Del 357: Dags för svensk biennal i Göteborg

Den 25 augusti är det dags för svensk biennal i Göteborg, Rethinking Dissent-om politikens begränsningar och motståndets möjligheter och cureras av Joa Ljungberg och Edi Muka. Utställningen presenterar verk av 28 konstnärer och konstnärsgrupper från olika delar av världen och sprider sig till fem platser i Göteborg: Röda Sten, Röhsska museet, Gamla Posthuset, Göteborgs Konsthall och galleriet Kaustik.

Biennalen tar sin utgångspunkt i ett tema från 2002 och Documenta 11, democracy unrealized. Curatorerna har alltså bestämt sig för att köra ett varv till på en koncentrerad socialkritik. Vad laddar man bössan med? Ja, samma gamla konflikter och inte minst de nu så tröttkörda socialfilosoferna: Zizek, Hardt och Negri samt, jodå, det går tydligen inte utan, Agamben och hans undantagstillstånd. Katalogtext av den politiska teoretikern Jodi Dean som bland annat skrivit en bok om Zizek. Och man kommer med följande vädjan:

”Genom att lyfta viktiga frågor kring det globala tillstånd vi lever i ska utställningen stimulera oss att tänka bortom vår egen horisont och reflektera över det som händer runt omkring oss i världen. Starka estetiska uttryck, processinriktade verk, befintliga verk liksom nyproducerade, tar med oss på en resa som kan liknas vid en sökning längs mentala stigar, hela tiden beroende av vårt inre aktiva engagemang.”

Och så lovar man lite annat än enbart socialkritik:

”Starka estetiska uttryck, processinriktade verk, befintliga verk liksom nyproducerade, tar med oss på en resa som kan liknas vid en sökning längs mentala stigar, hela tiden beroende av vårt inre aktiva engagemang.”

Ambitiöst nog ger man sig på de stora frågorna om det pågående globala kriget:

”Ett krig som ofta presenteras och förklaras för oss som en konflikt mellan traditionalistisk islamistisk fundamentalism och modern, liberal demokrati. Är denna påstådda ideologiska antagonism den främsta orsaken till dagens transnationella kraftmätningar?”

Kan man förvänta sig några teckningar av profeten Muhammed? Nej, det går inte, det här är en biennal om vänsterns problem. Vad skall den göra? Och vem i vänstern skulle bry sig om vad som visas på en konstbiennal?

Som en rent tillfällig passus kan jag nämna att jag idag mottog mitt första dödshot av en muslim som uppgav sig vara från Göteborg. ”Jag skall skära halsen av dig!” Tack ska du ha, får jag väl säga. Det är inte alla religioner som i första hand förmedlar ett kärleksbudskap.

goteborg-lulaj-living_in_memory2004_jpgliten.JPG
Deltagare på Göteborgsbiennalen, Armando Lulaj, Albanien (12577), Living in Memory, 2004

Det här inlägget postades i Kommentarer nästan varje dag, om utställningar m m. Bokmärk permalänken.

11 kommentarer till Del 357: Dags för svensk biennal i Göteborg

  1. TJ skriver:

    En bra teknik för att ta reda på om en text är nonsens eller inte, tillämplig i många om inte alla fall, är att kasta om ett påstående – negera – så jag gör det med den ovan anförda katalogtexten: […tar med oss på en resa som kan liknas vid en sökning längs mentala stigar, hela tiden beroende av vårt inre passiva engagemang.”]
    Jag bytte ut aktiva mot passiva – nonsens i båda fallen.

    För övrigt, det måste vara påfrestande att bli utsatt för dödshot, jag hoppas du har kraft att fortsätta arbeta med din konst trots den sortens svinerier.

  2. Gote skriver:

    Anar att diskussionen på detta forum än tydligare börjar handla om mekanismerna bakom “rondellhundsaffären”, alltså varför folk agerar och tycker som de gör i frågan. Skriver därför gärna lite igen.

    Som “kulturarbetare” (och för den delen både annan arbetare och företagare ibland också), är jag mycket intresserad av hur konstsystemet fungerar i relation till de ämnen det påstår sig bearbeta. Jag skall inte döma ut Göteborgs Internationella Konstbiennal innan den ens gått av stapeln, men när jag läser programförklaringen på http://www.rodasten.se/biennalen.asp ringer varningsklockorna. Anar att de goda intentionerna som vanligt kommer i andra hand, och aktörernas personliga positionerande i första hand.

    Kul att de skriver, citat:
    “Göteborgs 4:e Internationella Konstbiennal vill uppmuntra till reflektion kring gränserna för våra valmöjligheter och betydelsen av motstånd i en tid karaktäriserad av den globala marknadens dominans över det politiska. En enligt filosofen och sociologen Slavoj Zizek ”postpolitisk” tid då till och med den politiska vänstern anpassat sig till den globaliserade marknadsekonomin och på så sätt upphört att utgöra ett reellt politiskt alternativ.”
    Det blir lite som när polisen utreder sina egna brott, snyggt på papperet men totalt meningslöst.

    Vad är då alternativet (som Ernst Billgren sa då han fick frågan om vad han tyckte om det faktum att Bildkonstnärsfondens sakkunniga beviljar medel till sina fd styrelsekolleger)? Jag vet inte? Kanske att vara så politiskt inkorrekt som Vilks varit i rondellhundsaffären, med risk för stigmatisering och utfrysning. Hur som helst, huvuddelen av den politiska konst som görs idag är inte mycket att hänga i julgranen. Inte blir det bättre när den sedan packas in i fina paket av högskoleutbildade curatorer som tävlar i politisk korrekthet och kissnödighet.

    Jag vill egentligen inte raljera över hur eländigt det är, jag vill ha flera bra förebilder att inspireras av och jag vill vara med och lösa problemet. Ge mig flera positiva exempel på samtidskonst som verkligen gör vad den säger sig vilja göra.

    Mvh Gote

  3. Humle skriver:

    Stå på dig Lars. Det du gör är helt rätt. Du polisanmäler naturligtvis alla hot om våld. Min egen erfarenhet vad gäller konflikter med muslimer är följande. Först är muslimen oskyldig och anser sig felaktigt behandlad. Sedan uppträder muslimen högljutt och närmar sig sin antagonist i rask takt och ställer sig nära. Får han inte sin vilja igenom nu så försöker han förolämpa med sexuella anspelningar på opponentens mor och syster. Som sista utväg brukar hot om våld och död följa och ett ivrigt snattrande i mobilen för att begära förstärkning från landsmän.

    Kulturkännaren och sakkunning i varjehanda ting H

  4. david 28 Malmoe skriver:

    Hej Lars. En personlig fråga som måhända inte har något med ditt konstnärskap att göra: Hur förhåller du dig egentligen till ovanstående 1800-tals-retorik ifrån Humle? Yngve undrade något liknande tidigare men jag minns inte att du besvarade honom. Fast å andra sidan, en relativisering av “muslimen” skrämmer kanske iväg lågdiskursarna på bloggen och det “relationella” förlorar i styrka….vad vet jag?

  5. Steen skriver:

    Hej Lars – en artikel om deg i Jyllandsposten idag, men det vet du kanske ?

    foto:

    http://bp2.blogger.com/_y4TnBe9wCzc/Rrrl7lfsoWI/AAAAAAAACDc/ZxcFHEoTwoc/s1600-h/9+august+006.jpg

    artikel:

    http://jp.dk/arkiv/?id=1035101

  6. TJ skriver:

    Jag vet inte vad david 28 Malmoe anser om Vilks-muhammed-konflikten i stort men det är på något sätt symptomatiskt att han ifrågasätter Vilks för att han ännu inte tagit en tillräckligt highbrow kommentator i örat på grund av dennes gammaldags koloniala sätt att beskriva muslimer.

    Om det verkligt intressanta, att konstsverige verkar acceptera hot om våld som ett ofrånkomligt medel att styra konstdiskursen, har han inga kommentarer.

  7. david 28 Malmö skriver:

    Du kan vara lugn TJ, jag är en oresonlig demokrat. Jag är den förste att sätta en hjältegloria på Vilks huvud. Men jag gjorde också förbehållet “en personlig” fråga och jag tar inte ett svar för givet…och givetvis är Vilks förhållande till det som påminner om 1800-tals-rasseretorik i det hela en bisak, ingen tvekan om den saken.

  8. Lars skriver:

    Det är nog ännu mera komplicerat. Den grova formen för kolonisering och rasism är i praktiken omöjilg och dessutom ofördelaktigt förlegad. Nu handlar det om “global västlig anpassning”. In i liberalkapitalismen alternativt bli en del av det obestämda vänstermotståndet.

  9. AH skriver:

    “Det är inte alla religioner som i första hand förmedlar ett kärleksbudskap.”

    Menar du att hela religionen ska dömas för att en enskild person hotade dig? Var det kanske därför du ritade Muhammedhunden i första taget, att du ogillar islam?

  10. Lars skriver:

    Käre AH. Det torde framgå av sammanhanget vad mitt yttrande avser. Och det är bokstavligt. När jag fick dessa hotfulla uttalanden i telefon svarade jag med den meningen. Jag utgår ifrån att kärleksbudskapet är absolut centralt i islam och min ironiska kommentar föranledde den hotande att bli ännu mera upprörd.

  11. Tanzim skriver:

    Lesten bro what you have drawn regarding Prohpet Hazrat Muhammad (SM) is a great sin. I know you are not reliasing it (May allah give you the knowledge to understand). you hurt 130 core Mulaim. You know nating about Islam. If you knew a bit you never coul draw such type of drawing rather than that you would fight aginst the artist who draw unexpected cartoon.

    so, please know about Islam, feet it, research it. I am sure than you will leave your religion and will become a good Muslim.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.