Del 439: Sudd och debatt i Eslöv

Eslövsbiennalen öppnar som bekant i morgon. Som det också meddelats är konstnär Vilks censurerad. Inte omöjligt att den handlingen är en grundlagskränkning (där fick vi ytterligare en av tidens många kränkningar). Eivor Karlsson skriver om detta i sin blogg (finn artikeln ett litet stycke ner).

Utan tvekan genomför jag utställningen: ”När jag inte ställde ut – utställningen” eller ”När kulturnämnden i Eslöv trodde att konsten kunde köras ut ur huset genom att de hade bestämt det”. Så enkelt är det inte. Icke-utställningen har dessutom fått en kraftig förstärkning genom att den danske konstnären Uwe Max Jensen deltar med en Erased Vilks. Självklart är hans referens Rauschenbergs Erased de Kooning från 1953. Läs mer om saken på Axwiks blogg.

Vidare kommer det att arrangeras debatt i Eslöv, söndag kl. 18:

Ämne: Konsten och yttrandefriheten
Moderator: Dan Jönsson (konstkritiker i DN).
I panelen:
• Ann Heberlein (doktor i etik)
• Ulf Johansson-Dahre (forskare på social-antropologen på Lunds Universitet)
• Pontus Kyander (konstkritiker sydsvenskan)
• Pernilla Ouis (lektor Malmö Högskola)
• Uwe Max Jensen (dansk konstnär och journalist)

erasedlit.JPG
Här är det som fanns innan Erased sattes in. Jag kan garantera att Uwe Max Jensen har fått arbeta hårt. Därvid följer jag också traditionen. De Kooning valde också ett svårarbetat exemplar när Rauschenberg skulle ta sig an suddandet.

Det här inlägget postades i Kommentarer nästan varje dag, Muhammedsaken, om utställningar m m. Bokmärk permalänken.

17 svar på Del 439: Sudd och debatt i Eslöv

  1. Pingback: Snaphanen » Uwe Max Jensen : Erased Vilks (Muhammed)

  2. Fabrikören skriver:

    Man kan väl utgå från att du inte var välkommen på invigningen av Herbert Felix-institutet iheller?

  3. Gote skriver:

    Någon som vet var (var i Eslöv) och hur (fritt för alla?) debatten i Eslöv skall vara?

    En annan sak – kanske dags för ännu ett nytt ord i svenskan: “islamotrojan”
    Kan tex användas då man beskriver en del politiker i Eslöv. En motvikt till det missbrukade Orwellska ordet “islamofobi”.

  4. mellis skriver:

    Glädjande att lojalitet inom internationella konstvärlden får ett avtryck på biennalen.

  5. js skriver:

    Ann Heberlein (doktor i etik).
    Hon har skrivit några artiklar i Sydsvenska Dagbladet om just Lars Vilks “kränkningar”. Hon kommer säkert att försvara att Vilks inte fick vara med på bienalen.

    Pernilla Ouis (lektor Malmö Högskola)
    Är själv “svensk” muslim. Hon är enligt en artikel i Sydsvenska dagbladet “trött” på Muhammed kränkningarna.
    Hon har en kritisk syn på vissa företeelser inom den religionen.
    Läs om hedersvåld: http://sydsvenskan.se/kultur/article129394.ece

    Det kan nog bli en intresseant debatt.

  6. js skriver:

    Det finns en hel del intressanta artiklar där Pernill Ouis åsikter kommer fram.

    Efter Jyllandspostens publiceringar av Muhammed teckningarna skrevs nedanstående artikel.

    “Vi måste tåla nidbilderna”

    ….
    Chefredaktören Carsten Juste
    säger (Sydsvenskan 1 januari) att han inte kan förstå hur “enkla, banala och harmlösa teckningar” kan skapa en sådan reaktion. Liksom de flesta sekulära människor har han accepterat att ingenting längre är heligt, inte ens religionen. Kristendomen har sedan länge abdikerat som sanningsbärare och om den kan det skojas friskt. Ingen blir upprörd av det. Denna förståelse överförs sedan på resten av världen och andra förhållningssätt inom alla andra religiösa traditioner. Samtidigt kan man tycka att muslimer, å den andra sidan, måste acceptera premisserna i det samhälle de faktiskt är en del av. Tolerans mot andra grupper och deras åsikter är grunden för muslimers närvaro i väst. Att vara föremål för humor kan dessutom vara en indikation på att man faktiskt ingår i majoritetssamhället. Den muslimska reaktionen på publiceringen av bilderna ter sig barnslig, överdriven och patetisk – och fullständigt obegriplig för de flesta. Oavsett vilket, är det skrämmande att just denna reaktion kan göra att Danmark blir mål för terroraktioner. Orientalisternas tes är därmed bekräftad: muslimer är intoleranta, imbecilla och våldsbenägna. “Öst är öst och väst är väst och aldrig mötas de två”, som sagt var.
    ……”

    “Om jag var konspiratoriskt lagd
    skulle jag säga att någon verkar styra muslimerna så att de gör självmål hela tiden. Muslimer bryr sig bara om små icke-frågor, vars enda syfte verkar vara att undergräva deras egen position. I stället för att engagera sig mot hedersvåld för kvinnors rättigheter, demonstrerar Europas muslimer i tusentals mot Frankrikes förbud mot slöjan i skolorna. Vad jag önskar att muslimer kunde låta dessa symbolfrågor passera. Det finns viktigare frågor att engagera sig i: ekonomisk och social marginalisering för att nämna några. Jag suckar. Om vi muslimer bara kunde lära oss att bjuda på oss själva och vår religion. Men kan vi det har vi blivit distanserade med ett ironiskt förhållningssätt till vår religion. Då har vi blivit postmoderna och därmed är inget heligt längre. “Allt som är fast förflyktigas”, sa Marx. Likgiltighet, fragmentering och upplösning är den fredliga samexistensens pris, kära systrar och bröder. Take it or leave it. PERNILLA OUIS”

    Läs hela artikeln: http://www.expressen.se/1.297688

    De som bekänner sig till islam har inte alltid samma åsikt.

    Religion och politik hör ihop. Humor och satir är effektivare än hot och självcensur.

  7. js skriver:

    Vänsterns problem att förhålla sig mot islam.

    Hämtat från Ordfront

    Läs hela “http://www.ordfront.se/Ordfrontmagasin/Artiklar/Debatt06_07.aspx”

    “……
    Vänsterpartiets »chefsideolog« Anders Neergaard och hans anhängare hävdade att det var rasistiskt att använda begreppet hedersrelaterat våld och förtryck. Inte heller feministiskt initiativ tar klart ställning mot förtrycket. Fi hänvisar till ett luddigt patriarkat som är lika förtryckande överallt, dessutom hävdar man att det är likt allt annat våld som kvinnor utsätts för.

    I Sverige har många inom vänstern klart tagit avstånd från katolska kyrkans konservativa yttringar och likaså mot abortmotståndet, kvinnoprästmotståndet och homofobin inom både statskyrkan och pingströrelsen. Här handlar det om kristendomen. I fråga om islams fundamentalistiska strömningar vågar man inte ta ställning. Varför?
    Hedersrelaterat våld präglas av en rasistisk, homofobisk och starkt kvinnofientlig inställning som vänstern och feministiskt initiativ borde ta starkt avstånd ifrån om de menar allvar med antirasism och feminism.

    Maria Hagberg
    fil mag i socialt arbete och en av initiativtagarna till Nätverket mot hedersrelaterat våld.”

    Maria Hagberg, ordförande för Vägval Vänster i Skåne som har lämnat Vänsterpartiet.

    Har Sveriges kultureliten samma problem att förhålla sig till religionen islam?

  8. Christer Eriksson skriver:

    Mer citat från Ann Heberlein:

    “Det verkar som det har varit ett tabu i Sverige under årtionden. Ann Heberlein, som är doktor i etik skriver i Sydsvenskan 22 feb “att det är möjligt att tala om mer eller mindre goda tolkningar, att, i relation till de värden vårt samhälle vill slå vakt om, bedöma i hur hög grad en specifik religiös tolkning är mer eller mindre god. Religiösa övertygelser skiljer sig inte på något vis från andra typer av ideologiska övertygelser för den som står utanför.”

    Hon menar att det är att ta människor på allvar att visa respekt för deras religion om man försöker göra en objektiv granskning av vad en religion står för eller vad en viss tolkning innebär: ” Människor eller grupper som för fram åsikter de anser att andra skall rätta sig efter måste vara beredda på att bli kritiserade och få mothugg. Bristen på kritik är också ett underkännande – som om troende människor är från en annan planet, omöjliga att kommunicera med, ociviliserade, primitiva och dumma. Att kritisera innebär att man tar saker på allvar och att man betraktar den kritiserade som en jämlike.”

  9. js skriver:

    Ämne: Konsten och yttrandefriheten

    Eftersom nu Eslövs bienalen “ersatt” Lars Vilks med en debatt om “Konsten och yttrandefriheten”
    så skulle man kunna drista sig att säga att Lars Vilks har haft ett inflytande på denna konstutställning. Om nu Lars Vilks inte varit så provokativ så hade denna debatt inte kommit till stånd.

    Sträck på dig Lars! Du har provocerat fram en diskussion om Konsten och yttrandefriheten i skenet av att du har blivit censurerad från en konstutsällning. Vilken intressant bakgrund!

    Vi får väl sedan se eller höra vad det blev av denna debatt.
    Hoppas att media bevakar.

  10. Cecilia skriver:

    js skrev:
    — Du har provocerat fram en diskussion om Konsten och yttrandefriheten i skenet av att du har blivit censurerad från en konstutställning.—

    Visst är det kul!

    Jag undrar om de ansvariga funderat över detta. Det når ju inte Monty Pythons höjder men lätt Grönköping.

    Och det får mig att tänka på Lars uttalande om att “Allvar är den enfaldiges sköld”.

    Att överhuvudtaget diskutera yttrandefrihetens gränser – är väl även det en absurditet? Ett slags Moment 22…

  11. js skriver:

    Cecilia skrev:

    “Att överhuvudtaget diskutera yttrandefrihetens gränser – är väl även det en absurditet? Ett slags Moment 22…”

    Vi man vara snäll så kan man väl säga att det är provokativt.
    Ärligt talat så är behövs denna diskussionen. Vi har ju sett tendenser till att undvika att diskutera
    vissa problem i samhället. Det finns förövrigt flera hot mot vår demokrati.

    Läs ett exempel:

    Maffians offer är vanliga svenskar – nu berättar de

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1159452.ab

    Vi tar demokrati och yttrandefrihet förgivet. Hoten är många. Det tål att ständigt diskuteras även om det är tråkigt eller tjatigt.

  12. Cecilia skriver:

    js:
    Det är väl inte tråkigt alls. Förrutom det faktum att det behövs…
    Där håller jag delvis med mellis: Ett samhälle där man inte skulle behöva låsa om sig, vore väl härligt. Sen hur… ja, det tål att tänkas på. Vi får kanske börja med oss själva, så att vi kan uppfostra alla nya människor till goda individer? Låter som ett stort, långgående projekt, men trägen vinner kanske? 🙂

    Lustigt att du tar upp maffia… Jag har funderat en hel del på varför människor konserverar sig/stagnerar i ett socialt system. Vare sig det handlar om människor som flyttar till ett annat land, eller inom en befintlig “grupp” i sin egen ursprungsmiljö. Och det är kanske den springande punkten egentligen?
    Att det handlar om rädslor – samtidigt som drivkraften till förändring sitter gjutet i ryggraden, så sitter motståndet lika hårt där. Fast “alla” vet att tryggheten i rutinerna inte är det som “gör en lycklig”, utan snarare tvärt om… så är det svårt att bryta “mönstret”. Och slänga “skiten” bakom :-).

  13. mellis skriver:

    Cecilia skriver “Ett samhälle där man inte skulle behöva låsa om sig, vore väl härligt. Sen hur… ja, det tål att tänkas på.”

    Man kan förslagvis börja med att befria sig från vanföreställningen att vanebrottslingar ska få åtnjuta samma rättssäkerhet som vanligt hederligt folk. Polisen behöver inte större resurser. För de vet redan vilka det är som begår brotten.

  14. Christer Eriksson skriver:

    mellis

    Jag såg en dokumentär om miljonstaden Toronto i Kanada för ett halvår sedan, och där är det ingen som låser ytterdörren.

    Fascinerande!

  15. mellis skriver:

    Eriksson,
    Det bor 5 miljoner i Toronto med omnejd och enligt beräkning från en uppgift i länken http://www.greatertoronto.org/living_06.htm sker 27050 anmälda inbrott årligen. Räcker för att åtminstone jag ska låsa dörren.

    Att brottsligheten är låg i de kinesiska delarna av Toronto betvivlar jag dock inte. Kanske dokumentären var filmad där?

  16. danpark skriver:

    Finns det någon större bild på muhammed teckningen innan den raderades?

  17. svante skriver:

    Käre Lars Vilks!

    Läste att du tänker sätta upp en musikal. Så underbart!

    Hoppas du lyckas bra med ditt arbete med musikalen, som ju
    kommer att förbättra dina odds ytterligare hos den svenska befolkningen!

    Tips: Eftersom Life of Brian är en av mina favoritfilmer, så skulle
    jag uppskatta om det skulle kunna göras på något liknande sätt. Humor är viktigt!

    Varför inte låta slutscenen i life of brian anknyta och regisseras på liknande sätt. Denna slutscen är ju verkligen galghumor bokstavligt talat!

    Tänker själv göra som du. Sätta upp en blogg om muslimska terrorister i allmänhet och övriga terrorister i synnerhet. Glöm aldrig: Det är inte rasistiskt att säga att varje muslim är en potentiell terrorist. Har låtit min dotter flytta från Sverige till ett lugnare land där hon får vara ifred från tafsande och sexuellt ofredande muslimska “grabbar”

    Hemskt att behöva vidtaga denna åtgärd men situationen blev ohållbar och min dotter mådde mycket psykiskt dåligt av “grabbarnas” ofredande.

    Detta är i realiteten att min dotter har sökt asyl från sitt hemland pga våra sk “asylfall”

    Något måste göras snabbt. Annars förlorar vi vårt land.

    Ha en trevlig helg (alla svenska fosterlandsvänner)

    PS Varför inte utfärda undantagstillstånd i de delar av landet där terrorn är som värst DS

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.