3292: Anpassad konst

Det som kan klassificeras som konst omfattar en hel del. Fortfarande är det så att åtskilliga konstintresserade och andra aktörer inom området föreställer sig att när något kallas för konst utgör det en kvalitet. Rätteligen bör man tala om bra konst och dålig konst och medelmåttig men även tillfällig och konst genom missförstånd. Man kan t ex uppleva en viss situation som konst för en stund. Det kan vara så att någon tycker att en solnedgång eller ett bruksföremål är konst.

SVT:s Kulturnyheterna hade idag ett inslag om konstfirman Desenio. Desenio tar fram kollektioner av konst, ”tavlor och posters” som det heter i annonseringen. Desenio arbetar målmedvetet att utforma sådan konst som skall passa olika grupper och nationaliteter.

Verkligt konstintresserade har blivit upprörda över denna gratisreklam för en produkt som självfallet inte kan nå upp till någon större kvalitet. Det handlar om konst som designobjekt. ”Narrativet” kring verken är inte särskilt avancerad – kan man lugnt säga. Se t ex här.

Det rör sig alltså om konst för den fåkunnige och för personer med begränsade estetiska krav.

Det som är intressant är att den förmodligen går att skapa något liknande på lite högre nivå eftersom konsten har sina normer. T o m sådant som dekolonisering, klimat och genus skulle kunna skapas genom lämpliga algoritmer. Skillnaden är dock att ironin skulle väga tungt i bakgrunden.

Publicerat i konstteori | 3 kommentarer

3291: Uthålliga profiler

Att politiken och litteraturen dominerar kultursidorna är väl ingen kontroversiell ståndpunkt. Med jämna mellanrum avfyras något provocerande inlägg som ger upphov till reaktioner genom motartiklar och reaktioner på sociala medier. Karin Olsson skriver om några välkända profiler som med stor hållbarhet. Det dyker naturligtvis, som Olsson skriver, upp nya men det är svårt att uppnå en hållbar roll som kontroversiell skribent.

Antagligen rör det sig om ett allmänt fenomen. Det är inte längre fråga om några få dominerande och respekterade namn. I stället har namn som dyker upp och efter hand fördunklas. Vi ser samma sak inom konsten. De senaste stora namnen är Jeff Koons och Damien Hirst. Och det var ett tag sedan. Båda bibehåller sina positioner och kommer med nya utspel. Kanske kan man lägga till Marina Abramovic som dock har varit med länge. Det har blivit så att stjärnstatus är intensivt och kort och kan samlas med utgångspunkt från ”emerging artists” (konstnärer på väg uppåt).

Att det har blivit så har antagligen den enkla förklaringen till att vi har större politik- kulturkonsumtion och att en allt större del av världen deltar.

Publicerat i debatt | Lämna en kommentar

3290: Svensktoppen

Sedan artfacts slutade med att lämna ut placeringssiffror för konstnärerna har Svensktoppen har uppdateringarna kommit med längre mellanrum. Senast var det 2020. Men jag har fått lite hjälp med att få fram aktuella siffror och kan därför bistå med Svensktoppen 2021.

Först som sist konstaterar jag att Sveriges bidrag till den internationella konsten fortsatt består av Öyvind Fahlström. Han har varit stabil under många år. Övriga kandidater är inte till att lita uppå. De går stundom upp men lika ofta ner. Trion i topp är fortfarande densamma och Nina Canell ligger nog på sitt allra högsta varv liksom Klara Lidén medan Djurberg sakta har börjat sin återresa. Karl Holmqvist har en imponerande stabilitet. Den stora överraskningen är Jonas Lund som har klättrat mer än 1 000 placeringar. Några av hans arbeten finns här.

Hilma af Klint har inte nått de stora höjderna men det är möjligt att hon kan bli en stabil representant om konstvärlden bestämmer sig för att räkna in henne som en av abstraktionens pionjärer.

Listan kan ha brister eftersom det inte har varit möjligt att kontrollera alla namn som är tänkbara kandidater. Jag tar gärna emot information om eventuellt glömda konstnärer.

1. Nina Canell 390 (404)
2. Klara Lidén 480 (553)

3. Nathalie Djurberg 633 (554)
4. Öyvind Fahlström 654 (620)
5. Karl Holmqvist 849 (913)
6. Runo Lagomarsino 1011 (947)

7. Jonas Lund 1285 (2384)
8. Sofia Hultén 1469 (1307)

9. Meriç Algün Ringborg 1649 (1840)

10. Hilma af Klint 1713 (1673)
11. Goldin + Senneby 1811 (1590)
12. Andreas Eriksson 2049 (2327)
13. Mamma Andersson 2533 (2648)
14. Lina Selander 2857 (2584)
15. Ingela Ihrman 3316 (3576)

16. Annika von Hausswolff 3853 (4116)

17. Henrik Håkansson 4178 (4025)

18. Kajsa Dahlberg 4255 (3734)
19. Johanna Billing 4302 (3264)
20. Jockum Nordström 4799 (4134)
21. Ann-Sofi Sidén 4817 (4259)

22. Annika Larsson 5066 (4026)
23. Annika Eriksson 5315 (4622)

Publicerat i konstteori, om utställningar m m | 7 kommentarer