Kort notis om det fortlöpande förtrycket

Jag tackar alla medverkande som hjälpt till med att klara av ännu ett världsproblem. Samfällt kan vi lugna alla oroliga. Global Warming är till sin övervägande del ett teologisk problem, “Kan änglar flyga med sina vingar?”

Förstås finns det hur mycket som helst att gräva i. Yttrandefriheten och politisk islam ser inte hopplöst ut det heller, men det gäller bara i vissa delar av väst.

Går vi till Iran är det värre med yttrandefrihet och demokrati. Man kan titta på denna arabspråkiska länk.

Afsaneh Vahdat från ex-muslimerna skriver:

“Regimen har arresterat 36 studenter som kämpar för frihet och jämlikhet i Iran i de senaste dagarna.
Regimen fortsatter att gripa kritiska ungdomar. Många har försvunnit. Bilderna till höger om länken ovan är några av de som har blivit arresterade. Regimens styrkor är grymma, barbariska och kan döda alla. vi måste kunna befria dem snabbt.”

Ex-muslimerna gör nu ett upprop till Carl Bildt. Lovvärt men vem tror att Bildt kommer att göra något? Den svenska exporten till Iran är den tröskel som kallas oöverstiglig. Här har man inte plats för några rondellhundsdebatter.

Vill ni läsa något avkopplande (om detta begrepp längre har någon som helst mening) kan ni gå in på Konstvilks på blogrollen ner till höger. Där har jag nu avverkat 1994. Fortsättning följer hela vägen fram till det ljudande nuet.

Det här inlägget postades i Kommentarer nästan varje dag, Muhammedsaken. Bokmärk permalänken.

10 svar på Kort notis om det fortlöpande förtrycket

  1. Ton & Gainer skriver:

    Apropå miljödebatten…den 1:a april 2008 har flygbolaget LETTISH AIRWISH kick-off på Clarion Hotel i stockholm!
    varmt välkomna:

    Lettish Airwish proud sponsor of Ton & Gainer

    A message from Klasny Russia 117 & Klas Eriksson:

    #SAVE THE PLANET SUPPORT YOUR LOCAL THEORIST#
    (they are way too much up in the “air”)

  2. mellis skriver:

    Med miljödebatten är det väl som med mycket annat. “Intresset ljuger inte”.

  3. carl skriver:

    Om Carl Bildt inte gör något får vi hoppas att Bush bryr sig om de stackars iranierna (som inte kan sköta sitt). Kanske en ockupation vore på sin plats? Något i stil med Irak & Afghanistan? De länderna har ju USA att tacka för sin nuvarande demokrati och sitt välbefinnande.

    “Konst”-igt förresten att denna nyhet, med de stackars iranierna, uppmärksammas i takt med att USA planerar en fortsatt ockupation av de länder som ej sammarbetar i mellanöstern.

    “Konst”-igt att socialkritiken är mediaberoende..

  4. The Long Arm of the Assyrian Genocide skriver:

    Gates of Vienna December 15, 2007 Saturday 1:21 PM EST:

    “The Long Arm of the Assyrian Genocide

    Baron Bodissey

    Dec. 15, 2007 — An Assyrian Christian university professor was murdered this week in the town of Örebro in Sweden. According to AINA:>
    Dr. Fuat Deniz, a renowned lecturer and Ph.D researcher in the field of sociology at Örebro University, was pronounced dead today by Örebro University Hospital; Dr. Deniz was stabbed in the neck by an unknown assailant on Tuesday. The murder of a teacher during day time and in his own workplace has shocked the community in Örebro, a mid size Swedish town. There are no witnesses to the stabbing and no suspect yet. Police are working to secure forensic evidence, survey the victim’s daily routine and his circle of
    Sweden’s equivalent to the FBI, the Swedish security police (SÄPO), have announced they are looking into this case because the attack could have a political motive. SÄPO noted that Mr. Fuat Deniz dedicated much of his research to Assyrian identity and the Turkish genocide of Assyrians. His masters thesis, A Minority’s the Assyrian Example, was praised for its way of describing developments in social identities among
    […]>
    Dr. Fuat was to participate in an international conference on Assyrian identity and the Turkish Assyrian genocide at the University of Leiden in Holland on Friday 14 The fact that Dr. Deniz was investigating the Assyrian genocide strongly suggests a political connection. The Turks are known to be sensitive when accused of genocide.
    >What stands out in the above account is that the victim was stabbed in the neck. This is evocative of the extra $50,000 offered for the murder of Lars Vilks (the Swedish artist who drew the Modoggies), on the condition that the killer “slaughter him like a lamb”, i.e., slit his
    Here’s what The Local had to say about the case – – – – – – – – A man responsible for the murder in Örebro this week of a 40-year-old sociology lecturer remains at large as police attempt to establish a motive.
    >Fuat Deniz was stabbed on campus at Örebro University by an unidentified attacker on Tuesday afternoon. He later died from his injuries at Örebro University Hospital.
    >Police are currently trying to form a picture of the victim’s life in an attempt to discover a possible motive. But their efforts have so far proved fruitless.
    >”It’s a complicated task,” said police spokesman Torbjörn Carlson.
    >After Tuesday’s attack, a possible suspect was seen leaving the campus grounds.
    >A person thought to be the same man was later spotted at a store in central Örebro. Two witness described the man to police, whose image was also captured on security camera.
    >”But we have not yet identified a suspect. He is not identifiable from the security camera images,” said Carlson.
    Notice that The Local studiously avoids any mention of Turkey, the Assyrian genocide, or Islam. We can’t have any “profiling”, now, can we? People murder other people for a variety of reasons; there’s no use jumping to
    Now let’s look at the other end of Europe and see how Turkey is doing with its human rights efforts. This news article from a couple of weeks ago shows how far the Turks have come in the field of religious
    Richard Dawkins’ best-selling atheist manifesto The God Delusion was at the centre of a growing row over religious tolerance yesterday after the Turkish publishers of his book were threatened with legal action by prosecutors who accuse it of ‘insulting
    Erol Karaaslan, the founder of the small publishing house Kuzey Publications, could face between six months and a year in jail for “inciting hatred and enmity” if Istanbul prosecutors decide to press charges over the book, which has sold 6000 copies in Turkey since it was published this
    “A reader complained, saying that he wanted the book banned and the publishers punished”, said Mr Karaaslan after talks with the Istanbul state prosecutor. Mr Karaaslan, whose company specialises in self-help books and children’s literature, has been given a few days to prepare a written statement of So two conclusions can be drawn There will be no talk of atheism in Turkey, and no talk of the Assyrian genocide in Sweden.
    >I’m sure the enlightened folks in Brussels can figure out a way to square that with the Framework Decision.”

  5. Christer Eriksson skriver:

    Det är bra att studenterna och folket själva reagerar i Iran, bara det inte slutar som himmelska fridens torg!

  6. mellis skriver:

    Lars nämner ex-muslimerna. Ser att det finns flera välskrivna artiklar på deras hemsida.

    http://www.ex-muslime.com/Sweden/Artiklar/Artiklar.htm

  7. Hån , spot og nødvendige provokationer skriver:

    Politiken 15.12.2007:

    “Debat: Hån , spot og nødvendige provokationer

    Skal fri debat forenes med tolerance, må vi blive bedre til at sondre. Nu i Holland.

    HVAD ER forskellen på hån , spot og latterliggørelse på den ene side, og nødvendige provokationer og kritik på den anden? Spørgsmålet har igen fået aktualitet i Holland, hvor en højreradikal politiker vil lave en 10-minutters film om islams ondskab, samtidig med at en iransk kunstner i et billedværk fremstiller profeten Muhammed og hans svigersøn Ali (shiaislams stiftende skikkelse) som homoseksuelle. Hollandske politikere er bekymrede. De vil gerne undgå den vrede, der ramte Danmark under karikaturkrisen.

    Herhjemme insisterer Jyllands-Posten og dens politiske venner på alene at anskue problemstillingen som et spørgsmål om ytringsfrihed. Gør man det, bliver der ingen forskel mellem hån og spot og nødvendig provokation. Begge er ytringsfrihed, der naturligvis skal beskyttes mod vold og trusler om vold. Og derfra glider argumentationen velsmurt videre. Enhver kritik af en ytring, der kunne tænkes at blive truet med vold, er at sidestille med sympati eller eftergivenhed over for denne vold. Og dermed bliver kritik af ytringen problematisk. Det polemiske greb har den paradoksale effekt, at jo grovere provokationen er, jo mere hævet over kritik bliver den – netop fordi den vil udløse de troendes vrede og måske voldstrusler et eller andet sted fra.

    Men selv om grebet er gentaget til ulidelighed i karikaturdebatten, vil de fleste nok stadig mene, at der er forskel på hån og spot og berettigede provokationer. Jyllands-Posten ville jo hverken før eller under karikaturkrisen udsætte kristne og jøder for samme hån , spot og latterliggørelse , som muslimerne skulle døje. Avisen kunne leve med at blive verdenskendt for sit angreb på muslimer. Et tilsvarende ry som antisemitisk organ var – fornuftigvis – ikke acceptabelt.

    SPØRGSMÅLET ER så, hvori forskellen består. Det ville være nemt, hvis man bare kunne bruge sandhedskriteriet. Udsiger provokationen noget rigtigt, eller er den løgnagtig? Fordi vi har at gøre med symbolske handlinger, der forenkler virkeligheden, kan sandhedsværdien desværre ofte i praksis gradbøjes i det uendelige.

    Det er næppe ytringen, tegningen eller kunstværkets indhold, der i sig selv gør forskellen. Avantgardekunstens virkemidler gør, at det er svært at sige, hvornår vulgaritet og banalitet overtrumfer kreativitet og originalitet. Og æstetiske argumenter vil under alle omstændigheder komme til kort i en politisk og moralsk diskussion.

    Et bedre bud er sammenhængen , hvori et værk eller en ytring lanceres. For eksempel forudsætter en vellykket provokation ofte et kendskab til den verdensopfattelse, man udfordrer. Det er ikke bare æstetisk, at Salman Rushdies roman ’De sataniske vers’ i den henseende befinder sig på et helt andet niveau end de danske karikaturtegninger. I sammenhængen vil man ofte kunne finde solide fingerpeg om, hvorvidt der er tale om hadefuld propaganda eller en kunstnerisk og politisk nødvendighed. Men sammenhængen er ikke nem at fastholde; som vi også så under karikaturkrisen, ændrede den sig undervejs fra lokal til global. Både blandt kritikere og tilhængere af karikaturerne varierede reaktionerne tilsvarende.

    DET KRITERIUM, der efter min mening rammer mest præcist, er magtspørgsmålet. Er det den stærke part, der håner den svage, eller er det den svage part, der udfordrer den stærke? I det første tilfælde er risikoen for hån , spot og mobning overhængende. I det andet må der i frie samfund være et meget vidt spillerum for provokerende kritik. Når ofrene for provokationen er et religiøst mindretal, taler både hensynet til alle borgeres ligeværdighed og hensynet til samfundets sammenhængskraft for, at sympatien burde være på deres side. Er ofrene derimod magthavere, bør de tåle provokerende kritik. Samtidig er risikoen for, at værdifulde pointer går tabt, hvis kritikerne holder sig tilbage, åbenlyst større i det sidste tilfælde.

    Bemærk, at magtdimensionen ikke ophæver sandhedskriteriet; et undertrykt folk har ikke altid ret. Men i relation til forhånelse kontra berettiget provokation fungerer kriteriet godt. Vi så også under karikaturkrisen, hvordan Jyllands-Posten gik fra at være krænker af de hjemlige muslimer til at blive offer for en hel muslimsk verdens vrede. Det var derfor nødvendigt både at kritisere Jyllands-Postens brug af ytringsfriheden – og forsvare dens ret til at bruge den forkert, da den ret blev truet.

    Der ligger samtidig en anden pointe gemt i kriterieøvelsen. Fordi bedømmelsen er vanskelig, er det et område, hvor det er uklogt at bruge juraen. Ideelt set bør der slet ikke lovgives om ytringsfrihedens grænser. Til gengæld må samfundet udøve kritik og selvkritik og tage værdidebatten.

    Og dermed er vi tilbage i Holland. Det er helt forkert af de hollandske myndigheder, hvis de presser et kunstværk væk fra et museum, der har antaget det. Det er givetvis også nyttesløst at appellere til en ekstremistisk politiker om at udvise ansvarlighed, når han nu engang lever af sit muslimhad. Til gengæld er det i høj grad på sin plads, hvis både hollandske myndigheder og andre tager konkret stilling fra sag til sag. Og gør det klart, at de fordømmer religiøs intolerance og hetz mod islam, samtidig med at de forsvarer ytringsfriheden, herunder en iransk kunstners ret til at provokere på et hollandsk museum. Ytringsfriheden er til for at blive brugt – ikke mindst i kampen mod religiøs intolerance og diskrimination af mobbede mindretal.

    seidenfaden@pol.dk

  8. ln skriver:

    – Lars Vilks, ‘se dig om i aktsamhet’, var rädd om nacken!
    – – – – –
    Enligt uppgift hade den mördade universitetsläraren i Örebro Fuat Deniz tilldelat FLERA dolkstick i nacken.

    Koranen föreskriver i
    sura 8:12 — “Remember thy Lord inspired the angels (with the message): ‘I am with you: give firmness to the Believers: I will instill terror into the hearts of the Unbelievers: Smite ye above their necks …’ ”

    – vilket i den svenska översättningen förvanskats (för att inte i onödan uppröra de otrogna?):

    “Och din Herre lät änglarna framföra (detta budskap till de troende): “’Se, Jag är med er.’’ (och befallde dem att) inge de troende mod och tillförsikt (och låta dem veta:) “’Jag skall injaga skräck i förnekarnas hjärtan” – (Troende!) Låt nu (svärden) vina över (deras huvuden) och händer!”.

    och i

    sura 47:4 — “Therefore, when ye meet the Unbelievers (in fight), Smite at their necks …”
    eller
    “Då ni möter förnekarna (i strid), låt (svärden) falla över deras huvuden.”

    Det framstår sannolikt som mäktigare och elegantare att tala om svärd istället för om dolk!

    Glöm ej att allah — surfisen i kosmos — vet bäst!

  9. Christer Eriksson skriver:

    Lars

    “Ex-muslimerna gör nu ett upprop till Carl Bildt. Lovvärt men vem tror att Bildt kommer att göra något?”

    Jag kommer osökt att tänka på Benjamin Franklin’s ord:

    “Det samhälle som offrar lite frihet för att vinna lite säkerhet förtjänar ingetdera och kommer att förlora båda.”

  10. Afsaneh Vahdat skriver:

    Öppet brev till utrikesminister Carl Bildt;

    Om Sverige ska fortsätta med politiska relationer med Iran måste tonen skärpas, vi kräver att Carl Bildt fördömer arresterandet av studenter och ställer krav på Irans regering.

    Sverige brukar påtala att mänskliga rättigheter ska följas, det är hög tid att höja tonläget nu och lyfta frågan om att Iran bör underteckna CEDAW-konventionen, den har redan undertecknats av 185 av FN:s 191 medlemsstater.

    Konventionen kom till 1980 och kräver ett avskaffande av alla former av diskriminering av kvinnor. I tidigare EU-samtal med Iran i början av 2000-talet var ett undertecknade på gång. Sverige och EU kan inte fortsätta ha relationer med Iran om de inte gör som de tidigare sagt, undertecknar konventionen och inför sanktioner mot diskriminering.

    Under flera decennier har folket i Iran levt med en av de värsta regimerna i mänsklighetens moderna historia, med uppemot 100 000 avrättningar på sitt samvete och förtrycket ökar.
    Värst är förtrycket av kvinnor som inte räknas som en hela människor.

    Just nu pågår studenternas kamp för sina grundläggande rättigheter i landet.
    Den inhumana regimen vill tysta ner varje protest mot det pågående förtrycket med våld för att sprida skräck och rädsla bland befolkningen. Men studenterna har nu bestämt sig för att fortsätta höja sin röst för frihet och jämlikhet.

    Den 2 december rusade regimens styrkor in i Anoshe Azadbars hem och arresterade henne och Elnaz Jamshidi, de är nu förda till okänd ort. Elnaz bror blev också arresterad när han försökte ta reda på var hans syster var. Mehdi Grailo, Ehsan Azadbar, Nader Ahsani har också arresterats. Även studenten Said Habibi har försvunnit och 6 studenter har arresterats i provinsen Mazandaran, de är Behroz Karimizadeh, Peyman Piran, Bizhan Sabagh, Behzad Bagheri, och flera andra är bland de arresterade. Just nu är det 43 studenter som är antingen anhållna eller försvunna.
    Många unga flickor och pojkar som brinner för frihet och jämlikhet i ett land med en omänsklig, barbarisk regim sitter nu i häkte och väntar på en okänd och farlig framtid.

    Omvärlden har ett ansvar för att få stopp på sådana omänskliga handlingar.
    Inför det som nu pågår räcker det inte att vara ledsen och bestört.
    – Det krävs nu handling!
    Studenterna är i uppenbar fara och riskerar att bli våldtagna, piskade, torterade ja till att bli avrättade, – tiden är knapp. Några har till och med försvunnit.

    Vi kräver att utrikesminister Carl Bildt tar tydlig ställning mot Iranska regimens barbariska handlingar. Vi vill att Carl Bildt talar om vilka åtgärder regeringen tänker vidta för att Iranska ambassadören ska lyssna och framföra krav på åtlydnad av Mänskliga rättigeter och ett undertecknande av CEDAW-konventionen.

    Vi vill att Sveriges regering reagerar snabbt så att studenter och andra aktivister inte orätt och godtyckligt hålls fängslade.

    Afsaneh Vahdat, kampanjen för befriandet av arresterade studenter i Iran afsanehvahdar@yahoo.se 070- 246 84 54
    Ewa Larsson, ordförande för Gröna kvinnor
    Maria Hagberg, initiativtagare Nätverket mot hedersrelaterat våld http://www.minheder.nu
    Lars Vilks, konstnär
    Manocher Masori, ordförande för Internationella kommittén mot avrättningar manochermasori@yahoo.com
    Mahin Alipour;”equal rights now” en organisation för försvaret av kvinnors rättigheter, mahin_alipour@yahoo.se & tel: 070 77 77 313

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.