Christer Eriksson (ria) skriver:

    Politisk korrekt

    Ja, Frankrike är vana att kämpa mot demografien. På korsika har folket kämpat för självständighet under många år utan att vinna fram, och dem smäller också sina bomber då och då!
    Jag ställer mig, i och för sig, frågande till Kosovo’s självständighet men tror att det är ett stormaktsspel mellan Ryssland och USA.

  45. Arn skriver:

    Hvordan en stat kan begå selvmord:

    American Suicide

    http://www.strangepolitics.com/content/item/136569.html

  46. RURIK (ria) skriver:

    Spetsar formuleringarna för att om möjligt starta en debatt :
    Muslimer behöver strängare straff för att vara laglydiga ! ( Det påstår Lars syriska källa )
    Ska införa tillräckligt stränga straff och i så fall – vad slags straff ?

  47. RURIK (ria) skriver:

    RÄTTELSE
    Frågan lyder alltså :
    Ska vi införa tillräckligt stränga straff – och i såna fall – vad slags straff ?

  48. Christer Eriksson (ria) skriver:

    RURIK (ria)

    Jag tror att dem tycker det själva för att dem är inskolade i sådana traditioner. Det behöver nödvändigtvis inte vara fel med strängare fängelsestraff, men när man hugger av händer och stenar kriminella då har dem en bit kvar till en civiliserad standard.

  49. RURIK (ria) skriver:

    Före 1734 hade Sverige straff som väl kan mäta sig med det värsta som praktiseras i de muslimska länderna.
    På mindre än 300 år har vi blivit civiliserade och humana.
    Har det gått för fort ?
    Om våra muslimer själva anser att våra straff är för milda ( här finns ingen forskning vad jag vet ) borde dom inte få sin vilja igenom d v s strängare straff ?

  50. Christer Eriksson (ria) skriver:

    För mig så verkar det förnuftigare om muslimerna vrider fram klockan 300 år än att vi ska vrida tillbaka våran!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.