Del 370: Innanför och utanför konstvärlden

Idag talade en röst från konstvärlden. DN:s konstkritiker Dan Jönsson gick emot strömmen och skrev att teckningarna faktiskt lyckats visa en gräns som markerar något av den ideologiska uppbyggnad som konstvärlden har – trots allt dess tal om öppenhet och gränslöshet. En konvention om politisk korrekthet. Jodå, det har lyckats även om jag inte blivit särskilt populär på kuppen.

Samtidigt vore det cyniskt av mig att inte inse att reaktionerna från världen utanför konstvärlden är väl så intressanta. Konstvärlden i all ära, men den har för närvarande hög mysfaktor på merparten av de utställningar som skall behandla den klassiska triaden av angelägna frågor kring klass, kön och etnicitet. Skall man utnämna världens bästa utställning just nu är det enligt en i det närmaste totalt samstämmig kritikerkår Skulpturprojekt Münster. För någon vecka sedan skrev Anna Brodow om den i SvD och fann sig föranledd att tala om ”konstvärldsturism”. Det är spännande, trevligt och bra, låna en cykel och åk runt bland projekten i staden. Men det som konstvärlden säger sig vilja mer än allt annat är att ha någon betydelse i den sociala verkligheten utanför sin egen lekstuga. Det har visat sig svårt.

Helt ofrånkomligt är att frågan om islam och muslimer starkt väckts till liv genom teckningarna. Mohammed Omar är pessimistisk:

”Tyvärr kommer det ytterligare spä på islamofobin. På Minaret tror vi att det bästa sättet att motverka islamofobin är att ignorera”

Att det skulle finnas en hotbild vill däremot Hooman Anvari inte tänka sig:

”Jag tror inte ens att det finns någon ”hotbild” från muslimskt håll. Det här är något som blossat upp i media.”

Man skall inte glömma att de två censureringarna av teckningarna skedde på grund av att arrangörerna gjorde bedömning att en sådan fanns. Jag tror inte mycket på det men det visar vilka uppfattningar som finns hos människor som ändå får ses som rimligt insiktsfulla. Jag har själv också mottagit ett antal hot och vill Anvari förneka den aspekten kan han se på dagens lilla skörd från sajten Sindbad (klicka för att förstora).

Om bojkott

Om dödsstraff

Och ännu lite mera alldeles färskt hot i inboxen:

“Att rita Jesus , frid och välsingelse över honom , som en elefant va också fel från dig Lars och du kommer inshAllah att straffas

Du har inte mycket tid kvar”

Jag som alltid är optimist, välvillig och med intresse för frågor om andlig utveckling, förkovring och distans tror tvärtom. I den politiska korrekthetens tecken finns en förlamning. En justering av beteende som framför allt äger rum på ytan. Lite hårdare möten behöver inte betyda att avståndet växer. Finns det t ex något merparten av de inblandade (och faktiskt är det hela befolkningen) kan enas kring?

Ett problem med islam är att varje beteende och handling i princip skall förankras i Koranen (jämte traditioner; hadither, sunna, fiqh) som de flesta muslimer torde uppfatta som Guds autentiska ord. För att anpassa sig till ett modernt samhälle blir det fråga om att tolka och tänja i alla riktningar för att få verklighetsbilden att stämma. Och långt ifrån alla är villiga att acceptera nytolkningar. Men en sådan gestalt som Tariq Ramadan (professor i religion och filosofi i Tyskland och Schweiz) menar t ex i en vid tolkningsram att idéerna om mänskliga rättigheter, frihet, jämlikhet och broderskap är förenliga med såväl islam som religion som tidigare tolkningstraditioner.

Västerlänningar kan ha svårt att förstå att muslimer inte kan enas om något för att man tycker att det är bra oavsett vad skrifterna säger. Men så är det. Inte heller är det något som är okänt i väst. Under den tid då kristendomen regerade västvärlden krävdes ungefär samma sak, Guds ord i Bibeln utgjorde den absoluta grunden för vad som skulle gälla. Rester finns sannerligen kvar, den katolska kyrkan är suspekt i detta avseende och vi har frikyrkor som exempelvis Jehovas Vittne som ihärdigt kräver att skriftens bokstäver skall efterföljas.

Här har vi väl det egentliga problemet: Religionen som privat eller statligt kollektiv. Frågor som kan diskuteras vidare.

dore-mohammed-1857lit.JPG
Profeten (i mitten) illa behandlad av Dante i Divina Comedia. Han är placerad djupt i Malebolges brunn i den 8:e kretsen av helvetet. Illustration av Gustav Doré 1857. Är det en kränkande bild eller är den för gammal och alltför mycket konstbild?

Det här inlägget postades i Kommentarer nästan varje dag, Muhammedsaken. Bokmärk permalänken.

35 kommentarer till Del 370: Innanför och utanför konstvärlden

  1. Bo Bengtsson skriver:

    Hej Lars,
    Skulle jag, med tillstånd från dig, kunna trycka upp en av dina rondellhundar på en T-shirt.
    Sedan promenera in som åskådare på Moderna Museet och ställa mig i en av salarna, iklädd denna t-shirt
    Skulle då museet kunna kasta ut mig?
    Skulle museet vilja kasta ut mig?
    Skulle jag bli fotad av kvällspressen om jag först gav en pressrelease om min/(din) KAMPANJ

    Mvh Bo Bengtsson, blivande rondellhund

  2. P skriver:

    22/8 framförde någon otrevlig person på Sindbad ett mordhot mot Vilks:

    http://imittsverige.blogspot.com/2007/08/sindbad-hjer-ribban.html

  3. Skalman skriver:

    ¨Hej Lars, tack för dina insiktsfulla texter som jag har följt med stort intresse.
    Vad gäller dagens text där du hänvisar till Tariq Ramadan så hade jag dock dragit till mig öronen något. Denne Tariq Ramadan verkar progressiv och moderat på ytan, men om man börjar syna honom lite närmare i sömmarna så har han dubbla agendor beroende på vem han talar med och för.

    Med sina starka band till Muslimska Brödraskapet bör man antagligen ta hans uttalanden med en mycket stor nypa salt. Han, som de flesta andra muslimer, är väl medvetna om innebörden av Taqqiya. Taqqiya som ju är den sanktionerade lögnen till icke-muslimer i syfte att främja islam.

    Jag säger inte att man inte kan lita på honom fullt ut, men man bör dock vara försiktig.

  4. allah skriver:

    Om du missat det, så publicerades faktiskt din “Mohammed som rondellhund” från 13:e augusti i samband med Dan Jönssons artikel, i DN-Kulturs ursprungliga pappersupplaga. Har detta undgått dig helt och hållet?

  5. david 28 malmoe skriver:

    Vilks!!! Nu finns bara “Shorm” i Oxelesund kvar som potentiell utställare! Om han också lackar ur är det kanske bäst att leta ny Nationlstat. HoHo!

  6. Nils Bergqvist skriver:

    Du skrev något viltigt i inlägget: “För att anpassa sig till ett modernt samhälle blir det fråga om att tolka och tänja i alla riktningar för att få verklighetsbilden att stämma.”

    Jag har i andra debatter där t.ex kristna deltagit skrivit om detta, som rättegången mot Åke Green. Dogmatiska religionsuttolkare gör tvärtemot vad vi orienterar gör. De försöker förändra verkligheten när kartan inte stämmer. Inom orienteringssporten har vi alltid gjort tvärtom, vi har ritat om kartan när den inte överensstämt med verkligheten och det har lett till allt bättre, rättvisare och roligare utövning av vår sport. Har det någonsin funnits något religiöst, skriftligt verk som varit ämnat att tjäna naturen som den är? Nej, jag tror inte det?
    Hälsningar!

  7. P skriver:

    Jag hade en dialog med SEMUS här på din blogg och sade rakt ut att jag inte litade på SEMUS vilja till dialog längre, när de tog bort kommentarsfunkionerna på sin blogg. Jag hade helt rätt. Jag tror att SEMUS bara inväntat något svepskäl för att dra sig ur. Jag skrev också att det opålitliga SEMUS bara ville ha massmedial uppmärksamhet. Jag hade rätt.

    Nu ska jag skriva vad jag tycker om sådana personer som ljuger: De är äckel som lurar hela Sverige. Nu vill jag bara ha ut islam från vårt land. Islam har inte här att göra. Islam drar sig inte för att ljuga. Och jag hoppas att Vilks får sin hund utställd. Jag hoppas att islam inser att för ärliga svenskar så är islam inte värt mera än en hund. Se rondellhunden som konst som berättar historien att svenskar är trötta på förljugen islam!

  8. Gote skriver:

    Nils Bergqvist – all heder åt ditt finurliga inlägg om orientering och kartor. Även om det är en fyndig och kul jämförelse måste jag peka på dess brister.

    Den “orienteringssjuka” som drabbar stora delar av den västerländska kulturen då det gäller att diskutera islam, tror jag till stora delar kan härledas till den yrsel, som i sin tur uppstår då skygglapparna avlägsnas – det blir helt enkelt för mycket verklighet på en gång, och man väljer att rationalisera bort vissa saker (som tex islamkritik).

    Att rita om kartan så den stämmer med “verkligheten” är som bekant inte så oproblematiskt som det först verkar. Troende verkar ofta ha en helt annan uppfattning om vad som är verkligt än ickså-troende har. Dessutom är det inte självklart att man inte kan förändra verkligheten då den inte passar kartan (jag syftar förståss inte på naturlagarna även om det finns en del stollar som vill ändra dem också). Hur fn man resonerar med religiösa människor utifrån dessa förutsättningar vet jag inte. Kanske inte alls?

  9. jazz skriver:

    Till P
    Islam är en religion och kan i sig inte föras in och ut ur ett land. Däremot finns det individer och grupper i Sverige som har islam som sin religiösa livsåskådning och det har de rätt till att ha eftersom det råder religionsfrihet i Sverige. / Mvh jazz

  10. Tom skriver:

    Det signalerar också att konstvärlden retirerat eller till och med bytt sida; jämför reaktionerna mot Satansverserna, där hoten och aktionerna var långt extremare (flera inblandade mördades eller misshandlades av muslimer till exempel) men där man ändå höll en någotsånär enad front. Trots att Iran sent omsider drog tillbaka sitt mordkontrakt så kanske man ändå knäckte kulturlivets vilja. Idag ter det sig avlägset; numera är ju kommentatorerna snarast på mullornas sida.

  11. Fredrikzon skriver:

    Oj ojoj ojoj! Inte lätt att höja rösten efter P:s salva! Hoppas “islam inser” hur arg du är. Vilks, kan du rita P som kamphund, med eller utan turban?

    Mer humor, grabbar!

  12. TJ skriver:

    Från SEMUS webbsida:
    “Med tanke på hur Vilks tidigare utövat påtryckningar på konstvärlden för att få ställa ut sina anti-muslimska nidbilder är SEMUS nu oroliga för att han även ska kräva att få ställa ut sitt antisemitiska material.”
    En i mitt tycke konstig för att inte säga illvillig analys.

  13. gerd skriver:

    Kære Lars

    Lige som Skalman vil jeg opfordre dig til at kigge Ramadan lidt efter i sømmene. Jeg kan foreslå
    Helle Merete Brix, som har undersøgt og skrevet en del. http://www.sappho.dk

    Billedet i dag (Dante på tur i helvede) får mig til at huske et billede fra min barndom – ca. 50 år siden – dengang var der kun meget få, der kendte mere til islam end navnene Allah og Muhammed, og der var få om nogen muslimer overhovedet i Danmark.
    Det var en tegning – Muhammed på en kamel og med draget krumsabel i fuld fart fremad – lidt længere inde i billedet og i samme retning tøffer Jesus af sted overskrævs på et æsel.
    Og der var ingen, der snakkede om, der var gjort noget forkert – heller ikke selvom Jesus så temmelig laset ud og lignede en håbløs rytter med fødderne næsten skrabende hen ad jorden,
    Gad vide hvem der lavede den tegning. Ja, der findes nok utallige tegninger og malerier fra alle de foregående århundrede.

  14. Fredrikzon skriver:

    Kan man möjligen se det som att SEMUS fick en judesugga sänt från himlen?

  15. Nils Bergqvist skriver:

    Nej inte är det enkelt att få en religiös att rita om kartan när verkligheten tränger sig in mellan skygglapparna.

  16. P skriver:

    Jag vidhåller att islam är en förljugen religion. Titta bara på bortförklaringarna och otacksamheten här när skattepengarna slösats på islam:

    http://www.skd.se/apps/pbcs.dll/article?AID=/20070822/DAGENSTIDNING/708220012

    Därför behöver islam utmanas i konsten. Då avslöjas ju förljugenheten och att islam inte tål yttrandefrihet från vare sig konst eller svensk kommunal förvaltnings tjänsteutövande.

  17. Ruff skriver:

    För och främst vill jag tacka dig Hans som uppvisar ett sådant sällsamt och avundsvärt mod. Inte bara för att du utmanar religiösa tabun eller finkulturella konventioner utan för att du också problematiserar grundläggande villkor för konstnärligt skapande. Debatten kring din Rondellhund har utvecklats till en av de absolut viktigaste diskussionerna i Sverige. Synd bara att den inleddes under sommaren (då många stängt av radio, TV, Internet etc.). Å andra sidan lär den säkert fortsätta att vara aktuell under många långa år.

    Bara ett påpekande: Tariq Ramadan är barnbarn till Hasan al-Banna (Muslimska brödraskapets grundare) och en av den moderna islamismens förgrundsfigurer i väst. Paul Berman (författare till den mycket läsvärda ‘Terror and Liberalism’) skrev tidigare i år en exceptionellt intressant essä i tidskriften The New Republic: ‘Who’s Afraid of Tariq Ramadan?’ (June 2007). Denna text diskuterar ingående vad exakt Ramadan står för (inklusive tidigare studier av honom) men riktar även blickarna mot de krafter inom framförallt vänstern som vill kväva upplysningstraditionen med nypåhittade begrepp som “yttrandefrihetsfundamentalism”. Essän rymmer även en god sammanfattning av utvecklingen i Europa sedan fatwan mot Salman Rushdie. Alla som intresserar sig för ämnet rekommenderas läsning!

    Det säger för övrigt en del om tillståndet i Sverige att den här frågan främst diskuteras på olika webbforum och inte av folkvalda politiker eller framträdande opinionsbildare!

  18. Arash - ateist skriver:

    Jag för min del vidhåller att judendomen, kristendomen och islam liksom alla andra feodal-borgerliga tankesystem är förljugna. Liksom den liberala yttrandefrihetsfundamentalismen som ser politik endast som yttranden och inte bryr sig ett skit om den mest grundläggande rättigheten av, alla rätten till ett värdigt liv utan armod, samtidigt som man låtsas vara “medborgarättskämpar” som bryr sig om yttrandefriheten. Ni värnar bara er rätt att säga vad ni vill om 1 miljard – 1 miljard! – människor, utan att bry er ett skit om de muslimska massornas rätt till självständighet och oberoende från västs ekonomiska och militära imperialism, deras rätt till ett liv utan fattigdom och deras rätt att kämpa för en verklig demokratisering och sekularisering på sina egna – inte era – villkor. Om ni inte begriper detta hoppas jag att ni lär er på matematisk väg (som förhoppningvis Danmark – ett skämt till pyttenation – gjort), ni är en minoritet som söker provocera en väldans massa människor.

  19. Lars skriver:

    Kära Arash. Tack för dina kommentarer. Om din mejl hamnar i filtret kan jag inte göra något åt det förrän efter det skett. Jag censurerar ingenting, i varje fall har det inte skett hittills.

    Men i din framställning finns det ett tydligt fel: “Danmark – ett skämt till pyttenation”. Inte alls de har vunnit EM i fotboll. Det var inget skämt.

  20. anyone skriver:

    May you receive replicated half death. death to the people who supports this barbaric crime you have done including your govt authority. it is not freedom of expression but freedom of abuse. i think you are not aware of what was done to that dutch animal. your time is so near. i know your culture and religion do not contain the reality that could lead you to straight path like Islam does. Sweden had an image, but unfortunately from now i should realize that there could be 1% of people whom should i respect. by the way what do u want to show by omitting such hatred, who gave you all the teachings that westerners have amended according to their savage need. nonetheless, it is the creator of islam he who send you bible and taura.

  21. AM skriver:

    How is this a barbaric crima compare to islamist violence and suicide bombers? May you recieve replicatd half death? Isn’t Islam the religion of peace? Why are you threating people? It’s not freedom of expression, but freedom of abuse? But anyone? What does the islamists do then? What did yoursel just did? You wish people death to supproting this? Our culture does not contain reality? Then what does Islam do? You say 1% in Sweden are showing respect? Since september 11 we give respect to muslims becouse of islamists, suicide bombers and al-Qaida! Rescpect? If you want respect you have to give respect back! In the muslim world you do cartoons of jews and christians! Stop being such a hypocrite!

  22. Vestens Værdier skriver:

    Muslims are a pest. Send them packing!

  23. cherry skriver:

    Wer Respekt und Meinungsfreiheit beanspruchen möchte, sollte die Grenzen anderer nicht überschreiten und auch selbst ein gewisses Feingefühl an Respekt erweisen. Bei allem Respekt!

  24. Tierbedarf skriver:

    I think, the moslems must accept this, but they don’t accept it.

  25. Aslan skriver:

    Varför försöka avbilda Muhammed i förnedrande karikatyrer och bilder? Jag har aldrig sett Jesus eller Moses som rondellhund eller liknande. Eller varför inte PÅVEN? Du och sådana som du försöker bara att få oss förbannade men jag ska säga dig en sak…Muhammed är GUDS sändebud och profet.
    Lika så Moses och Jesus! Vem av dessa PROFETER du än väljer att förnedra så kommer GUDS straff att bli hårt!!!

    Alla ni som är upprörda…Skit i personer som Lars som är en stor nolla. Det är synd om honom…
    Ni vet och jag vet att Gud ser och hör allting…Vi överlämnar ärendet till HANS makt!!!

    Föresten Lars… jag ser ingen Muhammed på teckningarna…Det ända jag ser är en sketen Lars!!!

  26. Aslan skriver:

    En troende är inte enfelsökare och inte oförskämd eller ohyfsad.(Profeten Muhammed)

    Jag sändes till mänskligheten som en nåd och inte som en förbannelse..(Profeten Muhammed)

    En stark person är inte en som kan slåss. En stark person är en som kan behärska sin vrede..(Profeten Muhammed)

    Den som saknar välvilja, saknar all godhet. .(Profeten Muhammed) Som du Lars!

    Frukta gud var en du befinner dig, och följ upp en dålig handling men en god – den senare raderar den förre- och uppträd väl mot människor..(Profeten Muhammed)

    Gud Den Allsmäktige visar Sin Nåd endast mot de barmhärtiga. Var barmhärtiga mot dem på jorden, så att de i himlarna är barmhärtiga mot dig..(Profeten Muhammed)

  27. Farfour skriver:

    Jag tycker att det är förfärligt av dig att skända profeten Mohammed. Jag vill verkligen protestera. Häromdagen hade jag kontakt med en dotter till en muslims familj i Egypten som berättade för mig att hon grät när hon fick reda på hur profeten (frid vare med honom) hånats i en Svensk tidning. Hon trodde också att gud kommer att straffa de som ligger bakom (dig bland annat) och hon kunde inte förstå varför profeten hånas offentligt i Sverige samtidigt som andra religioners profeter inte hånas i Muslimska länder.

    Allah den allsmäktige kommer att straffa dig och de politiker som har makt att stoppa smutskastningen av profeten Mohammed men inte gör någonting.

  28. Muhammed Ali skriver:

    Till Aslan !
    Vem sa att Muhammed är en profet, Han är bara en tjuv och pedofil. läs den Kuran först för att förstå Muhammeds verklighet. bli inte blind.

  29. sara johansson skriver:

    Är du sjuk i huvudet eller ? förstår du inte vad du skriver om ? vet du vad ordet pedofil betyder din idiot. Gå och fyll på ditt ordförråd !

  30. Muhammed Ali skriver:

    Till sara johansson och alla
    Läs innan diskutera och fyll ditt huvud.
    http://www.islameyat.com/english/issues/issues.htm

  31. Muhammed Ali skriver:

    Läs nedan , vad säger du om att di profet var en pedofil.

    MUHAMMAD, AISHA, ISLAM, AND CHILD BRIDES

    INTRODUCTION

    Muhammad was 52 and Aisha was 9 when they married and sexually consummated their marriage. Muhammad followed an Arab custom in marrying a child who had her first menstrual cycle. This action must be questioned, regardless of it being a cultural norm, because Muhammad’s action and teachings on marriage established an Islamic precedent: a girl is judged an adult following her first menses, and is eligible for marriage and sexual relations. Thus Muslim men are allowed to marry and have intercourse with young girls who have happened to have an early first menstrual cycle. As will be shown, this leads to physical and psychological damage to the child.

    Muhammad’s first wife – Khadija, died a few years before he fled to Medina. Later, he was encouraged to take another wife. At the age of 49 he was betrothed to Aisha, age six. Aisha was his closest friend’s, Abu Bakr’s, daughter. At that time, she had already been betrothed to another man but by mutual consent the betrothal was dissolved. Three years later, following her first menstrual cycle, he then formally married and sexually consummated his marriage with her.

    Most Western people know it is not in a 9 year old girl’s best interest to engage in marriage and sexual relations with a 52 year old man, regardless of the cultural setting. We know that, in our culture today, a person doing such a thing could possible be sent to prison for sex with a minor, statutory rape, or other related laws. Most of us find it questionable for Muhammad, a self proclaimed prophet of God, to do such a thing. We expect a real prophet to know better, or at least hear from God on the matter.

    What is more critical than Muhammad’s single action with Aisha is that he taught that a girl is considered an adult following her first menstrual cycle. He also taught that his followers were to follow his “sunnah” or lifestyle. Thus today, throughout much of the Mideast, girls as young as nine are often married by men old enough to be their grandfather.

    But why then do we find it objectionable? After all, Muhammad did not live in our culture or under our law. He lived under a Semitic culture. And this custom of marrying girls after their first menses existed in the Mideast long before Muhammad. What is the basis for rejection of this Semite custom and Muhammad’s precedent? Are there any valid reasons to criticize it? Or should it simply be rejected based upon our own cultural bias?

    I’ll address this and other issues in this paper, and a discussion of the consequences of his deed as well. However some fundamental groundwork needs to be laid before moving on. Aisha’s actual age is the first point that needs to be established. Within the Islamic world there is division concerning Aisha’s age when she sexually consummated her marriage. Many Muslims in the West have a hard time accepting Aisha was only a little girl of 9 when their “prophet” had sex with her. Some Muslims, and even Western writers, wrote that she did not have sex with Muhammad until she was 14 or so. I’ve never seen any textual Islamic support for their position, only conjecture. But the thought of their prophet committing such an act is embarrassing to them, so they invent, or re-write, documented Islamic history to make it more acceptable to their minds and the minds of other Western people as well.

    ——————————————————————————–

    EVIDENCE THAT AISHA WAS 9 WHEN HER MARRIAGE TO MUHAMMAD WAS CONSUMMATED

    There are a number of sources, all written by Muslims, that detail Muhammad’s marriage and consummation with his young child-bride – Aisha.

    FROM THE HADITH OF SAHIH BUKHARI

    I have used Bukhari’s Hadith, translated into English by Dr. Muhammad Muhsin Khan, at the Islamic University in Medina. Bukhari’s Hadith is considered authentic by the majority of Sunni Islamic scholars. It is second to the Quran in terms of importance. The central figure to approve and sign the translation is Dr. Amin Al-Masri, Ph.D. Cambridge University. He is the Advisor and Head of the Sharia Dept., at the College of Sharia and Islamic Studies in Mecca.

  32. Aslan skriver:

    Till Muhammed Ali!

    Du är en rasistisk IDIOT!!!

  33. Moesha skriver:

    DU BORDE VERKLIGEN SKÄMMAS SOM SKRIVER SÅDANT OM VÅR PROFET OCH UPPENBARLIGEN HAR DU ALDRIG HÖRT ORDET RESPEKT. DET ÄR YTTERLIAGRE EN SAK SOM JAG INTE FÖRSTÅR HOS LARS VILKS BETENDE. ORDET RESPEKT TYCKS INTE FINNAS I HANS VOKABULÄR HELLER. DET FINNS MYCKET VI KAN GÖRA MEN SOM VI INTE GÖR FÖR ATT VI RESPEKTERAR FOLK. DET MEST DUMMA ÄR ATT DU AVBILDAR VÅR PROFET. VARFÖ INTE RITA EN BILD PÅ DIN MAMMA? DET GÄLELR ER BÅDA, MOHAMMED OMAR ELELR VAD FAAN DU KALLAR DIG OCH DIG OCKSÅ LARS. SKULLE JAG TECKNA EN PORNOGRAFISK BILD PÅ LARS OCH HANS NÄRA SKULLE JAG MINSANN BLI STÄMD. MEN ATT AVBILDA PROFETEN DET ÄR TYDLIGEN HELT OKEJ. OCH DU, MOHAMMED OMAR, MÅ DU LEVA I 500 ÅR OCH FÅ LIDA NÅGOT ENORMT. DU VET SAKER OCH TING KOMMER ALLTID TILLBAKA TILL EN FÖRR ELLER SENARE…..

  34. Pingback: Kunstavisen » Blog Archive » Rondelljakten

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.