Del 542: Den vibrerande konstkritikern

Ett och annat får redas ut. Natalia Kazmierska är vanligtvis en av mina favoriter men även för en sådan kan det gå illa. Kanske hade hon sin dåliga dag när hon levererade en matsedel av egendomlig konstkritik i Expressen.

Huvudobjektet för hennes irritation är Carl Michael von Hausswolff, Leif Elggren och Konungariket Elgaland-Vargaland (KREV).

Först skall det sägas att jag och Hausswolff ett till varandra något osäkert läge sedan Hans Majestät i höstas avfyrade en väldig och djupt indignerad salva mot konstnär Vilks med anledning av dennes beramade Rondellhundsprojekt. Utskåpningen var total men jag tar inte illa upp. Tvärtom uppskattar jag synpunkter från kollegorna. Nu är det emellertid dags att skrida till Hausswolffs försvar.

I somras, i samband med Venedigbiennalen, ockuperade Hausswolff/Elggren begravningsön San Michele. Valet var inte egendomligt med tanke på att KREV omfattar alla gränstillstånd och alltså även innefattar den död som ovedersägligen är ett överskridande. Konstnärerna lyckades även få in en stor artikel i NYT om saken.

Utifrån detta drar Kazmierska oresonligt blankt:

”Att konstnärer älskar privata utbrytarstater är inget nytt. Lars Vilks har sin mikronation Ladonien i Skåne. Finska State of Sabotage säger sig ha tiotusen invånare. Och dansken Kristian Hornsleth köpte nyligen en hel by i Uganda, där befolkningen tvingades döpa om sig till Hornsleth i efternamn.
Sådana totalitära konstprojekt brukar kallas ‘frizoner’.
I själva verket leder de ofta raka vägen till domstolen, eftersom de bygger på den bisarra idén att konstnärer är så fria och överlägsna att de kan ställa sig utanför moralen och samhället, ja, helt enkelt ge fan i demokratin. Lars Vilks har till exempel ägnat tio år åt olika rättsprocesser och tvingades stänga Ladoniens gränser när 3000 pakistanier plötsligt ansökte om uppehållstillstånd.”

Tyvärr är det så att konstnärerna ävensom de möjligen betraktar sig som fria och överlägsna inte ställer sig utanför moralen och samhället. Vi har ju sett, inte minst på senare tid, att konstnärerna är mer än villiga att uppträda politiskt korrekt. Hausswolff är inget undantag.

Men nu får han och Elggren ordentligt på moppe:

”Numera ägnar sig Elggren och von Hauswolff åt att romantisera andra världskriget och skända kyrkogårdar. Och deras lilla kungadöme påminner allt mer om en diktatur.

För några år sen höll man till exempel en manifestation i en gammal nazibunker i Kaliningrad. Happeningen på San Michele, där konstnärerna hade mysig picknick vid fascistpoeten Ezra Pounds gravsten, döptes till Toteninsel efter Adolf Hitlers favorittavla – Arnold Böcklins bild av ”dödsriket”, som även prydde vernissagekortet.
Och i ett speciell Elgaland-Vargaland-museum i Sollentuna hänger, förutom det här imperialistiska ”rikets” röd-svart-vita flagga, även ett foto där Elggren och von Hausswolff poserar under nationalmålningen Karl XII:s likfärd, särskilt populär bland nynazister, samt en frimärkskollektion med dödskallemotiv, uppenbart inspirerad av emblemet som bars av SS dödsskvadroner.”

Här tycks som om Kazmierska har övertagit rollen som moralens väktare. Konstnären skall uppenbarligen framtona som ett föredöme. Någon skulle kunna tro att de båda konstnärerna är fascister och nazivänner.

Så är det ju inte. De är alldeles för snälla och korrekta för ens att tanken skulle uppstå. Däremot är de fascinerade av de fundamentala virrhjärnor vilka hyser en oresonlig dragning till arisk nationalism. Skillnaden är dock den att vi har hamnat djupt, enligt min uppfattning alltför övertydligt, i ironins parodikammare.

Kazmierska är ute i en omöjlig sågning och avslutningen blir också lam:

”Dåliga vibbar är bara förnamnet.”

En misstanke slår mig. Först måste jag dock påkalla läsarens uppmärksamhet angående ”vibbar”, ett ord som man inte skall använda sig av. Shame on you, Kazmierska! Om vi emellertid bortser från detta kan man måhända tänka sig att hennes motiv ligger någon annanstans. Det skulle inte förvåna mig om det råder gnäll och groll mellan parterna i denna del av Stockholmsmaffian. Nej, det är inget bra bråk.

Skall det bråkas får det vara mellan mig och Hausswolff, med Elggren har jag inga oplockade hönor. Hausswolffs höstsonat var del 2 i ett samtal om substansen i konsten. Del 1, som föll ut mildare, utspelades 2003 i Helsingfors när ett antal mikronationer hade samlats till den första världskongressen i ämnet. Vid detta tillfälle påstod han sig inte vara en del av konstvärlden. Konstnär Vilks menade precis tvärtom. Att han inte bara var en medlem i konstvärlden utan också en medlem av dess inre krets. Så är det ju. Därvid skall ej någon skugga falla över Carl Michael von Hausswolff. Han är en av Sveriges mest renommerade samtidskonstnärer och dessutom med en intressant profil.

I Ladonien finns ett oeftergivligt krav för att bli invald som minister: ”Mad enough”. Kazmierska håller inte det måttet och frågan är om Hausswolff gör det.

roundtable2.jpg
Kontrovers 1 mellan Vilks och Hausswolff i Helsingfors (Amorph03)

Det här inlägget postades i Kommentarer nästan varje dag, om utställningar m m. Bokmärk permalänken.

28 svar på Del 542: Den vibrerande konstkritikern

  1. Cecilia skriver:

    Jag tycker inte Hausswolff gör det heller. Alldeles för “publikfriande”… åtminstone för min smak :-).

  2. Christer Eriksson skriver:

    Till alla principlösa människor:

    Kan man basera sitt förhållande till verkligheten på icke-principiella metoder? Nej självklart inte – det är omöjligt. Om man inte följer korrekta principer slutar det i ett virrvarr av regler som det är omöjligt att följa, och resultatet blir hållningslöshet och kaos. Ett sådant förhållningsätt kan inte sluta med något annat än att man måste följa sina infall, och detta är inget annat än att man måste handla från hand till mun utan någon långsiktig planläggning, något som är direkt ödeläggande för en själv. Lycka är något som man kan uppnå om man lever sitt liv på ett genomtänkt och konsekvent sätt. Och då är principer oumbärliga.

    En person som baserar sig på på moraliska principer är inte en martyr, fanatiker eller en pedant, han är en person som låter sig vägledas av det som är människans speciella sätt att uppnå kunskap på. Principiell handling är det enda man kan använda sig av för att uppnå långsiktiga mål.

    Där är också begreppsbildning helt avgjörande. I det ögonblick som ett folk erkänner ett begrepp som “Islamofobi”, och alltså jämställer kritik av en religion med rasism, och tycker att det är ett giltigt begrepp, där har också logiken förlorat sitt sista fäste och konsekvenserna blir därefter!

  3. RURIK (ria) skriver:

    Undrar om Hauswolf och Elggren är medvetna om att Hitler vid flera tillfällen uttalade sig mycket uppskattande om islam.
    Krigarnas hängivenhet och kampen för ett högre mål var något som särskillt imponerade på honom.
    Vid ett tillfälle ( i Wolfschanze på östfronten ) ska han till och med yttrat ett beklagande över arabernas misslyckade islamisering av Europa. Han menade då att germanerna
    snabbt skulle ha tagit över ledningen av islam och därefter erövrat världen. Mad enough ?

  4. Pinpoint skriver:

    Många fula fiskar simma
    Och förgå på livets älv
    Värst av alla är dock hajen
    Men det vet han inte själv!
    B. Brecht ur “Tolvskillingsoperan”.

    Och HAJEN här är SVT, vars primära uppgift var att som den tredje statsmaktens ledande medium se till att hålla de övriga fula fiskarna i schack! Men nu har hajen, genom att maskopiera med de övriga statsmakterna i islamfrågan , svikit sitt ursprungliga uppdrag!

    Islam är fridlyst på SVT!
    All kritik av islam är tabuerad på SVT! Att debattera eller ifrågasätta islams oheliga bok; koranen, islams historia eller Muhammeds sexuella läggning är totalt förbjudet på SVT! SVT undanhåller därmed svenska folket viktig information om islams natur och dess blodiga historia!
    SVT har i praktiken tillmötesgått muslimernas krav på att deras ideologi ska undantas från de demokratiska spelreglerna! Islam får inte bli föremål för ifrågasättande och granskning!
    Detta förhållningssätt i kombination med islams växande framfart i det svenska samhället gör att SVT växer som ett allt större hot mot demokratin i Sverige!

    Vem granskar SVT?!
    Ingen! Den s k “Granskningsnämnden” är bara ett spel för galleriet, och den står i maskopi med SVT i den här frågan!

  5. Rasmus skriver:

    Jag misstänker att Kazmierska inte skulle gilla NSK
    Lite lustigt att hon inte nämner dem, så mycket som hon ordar om “totalitära” konstprojekt. Vad jag har förstått så var NSK bland de första konstnärerna att (1991) utropa en stat, för att under resten av nittiotalet följas av en hel rad andra självständighetsförklaringar, inklusive Elgaland-Vargaland och senare Ladonien.

    Något som för övrigt (utöver bruket av ordet “vibbar”, som du nämner) genast drar ner förtroendet för Kazmierskas anmälan är hur hon använder citattecken:
    Sådana totalitära konstprojekt brukar kallas ‘frizoner’. – Jaså, av vem?

    Två relevanta frågor som hennes formulering för övrigt väcker:
    1) Kan konstprojekt verkligen vara totalitära? Är det inte att överskatta deras makt?
    2) Vad är det för fel på totalitära konstprojekt? Är inte konsten ett ganska ofarligt ställe att idka sin totalitarism på?

  6. Lars skriver:

    Rasmus, du har rätt i dina resonemang. Kazmierska, ivrig att i sin vanliga stil köra över något, hamnade på alltför djupt vatten och blev egendomlig moraltant.

    På tal om NSK, kan du se en av deras representater på bilden: längst till vänster Peter Mlakar.

  7. RURIK (ria) skriver:

    Är det möjligt att Adolf Hitler som uppenbarligen hade konstnärsambitioner i hemlighet betraktade hela sitt liv som ett gigantiskt konstprojekt och på så sätt förebådade den konceptuella samtidskonsten ? (Det ligger ett tidigare inlägg i spamfiltret som anknyter indirekt till denna fråga )

  8. Omar Kalb skriver:

    Hej
    Alla som vill ha lite muhammedbilder att använda.
    Gå in på min blog och klicka på fliken på bildspelet så kommer ni in på mitt picasa konto.
    Där finns 230 karikatyrer och andra amatörmässiga mohammedbilder. Det finns även annat innehåll som har med islam att göra.
    Om det är någon som vill använda är det bara att kopiera!
    http://picasaweb.google.com/imamislam/OmarKalbsMuhammedbilderMohammedpictures
    blog http://muhammedbilder.blogspot.com
    Omar Kalb

  9. TJ skriver:

    Att Natalia Kazmierska för en kort sejour uppträder som tänkbar moraltant höjer henne bara ett snäpp i mina ögon. En sak som man måste ta ställning till och helst komma förbi (antar jag) är NK:s uppenbara attraktivitet, ja hennes skönhet, hon är vacker.
    Jag tycker nog att NK är en bra skribent, ibland t.o.m. stilist.
    Att Hausswollf skulle vara någon slags högerman, konservativ, (det orimliga vara fascist)…hahaha. Tyvärr får man väl säga, det hade varit intressant.

  10. Christer Eriksson (ria) skriver:

    Hmm.. Undrar hur skattepolitiken ser ut i Ladonien?

  11. Lars skriver:

    Skattepolitiken är enkelt: Den som har lust erlägger skatt i vilken form som önskas.

  12. Cecilia (air... :-D) skriver:

    Pinpoint:
    “tabuerad”. Det gillar jag! Dvs all kreativitet när det gäller att uttrycka sig och hitta nya ord/vända och vrida på språket, och därmed tankarna. Eller tvärtom – tankarna först, rättare sagt.
    Men vadan denna attack på SVT? Den leder väl ingenstans? Eller har jag missat nå’t?

    Att SVT tabubelägger vissa saker, är nog mer en bild av nutidssamhället. Och inte heller något som är unikt för just idag. Eller Sverige, för den delen….
    Snarare är det mindre tabubelagt nu än förr, fast en del är mer otåliga än andra. Som alltid. Och otåligheten är viktig. Lika viktig som saktmodet. Och t o m ren dumhet… :-).

    När saker går för fort – ja, då är det kanske tid till att revoltera på riktigt?
    Vi lever ju bara 80-komma-nån’ting-år i snitt. Och det är klart, att ju längre vars och ens personliga tid går, så vill man se “resultat”. Avslut. I mål. Nöjd… men man får nog leta efter nöjdheten på annat sätt.
    För världen stannar ju inte av eller blir perfekt, bara för att man själv inte är med i evighet. Inte ens om man är diktator. Fast det är väl vad diktatorn vill? Komplett stagnation.

    Intressant insändare på Sydsvenskans ungdomssidor igår: “Stenhård diktatur är vägen till världsfred”.
    Konstigt nog går den inte att hitta på deras hemsida… men SDS hemsida är ju svårsökt… Fast SDS hade t o m valt att lägga den som blänkare.
    Men tidningens stora lyft idag, är det mångintellektuella, som jag ser det. Mats Skogkär skriver begåvat och PK-oberoende på ledarsidorna. Bra idag som alltid, tycker jag.
    http://sydsvenskan.se/opinion/signerat/matsskogkar/article308549.ece

    Så. Stagnation, någon? Dogma? Jag har rätt, piss på dig ? Eller kanske dialog – istället för polemik. Vad sägs?
    Fast jag menar inte in extendum. Fast det fattar ni väl? 🙂

  13. Lars skriver:

    Tj. Du har en intressant poäng med “högerman”. “Äntligen har den svenska konsthögern fått ett ansikte: Hausswolff”

  14. Cecilia skriver:

    Lars skrev:
    — Skattepolitiken är enkelt: Den som har lust erlägger skatt i vilken form som önskas.—

    Det ju kräver en del av medborgarna. Såväl som de givande som de behövande.
    Jag tror alla mår bra av det ömsesidiga ansvaret.
    För det finns väl sjukkassa etc? 🙂

  15. Cecilia skriver:

    “Äntligen har den svenska konsthögern fått ett ansikte: Hausswolff”

    Ja, att ingen tänkt på det tidigare!
    Förr har konst alltid varit “vänster”. Vad säger det om nuläget – att konst också är höger?

    Det… är intressant!

  16. Christer Eriksson (ria) skriver:

    Cecilia: Det löses genom att kräva ett friskintyg av alla som söker medborgarskap och att dem har privat sjukförsäkring! 🙂

  17. Christer Eriksson (ria) skriver:

    Cecilia: “Förr har konst alltid varit “vänster”.
    Var det inte en typisk “borgerlig” sysselsättning under 1800-talet?

  18. Cecilia skriver:

    Hej Christer

    Jag är i lösenordstagen nu. Så detta går kanske inte igenom.

    Men om – så får man passa på!
    Jag har skrivit till “dig” lite innan, med dylik eftersläpning, som jag tror du inte läst?

    Va’ nu inte så njugg. Även om man inte gillar alla själv, så kan de väl få leva?
    Ställa krav, ja det är ju något helt annat.
    Och jovisst. Fajtas gör jag gärna. På de premisser som gäller. Lite saktmodigt sådär…

    Långt tidsperspektiv gäller för mig. 1000 år eller så – då snackar vi verklighet.
    Jovisst – jag är skadad i min uppväxt. För jag fick med mig tiden och historien…

    Alla har vi vår roll, vårt liv.
    Och jag gillar min. Dumma jag.
    Fast om alla tänkte som jag… ja, då skulle det vara rätt påvert i världen. 🙂
    Värt att tänka på, för mig i alla fall.

  19. Christer Eriksson (ria) skriver:

    Cecilia: Var inte orolig, jag har inga fördomar mot människor, bara mot religioner, och är en snäll filantrop! 🙂

  20. Cecilia skriver:

    Rurik:
    Skrev svar till dig i förra delen.
    Bara så att du vet – om du nu skulle vara så, att du är gripen av nyast-bäst-syndromet. Dvs om otåligheten har dig i sitt grepp. 🙂

  21. Pinpoint... skriver:

    Cecilia: “Men vadan denna attack på SVT? Den leder väl ingenstans? Eller har jag missat nå’t?”

    – Ja, det har du!
    SVT har ett uppdrag, som den inte lever upp till!
    Det gör att SVT förlorar sitt existensberättigande!

  22. Cecilia skriver:

    Huruvida konsten var en borgerlig sysselsättning under 1800-talet. Ja, då handlade det väl mer om vackert.
    Tror Lars skrivit om det? Själv tror jag att 1800-talet var en viloperiod, på alla plan…

    Att konsten har så många diametralt motsatta uttryck (outlets), beror kanske på att konsten inte är Ett (!)? Precis som “vetenskapen” eller andra områden som vi valt att definiera. Som avskilda från varandra.
    Kanske hänger konsten samman med både historien och nutiden.

    Personligen tycker jag att uppdelningen börjar kännas lite trist. Kanske t o m lite passé. Vad tycker panelen?
    Och… var är panelen…? De flesta verkar ha fegat. Eller så orkade de inte mer.
    Här får ni ett Heja från mig!

    Hallå..!!?? Är det någon däääär?

  23. Cecilia skriver:

    Pinpoint:
    Vad är uppdraget?
    Specificera.

    Specificera gärna också, hur du tycker det skulle vara.
    Medtaget att alla kan välja andra kanaler.

  24. Cecilia (air) skriver:

    Ja, just nu är jag hängd i filtret.
    Men för de otåliga, som inte läser bakåt… så flyttar jag fram (speciellt för Rurik):

    Rurik: Överdriver du inte lite när det gäller SVT?
    SVT är väl inte en orsak, utan snarare en verkan… Och stämpeln i pannan – jovisst är den påtaglig. Men lite mindre, år från år…. som det heter. Eller hette – och hur var det nu…”mindre”…?

    Öppenheten och acceptansen går väl framåt. Var nu inte så otålig.
    Fördragsamhet har också goda sidor. Nå’n sade något om de saktmodiga – alla har vi vår del i att historien går framåt. Eller? ;-D

    OBS. Signaturen ovan.
    För alla ouppmärksamma… Sic (citat från Snoopy).
    Själv är jag väldigt fokuserad, alltså väldigt ouppmärksam.
    Upptagen med min egen insikt – hurra!
    Jo, jag är rätt fjantig. Men tycker jag är på G.

    Och framför allt – bryr mig inte så mycket om mer än vad jag själv tycker. Men är ständigt redo att ändra mig.
    Fast det tror ni väl inte på?
    Men å andra sidan – som man känner sig själv, känner man andra. Eller hur? 🙂

    Detta kommer säkert att fastna i filtret. Eftersom jag redan skrivit tillräckligt, enligt det. Sen kan jag ju välja om jag vill “flytta fram” eller skita i det. Visst är livet härligt. Även i Sverige.

  25. Cecilia skriver:

    Rurik skrev:

    Cecilia: “Men vadan denna attack på SVT? Den leder väl ingenstans? Eller har jag missat nå’t?”

    – Ja, det har du!
    SVT har ett uppdrag, som den inte lever upp till!
    Det gör att SVT förlorar sitt existensberättigande!

    Nähä, Rurik! Nu är du ju lika dogmatisk som de du “attackerar”. Och du borde väl veta bättre. Usch.
    Ursäkta citattecknen…

  26. Islamofob och Sexist skriver:

    Bäste Fredrikzon,

    Här kommer ett sent tack för de (med viss reservation) kloka synpunkterna på Islamofobs “Marshallplan för att rädda Sverige“! Fördröjningen beror på att det har kommit lite saker emellan och så har jag varit på en del irrfärder genom det gamla Europa, så jag hoppas på överseende! Jag vet att du blir lite otålig när mina svar dröjer; frågan om Sveriges framtid engagerar dig mycket och du vill ha snabba besked men du ska veta att jag inte har glömt bort dig!
    Jag ska kommentera dina synpunkter mer ingående i ett senare inlägg, jag lovar!
    Nu tänkte jag bara säga några ord om dina förebråelser om att jag “upprepar” mig!
    Det kan inte ha undgått dig att det är just så propaganda förs! Genom intensiv evinnerlig upprepning kan man i princip tuta i folk vilken dikt som helst! Det var just så våra makthavare lyckades lura i svenska folket att vi vill ha ett mångkulturellt samhälle, dvs Sharia i Sverige! Nu vänder vi på steken!
    Jag håller med dig om att “upprepning” kan bli tjatigt men det är effektivt!

    Ps Imorgon är det bandyfinal (Edsbyn- Sandviken) på Studenternas i Uppsala! Kommer du dit så kan vi kanske ta en “fredlig fika” efter matchen och diskurrera våra favoritämnen; sex och politik!
    General Pussy föreslog för en tid sedan att vi tre ska köra en “Trekant” här och jag välkomnade förslaget ( trots att jag är lite skeptisk till om Generalen överhuvudtaget är förmögen att föra en vettig debatt!) Jag ville inte göra honom ledsen! Vad tycker du?!

    Puss Puss!

  27. RURIK (ria) skriver:

    Cecilia :
    Tror du kritiserar mig för något “Pinpoint” skrivit. Men Pinpoint har rätt ; Sveriges Riksdag har bestämt att SVT ska rapportera objektivt om det som sker och inte “fridlysa” vissa slags nyheter. Här är det alltså inte plats för något “tyckande” utan om du vill att SVT ska rapportera efter sin egen agenda och censurera vissa nyheter får du lov att bilda ett eget parti som kan driva dessa frågor.

  28. RURIK (ria) skriver:

    Cecilia :
    P.S. Har skrivit svar till dig på 541 !

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.