Del 506: Internationella konstnärer i Stockholm

Är all samtidsbildkonst jämförbar? När jag igår talade med Marianne Lindberg de Geer (Kaninen kommer!) menade hon att den inte är det. Jag håller inte med om det. Tvärtom tänker jag mig att det är en enda stor arena och att man delar de grundläggande värderingarna och attityderna.

Se till exempel på några utställningar som pågår i Stockholm. Jag gick runt en tur och vägg i vägg finns Nordenhake och Andréhn-Schiptjenko med konstnärerna Christian Andersson respektive Olle Borg. En installatör och en målare. Utställningarna pågår t o m den 10 februari,

Christian Andersson arbetar med subtilt försvinnandets estetik och med identiteter. Subtilt och med ett nät av referenser. Andersson har varit med några år och är att räkna med. Kvalitetssäkrat och sparsmakat. Han har lärt sig hur slipstenen skall dras och det finns alltid något att upptäcka som man behöver lite tid att ta sig fram till. En internationell samtidskonst som ligger hyggligt bra till (3.264). Betraktaren kan kontemplera det återkommande ljusspåret efter den försvunna kopieringsapparaten. Nils Forsberg har recenserat i Expressen, Thomas Olsson i SvD.

andersson-liten.JPG
Christian Andersson, Memo

Olle Borg är som sagt målare och med knapp nöd internationell (23.791). För övrigt är det ett gemensamt drag hos alla samtidskonstnärer att de är ”internationella”. Allt annat skulle vara synnerligen inkorrekt.

En målare har problemet med att vara målare och att nästan oundvikligen frambringa en produkt med dekorativa egenskaper. Konstnären känner faran och måste därför alltid se till att motverka risken att hamna i modernistfållan. Borg har därför sina talserier, linjal och det tidigare Humber Oil Companys färgskalor. Därmed rör han sig enligt den grammatik som Sol Lewitt gjorde sig känd med. Samma grundidé men ordentligt uppdaterad och kompletterad finner man hos t ex Sarah Morris.

Problemet för Borg är att han ändå ser lite för dekorativ ut. En text får markera skillnaden. Galleriets osignerade text är dock ingen höjdare. Där får vi veta att målningarna handlar om vårt behov av att söka efter mening ”In a way, the paintings may be elusive, as their narration describes our will to search for meaning”. Vi kan notera att Borg delar en högst väsentlig sak med Andersson: Pretention och djupsinne.

Här kunde man ha lagt ner lite mera arbete eftersom konceptualiseringen av de utställda föremålen får anses som nödvändiga för att betraktaren inte skall få för sig att det är något rent måleri. Riktigt illa är det när texten, tydligen i brist på ytterligare idéer, för fram att:

”The spectator is to see the painting as an object, in which meaning arises in the meeting with the observer.”

Betraktaren får med andra ord och galleriets välsignelse se på målningarna precis som man önskar. Jag antar att utställningen har en enklare kärna. Den vänder sig till en estetisk specialisering. För den som har smak för och hungrar efter färgytornas locktoner.

Olle Borg på konsten.net

borg-olle-andr-schiplliten.JPG
Olle Borg this is not what I meant (flera varianter).

Det här inlägget postades i Kommentarer nästan varje dag, om utställningar m m. Bokmärk permalänken.

10 svar på Del 506: Internationella konstnärer i Stockholm

  1. Yngve Rådberg skriver:

    Galleriernas pressmeddelanden är i regel lika intelligent författade som direktreklam (vilket de ju också är).

  2. Lars skriver:

    Du har så rätt Yngve. Jag såg att du hade varit på plats. Tydligen med Petter.

  3. John Håkansson skriver:

    Sorry, den fanns ju där!

  4. History of sex (and sharia) skriver:

    Sundsvalls Tidning:

    Konst måste få provocera

    Konst har än i våra dagar en förmåga att uppröra och provocera. Vem minns inte de så kallade Muhammedkarikatyrerna som danska Jyllands-Posten publicerade? Nu är det Andres Serranos uppmärksammade fotoutställning “The history of sex” som rör upp känslostormar.

    http://www.st.nu/asikter/ledare.php?action=visa_artikel&id=703977

  5. Yngve Rådberg skriver:

    Just det, och vi läste också på lapparna. Petter trodde att Nordenhakes copywriter kunde ha använt sig av den här apparaten: http://www.elsewhere.org/pomo/

  6. The Religion of Killing Women skriver:

    Islam er mandens religion og kvindens lidelse.

    Interview med Mariwan Halabjaee, flygtning i Norge:

    http://www.rights.no/publisher/publisher.asp?id=36&tekstid=1471

  7. X=Y? skriver:

    SIAD vil ikke acceptere ulighed mellem kønnene.

    I Danmark har vi nu i næsten 100 år kæmpet for kvinder og mænds ligeret. Vi er ikke kommet helt i mål endnu, men meget er dog nået. Derfor er det totalt uforståeligt, at teknokraterne og de multikulturelle har inviteret en ideologi ind i Danmark uden at orientere dem om hvordan tingene foregår i vores land. Her har vi demokrati og ligeret. Så kan det ikke passe, at islam skal bombe ligestillingen tilbage til steningsalderen.

    Vi har her nogle udvalgte citater om:

    Kvindens rettigheder i islam

    Halv arveret:

    “Allah forordner:….en dreng skal arve så meget som 2 piger” (Koranen sura 4.11)

    Halv vidneret:

    “Kald to mænd som vidner, eller er der ikke to mænd, så en mand og to kvinder, som er passende som vidner” (Koranen sura 2.282)

    Når kvinder anmelder voldtægt:

    “Hvis de ikke kan bringe 4 vidner, som er mænd, er de løgnere i Allahs øjne” (Koranen sura 24.13)

    Mænds ret til 4 hustruer:

    “….gift jer med dem, som synes jer passende: en, to, tre eller fire, men dersom I frygter ikke at kunne være retfærdige mod dem alle, så gift jer kun med én” (Koranen sura 4.3)

    Kvindens karakter:

    “Kvinderne er tilbagestående i intelligens, taknemmelighed og religion.” (Hadith Sahih al-Buchari)

    Hensyntagen til ung hustru:

    “Hvis en mand gifter sig med en seksuelt umoden pige og har samleje med hende før hun fylder 9 år, må han ikke gentage samlejet, hvis det er traumatisk for hende.” (Ayatollah Khomeini, Principes, Paris, 1979)

    “En mands rettighed over hans kone er guddommelig.” (Hadith Miskat al-Masabih)

    siad.dk

  8. Det Ny Arken skriver:

    Information om Arken:

    Forførelsens mange ansigter

    Det ny Arken åbner med en vifte af tilbud. Her er det hele – fra den seriøse publikumsmagnet over den smalle samtidskunst til yderlighederne i den kalorielette underholdningsafdeling

    Af: Liza Burmeister Kaaring

    Arken er genåbnet med bl.a. udstillingen -Skagensmalerne – i nyt lys-. Det nye lys modstiller maleriernes fortælling om kunstnerne som kultiverede og frie bohemer og om fiskerne som deres simple, men heltemodige modsætning. -Vil han klare pynten?- af Michael Ancher (tv) og -Selvportræt- af P. S. Krøyer
    Arken er genåbnet efter en kort lukningsperiode med en velintegreret tilbygning på 1.900 m2. Museet i Ishøj havde brug for mere plads til at vise sin ekspanderende samling af samtidskunst sideløbende med de skiftende udstillinger. Udstillingsarealet er nu på 5.000 m2, hvilket kan sammenlignes med, at deres nordsjællandske konkurrent, Louisiana, har et udstillingsareal på ca. 7.500 m2. To tilbygninger mere så slår Arken Louisiana – hvad angår kvadratmeter i hvert fald.

    Museet åbner med hele to nye udstillinger, en nyophængning af samlingen og et fokusrum, eller som de selv benævner det en Damien Hirst – special, og det er ren forførelse over hele linjen.

    http://www.information.dk/154172

  9. »Haram og halal i Sverige« skriver:

    Snaphanen om Serrano:

    “Jeg har skrevet om det statslige/kommunale frisind før. Porno med dyr er det “mest naturlige”, siger kristdemokratinden. Sex med heste er godkendt, indvandringskritik ikke, skåret ud i pap. Her er vi ovre i nuancer af vanvid. Man glædes over vi ikke skal trækkes med sådan et parti i danske Folketinget længere. “Svenska tabun” befinder sig stadig på de forventede steder. Fotograf Serrano i Allingsås:

    “Nä, men det är ju en av det mest naturliga bilderna. Det sker ju inte heller bakom stängda dörrar, det sker ju ute i naturen..””

    http://snaphanen.dk/2008/02/02/%c2%bben-walkie-talkie-mand%c2%ab/

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.