Del 495: Tidskriftstrassel, avgång och folket

Tidskriften Mana har hamnat i oväntade svårigheter genom en något egenartad intervention av Dilsa Demirbag Sten i Kulturrådets referensgrupp. Mera detaljer i DN och Expressen. Mana och dess redaktör Babak Rahimi ger och tar. Inte minst var det modigt och obekvämt att han lät publicera mina rondellhundar. Personligt tyckande bör inte ligga till grund för att sända tidskriften ut i kylan.

Så avgick, ledartrion på Tensta konsthall, Rodrigo Mallea Lira, Ylva Ogland och Jelena Rundqvist. Natalia Kazmierska i Expressen är skoningslös i sin syn på saken.

Den andra upplagan av Tensta konsthall (2004) skulle genomföra det Stora Språnget, från konstens finvärld ut till folket i den mångkulturella förorten. På relationell och interaktiv basis naturligtvis. Den socialkritiska samtidskonsten hade tagit sig fram till konstbyråkratin och politikerna med den relationella estetikens glada budskap, interaktivitet med hela folket. Samma förhoppning hade också satts in på Rooseum i Malmö några år tidigare.

Spåren förskräcka, som det heter, varje gång samtidskonsten bjuder in hela folket till medverkan slutar det på samma sätt: En konstnärlig framgång men befriad från publik. Man skall inte lasta Tensta konsthalls ledning. Tvärtom är deras handlingsplan ett lyckat exempel på hur man kan utnyttja konjunkturerna. Ett publikt misslyckande men med hög konstnärlig nivå är, och kommer troligen att förbli, en avsevärd fjäder i hatten för de konstnärliga ledarna. Charles Esche är idag chef på Van Abbemuseet i Eindhoven med det allra bästa anseende. Trots att idén om Rooseum som en relationell invit till allmänheten sjönk som en sten. För sina fortsatta karriärer kan de tre i ledningen räkna äventyret med Tensta konsthall som en stor framgång. Det är så det går till i konstvärlden.

Över till något helt annat. Nu skall det äntligen bli av. Min konsthistoria An Unlikely Story: Art from 1975 – 2005 som stod klar 2003 skall publiceras genom Konsthögskolan i Bergen. Den skall bara kompletteras med händelseförloppet fram till 2008. I kompletteringsarbetet stöter jag på många gamla godingar. En hållbar video från Venedigbiennalen 2003 av Su-Mei Tse, hon som oväntat vann guldlejonet för bästa paviljong, Luxemburg.

su-mei-tse-balayeurs.jpg
Su-Mei Tse Ökensoparna

Och för att anknyta till gårdagens tema också från samma biennal:

durham-please-do-not-shit-on-this-piece-venbi-03.jpg
Jimmie Durham Please do not shit on this piece

Dogs och Neurobash börjar ta form. Se mer här.

Det här inlägget postades i Kommentarer nästan varje dag, Samtidskonst. Bokmärk permalänken.

24 svar på Del 495: Tidskriftstrassel, avgång och folket

  1. Cecilia skriver:

    Ökensoparna är väl lite som Lunds graffiti-stickningar…och är ”rondellhundar” i annan tappning – i mening anonym folkkonst. (Graffiti-stickningar började i USA…)

    Lunds graffiti-stickningar – är varma stickade ”muffar” till de stackars kalla rören på stan. Visst är det härligt när konsten är… ett med nuet?
    De som är unga idag, verkar ha överlevt allt de ”utsatts” för, av de som växte upp med. Först Elvis och Beatles, sen sitta på bordet och slå runt med bestick och allt annat kul man hittade på under ”fri” uppfostran. Sen Alfons Åberg och superförnuft… och sen tillbaka till sagovärlden i nutida variant.
    Och sagovärlden – den har jag alltid gillat. Den står för visioner och möjligheter. Nu som förr.

  2. Rasmus skriver:

    Hur blev det ”Un Inlikely Story” och inte ”An Unlikely Story”?

  3. TJ skriver:

    Dilsa Demirbag Sten sitter i Kulturrådets referensgrupp och därför är det väl just meningen att hon genom personligt tyckande ska styra flödet av tidskriftsstöd-pengar. För du menar väl inte att hennes tyckande kan vara annat än personligt?

  4. Lars skriver:

    Rasmus, väl läst, är rättat.

    TJ, jo, du har rätt idet att det skall framföras personliga åsikter. Sedan är frågan hur långt det skall räcka.

  5. Cecilia skriver:

    Mana gjorde bort sig lite – och sånt händer. Konsekvenser får man alltid ta av sitt agerande.

  6. stefan peterson skriver:

    Illustrativ bild om Gårdagens tema
    Profeten Muhammed försöker sig på Elefant Sex
    då kan det lätt bli lite ”för mycket av det goda”

    http://www.shadowprod.com/alexspage/images/elephant_poop.jpg

    Konstnären som fick för mycket ”inspiration” ?
    eller kanske rent av Elefanternas kommentar till Nutidskonsten ?

  7. stefan peterson skriver:

    Flyttar fram från 493
    Liten ironisk kommentar till
    http://forum.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=1023291&lid=puff_1023282&lpos=lasmer

    Tack Nyamko Sabuni, Äntligen visar regeringen Politisk vilja, Folkpartiet tar striden MOT
    det mångkulturella samhället

    ””Alla ska respektera svensk värdegrund””

    Men vi vet tydligen inte vad denna värdegrund består av, BARA ATT DEN ÄR DEN BÄSTA,
    AV VÄRDEGRUNDER ? Men 2010 DÅ VET VI ?
    Därför
    ””ordinerar Sabuni och regeringen nu en tre år lång dialog, mellan experter, praktiker och vanligt folk, som ska sprida och klargöra hur de mänskliga rättigheterna och den svenska värdegrunden ser ut.””

    ””- Men det räcker inte med att bara prata, dialogen måste landa i konkreta åtgärder, sade hon.””

    Detta uttalande får man väl tolka så att efter 2010 så är det bara Svensk värdegrund som gäller.
    Vad som skall hända med dom som inte delar den, nämner Sabuni som vanligt inget om.
    Förmodligen blir det ”förbjudet” att ha en annan uppfattning än den ”Politiskt korrekta” ?

    Kanske vore det bättre att försöka definiera en allmän mänsklig värdegrund som alla människor, oavsett, religion, nationalitet, hudfärg, politiska åsikter, rik eller fattig kan dela.

    Vi ser med spänning fram emot Regeringen, Sabunis och Folkpartiet ”Svenska värdegrund”
    Hon kanske skall börja med att fråga Sverige Demokraterna, dom påstår ju att dom vet..

    Extra intressant blir det att se hur Sabuni skall tackla ”språkfrågan” som blivit högakuell
    genom vissa kommunser krav på enbart Svenska på arbetsplatsen. Detta TROTS att Finska är
    ett officiellt språk i Sverige.

    http://www.do.se/t/Page____1642.aspx

    Skulle inte bli förvånad om man 2010 kommer fram till att man I det ”mångkulturella Sverige”
    skall Svenska gälla som enda acceptabla språk vid kontakt med medborgarna, och hos alla
    offentliga myndigheter. Tänk vad mycket pengar, för tolkar, man kan spara då.

  8. Lars skriver:

    Stefan, har jag missat någon, din länk går till SVT:s hemsida. Och hur finner man mer än den?

  9. stefan peterson skriver:

    Lars,
    SVT har ändrat lite på sin sida sedan jag läste den, då fanns även en länk till inslaget i TV
    men i huvudsak står väl det som jag ”” …””

    här lite Kulturell SOLIDARITET

    http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=121&a=395576

    vi får väl se hur många som anser att ekonomiska bidtag kan avstås
    till förmån för kampen mot censur.

  10. stefan peterson skriver:

    Österrikisk politiker ”Kränker” Profeten Muhammed och
    varnar för en muslimsk ”invandrings-tsunami”

    http://www.svd.se/nyheter/utrikes/artikel_784663.svd

    Intressant att se vad som händer inom EU etablissimanget
    om hon skulle komma in i Österrikiska parlamentet ?
    stopp för förhandlingarna med Turkiet ?

  11. veo skriver:

    Upplysningsvis: Det står fortfarande ”inlikely”.

  12. Cecilia skriver:

    “inlikely – ser väl bra ut, tycker jag… är man intresserad så läser man väl vidare…?
    Och om inte – ja, då spelar det inte så stor roll.
    Då kan man skriva vad fanken som helst 🙂

  13. Lars skriver:

    Tack för veo! Nu skall det väl vara rätt.

  14. Oh, Shit! skriver:

    Kommentar av Anna:

    ”“shit Bush” 13 600 hits”
    _

    “shit muhammed”: 32 hits
    _

    shit Bush + shit muhammed:

    “Oh, yes, George W, plunge your Texas tushie trucheon deep into my entirely mythological fudge tunnel.”

    http://bp1.blogger.com/_CFA81NyTvFo/RvLUPZtk5pI/AAAAAAAAADE/aTNrG6gpOHI/s1600-h/georgebushandprophetmohammed.gif

  15. Muhammed-redaktør i arbejdslejr skriver:

    Redaktør i fængsel for Muhammedtegninger

    En redaktør af et dagblad i Hviderusland idømt tre års fængsel for at gengive Jyllands-Postens Muhammedtegninger fra 2005

    Ritzau

    Redaktøren af det hviderussiske dagblad Sgoda (Enighed) blev i dag idømt tre års ophold i en arbejdslejr, fordi han gengav Jyllands-Postens Muhammed-tegninger i 2005.
    Aleksander Sdvitjkov blev kendt skyldig i at latterliggøre muslimernes profet Muhammed ved at gengive de danske Muhammedtegninger i sin avis. Sgoda, der også var kendt for et kritisk holdning til den diktatoriske, hviderussiske præsident Aleksandr Lukasjenko, blev kort efter offentliggørelsen lukket af myndighederne. Begrundelsen var, at avisen ansporede til had mod religion og tro.
    Den formelle anklage mod Aleksander Sdvitjkov kom fra gruppen Unionen af Muslimer i Hviderusland. En lille, ukendt og meget lidt indflydelsesrig gruppe i landet.
    Aleksander Sdvitjkov siger, at dommen er endnu en angreb på ytringsfriheden i Hviderusland.

  16. jazz skriver:

    I Vitryssland har redaktören för en oberoende tidning fängslats på tre år för att ha låtit trycka de danska teckningarna av profeten Muhammed.

    http://www.svd.se/nyheter/utrikes/artikel_787395.svd

    ”Aleksandr Sdvijkov dömdes på fredagen för hets mot folkgrupp.
    De tolv teckningarna väckte ramaskri när de först publicerades i danska Jyllands-Posten i september 2005. De ledde bland annat till bojkott mot danska varor i Mellanöstern och till flera brandanslag mot ambassader där upprörda demonstranter samlats.”

    I Vitryssland valde regimen att stänga veckotidningen Zgoda.

  17. . f d Kurdisk Flykting . skriver:

    Fred Torssander är hal som en ål och ful som ”kemiske Ali”!

    Vi vill ha NAMNET på den terrorgrupp du stödjer?!
    NAMNET; Din fuling!

  18. "Angreb på ytringsfriheden" skriver:

    Redaktør fængslet for Muhammed-tegninger

    En redaktør på et dagblad i Hviderusland er idømt tre års fængsel for at gengive Jyllands-Postens muhammed-tegninger fra 2005

    Redaktøren af det hviderussiske dagblad Sgoda (Enighed), Aleksander Sdvitjkov, blev fredag idømt tre års ophold i en arbejdslejr, fordi han gengav Jyllands-Postens Muhammed-tegninger fra 2005.

    Sdvitjkov blev kendt skyldig i at latterliggøre muslimernes profet Muhammed ved at gengive de danske Muhammedtegninger i sin avis, der havde kontor i hovedstaden Minsk.

    Kritisk over for præsident
    Dagbladet Sgoda, der også er kendt for sin kritisk holdning til den diktatoriske, hviderussiske præsident Aleksandr Lukasjenko, blev kort efter offentliggørelsen lukket af myndighederne.

    Avisen ansporede til had mod religion og tro, lød begrundelsen.

    ”Angreb på ytringsfriheden”
    Den formelle anklage mod Aleksander Sdvitjkov kom fra gruppen Unionen af Muslimer i Hviderusland. En lille, ukendt og meget lidt indflydelsesrig gruppe i landet, skriver Ritzau.

    Aleksander Sdvitjkov siger, at dommen er endnu et angreb på ytringsfriheden i Hviderusland. Lukasjenkos styre har ved adskillige lejligheder lukket regeringskritiske aviser og tidsskrifter og fængslet kritiske journalister og redaktører.

    Vrede over tegninger
    Jyllands-Postens offentliggørelse af Muhammed-tegningerne førte til voldsom vrede blandt muslimer verden over.

    Flere steder i Mellemøsten blev danske ambassader brændt af, og i 2006 blev en redaktør for ugeavisen Al-Rai Al-A’am i Yemen idømt et års fængsel for at have offentliggjort tegningerne.

    ritzau/dpa

    http://www.zombietime.com/mohammed_image_archive/jyllands-posten_cartoons/

  19. Ramadan om tegningerne skriver:

    Kristeligt Dagblad 29. september 2007:

    Tegninger har skabt ekstremisme

    Muhammed-tegningerne har opildnet ekstreme kræfter både i den vestlige og i den muslimske verden, mener fremtrædende muslimsk professor

    Bjarne Nørum skriver fra England

    De voldsomme reaktioner på Jyllands-Postens Muhammed-tegninger har været med til at udstille forskellen på muslimer i såvel de vestlige som traditionelle muslimske lande.

    Det mener den fremtrædende islamiske forsker Tariq Ramadan, som bliver betegnet som en af grundlæggerne af den såkaldte euro-islam, der forsøger at bygge bro mellem europæere og muslimer.

    – Når vi over de seneste to år har set en voldsom følelsesmæssig reaktion, så er det fordi mange muslimer følte, at tegningerne var et angreb på muslimer og på profeten, forklarer Tariq Ramadan fra Oxford, hvor han er gæsteprofessor på Centret for europæiske og mellemøstlige studier.

    – Reaktionen gik dybere, end vi umiddelbart regnede med, og det påvirkede måden at tale på i de vestlige samfund. En stor del af muslimerne i Danmark reagerede ikke på tegningerne, og generelt i Europa blev debatten taget meget roligt og uden voldsomme følelser. Men det gav anledning for mange muslimer i Europa til at spørge sig selv, hvad det betyder at være borgere i et vestligt samfund. Jeg tror, sagen har givet en bedre forståelse for mange muslimer, som bor her, forklarer Tariq Ramadan, som selv er fra Schweiz, men har egyptiske rødder.

    Men han er også opmærksom på, at mange ikke forstår, hvorfor sagen om Muhammed-tegningerne kunne blive så stor og starte en grundlæggende debat om ytringsfrihed.

    – Ytringsfrihed handler ikke kun om at sige noget om hinanden, men at komme til at tale sammen. Det gælder både for muslimer og ikke-muslimer og folk fra andre religioner, fremhæver Tariq Ramadan.

    Han understreger samtidig, at det er nødvendigt at se på reaktionerne på flere niveauer, og særligt på forskellen mellem flertallet af muslimer i vestlige lande og almindelige muslimer i muslimske lande.

    – For almindelige mennesker var tegningerne et angreb på muslimer, og de følte, at de var under angreb fra Vesten. At det var os mod dem. Jeg tror ikke, det har ændret sig over de to år, der er gået, påpeger Tariq Ramadan.

    Han er samtidig opmærksom på, at almindelige mennesker bliver brugt som et redskab, på samme måde som tegningerne var et redskab.

    – Efter krisen er vi blevet kritiseret for, at vi overreagerede. Men folk forstår ikke altid, hvordan den slags angreb bliver opfattet, og vi skal huske, at det er to ekstremer, der begge bruger den radikale diskurs mod hinanden, understreger Tariq Ramadan.

    http://www.zombietime.com/mohammed_image_archive/jyllands-posten_cartoons/

  20. Muhammed er ikke gud skriver:

    Bente Clausen i Kristeligt Dagblad (29. september 2007):

    Hvorfor må man ikke tegne Muhammed?

    RELIGION FOR BEGYNDERE: Koranen har forbud mod afgudsdyrkelse, og det er en af grundene til, at især sunni-muslimer afholder sig fra at afbilde deres største profet

    Da profeten Muhammed, ifølge islamisk religionshistorie, i 630 erobrede Mekka, ødelagde han billeder af mange forskellige guder ved Kaba’en, den sorte terninglignende bygning, som i dag er et af muslimernes helligste steder.

    Det er en af grundene til, at i hvert fald sunni-muslimer mener, at der er et billedforbud i islam – ikke bare for billeder af Gud og hans profeter, men i tidligere tid: alt levende.

    En anden grund til billedforbuddet er en overleveret hadith, altså en nedskrevet fortælling, der bevidner, hvad profeten har sagt og gjort. I hadith’en hedder det, at Muhammed nægtede at gå ind i et hus, hvor der var billeder på væggene.

    Ikke desto mindre er Muhammed selv blevet portrætteret mange gange i islams første år – og i shia-islam, som er statsreligion i Iran, bliver han det også stadig.

    I sunni-islam, som udgør næsten 90 procent af alle muslimer, er det derimod ikke tilladt at portrættere Muhammed, og ej heller andre profeter, der nævnes i Koranen. Det vil blandt andet sige Jesus.

    Men der er intet udtrykkeligt billedforbud i Koranen. Det, der er forbud mod, er afgudsdyrkelse.

    Ikke desto mindre har Taleban i Afghanistan brugt billedforbuddet som begrundelse for blandt andet at sprænge de to store Buddha-statuer i landet – og det vil også være inden for deres trosforståelse, at man heller ikke har billeder af familiemedlemmer eller andet levende. Så strengt tolker de færreste muslimer i dag billedforbuddet.

    En af grundene til de smukke mosaikker i islamisk kunst er netop billedforbuddet, som har tvunget kunstnere til andre udtryksformer.

    Billedforbuddet er i øvrigt en fælles arv for jøder, kristne og muslimer. I anden Mosebog kapitel 20 hedder det: ”Du må ikke lave dig noget gudebillede i form af noget som helst oppe i himlen eller nede på jorden eller i vandet under jorden”. Derfor blev der i kristendommens første århundrede ikke malet billeder af Gud. Men allerede fra omkring det 4. århundrede begyndte oprøret mod den opfattelse. Og senere blev det – undtaget et kort intermezzo med nogle af reformatorerne i 1500-tallet – den almindeligt udbredte opfattelse i kristendommen, at billeder er en vigtig del af religionens udbredelse.

    Det ved shia-muslimerne også – derfor billederne af Muhammed, men især også af shia-islams martyrer Hassan og Hussien, som ofte ses i Iran, hvor shia-islam er statsreligion.

    Selvom Muhammed ikke er Gud, men profet, så tegner hverken sunnier – i det tilfælde tilsløret eller med ryggen til – eller shia’er ham i nedværdigende eller satiriske sammenhænge – og det er ikke, fordi de ikke har kendskab til genren.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.