Del 478: Kvalitet måste bekräftas

Signaturen ”Lelle” skriver i det intressanta ämnet om vad som är konstnärlig kvalitet:
”Utställningsstatistik och kvalitet ligger nog ofta mycket nära varandra, men som sagt tror jag inte att de är synonyma. Ett extremt exempel på motsatsen är Olafur Eliassons och Eva Hesses respektive placeringar på Artfacts. Sådana förhållanden (fast i betydligt mindre utstäckning) borde även förekomma mellan samtidskonstnärers utställningsstatistik och kvalitetsanseende i KK.”

Helt synonyma är de inte, utställningen är den officiella bekräftelsen av kvalitet. Man kan peka på annat också, texter och recensioner, men det är svårt att föreställa sig att sådana skrivs om konstnären inte haft någon utställning. En konstnär utan utställning är ett oskrivet och obekräftat blad. Sedan blir mängden utställningar ett mått på hur mycket en konstnär blir bekräftad. Jag kan inte se några andra väsentliga möjligheter till bekräftelse.

Fallet med Eliasson (22) och Hesse (332) är lätt förklarat. Artfacts anger kvalitet just nu och i det här fallet kan man utan vidare konstatera att Eliasson i KK:s ögon är långt intressantare, alltså ”bättre”, just nu än Hesse. Mot detta kan man säga att Hesse har en tämligen solid position i 1960-talets konsthistoria vilket ger henne en mycket säkrare hållbarhet än Eliasson.
När det handlar om det konsthistoriska materialet finns det brister i artfacts. Jag har vid flera tillfällen nämnt Duchamp. Den kvalitet han representerar motsvaras inte av hans ranking. Duchamp är ett stort namn i alla principiella diskussioner om konstteori och hans arbetet är banbrytande. Däremot är det inte lika intressant att ställa ut Duchamp. Men det är ett mycket ovanligt undantag.

Mindre bra träffytor kan också en del av de moderna mästarna drabbas av. Några av dem är svåra att ställa ut på grund av försäkringskostnader, svårigheter att låna ihop en kollektion och andra praktiska problem.

Men den vägande synpunkten är alltså att kvalitet inte är något man kan se och konstatera. Konstens kvalitet finns endast i KK:s bekräftelse.

En fängslande parallell är att jämföra med politik. Vad är bra politik? Då vi redan vet att en politikers främsta och helt avgörande uppgift är att skaffa sig röster till nästa val, kan man pröva med att ”bra politik är det som de flesta av väljarna röstar på”. Går man inte med på det får man problem med demokratin.

hesse_rope-unt-1970.jpg
Eva Hesse Untitled 1970. Hesse (1936-1970) håller plats 332 vilket får sägas vara högst rimligt med avseende på hur KK ser på henne. Det finns ett förrädiskt genusperspektiv att tänka på: Hon omtalas mer positivt än vad hon blir utställd.

Det här inlägget postades i Kommentarer nästan varje dag, konstteori. Bokmärk permalänken.

37 svar på Del 478: Kvalitet måste bekräftas

  1. Christer Eriksson skriver:

    Torssander

    Gottfried G uppfattar nog helt riktigt imperialism som spridning av rena ideer.

    Med svenskt ulandsbistånd följer också ett, mer eller mindre, uttalat motkrav om reformer för att införa en borgerlig demokratiseringsprocess med mänskliga fri och rättigheter, som avser att riva ner den tredje världens anrika traditioner med sin feodala hierarki som baseras på gudar, präster och envåldshärskare.

    Den borgerliga kulturimperialismen känner heller inga gränser när vi sänder västerländska uppfinningar såsom vacciner och mediciner till sjukdomsdrabbade områden i u-länder, där vi på samma gång berövar dem deras egna urgamla kulturella traditioner, då medicinmän och shamaner inte längre utövar sin oinskränkta makt över läkekonsten, utan påtvingar dem den borgerliga läkevetenskapen baserad på våra västliga upplysningstraditioner.

    Den borgerliga västkolonialismen visar knappast hänsyn till den historiska kulturella bakgrund av klanbyggnad med krig och inbördes strider, då vi sänder militära trupper till andra länder och kulturer för att bygga en civilisation av västerländskt snitt, i en historiskt sett ociviliserad region.

  2. Stefan L Johansson skriver:

    Artfacts är en rolig ide. Kankse är det bästa objektiva måttet på konstnärers kvalitet. Men lte metodutveckling behövs innan jag är nöjd.

    Jämför man konst med handelsvaror så motsvarar Artfacts rating ungefär en handelsvaras omsättning. Troligen är det så att en handelsvara med hög omsättning också har hög kvalitet. Men det är inte hela sambandet. Få skulle t.ex. hålla med om att Volkswagen (högre omsättning) har högre kvalitet än Mercedes (lägre omsättning).

    En handelsvaras omsättningen i en marknadsekonomi beror av utbud och efterfrågan. Priset på varan är mekanismen för att balansera utbud och efterfrågan.

    Om man använder omsättning utan att också beakta pris missgynnas konstnärer med lågt utbud. Därför är ett alternativt (eller kompletterande) sätt att objektivt mäta kvalitet att gå på försäljningspris.

    Det innebär dock flera svårigheter att följa försäljningspris. Omsättningen är låg generellt, vissa konstnärer har extremt lågt utbud så att inga priser finns, affärer görs utan att priserna blir offentliga.

    Vore tacksam för dina synpunkter.

  3. Steen skriver:

    “Der Prophet wünscht ihnen Frohe Weinacten”

    http://www.pi-news.net/2007/12/ein-weihnachtsgruss-von-lars-vilks/

    också från Danmark

  4. Kräsen skriver:

    Databasen Artfact en guldgruva för den som vill hänga med i vad som händer inom konst gebitet.
    Rik på historik och konstnärsgärningar, länklistor o.s.v. Ett exempel som fascinerar, Mark Rothko:
    http://www.artfacts.net/index.php/pageType/artistInfo/artist/1399

  5. Fred Torssander skriver:

    Christer Eriksson verkar uppfatta ulandsbistånd – bidrag från imperialistierna till de koloniserade länderna – som det typiska för imperialismen. En ståndpunkt som givetvis saknar förankring i verkligheten. Även när det gäller Sverige. I fallet Afghanistan bidrar Sverige till att hålla kvar opium-maffians och krigsförbrytarnas quislingregering vid makten. Något som givetvis inte kan kompenseras med aldrig så stora ekonomiska bidrag till denna regerings “humanitära” verksamheter.

    Det ekonomiskt sett ineffektiva i att hålla isär kolumnerna i Sveriges dubbelmoral – å ena sidan bistånd och å den andra ockupation – verkar också den öppet borgerliga regeringen insett när man föreslår att den svenska kontingenten av ockupationsarmén – liksom USA-regeringen tidigare behandlat finansieringen av sin ockupationsarmé i Irak – skall komma att bekostas med medel som är avsatta till u-hjälp.

    När det gäller medicinsk forskning och produktion och imperialismens välvilja finns förresten rätt aktuella exempel. Som Clintons förstörelse av en sudanesisk fabrik för tillverkning av mediciner – med Bin Ladin som ursäkt. Och blockaden mot försäljning till och med av kemikalier som var nödvändiga för vattenrening till Irak – som förberedelse till Irak-kriget. Samt blockaden mot försäljning till och med av mediciner till den militärt sett tämligen ofarliga ö-nationen Kuba.

  6. Gottfrid G skriver:

    Fred Torssander och Christer Eriksson:

    Jag uppfattar INTE imperialismen som “spridning av RENA ideer”!
    Jag uppfattar Imperialismen som spridning av SMUTSIGA idéer (Muhammedanismen) med SMUTSIGA metoder (Terror)!

    Christer Eriksson: (oss emellan) Jag ber om överseende med ordförväxlingen där!

    Fred Torssander: Muhammedanismen uppstod någon gång mellan 500-600-t i den arabiska öknen. Inom loppet av ett par hundra år lades gigantiska områden både i Asien, Afrika och även delar av Europa under Allahisk hegemoni!
    Hur gick det till?! Var det med fredlig mission, var det med demokratiskt fria val; månntro?!
    Vet du förresten vad det arabiska ordet “GHANIMA” betyder?!

  7. Gottfrid G skriver:

    Fred Torssander och Christer Eriksson:

    Jag uppfattar INTE Imperialismen som: “spridning av RENA idéer”!
    Jag uppfattar Imperialismen som: “spridning av SMUTSIGA idéer (Muhammedanismen) med SMUTSIGA metoder (Terror)”!

    Christer Eriksson: (oss emellan) Jag ber om överseende med ordförväxlingen där!!

    Fred Torssander: Muhammedanismen uppstod någon gång mellan 500-600-t i den arabiska öknen. Inom loppet av ett par hundra år lades gigantiska områden både i Asien, Afrika och även delar av Europa under Allahisk hegemoni!
    Hur gick det till?! Var det med fredlig mission; Var det med demokratiskt fria val; månntro?!
    Vet du förresten vad det arabiska ordet “GHANIMA” betyder?!

  8. ln skriver:

    Hednablotet avskaffat tack vare mångkultur.

    Kära landsmän i slott och koja, på herresäten, i villaområden, i fängelseceller, på ungdomsgårdar och liknande miljöer där jag mött er alla. Kära medborgare med och utan uppehållstillstånd: när vi går att fira jul i detta urgamla land med sina töntiga traditioner tänka vi väl främst på den rikedom som i synnerget på senare år tillskapats i nationen tack vare inflödet av olika kulturer, från kristendomens införande under Adam av Bremen och den helige Sigfrid till framför allt den nu pågående övergången till shariakultur och införandet av det kärleksfulla Islam. Blott barbariet var som bekant en gång fosterländskt och all bildning har kommit till oss utifrån. Jag och drottningen har besökt olika ungdomsgårdar i Rinkeby, Tensta, Fittja och andra pitoreska områden och när vi som hastigast tittat in, ser vi att de har det mycket lustigt och att de gör sig muntra tillsammans. Det är som ett andra hem för dessa nya svenskar; de lära också mycket av sina ledare, att icke stjäla, att inte i överdriven grad våldtaga samt att lyfta på mössan och säga goddag och adjö – ja, det är lärorika miljöer, det såg både drottningen och jag.
    För att bekanta sig med det moderna Sverige har min statsminister Reinfeldt besökt några vanliga svenska familjer, en anorektiker med bulemi växelvis, en hbt-familj med vuxen dotter, som undergår könsbyte, ett samlevande samkönat par som förvägrats inseminering samt en heroinist som sover i tunnelbanan och som av samhället tvingas stjäla för minst 23 000 kr om dagen. Min statsminister har sagt mig att han från dessa typiska svenska familjer har minst fem härliga berättelser som han kan dra vid behov.
    Vi lever icke ensamma på denna glob utan har lånat den av våra barnbarn, som måste få igen allt ograverat – vi har alla en miljöskuld som vi måste amortera inom ramen för internationella EU-arrangemang i … the draft treaty on Kosvo; nej, det där var Bildts papper… förlåt!
    – – – – – –
    fritt återberättat från: http://kurtlundgren.webblogg.se/1198658375_hednablotet_avskaffat.html#comment

  9. Beer- and Pussylover skriver:

    Att: Gottfrid G och Fred Torssander:

    Ämne: Tack för INSIKTEN!

    Härmed ger sig “Beer- and Pussylover” in i debatten!
    Rätt och slätt: Att pussa vackra brudar och smutta på öl och vin är det absolut bästa som finns här i världen!
    Det är min “Nektar och Ambrosia”!
    Det är essensen, meningen och målet med mitt liv!

    Rätten/ Friheten att göra detta (dvs PUSSAS och DRICKA ÖL) är den avgörande skillnaden mellan vår livsbejakande västerländska kultur och den livsfientliga barbariska muhammedanistiska hederskulturen!
    Och det är just vad den här debatten i grund och botten handlar om; egentligen!
    Allt annat som dryftas här är bara dimridåer och blå dunster!

    Gottfrid G: You hit it! Thank you for the music!
    Men jag vill också skänka en släng av sleven till Fred Torssander! Nya insikter och idéer uppstår ofta som bekant i en dialektisk utvecklingsgång och Freds bisarra inlägg här har sannerligen stimulerat fram en och annan ny lysande tanke hos den debatterande panelen.
    Så en liten eloge är den gode Fred allt värd; trots allt!

    Slutligen vill jag dedicera er alla denna vackra vers av Samuel Columbus (1642-1679) ur “Lustvin dansar en gavott med de fem sinnena“:

    Ingen må mig det förneka
    Att jag kärligt älska må
    Kärlig lek och kärlig skämtan
    Siktar all natur uppå

    Lärkekirr och duveputter
    Tuppeknorr och orrekutter
    Allt går äntlig ut därpå
    Att hanan hönan nalkas må!

  10. Gottfrid G skriver:

    Fred Torssander och Christer Eriksson:

    Jag uppfattar INTE imperialism som: “spridning av RENA idéer”!
    Jag uppfattar imperialism som: “spridning av SMUTSIGA idéer (Muhammedanismen) med SMUTSIGA metoder (Terror)”!

    Christer Eriksson: (oss emellan) Jag ber om överseende med ordförväxlingen där!!

    Fred Torssander: Muhammedanismen uppstod någon gång mellan 500-600-t i den arabiska öknen. Inom loppet av ett par hundra år lades gigantiska områden både i Asien, Afrika och även delar av Europa under Allahisk hegemoni!
    Hur gick det till?! Var det med fredlig mission; Var det med demokratiskt fria val; månntro?!
    Vet du förresten vad det arabiska ordet “GHANIIMA” betyder?!

  11. Fred Torssander skriver:

    Det finns så vitt jag vet ganska få exempel på att religioner har kunnat etableras eller spridas på fredlig väg. Alla religioner innehåller ett mått av försvar av en icke-vald överhet (Konungen av Guds Nåde tex.) och det är sällan folk underordnar sig sådant, vare sig från sina egna eller från ockupationsmakter utan motstånd. Kriget är förutsättningen för missionären. Och för den borgerliga imperialismen är det typiska att religiösa motsöttningar uttnyttjas systematiskt för att söndra och behärska de koloniserade folken – även efter att de formellt givits självständighet. Den som eventuellt inte känner till saken rekommenderas att läsa på hur frigörelsen från det brittiska imperiet kom att leda till de båda etniskt och religiöst rensade staterna Indien och Pakistan. Eller som idag till att det tidigare sekulära Irak av ockupationsmakten och dess quislingar tvingats acceptera religionsbaserade “politiska” partier och sharialagar.

  12. Cecilia skriver:

    Fred – du är väldigt självsäker när du skriver om “verkligheten” och historisk bakgrund till denna… en självsäkerhet som väl är meningen att ge intryck att du är väl påläst.
    Du garderar dig här genom att skriva “så vitt jag vet ganska få exempel på att religioner har kunnat etableras eller spridas på fredlig väg”. Låter bra – men är det korrekt?
    Kom med lite bakgrundsfakta så skall jag jämföra med mitt eget kunnande :-).

    Du skrev:
    — I fallet Afghanistan bidrar Sverige till att hålla kvar opium-maffians och krigsförbrytarnas quislingregering vid makten. —
    Jag undrar vad för regering du tror det skulle bli, om man nu fick bort dagens räliga?

  13. Cecilia skriver:

    PS till Fred.
    “Glöm” nu inte bakgrundsfakta när det gäller islam också.

  14. Fundersam skriver:

    DÄ RU´ TORSSANDER

    Det roliga och svåra i vår tid, i den verkliga verkligheten, där samtidskonsten är en verksamhet med oanade möjligheter till att kunna påverka små såväl som storpolitiska skeenden.
    Konsthistoria och historievetenskap i samma fält, politiska ideologier och Torssander. Ja ja, en hel del av det (Du) Torssander framför om konst i ett politiskt perspektiv på vilksbloggen, det kan jag skriva under på. Frågande är jag hur Torssander, som jag tror är en rättskaffens människa med begreppet solidaritet införlivat i blodsystemet. Det är hur han skulle bära sig åt för att framföra sina tankar och idéer i ett konstverk (gärna performence eller koncept) – jag är bara nyfiket “Fundersam”, har du tid och lust så är glad för ett svar, Torssander! En början till praktverk… en vara som höjer sig över andra standardvaror i eller utanför konstvärldens hägn.

    Om varor: “Utvikning (om produktivt arbete), Karl Marx, i Francis Wheen´s översatta verk:

    En filosof producerar idéer, en poet dikter, en pastor predikningar, en professor kompendier osv. En förbrytare producerar brott. Om man närmare betraktar sambandet mellan denna senare produktionsgren och samhället i dess helhet, kommer man att bli fri från många fördomar. Förbrytaren producerar inte enbart brott utan också straffrätten och därmed också professorn som håller föreläsningar om straffrätt, och dessutom det ofrånkomliga kompendium i vilket samme professor släpper ut sina föredrag som “vara” på öppna marknaden…

    “Intet mänskligt är mig främmande” (Marx favoritaforism) “Allt bör betvivlas” hans motto.

  15. Christer Eriksson skriver:

    Torssander

    “Eller som idag till att det tidigare sekulära Irak av ockupationsmakten och dess quislingar tvingats acceptera religionsbaserade “politiska” partier och sharialagar.”

    Det är uppenbart att allting som USA är emot är du automatiskt för, och tvärtom. Här blir t.o.m. Saddam’s styre ett bättre alternativ än amerikanskt demokratibygge!

    Alla vet också att Afghanistan hade fria val den 9 Oktober 2004 och fick för första gången i historien en demokratiskt styrd regering, men att det just råkar vara USA som kan tillskrivas den äran så infaller tydligen automatiskt en gammal kommunistisk regel som lyder: “När kartan och verkligheten inte stämmer överens, så är det kartan som gäller.”

    Är det förresten möjligt att ha några egna åsikter överhuvudtaget om man konsekvent intar antitesen av USA’s värderingar?

  16. Fred Torssander skriver:

    Det finns givetvis ingen möjlighet att redogöra för hur alla religioner har etablerats med våld överallt i världen. Eller ens för någon större del. Möjligen skulle Cecilia kunna komma med något exempel på motsatsen. Som Buddhismen.

    När det gäller Afghanistan är det inte frågan om vilka som kommer i stället när denna ockupationsmakt i sin tur blir utkastad, utan om att USA/Storbritannien med koallierade som Sverige fortfarande har ansvaret idag.
    Det mest vedervärdiga exemplet på socialimperialistiskt hyckleri är när människor i västvärlden låtsas okunniga om att Talibanerna stoppade opiumodlingen för att få erkännande – men i stället fick en imperialistisk ockupation som motiverades på annat sätt än med det tidigare självklara dvs. opiumexporten. Denna “humanitära” imperialism etablerades bland annat med hjälp av de borgerliga feministerna i västländer som USA och Sverige, vilka lät sig utnyttjas i propagandan mot Talibanerna (minns Gudrun Schyman) för att sedan efter att ockupationen genomförts omedelbart åter glömma de Afghanska kvinnornas villkor. Protesterna mot quislingregeringens sharialagar har uteblivit totalt och i stället hävdar man tillsammans med ockupationsmakterna att varje tänkbar afgahnsk stat styrd av afghaner kommer att bli värre ändå. På grund av det hat mot västvärlden som skapats genom ockupationen…
    Frågan är om denna slutliga effekt av deras medlöperi med nykoloniseringen av de råvarurika länderna kommer att avhålla västvärldens småborgare från att sluta upp bakom nästa kolonialkrig. Troligen inte. Historiskt sett väljer de alltid barbariet hellre än socialismen.

  17. Cecilia skriver:

    När jag läser detta citat:
    — “Eller som idag till att det tidigare sekulära Irak av ockupationsmakten och dess quislingar tvingats acceptera religionsbaserade “politiska” partier och sharialagar.” —

    Börjar jag undra om det egentligen är Fred som skriver som “Fred”…?

  18. Christer Eriksson skriver:

    Cecilia

    “Börjar jag undra om det egentligen är Fred som skriver som “Fred”…?”

    Det har jag misstänkt länge, men min exorcism misslyckades visst! 🙂

  19. Cecilia skriver:

    Hoppsan, har visst varit lite okoncentrerad på sistone!

    Få se vad “han” har att säga framöver…

  20. Christer Eriksson skriver:

    Cecilia

    Mina misstankar förstärktes ytterligare när “han” inte sände en julhälsning till oss som han ändå har lärt känna så väl, ett beteende som är typiskt för antikrist! 🙂

  21. Cecilia skriver:

    :-D.

  22. Fred Torssander skriver:

    Att Irak var sekulärt men numera har begåvats med sharialagar är givetvis inte några nyheter för annat än möjligen dem som begränsar sin läsning till DN:s ledarsida. Lika lite att Talibanerna stoppade Afghanistans opiumproduktion. Se tex. diagrammet på sidan 2 i rapporten “Summary Findings of Opium Trends in Afghanistan, 2005 från UNODC (http://www.unodc.org/pdf/afg/2005SummaryFindingsOfOpiumTrendsAfghanistan.pdf )
    När det gäller bra saker från USA vill jag verkligen passa på att nämna Monthly Review. En USAmerikansk tidskrift som getts 11 månader per år ut ända sedan 1949. För dem av er som eventuellt är motståndare till Islam även i de fall denna religions företrädare agerar i imperialismens tjänt rekommenderas “Political Islam in the Service of Imperialism” av Samir Amin (se http://www.monthlyreview.org/1207amin.htm ). Slutligen. Att undertecknad är en “antikrist”, hedning eller med andra ord ateist och som dessutom inte bryr mig särskillt mycket om vad salongsfähigheten kräver borde ha framgått redan tidigare. Och att önska ett gott nytt år blir liksom inte hederligt när jag vet att de flesta deltagarna i debatten med detta skulle mena något helt annat än undertecknad: Seger för motståndsrörelserna i Afghanistan och Irak.

  23. Cecilia skriver:

    Fred skrev:
    —Och att önska ett gott nytt år blir liksom inte hederligt när jag vet att de flesta deltagarna i debatten med detta skulle mena något helt annat än undertecknad: Seger för motståndsrörelserna i Afghanistan och Irak.—

    Jag önskade alla en God Jul. Och Gott Nytt År med, när det är dax. Oavsett deras ideologi eller ståndpunkt.

    Hur barnslig är “du” egentligen? 😉

  24. Fridsam skriver:

    Tes – Antites – Gott nytt år

  25. Islam vil måske starte sin nye kampagne fra Vesten. skriver:

    Islamiske terrorledere jubler

    Islamiske terrorledere jubler p.gr.a. at “Britains Office of National Statistics” 17. dec. offentliggjorde at Muhammed, stavet på alle måder, var det mest populære navn i Storbritannien.

    Men tager man “Muhammad” stavet på denne måde, ligger den dog på 2. pladsen, kun overhalet af “Jack”. Statistikkerne viser at navnet Jack er på vej ned og at Muhammad næste år vil toppe.

    Terrorlederen Abdel Al, (billede) der er kendt for sine trusler mod Vesten (og dødstrusler mod Madonna og Britney Spears, red.) siger at de nye statistikker indikerer at muslimerne har fået forfæste i Storbritannien, derfor er der ingen grund til at bruge vold for at sprede islam. For islam vil blive majoriteten i Storbrittanien ifølge de engelske statistikker og at islam vil komme til at besidde hvert eneste hus i Europa, ifølge Abdel Al, leder af “Popular Resistance Committees” terrorgruppe.

    PRC er en koalition af palæstinensiske terrororganisationer hvor også Hamas og Islamisk Jihad er medlem. Den har taget ansvaret for tusinder af skyderier og dødelige raketangreb, og er mistænkt for at stå bag bombeangreb mod en amerikansk konvoj, der dræbte tre amerikanske kontraktarbejdere.

    Han fortsætter udtalelserne: “I Europa er der ingen grund til krig fordi folk bliver ved med at melde sig under islams faner. Vi ender med at være flest, så det vil ikke blive nødvendigt med en krig imod ikke-muslimerne.

    En Hamas-leder i den nordlige del af Vestbredden, Sheik Yasser Hamad, reflekterer også på statistikkerne og siger: “Profeten Muhammed, må Allah velsigne ham, sagde solen vil skinne fra Vesten. Dette vil fysisk ske som en del af dommedagen, men helt konkret vil det blive en part af en stor opblomstring”, siger Hamad. “Islam vil måske starte sin nye kampagne fra Vesten.”

    siad.dk

  26. mellis skriver:

    “… skulle mena något helt annat än undertecknad: Seger för motståndsrörelserna i Afghanistan och Irak.”

    Därav följer väl att Torssander är anhängare av Svenska motståndsrörelsen. Tänk så det kan bli. http://sv.wikipedia.org/wiki/Svenska_motst%C3%A5ndsr%C3%B6relsen

  27. mellis skriver:

    Torssander är tydligen ävenledes anhängare till förutvarande amerikanske FN-ambassadören John Bolton.
    “I think in hindsight, what I would have done is turn authority back over to Iraqis much more quickly and say: “Your country, you figure out how to run it.””

    http://www.spiegel.de/international/world/0,1518,523991,00.html

  28. Christer Eriksson skriver:

    “… skulle mena något helt annat än undertecknad: Seger för motståndsrörelserna i Afghanistan och Irak.”

    Torssander som anklagar andra för extremism visar sig själv som den sämst tänkbara. Hans usla debatttekniken a la Courbet: “Skrik högt och gå rakt fram”, upprepning av politiska budskap utan att presentera fakta, undvikande av sakfrågan, den cyniska nedvärderingen av debattmotståndarens kunskaper, det ger i varje fall inte en hederlig bild av Torssander.

    Avsaknad av humor kännetecknar en fundamentalist som är totalt hängiven sin “sak”.
    Torssander har en antidemokratisk “mission” som inte skiljer sig från dem kristnas försök att omvända hedningar.
    Problemet är bara hur man kan vara en förkämpe för proletärer och “löneslavar” när man samtidigt lever av arbetarklassens skatter?

  29. Pinpoint Bombing skriver:

    Christer Eriksson: “Problemet är bara hur man kan vara en förkämpe för proletärer och “löneslavar” när man samtidigt lever av arbetarklassens skatter?”

    – Det tror jag inte är något problem för Torssander!
    Han är “smart”!
    Cyniskt “smart”!

  30. Cecilia skriver:

    Går lite bakåt.

    Fred skrev:
    — Det finns givetvis ingen möjlighet att redogöra för hur alla religioner har etablerats med våld överallt i världen. Eller ens för någon större del. Möjligen skulle Cecilia kunna komma med något exempel på motsatsen. Som Buddhismen.—

    Jag efterlyste inte en fullständig redogörelse, utan bara relevanta exempel som stödjer ditt påstående: “så vitt jag vet ganska få exempel på att religioner har kunnat etableras eller spridas på fredlig väg”.

    Buddismen ja, är väl ett outstanding exempel. Och flera andra, under perioder då de spreds. T ex kristendom startade och spred fredligt. Om än utnyttjat för olika sorters våldsamheter i senare perioder.
    Etablering, var ju frågan. Eller hur? Inte “missbruk”?

    Sen är det väl inte så stor skillnad på religion och politisk ideologi ibland. Om man är dogmatiskt i sin tro – ideologisk eller religiös. Och det är du ju, om jag förstår dig rätt?
    För mig tycks du alltså i det närmaste religiös :-).

  31. Fred Torssander skriver:

    Kristendomens spridning skedde relativt fredligt till en början. Dvs. till dess den blivit statsreligion för det romerska imperiet. Sedan gick det fort framåt. Det tydligaste exempelt på ren ohämmad kristen missionsverksamhet är troligen de spanska conquistadorernas civilisationsarbete i Latinamerika. Spaniens världsimperium föll dock samman och/eller errövrades av britter respektive USA. Det går så för imperier.

    Boltons uttalande är inte på något vis tillräckligt. “turn authority back over to Iraqis much more quickly” utesluter inte alls vare sig USA/Britternas krigsanstiftan mot eller ockupation av den självständiga nationen Irak.

    När det gäller den så kallade “Svenska motståndsrörelsen” framgår det icke vilka främmande staters inblandning i svenska angelägenheter eller vilka främmande länders trupp som skulle hållas utanför gränser. Fast bådadera givetvis borde vara befogat med tanke på den svenska framför allt polisiära osjälvständighet som framkom i fallet med de båda egyptierna och att främmande länders trupp numera tillåts utnyttja svenskt territorium. Vilket givetvis inte kan gälla som alliansfrihet.

  32. Elisabet skriver:

    “Utställningen är den officiella bekräftelsen av kvalitet”

    Rättelse: Utställningen är utställarens bekräftelse av “kvalitet”. Utställarens biases avgörs av vinstintresse – och/eller möjligen av en ambition av att bli ansedd för att verka aktivt i samtiden.

    “Man kan peka på annat också, texter och recensioner” – att en konstnär och dess verk omnämns alls anses som ett kvalitetskrav. VAD HÄNDER då om samtidens ekonomistiska krafter FÖRTIGER produktionen ifråga? VARFÖR förtiger man den? Och KRITIKEN: VAD speglar den – egentligen?

    Vilks har en tragisk hypotes kring publicerandet av ett konstverk: om konstverket ej publiceras – och värdesätts av etablissemanget – så EXISTERAR KONSTVERKET INTE. Därmed inte heller dess eventuella inverkan på sin samtid.

    Vad Vilks hänvisar till kan ha sin betydelse i den officiella konsthandelns sfär. Men det finns också en icke-kommersialiserad konst, som säljer till sin mottagare av den anledning att mottagaren kännner sig berörd av konstverket. Mottagaren här är inte (helt) beroende av konstens offentliggörande.

    Detta utan att jag ens behöver gå in på internets betydelse för att offentliggöra konst.

    Således: konsten är ej avhängig av marknadskrafterna. Det finns andra köpare också!

    ATT MAN ALLS önskar bedöma ett konstverks kvalitet utefter dess förmåga att erhålla köpare i ett marknadskapitalistiskt samhällssystem är tragiskt – för den som utför “analysen”.

  33. Cecilia skriver:

    Elisabet – vad menar du egentligen? Att du är avundsjuk…?
    Eller är du bara konventionell – i mening kortsiktig (och i min mening – oansvarig).

    Vad tycker du om 5-års-planer? Är det något att ha?
    Om man ser lite bakåt – så är väl 5-årsplaner skitbra. Men fortfarande lite kort perspektiv… eller vad säger du?

    Hur tänker du i ditt eget liv och medvetande? Har du en härligt svindlande medvetenhet bakåt, som formar ditt eget nu?

  34. Lelle skriver:

    “…att Eliasson i KK:s ögon är långt intressantare, alltså ”bättre”, just nu än Hesse”

    Jag betvivlar att konstvärlden skulle anse att Eliasson är “bättre” än Hesse, att hans konst är av högre kvalitet, om man gjorde en omröstning i KK imorgon. Om kvalitet endast finns i KK:s bekräftelse, är omröstningen det test som skulle ge den mest korrekta bilden av denna bekräftelse.

  35. Lars skriver:

    Lelle. Man får nog utgå ifrån att om frågan ställdes om vem som är bäst skulle svaret bli Hesse eftersom man skulle väga in hennes konsthistoriska placering som avgörande. Eliasson är i det avseendet ett osäkert kort. Men frågan om vem som är intressantast just nu är en annan sak. Om Hesse vore särskilt intressant just nu skulle vi se mer av henne än vi gör.

  36. Lelle skriver:

    Oavsett om KK:s medlemmar räknar in en konstnärs historiska betydelse i sina kvalitetsvärderingar, är det likväl hennes kvalitetstatus “just nu” som klargörs i en omröstning. “Kvalitet just nu” skiljer sig från “angeläget/intressant att ställa ut just nu”: ser man dem som identiska bortser man från vad KK:s faktiskt TYCKER är kvalitet; man lägger en kvalitetsdefinition i munnen på den som den inte skulle skriva under på.

  37. Lars skriver:

    Jag menar att man skall skilja mellan kvalitet just nu och konsthistorisk sådan. Den konsthistoriska gallringen ger ett annat utslag än det som är rådande vid en viss tidpunkt.

    När man ställer frågan kommer säkert den bestående kvaliteten in i bilden. Men vill man beskriva en kvalitetssituation får man en mer nyanserad bild om man tar hänsyn till att det faktiskt finns kvalitet i nuet där det längre perspektivets kvalitet är mycket svårbedömt. Vi vet samtidigt att det mesta som uppfattas som bra konst nu kommer att försvinna. Likafullt finns det och uppträder under beteckningar som “angeläget/intressant”. Därför kan man ställa frågan om kvalitet på olika sätt:

    “Vad är bra konst just nu utan hänsyn till eventuell hållbarhet?”

    “Vad är bra konst just nu som kommer att överleva som konsthistoriskt intressant?”

    “Vilken konst som just nu är uppburen kommer att visa sig hållbar?”

    “Vilken konst som just nu är måttligt framhävd kommer att stiga i kvalitetsvärde?”

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.