Del 235: Om konsten att hamna mellan två stolar

Låt mig börja med dagens lästips. Debatten i Helsingborgs Dagblad fortsätter. Martin Schibli har skrivit ett inlägg med förslag att höja lägstanivån på konsten. Och idag kom det ännu en kalkon, ungefär som Enanders beryktade, men civiliserat skriven. Channa Bankier försöker slå ett slag för modernismens bevarande genom att dra hela den internationella samtidskonsten över en kam. Men som det heter: They never come back. Det gäller även för modernismen.

Men dagens lilla fundering är en sensmoralisk historia. Igår kunde vi applådera dekadansen, glittret och limousinerna. Idag kan vi fördjupa vår tanke och låta den glida norröver (om man händelsevis inte råkar befinna sig där): Bildmuseet i Umeå ångar på med sitt socialkritiska uppdrag. Vad kan vara oemotståndligt och sexigt? Landminor kanske? Jo, alla gillar att ogilla landminor. Landminor kan inte vara fel. Detta är något som fotografen och konstnären Lukas Einsele ägnat åtskilliga år åt. Han har varit i Kabul och i Angola och fotograferat och undersökt. Det här är ett så moraliskt kärvt projekt att vi alla omedelbart kan förklara oss eniga om landminans tragiska följder. Men så var det detta med konst. I konsten är hardcore socialkritik på väg ut medan glitter och dekadans är på väg in. Borde inte Bildmuseet uppmärksamma modets svängningar och visa de senaste trenderna? Ja, nu blev texten väldigt cynisk, men det är något jag vill ha sagt med en sådan betänklig piruett: Ett bildmuseum som åker slalom mellan bild och konst hamnar lätt i svårigheter. Konstpubliken består av två led. Dels konstälskarna som mest tycker om tavlor. Och dels de initierade som kan förstå att utställningen One Step Beyond – The Mine Revisited (öppnar 4 februari) är angelägen. Angelägen på så sätt att folket skall lära sig något. Men det gör inte folket. Och därför blir det en konstutställning alternativt en fotoutställning (för den lilla grupp som har särskilt intresse av dagens fotografi). Så har man hamnat mellan två stolar och det bästa man kan göra av situationen är att tvångskommendera skolklasser till utställningen.

Man skall förstå att som konst blir ingenting verkligt-verkligt, utan behäftas alltid med ett som-om. Tänk på vårt ständiga paradigmexempel: En pissoar som inte är någon pissoar fast den är väldigt lik. Det hjälper inte att komma dragande med en mina. Om man vill kan man säga att de är fina att se på, inte minst mot bakgrunden av vad den kan åstadkomma. Stor kittling för den som ser på dessa tingestar, transformerade till skulpturer.

Kanske är det sorgligt, jag vet inte. Sensmoralen är dock tydlig. Artfacts utdelar sina poäng med fullständig konstvärldsrättvisa: Terence Koh och dekadansen får placering 2359, Lukas Einsele och landminorna 9967. Och om ni läste Bankier; hon påstod att samtidskonsten lider av ”insnävning”, men nog finns det utsvävning som går från minkpäls till benprotes.

einsele Ang_Mines_on_table 2001LIT.JPG
Lukas Einsele: Landminor från Angola 2001

einsele lukas minor budbärare kabul 2002LIT.JPG
Lukas Einsele: Budbärare från Kabul 2002

Det här inlägget postades i Kommentarer nästan varje dag, om utställningar m m, Samtidskonst. Bokmärk permalänken.

35 svar på Del 235: Om konsten att hamna mellan två stolar

  1. Joaquim skriver:

    Hej Lars, hittade ingen Bankier text?

    Ha det/ Jocke

  2. karin skriver:

    nej. mer sex åt folket. samtidskonstnärerna och folket är kåta.

    och kan man inte sitta på flera stolar på en gång utan att rammla igenom? sex och glitter behöver inte utesluta tyngd och substans.

    fast man ska passa sej för smart säker sex… kondomer är ju inte så kul…

    men ja det puttrar på.. kom att tänka på bas jan ader och “please dont leave me” också igår med den där bombastiska döds-drunknings-längtan från Koh. och bas jan ader e faktiskt rankad 494..

  3. Lars skriver:

    Jocke, tack för tipset. Nu skall alla länkar vara i ordning.

  4. karin skriver:

    “Också vi som inte delar postmodernistiska synsätt måste i första hand förhålla oss till den, annars hörs vi inte, finns inte. ” skriver Channa Bankier. men herre min skapare. jag tror jag trillar av stolen nu faktiskt. man har väl inget val att dela detta synsätt!?! har man? och vadå synsätt? det är ju som att tala om att förintelsen inte ägt rum. det är ju för farao ett faktum. inte ett synsätt. man kan väl inte gå runt å lådsas att något inte finns? va?

  5. Lars skriver:

    Karin. I konstvärlden sitter man alltid på samma stol. Det finns ingen ytlighet, den är täckt med ambition som man gemensamt bär upp. Men denna ambition får stora svårigheter när den skall avancera utanför konstvärlden. Där blir det något annat.

  6. karin skriver:

    du får berätta mer Lars. ytligheten täckt med ambition? pratar vi om samma yta? jag förstår inte

  7. Lars skriver:

    Karin, inga konstigheter med det jag skrev. Hur löjligt du än gör en sak måste den beaktas. Och det finns uppbackning på det mesta. Jag har ett intressant exempel som jag skall lägga ut på bloggen så snart jag får ett bra tillfälle.

    Men det är som sagt inte lätt för en utomstående att fatta att en pissoar har något med Kant och Deleuze att göra.

  8. karin skriver:

    Lars- ja men jag tänker att ambitionen är täckt med ytlighet. ytlighet=det du ser när du kollar på något. fysisk yta. skal. paket

  9. Lars skriver:

    Det är väl ett ändlöst spel med ambition och yta. Det är t ex ytligt att framstå som alltför ambitiös. Hellre mer ytlighet eftersom den varan borgar för motsatsen om du kan visa de rätta beledsagande gesterna.

  10. karin skriver:

    nej Lars. jag förstår inte alls vad du menar. ett endlöst spel mellan ambition och yta? tänker du på pengar? ytan kan ju vara ambitionen i sig. det är helt ok. men kan lätt feltolkas. men endå. nej jag tror inte jag hajar.

    och “beledsagande gesterna?” vill inte verka ytlig, men jag förstår inte.

  11. karin skriver:

    ha. sitter å skriver å skrev precis en mening som går ungefär- desto mer jag inser ytans värde och hur den föför folk desto tommare och mera obetydligt blir innehållet..

  12. marre_94 skriver:

    Karin: du skrev:
    “nej. mer sex åt folket. samtidskonstnärerna och folket är kåta.”
    det är nog sant, men det finns till synes kåta människor som hävdar motsatsen:
    http://www.spybar.se/nacht/40.JPG — dom verkar också ganska dekadenta.

    För övrigt tror jag också att sex (och kåt )är påväg tillbaka – POWER

    “Gemensamt för bägge könen är att det limbiska systemet aktiveras, och att vissa organeller i hjärnan förlorar i verkningsgrad temporärt tills den sexuella upphetsningen ,(förhoppningsvis), avmattats genom ett sexuellt klimax m.m osv, mfl”

  13. marre_94 skriver:

    Jag testar SPICED HAM!
    Mvh marre

  14. karin skriver:

    …tomt på ett betydelsefullt vis…

  15. karin skriver:

    hej Marre, ja. jag menar inte att man ska tappa huvudet och bara knulla. det kan man göra på andra ställen. men samtidigt menade jag verkligen detdär med kondomen.

    känner du till andrea frasers projekt untiteled från 2003 där hon har sex med en konstsamlare? de har sex på ett hotellrum och det hela filmas. konstsamlaren betalade 20.000 dollar för upplevelsen.

  16. Joaquim skriver:

    Marre & karin;
    Ni är lite fel ute med det här om att sälja sex o dyl, det känns ju lite Joanna Rytel sunk över det hela och kanske inte helt fresh 2007?
    Tänk istället weimar 1929, krügerkrashen, ymnighetshorn, josephine baker, arkitektens mage, aleister crowley etc. Räcker inte att vingla runt på spybar, även om det kan vara helt klart intressant i antropologiskt hänseende!
    Tänk pompös istället för stilistisk.

    Tre frågor till dig lars:
    Har du varit på Spybar?
    Har du gjort högskoleprovet och vad fick du isåfall för poäng? (poll för vår hemsida)?
    Och var håller dorinel hus?

    Fridens! Trevlig helg/ Jocke

  17. marre_94 skriver:

    karin – Jag trodde INTE att du menade att man ska tappa huvet och bara knulla.
    Och angående kondomer: menade du det du skrev i en arbetsroll ? Annars kanske
    det finns pengar i sponsorer om man kan tänka sig att använda dom?Man ju ändå klippa hål på dom
    om kropssvätskorna är viktiga för konsten i sammanhanget.

    jo jag känner till andrea frasers untiteled. Och johanna rytel har väl projektet “Ska vi leka
    doktor med din snopp”, där hon vill ha sex och ta betalt. Fast hon verkar försöka göra det
    så att hennes roll blir den dominanta och hon har kontrollen(schäfer mm). Men jag undrar
    om det är möjligt? (Och har hon genomfört det?). Hon åkte ju också till gambia och sög av svarta
    killar ,”suga kuk – 2005″, och fotade det.

    20.000 dollar

  18. karin skriver:

    joaquim- du skriver som en riktig bloggare. predika mindre, lyssna mer

    men japp du är delvis inne på rätt spår

  19. marre_94 skriver:

    Scum-manifestet
    Ämnessidan med ICA-kurirens bästa artiklar om Scum-manifestet.
    Ämnessidor relaterade till Scum-manifestet
    scum-manifestet-
    Även icakuriren är omedvetet inblandade i det här?
    http://www.icakuriren.se/harkiv/sc/scum-manifestet/

    Enligt SCUM ,(society for cutting up myspace), manifest är män ofullständiga bägare, och y-kromosomen en ofullständig x-kromosom. Mannen framställs som “en annorlunda” olycka som styrs av sina driftiga vänner och vars intellekt bara är ett redskap för dessa vänner. Transfetter framställs som en produkt som kommit till därför att den manliga underlägsenheten öppet erkänner den strävan som alla män innerst inne känner : att vilja bli kvinnor. Mannen anses dock skilja sig från djuren i avseendet att han är medveten om sin egen existens och roll(er). Mannen framställs som helt och hållet fysisk, behärskad av sina motparter. I motsats till detta menar hon att sex är överflödigt för kvinnor, och argumenterar därför för total asexualitet (en ståndpunkt som hon, för övrigt, senare plockat fram vid mer och mer sällsynta tillfällen).

  20. Mio -87 skriver:

    tack karin!
    såhär ser postmodernismen faktiskt ut idag och de är bara att bajaka det! det är verkligen
    helt sjukt att det fortfarande finns såna som channa bankir som vägrar att rätta sig efter fakta!
    det är som om de inte var kappabla att ta till sig INSIKTEN! (du vet vilken insiktk jag menar karin eller hur?)…………………………………………………………………

  21. marre_94 skriver:

    joaquim: Jag förstår vad du menar, men har du sett filmen Party Monster med
    Macaulay Culkin om partykidsen i newyork tidigt 90-Tal. Dom hade pengar och hade råd
    att festa alla dagar i veckan, med tillhörande nya käder och nya accesoarer för varje dag.
    Det mynnade ju ut i några artister tex James st James som skrev Disco Bloodbath.
    Macaulay själv kanske är ett bra exempel också? Lite mer urspårad än leonardo di caprio och edward furlong kanske?

    Och det kan mycket väl vara en poäng i att vingla runt på lämpliga ställen?
    Eller vad tror ni som vart med ett tag?

    fråga till joaquim: Menade du ur ett filosofiskt,fysiskt, teologiskt, kulturellt eller
    socialt – antropologiskt synsätt? Rasbiologi anses ju annars ofta en smula ofint.

  22. Joaquim skriver:

    Ok jag håller med, kanske raljerar för mkt ibland. Men försöker verkligen lyssna! Att skriva som en riktig bloggare låter som en komplimang!

    Fridens, trevlig helg!/ Jocke

  23. 49_erram skriver:

    Backways? Jag blir censurerad av en dator
    / marre

  24. Mio -87 skriver:

    alltså: nu är det 2007 och channa bankir tror fortfrande att det är modernism.
    hur korkad får man egentligen vara? om hon kunde använda sin intelligens så kanske hon skulle fatta att karin har helt rätt!!!!!!
    för jag tror egentligen inte att hon är så himla dumutaN ATT hon kanske fattar lite långsamt bara.
    det är såhotroligt svårt att säga denhär insikten men jag tycker att det ligger mycket i dethär med ytan som du sa förut karin. hejsvejs!

  25. karin skriver:

    marre-erram jag menar att sex med kondom e trist. säker sex= säker konst. och att det är jag inte intresserad av. och antagligen inte du eller ngn annan heller. som du sa, kroppsvätskorna är helt nödvändiga. annars hamnar man mellan domdär stolarna.

    jag testar SALAMITROSOR (hemgjorda då)

  26. karin skriver:

    senaste e-flux-mailet (och alla e-flux mail den senaste tiden ganska liknande. inkl. bonvicini): Emmanuelle Villard, ‘Paint It, Black’, 2007, partial installation view CCNOA Brussels. en aning bombastiskt. en aning mörkt. en aning dekadent. en aning bling bling. fin rollingstones-titel. men kondomen e på.

    fast å andra sidan. red-light -district e förföriskt. och där används det kondom. kanske har det med doften att göra?

  27. karin skriver:

    och rapport från amsterdam, ett faktum: “it´s just a fucking party”- senaste inbjudan till öppningen utav ett ny-squattat galleri. nu i kväll. alltså ingen konst. bara vernissagefest. konstnärer och annat folk. sprit å musik hela natten. ärlig härlig köttmarknad- kommer att raggas, förföras och utbytas kroppsvätskor.

  28. Joaquim skriver:

    Haha Marre, värst vad du var petig! Har du just läst vetenskaplig grundkurs 10 p eller? 😉 Nä allvarligt, när jag säger antropologisk så menar jag det, inte något annat av det du skrev… Då hade jag ju skrivit det såklart. En annan trillade ju inte ner i IQ soppan som barn, som vissa andra tydligen!:-)

    Klart det är ok att vingla omkring på klubbar, det var inte så jag menade. Tänkte bara att det kanske inte var bästa sättet att klättra på konststegen att vara en zunktransa med krinolin och två hekto koks i tratten. Det luktar lite för mkt de kallar oss mods 2007 för att man skall se det som en potentiell elit på artfacts. Men man vet tamejfan aldrig! Det är sant…

    Jag tyckte det här om terminator lät finst. Kan du utveckla det? Culkin har jag aldrig varit nån större fan av sen han gjorde bort sig i My Girl. Men man är ju alltid öppen för att ändra åsikt!

    Fridens, Trevlig helg!/ Jocke

  29. marre_94 skriver:

    Karin: appropå olika trosor så finns det en tjej som gör kläder och smyckenutav hår som man lämnar in.
    Hon hade tex gjort trosor till sig själv av sin farmors hår. Jag känner en kille som lägger bacon på bröstkorgen också. Rått kött är trevligt och barbariskt.

    Red-light är så knäppt , tex den där gränden vid nån kyrka, där man går i en slags passage och den är rutor/rum på båda sidorna och den är väl 1,5- 2 m bred. Surreal. Förföriskt känns cyniskt? Men det är väl sådär mer eller mindre i alla gamla hamnstäder?

    Har du hört nåt om ulrike möntmanns projekt där hon gör “droppings” med keramik bebisar? Jag har för mig att hon skulle göra det i amsterdam? Jag tror hon bara gjort det i tyskland än så länge, ganska intressant projekt annars. http://www.ulrikemontmann.nl/ –> this baby doll will be a junkie

    Vad heter det nyöppnade galleriet? Kommer det bara vara öppet en gång?

  30. marre_94 skriver:

    Joaquim: Nä inget högskola än- jag måste få ett hett tips om bästa kursen först. Iq soppa var en fin beskrivning- Det går säkert att skylla på far eller annat. Annars föredrar jag nog low-tech.

    Och jag tror inte heller man vet, man får nog vara öppen för förslag om vi som land ska lyckas hosta upp nån på top-100 på artfacts. Borde väl inte vara omöjligt iaf?
    Olafur eliasson är ju uppe på 11:e plats nu från 22:a förra året, är det fler från norden på top100 ?

    Jag återkommer med svar om terminator! Terminator 3 är för övrigt Daniel johntsons favoritfilm (enligt honom själv iaf), har bara sätt den en gång men den har klart andra kvaliteér än dom två första. Jag har även hört att Indiana jones 4 ska va på gång. Och beckman-familjen har nu flyttat från madrid till usa!
    Vicken start på året.

    Och culkin! han är ju en av mina favoriter, se Party Monster. Väl värd ca 2 timmar. på det tyska omslaget skriver dom: GUT und BÖSE. Bra omdöme. Sen är ju tyvärr inte seth green lika bra som macaulay i filmen men det är smällar man får ta/ha.

  31. marre_94 skriver:

    Oj jag glömde:
    Peace! trevlig helg tillbaka!! / marre

  32. marre_94 skriver:

    karin: nä jag är inte så intresserad heller av säker konst, men jag uppskattar att gå och kolla på det mesta. Det är tråkigt att så mycket är dåligt bara, fast det blir bättre bullshit iofs mm, typ den här mediokernivån som ni har pratat om här på bloggen, och som martin schibli skrev om i hd. Höj kvalitetsnivån. Man stannar ju ändå bara och kollar på det som är bra, och i värsta fall får man iaf motion och dricka.

    And OH i miss Amsterdam! Har dom tordagsgrejer högst upp i stedjelik fortfarande? Bra utsikt däruppe.
    Och hur går det med bygget bredvid? Eller har stedjelik fått tillbaka sina gamla lokaler nu? Galleri upstream var bra när jag var där matthew haines eller nåt liknande var det då. TA TA!

  33. marre_94 skriver:

    Mina kommentarer är alldeles för lynniga , ibland försvinner dom allihopa. Det är tur att lars finns och smashar tillbaka dom med en stadig forehand. Jag får nog tänka på att inte skriva saker som ens remotely kan förknippas med olika osäkra ämnen, Spamfilter kanske är en uppfinning av hin håle?
    666 kramar på er!

  34. karin skriver:

    kommer avlägga full rapport efter nattens vernissage. vet inte vad galleriet heter men ja, det händer varje helg att nya squat-gallerier öppnar. som du kanske redan vet om du bott här?..

    japp. stedelijk e fortfarande i POSTCS. men huset bredvid, som ska bli nya biblioteket, e inte klart.

    …och flera utav grejerna du skrev måste jag kolla mera. fast efter 3,5 år i staden kan jag inte direkt komma på vilken tors-grej du menar. också har jag har inte sett några barn.. måste kollas upp… allt ska kollas upp upp upp

    nej, helt ärligt, red-light är förföriskt. jag vet att mitt förhållande till det området är helt oetiskt och inkorrekt.

    ja håll i tangentbordet angående remote-connections…

    nu fest! skål!

  35. Lars skriver:

    Jocke, dina tre frågor: Nej, Nej, Vet ej.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.