Del 379: Kränkt, kränktare, kränktast

Igår var jag i Frölunda kulturhus och samtalade med Sven-Eric Liedman om yttrandefrihet och konst. Ni kan läsa en artikel om detta i GP. Skribenten, Daniel Levin, framkastar en intressant jämförelse mellan Roy Anderssons ”vår tids rädsla för allvar” gentemot mitt andra citat (det första är ”allting är en fördel”): ”allvar är den enfaldiges sköld”. Jag håller naturligtvis inte med Levin. I ett verkligt allvar står den yttersta grunden fram, och, som jag ser det, bildar just en sköld framför en sådan enfald. Men det betyder inte att allting är lika värt. Allting är inte lika bra eller lika dåligt.

I artikeln framgår att jag kallar mig för outsider. Artikelförfattaren vill inte riktigt tro på det. Kanske han har rätt. Jag är ingen renodlad outsider, den korrekta uppfattningen från konstvärldens sida är kuf (dokumenterad benämning).

Idag var det, efter insamlandet av några nya dödshot, dags att debattera hos Axess i Stockholm under Lennart Perssons ledning. Det blev knappast någon djupdykning i frågan. Mats Gellerfelt, en trött kämpe, var min utsedde kritiker, och han menade att muhammedteckningarna var en tom provokation. Som motsats nämnde han Duchamps pissoar från 1917 som sålunda skulle vara ett exempel på en icke-tom provokation. Till det senare får sägas att det tog mycket lång tid innan den blev uppfattad som en seriös provokation. Från början kan man ju se den som fullständigt tom eftersom den förnekar allt; Konst är vad betraktaren gör med den. Flyttar man detta resonemang till mina små teckningar kan man säga att utfyllnaden gått mycket snabbt och att det numera finns ett synnerligen fylligt material skapat av i det närmaste en hel världs synpunkter.

Vi fick idag också se den brinnande svenska flaggan. Om det berodde på kunskapsbrist eller att man inte hade tillgång till alla färger är inte lätt att säga, men flaggan den var grön och gul och hemmagjord. Men man förstår vad de menar.

Ännu ingen fara med det. De svenska muslimerna har hittills visat att de känner sig solidariska med sitt hemland och inte med en onyanserad muslimsk nation. För en god debatt och en konstruktiv utveckling kan vi än så länge tacka initiativet i Örebro.

Det har blivit en fråga om vem som publicerade först. Nerikes publicering var den 19 augusti. Men det var inte den första. Barometern Oskarshamns-tidningen publicerade redan den 15 augusti. I rättvisans namn borde också ett demonstrationståg marschera i Kalmar.

Ett rykte spreds med vindens hastighet i Jönköping med omnejd: Teckningarna skulle ställas ut på museet. Men det var inte fallet. På ett seminarium nästa vecka om folkkonst, om rondellhundar, och även om en Friggebod som jag uppförde år 2000 på museets gård, är det tänkt att visa utskrifter för seminariedeltagarna av rondellhundsteckningarna. Men ryktet var tillräckligt för att skapa en ihärdig hotbild för museet. Polisen avråder konstnär Vilks från att framträda på detta seminarium. Men eftersom den utlösande faktorn var en anka har nog hotbilden drivit förbi till dess.

Kvarstår faktum att det inte är praktiskt möjligt att visa teckningarna på någon institution i det här landet. Originalen är därför ännu osedda men det har inte hindrat att de snart nått alla världens hörn.

Maria Schottenius (DN:s kulturchef) sade i dagens debatt i Axess att hon började bli trött på att bli kränkt och på alla som var kränkta. Ett utmärkt hälsotecken: Kränk tillräckligt mycket och ofta och det blir så småningom färdigkränkt. Utan att världen gick under.

pakistan_sverige_vi_392840b.jpg
Flaggan brann, statsminister likaså och den till Larish döpte konstnären önskades inte välgång i livet.

PS: För dem som skriver kommentarer och blir spammade. Skriv bara, hjälp kommer så snart som möjligt, kommentarerna hämtas från spamsamlingen och återställs. Tyvärr finns det inget man kan göra mer än så.

102 kommentarer på Del 379: Kränkt, kränktare, kränktast »»


Kommentarer

  1. GE
    Kommentar av GE | 2007/09/01 kl. 00:19:42

    Stå på Dig Lars Vilks! Friheten har inget övre pris.

    Victory at all costs, victory in spite of all terror, victory however long and hard the road may be; for without victory, there is no survival. / Winston Churchill

  2. G
    Kommentar av G | 2007/09/01 kl. 00:28:35

    Lars, ett påhopp från Mahmoud Göring Ahmadinejad torde vara den största utmärkelse en fritänkande människa kan erhålla. Stå på Dig, Friheten har inget övre pris.

    Victory at all costs, victory in spite of all terror, victory however long and hard the road may be; for without victory, there is no survival.

    Winston Churchill

  3. TJ
    Kommentar av TJ | 2007/09/01 kl. 00:29:19

    Välkommen tillbaks Lars.
    Jag håller på dig fortfarande, kuf låter bra tycker jag, har konstvärlden utnämnt dig till en sån måste det va nåt bra! ;-)

  4. FHE
    Kommentar av FHE | 2007/09/01 kl. 00:38:31

    Sverige har få hjältar men du är en av dem. Keep it up!

    Om några svenska journalister läser detta vill jag till er säga: Ni är de fegaste kräk som finns. Att attackera kristendomen går bra, men muslimsk makt-ideologi vågar ni inte kritisera.

    Till de muslimer som inte accepterar yttrandefriheten vill jag säga som det står i Koranen: “Ta ej de otrogna till beskyddare”, m.a.o. flytta härifrån.

  5. Kommentar av Jihad i Malmö | 2007/09/01 kl. 00:47:08

    Det känns som en repris på JP-debatten….

    Se kommentar på http://jihadimalmo.blogspot.com

  6. Kommentar av Viktor Sodermark | 2007/09/01 kl. 00:57:26

    Äntligen någon som inte viker sig ner för dessa barbarers hot och våld. Mitt lynne är ytterst gott när man äntligen (betoning på äntligen) får se någon med stake nog att sätta ner foten mot dessa kreaturer som saknar såväl moral som normal värderingar. ÄNTLIGEN (betoning än en gång) har vi någon i Sverige som visar mod, hjärta och viljan att slå tillbaks mot dessa vålnader som sprider sig som en löpeld i det medeltida mellanöstern. Herr Vilks har endast använt sig inom de ramar och normer som finns tillgodo i Sverige och på något underligt vis har detta lyckats provocera några outbildade vildar i Pakistan till den milda grad att de svarar med att bränna dockor föreställande vår statsminister (hur nu han drogs in i denna röra) samt våran flagga.

    Hur skall vi som nation reagera på följande provokation? Är det inte dags att vi nu en gång för alla greppar modet inom oss och sätter ner foten? Att vi för en gångs skull säger ifrån? Att vi för en gångs skull inte tänker låta vika ner oss för deras hot och våld?
    En sådan pass avancerad och upplyst civilisation som det västerländska samhället är bör icke tolerera dessa provokationer och förnedringar gång på gång utan att säga ifrån. (Vad gjorde vi när våran ambassad sattes i brand för ett år sedan då danskarna var i farten med att yttra sig likartat)

    Om vi inte agerar nu och visar våran ståndspunkt i denna fråga, visar vi enbart upp för omvärlden en vag och mesig politik som sedermera uppenbart leder till slutsatsen att vem som helst (även ett primitiv/spartanskt u-land) kan och bör provocera detta lilla land så fort det är något problem ty dem viker sig som oragami under allt för hård press…

    Vart ska vi sätta gränsen? Hur mycket skall vi tolerera? Jag ställer mig frågan, VARFÖR ska vi tolerera detta inhumana svar på en mänsklig rättighet som vi i västvärlden tar för givet?
    Agerar vi inte med hårdhandskarna nu låter vi enbart denna historia upprepa sig än en gång och med tiden även våra demokratiska rättigheter som vi kämpat för i generation efter generation gå till spillo… Detta må ses som bara en konflikt i mängden från mellanöstern, men utgången av denna frågan kan mycket väl lägga grunden till vår barn och barnbarns framtid. Huruvida de får leva i ett tolerant, öppet samt västerländskt samhälle vilar idag i våra händer. Frågan är om vi har modet, staken, viljan och hjärtat för att göra den här världen bättre eller om vi (som allt för många gånger tidigare) kommer vika oss för hot samt hot om våld.

    Idag är en milstolpe i historien… Idag har DU (ja! du och dina medmänniskor) chansen att skriva in er i historieböckerna. För första gången på länge har DU chansen att bidra och förbättra framtiden för kommande generationer och se till så att de icke behöver leva i en tid då hot och våld förtrycker förnuft och västerländska normer/värderingar!

    Ta detta på största allvar, ge ditt bidrag och insats till denna kamp som, dessa vildar har satt igång. Och kom ihåg att VI är inte dem som skall vika sig! VI är dem som är civiliserade, inte dem!
    Punkt
    SLUT!

    (Heja Sverige!)

  7. TJ
    Kommentar av TJ | 2007/09/01 kl. 01:01:34

    Jag har läst Lars Levin i GP. Som jag läser dina texter Lars Vilks uppfattar jag det inte alls som om du skulle anse världen, världen utanför konstvärlden, som ointressant. Tvärtom nästan vill jag påstå, varför driva det här projektet annars. Som konstnär verkar du i konstvärlden (om det nu ska behöva påpekas) och konstvärlden är en spegling av världen, den stora världen. Ditt projekt har nu visat på konstvärldens självgodhet och inneboende lögner vilket uttalat var ett av dina syften och samtigt har konstvärlden fått kontakt med den stora världen, vilket du helt korrekt beskriver som ovanligt - och vidare engagerat såna som jag exempelvis, för att inte tala om andra nationer, haha. Nä, jag tycker nog att det är uppenbart att omvärlden intresserar dig.

  8. G
    Kommentar av G | 2007/09/01 kl. 01:20:59

    Oavsett Lars erfarenhet från ikväll kan jag, för er som inte enbart tolererar socialistisk press, varmt rekommendera tidskriften Axess - i pappersform eller (lite bökigare att läsa förstås) på nätet.

    Dess överlägsna TV-kanal och framför allt webb-TV gör att du kan kasta ut din vanliga TV när det gäller dokumentärer och samhällsprogram!

    http://www.axess.se/ välj Tidskrift eller TV
    http://tv.axess.se/ klicka vidare på “Webb-TV”.

    Här finner du en rad högkvalitativa program och intervjuer om bl.a. Islamism.

    Dessvärre har man ännu inte sorterat in debatten med Lars, men den kommer väl så småningom.

  9. Kommentar av vindi | 2007/09/01 kl. 01:41:13

    Såna som ni brukar kvinnor abortera….Ni är parasiter för samhället!NI ÄR VAD NI ÄTER-FUCKING PIGS-PORKS-VAD ska du skriva lilla viktor?Vilka historijer böcker kan du skriva,om vad???Ni har knullat era syskon i hundra år och ni kallar de för demokrati.Det är svenk histori.Det handlar om pedofiler,bögar och självmord…CIVILISERAD_PATETISK

  10. Kommentar av ACuBe | 2007/09/01 kl. 01:42:33

    Virker som en replica av det som skjedde i norge

  11. ln
    Kommentar av ln | 2007/09/01 kl. 01:48:35

    http://gatesofvienna.blogspot.com/2007/08/cavalry-of-neo-colonialism.html
    ———————————————————————————————–
    These have been the Dog Days of August, and thanks to Lars Vilks and his drawings, the last day of the month is the doggiest of them all.

    The following comment on Lars Vilks’ blog entry for today is written by one Arash Sedighi . All the emphasis in these passages was added by me (Baron Bosissey):
    - - - - -
    I hope you read this Lars Vilk
    the most intresting thing about this whole Mohammed issue is what it reveals about European psyche and mentality. Firstly, the way in which the classic: “This is a free country with freedom of speech so can all you protesters please shut up”-mentality has survived from colonial times amazes me. What does it mean when the Swedish Prime Minister comes out and says “We do not want to interfere politically in what is published”? And here comes the second issue which all of you Europeans seem so fond of. The whole Jewish-Muslim dichotomy which you have concurred up to legitimize your actions is creative but insulting. For Muslims the Jewish example is one way to illustrate the hypocracy in Western mentality. The way in which you allow certain things to be common sense, like perpetuating Jewish stereotypes and sometimes (but rarely) other racist material, but the way in which Mohammed and Islam has fallen under political correctness and therefore there to be challenged. Why do we not challenge our perceptions of the Holocaust or “the Jews” ?

    *Everything is political.* And Politics is man’s *relationship with Power*. Some however are closer to power than others. Muslims, and really all non-white/non-male/non-heterosexual people in the world, have since the beginning of *Western hegemony* been represented, spoken for and rationalised by their subjects. The West divided state and church and began its quest to do so in other places, saw a mosque called it a church and has been dividing since. This form of *ethnocentric criticism of the Other* is most visisble in the western liberal feminism and it’s criticism of Third World countries (or rather non-Western countries). This ideology assumes the issues facing women as the same, shared experience of women is said to be represented by White heterosexual middle class women, i.e. boredom in the household, man as the enemy holding the woman down, keeping her in the house etc…What all forms of *Western colonial mentality* (and western liberal feminism is one part of it)ignores is the way in which They in fact are the enemy of many non-white women, western imperiailsm is the most common enemy, not male oppression (husbands are often allies in the *struggle against imperialism*).

    So for you, Lars Vilks, to assume that you are acting rationally and according to the fundamentals of democracy and freedom of speech is something we (non-Westerners) have heard since the dawn of Western hegemony. Islam is not the same as Christianity, it is only in the West which the word Religion has clouded imperialist minds. Islam has been, and is still today one of the very few alternatives which exists on fields outside of Western hegemonic spheres. For you too challenge the way in which Muslims see their religion (or lack of sarcasm which you call it) is therefore not new to us. It is the good old ‘mission civilatrice’, as the spread of ‘modernism’, ‘secularism’, capitalism and other sisms which you, the West, once in a while decide needs to spread.
    - - - - - - - - -
    You right to do so is there, and our right to protest is here as well. But we are not fighting on equal terms, you have the Archers of the Empire and the Cavalry of Neo-Colonialism on your side guarded by the Assasins of Representation. We are the army of the Wretched, with pitch forks and daggers, larger in number but stand no chance. Please Lars Vilks, remember this. Read some Chandra Mohanty, Frantz Fanon, Albert Memmi, Ngugi Wa Thiong’o. Empatize with us, realise what you are doing. You Art itself might not mean what you think others misrepresent it as. But you Art is not empty, it does not exist in a vacuum but it is like slave ship which in itself in not racist, your Mohammed as a dog is loaded with the cargo which continues *hundreds of years of oppression* and misrepresentation.
    thank you for your time
    Arash
    Unveristy of London
    - - - - - - - - - -
    Now let’s look at the highlighted phrases:

    Everything is political
    relationship with Power
    Western hegemony
    ethnocentric criticism of the Other
    Western colonial mentality
    struggle against imperialism
    hundreds of years of oppression

    Do these sound like they were drawn from the Koran?
    One detects the discordant themes of PoMo deconstruction in these catchphrases. The post-colonialist theme music could be taken directly from *Edward Said*, and it’s no surprise to see Frantz Fanon’s name in there. The other authors mentioned — *Chandra Mohanty, Albert Memmi, and Ngugi Wa Thiong’o* — are singers in the same choir, the revolutionary/anti-imperialist/feminist/Marxist medley that has become all too familiar in West for the last forty years or so.

    But nothing in particular about Islam. Interesting…

    Arash Sedighi is almost certainly an Iranian. Arash is a famous figure out of Persian mythology, and is often used as a first name, and “Sedighi” is a common surname in Iran. A Google search on the name turns up a student representative in the School of Oriental and African Studies at the University of London, and, interestingly enough, there is more than one reference from the southern Swedish town of Malmö.

    An SOAS (School of Oriental And African Studies) connection would make sense, given the anti-colonialist jargon in Mr. Sedighi’s comment.

    And it also makes sense that he is coming at Lars Vilks from a Leftist perspective. As I mentioned in an earlier post (http://gatesofvienna.blogspot.com/2007/08/ironic-rondellhund.html), Lars Vilks is a traditional Left-Socialist, who by his recent actions has betrayed his co-religionists in the Church of the Left.

    Mr. Sedighi’s comment should be considered a call from a fellow Marxist to return to the fold. Just a friendly warning, man-to-man.

    It’s not clear what part Islam plays in this. Maybe it’s the muscle; the designated enforcer of leftist orthodoxy, called in to help persuade an apostate to reconsider.

    But it’s also another indication that the Left and the Islamists are good buddies, the closest of fellow travelers.

  12. PJ
    Kommentar av PJ | 2007/09/01 kl. 01:49:59

    Religion is BELIEF in something unprovable, you are right that this doesn’t deserve much in the way of respect. People can believe what they want - as long as they don’t force it on other people…

  13. Kommentar av Mats | 2007/09/01 kl. 01:51:51

    Fast är det ändå inte så att en verkligt duktig konstnär inte skulle behöva medvetet förolämpa och kränka andra människor för att få uppmärksamhet? Jag menar hur svårt är det att att få igång en reaktion egentligen? Är t ex säker på att vissa rasistiska organisationer skulle kunna göra något liknande i massupplaga, själva kvaliteten på bildkonsten som sådan är ju sekunda i det här fallet. Det är väl heller inte omöjligt att det är just det som kommer ske nu eftersom reaktionerna och uppmärksamheten blivit så stora och att det är detta som dessa grupper ofta eftersträvar. Men det kanske också skulle passa konstnärens syfte då detta ju faktiskt skulle ställa yttrandefrihetsfrågan till sin spets.

    Hur som helst har Sverigedemokraterna säkerligen plockat ett antal tusen röster de senaste dygnen.

  14. P
    Kommentar av P | 2007/09/01 kl. 01:59:42

    Enligt danska nyhetsbyrån Ritzau ska svenska muslimer nu träffa danska muslimer för att tillsammans lägga upp taktik:

    http://www.berlingske.dk/indland/artikel:aid=935418

  15. ln
    Kommentar av ln | 2007/09/01 kl. 02:09:42

    I am a wretch, pressing the wrong key and misspelling Baron Bodissey’s name!
    Sorry!

  16. Kommentar av Fröken Sverige | 2007/09/01 kl. 02:14:32

    Ja, och det vet vi ju hur det slutade när Det Islamiske Trossamfund var ute och reste med fejkade bilder i hela mellanöstern.

    Om man ska tro på något alls, så får man väl tro på att rättvisan lade sin hand över Abu Laban innan han dog i cancer efter den vidriga resan, som förstörde livet för så många….

    /FS

  17. P
    Kommentar av P | 2007/09/01 kl. 02:27:46

    Abu Laban reste ibland till Örebro och samarbetade med Hussein Aldaoudi, skolchefen som får pengar till sin friskola av Saudiarabien. Aldaoudi vill öpna en wahabitisk moské i Örebro med pengar från Saudiarabien. I gårdagens kulturnytt sa Jan Hjärpe att det är denna islamistiska grupp i Örebro som ringer ner till Mellanöstern och vill spä på konflikten.

  18. P
    Kommentar av P | 2007/09/01 kl. 02:48:09

    Tvarsnytt i Örebro hade bara en kort intervju utlagd på sin sida med Larish. Sydnytt har däremot intervju i två delar, dubbelt så långt som Örebros. Kan ses via Sydnytts länk nedan. Larish ser lagom galen ut i ögonen för att media inte ska lyckas få grepp om honom, om han skämtar, är intellektuell eller på krigsstigen:

    http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=33782&a=897932&lid=puff_897932&lpos=lasMer

  19. Kommentar av Mohsen | 2007/09/01 kl. 02:51:50

    Jag är själv från Iran, jag bodde där i 12 år. blev slagen under skoltid för att jag vägrade be till gud. man samlar barn i 11-13 åldern som boskap, manar in alla i ett rum och tvingar dem att be till gud. jag stod där, varje dag och svor så mycket jag kunde till alla profeter , mohammed, ali, hossein, gud och allt som kunde tänkas heligt. allt detta sker instinktivt, som barn förstår man inte anledningen bakom ens handlingar. och det mest sorgliga var att de som slog oss, tvingade oss att be, var inte muslimer själva heller, om de ej gjorde det skulle de förlora sitt jobb.

    religion är våld. dess lynne är auktoritärt, därav kommer den alltid att investera makt i en elit, som tvingar sina “guds” givna åsikter och rätt ansedda beteende på andra. och som iranier, som flyttade till Sverige 1997, brukade jag alltid säga att i Sverige kan jag säga vad jag vill, och behöver aldrig vara rädd att polisen ska komma hem till mig och gripa mig, för min “tro” är fel.

    man kan ENBART förstå värdet av det om man under 12 år levt i ett samhälle där jag blir gripen bara för att ha fel åsikter, där man måste ha dubbelpersonlighet, en hemma och en utanför hemmet. SOM en tolvåring.

    jag är inte i Sverige just nu. om jag var det, skulle jag bära en kopia av den bild du publicerat på en T-shirt, och skriva under det “visa att du är en sann muslim, mörda mig, jag har levt under eran profets barmhärtiga piska i 12 år jag vet vad han går för”. dessa individer är bara tomma hot, och skådespel, och för varje artist, författare, filmskapare, politiker de hotar, ju starkare blir det kollektiva hatet mot islam. för det visar sitt sanna ansikte. för inte kan muslimer få andra att förstå genom argument, hur kan man med argument justifiera religion ? det enda som blir kvar är våld.

    dessa “guds” trogna, lever på rädsla, hot. det finns över 3 000 000 av dem i iran, de kallas basij, de går i sina bilar runt stan, och misshandlar, griper, skrämmer, och hotar alla som beter sig “oislamisk”.

    det mest intressanta är att för varje flagga de bränner, för varje mordhot de skickar så skapar de starkare kollektivt hat mot muslimer. vilket jag finner väldigt njutningsbar. de gräver sina egna gravar. men alla dessa imamer, och muslimer är inte precis kända för sina skarpa logiska och analysförmågor. kan inte ens se längre än 1 timme, hur deras handlingar kommer att påverka dem själva.

    det är som nietzsche skrev “galenskap kan sällan hittas hos enstaka individer, men vid stora grupper, i ett samhälle är det en regel”.

    bara för att 1 miljard tror på en Myt, betyder inte att 9 miljoner i sverige ska “respektera” detta.

    eller som voltaire skrev “jag kanske inte tror på det du tror, men jag skulle dö för att du ska få säga det”.

    jag tror den muslimska versionen funkar såhär “jag tror inte på vad du tror, och om du yttrar din tro så kommer jag att döda dig för att ha sagt det”.

    stå på dig. och be aldrig om ursäkt. för varje 200 muslimska demonstranter, så finns det 20 000 där hemma, som kommer att försvara din frihet, om dessa muslimer skulle gå över gränsen.

  20. Kommentar av Mohsen | 2007/09/01 kl. 03:22:14

    fast hur mycket jag än letar kan jag inte hitta dina teckningar på internet. var kan man se dem ?

  21. Kommentar av Daniel Wijk | 2007/09/01 kl. 04:42:05

    Tack för att du aktualiserar problematiken med konst/yttrandefrihet/tryckfrihet och religiös intolerans. I motsats till en del andra här ser jag ingen anledning att höja Sverige till skyarna. Vi är ett folk som tyvärr har fullt av människor som är rädda för det okända. Vissa utav dom tycker att vi ska slänga ut alla invandrare. Andra anser att vi inte ska reta upp de där skrämmande muslimerna. Både grupperna har lika fel och är lika irriterande att se och höra. Trots detta så står man ut. Dom har ju lika stor rätt att yttra sig som du eller jag och det stör mig inte att dom finns. Det enda som är trist att många politiker är undfallande och fega. Antingen på det ena eller andra sättet. Jag antar att det är den eviga balansgången i frågan om mångkultur och den mänskliga rädslan för folk som är annorlunda…

    Fortsätt aktualisera frågan och var inte rädd. Väldigt få av de arga eller rädda har resurser eller är dumma nog att göra något allvarligt.

  22. Kommentar av Krisitan | 2007/09/01 kl. 06:27:46

    Klockrent skrivet… Håller med dig så innerligt, tänk om alla skulle gå omkring och kränkas hela dagarna.. Alldeles förmånga som redan ägnar sig på heltid åt att bli kränkta…

    Tack för en bra blogg… Och keep it up!

  23. Kommentar av Anders Nilsson | 2007/09/01 kl. 07:54:02

    Lille Lars är arg. Lille Lars stampar med foten och tar en tugga på sin ostfralla. Tanten tycker inte om att han fiser i hennes matkasse. “Det är väl inte förbjudet at fisa heller väl!!” säger Lille Lars och stampar en gång till med foten. “Visa mig var det står att det är förbjudet att fisa.” Skriker Lille Lars med sin lilla femåringsröst. Och så fiser han en gång till i en annan tants matkasse. “Ha ha vi har väl ändå rätt att fisa här i landet. Prutt prutt prutteliprutt!” skriker Lille Lars och tar en ny tugga på ostfrallan, stampar med den lilla foten. Och hem bär tanterna sina matkassar fyllda med Lille Lars fisar. “Lars, har du ätit smörgåsen? hörs det inne från köket” Det är mamma som ropar. “Jaaa…!” “Och mjölken ?” “Jaaaaaa din skitkäring.” mumlar Lille Lars. “Gå då och borsta tänderna och sedan bums i säng!” Nu är mamma riktigt sträng. Och Lille Lars gör som han är tillsagd och snart somnar han in och drömmer söta drömmar.

  24. Kommentar av Iman Islam | 2007/09/01 kl. 08:21:46

    Hello fellow moslims!
    I have a word from Allah the great Dog and pig eater and his false prophet of pigs and dogs, who are blessed and cursed by Allah:
    Lars Viiks is a muslim prohpet who have seen that i am a dog and pig. I am both at the same time, and Allâh. When i visited kaba i climbed and brought my pigs and dogs with me to clean Kaba with their tounges. then i heard from all the other dog and pig lovers who call themselves moslims Allâh Akhbar, Allâh Akbar. Then i heard a sound from the heavens which was allah, it was a sound of thousands pigs and dogs!
    Next time i visit Kaba i will bring porc from israel to make a offering at kaba to our god Allâh! the God of pigs and dogs!
    Allâh akbar! Allâh akbar! Allâh akbar! prohpet muhammed akbar! The moslims dog and pigs abkbar
    The homosexual friends to prohpet mohammed Akbar!!!

  25. Kommentar av Iman_Islam | 2007/09/01 kl. 08:22:22

    Hello fellow moslims!
    I have a word from Allah the great Dog and pig eater and his false prophet of pigs and dogs, who are blessed and cursed by Allah:
    Lars Viiks is a muslim prohpet who have seen that i am a dog and pig. I am both at the same time, and Allâh. When i visited kaba i climbed and brought my pigs and dogs with me to clean Kaba with their tounges. then i heard from all the other dog and pig lovers who call themselves moslims Allâh Akhbar, Allâh Akbar. Then i heard a sound from the heavens which was allah, it was a sound of thousands pigs and dogs!
    Next time i visit Kaba i will bring porc from israel to make a offering at kaba to our god Allâh! the God of pigs and dogs!
    Allâh akbar! Allâh akbar! Allâh akbar! prohpet muhammed akbar! The moslims dog and pigs abkbar
    The homosexual friends to prohpet mohammed Akbar!!!

  26. Kommentar av Islam Iman | 2007/09/01 kl. 08:34:18

    Hello
    I know of a story when i met prohpet muhammed, he was taking care of his pigs and dogs, and then allah spoke to him. Take your holy dogs and pigs according to holy book quaran and clean KAba in mecka with their and your tounges.
    Muhammed did that and was blesses by allah with a homosexual friend, his name was salladin.
    /islam iman

  27. Kommentar av bjens | 2007/09/01 kl. 08:37:52

    Man borde få avbilda muhammed som hund eller gris. Det har inte några muslimer att göra. Han kanske är helig för muslimer men inte för oss icke muslimer.
    man har all rätt at säga att koranen är påhittad och att muhammed var pedofil för han gifte sig med minderåriga.
    Koranen är fylld med motsägelser och konstiga ta.
    Det fanns åtta olika koranen som var väldigt annorlunda för flera hundra år sedan. För att bara ha en tog man en version slumpvis och eldade upp resten.
    /koranen är gris och hund avföring

  28. Kommentar av Gud? Run! | 2007/09/01 kl. 09:53:49

    “färdigkränkt” - vilket bra ord. Det fångar målet på pricket. Utmaningen är att på lindrigaste vis få den ofärdigkränkta diasporan (icke-sekulära muslimer och andra) till det färdigkränkta lägret, förmodligen genom en kreativt hanterad utnötningseffekt. Och rondellmuhammed verkar alldeles lagom vass för att passa som redskap för den nuvarande nivån av avtabuisering. Man kan se det som att du banar väg för vulgärare kränkningar längre fram. Det låter kanske hemskt och känns såklart hemskt i enskilda instanser men om man inser värdet i sekularisering finns det något värdefullt och till och med vackert i det i stort.

    En sak till… Varje gång du numera gör en ny postning Lars så har jag börjat att läsa igenom alla dess kommentarer i ett snabbt svep och försöka tänka att det är skrivet av en enda kreativt spretig poet med intresse för samtidspolitik. Det fungerar! Finns någon etablerad motsvarighet till dina idéer om sociala verk där deltagare dras in och blir en del inom poesin? Vet du till och med några nyckelbegreppen om man vill söka litteratur på det?

  29. Kommentar av Christian Ljung | 2007/09/01 kl. 10:09:32

    Vad skulle vi göra utan Lars Vilks rondellhundar? Länge leve yttrandefriheten!

  30. Kommentar av Mohsen | 2007/09/01 kl. 10:25:33

    jag kan bara skriva en sak i alla dessa muslimers försvar, inte rättfärdiga vad de gör, utan en förklaring. . många av dessa som skriver dödshot och diversa hotmeddelande är bara 15-18 åringar som känner sig utanför i sverige och blir muslimer bara för att känna samhörighet i en grupp. jag har levt i sverige i 10 år, och sett vad det händer med alla dessa invandrare som inte kan prata svenska, “svenskar” mot oss mentalitet. att allt svensk är dåligt, och allt annat bra. och islam är väldigt osvensk.

    jag har levt i Japan i 1 år nu. här är jag Unik, ingen tror att jag ska våldta dem eller råna deras mobil, eller snatta om jag går in i en butik. tänk er bara vad en sådan miljö gör med en tonåring, allah, gud, mohammed blir något att ta skydd i.

    jag ska inte leka psykolog nu, men det är min teori. jag har sett många av dessa tonårs muslimer som VET inget om islam, men det får dem att känna sig mer en bara en snattare, tjuv, eller “Invandrare”.

  31. Kommentar av Germund | 2007/09/01 kl. 10:33:26

    Det är dags för andra akten i dramat “Muhammed som rondellhund” (eller är det en komedi?) Regissören och koreografen Lars Vilks ska ha all heder av att ha skapat en happening med miljarder statister som agerar i stort sett enligt manus.

    De svenska statisterna består bland andra, av massmediernas fegisar och islamkramare samt några med civilkurage som Ulf Johansson i Örebro.

    Andra statister, den så kallade kultureliten, som i vanlig ordning inte fattar vad det handlar om, diskuterar bildkvaliteten i stället för motivets motor. Helt enligt manus.

    De internationella statisterna beter sig som vanligt. Hetsade av religiösa ledare som vill vrida energin från sina egna misslyckanden till fokusering på det externa hotet, hoppar de och skriker “allahu akbar” medan de för en tid glömmer det egna eländet.

    I andra akten avgörs om skådespelet är en komedi eller ett drama.

    Mitt hopp är att de islamistiska ledarna ska befinnas vara nakna kejsare och att deras pinade folk ska vända sig mot dem. Då blir det ett drama, men ett kanske nödvändigt drama.

    Jag tror dock att det i efterhand kommer att klassas som en komedi där lättmanipulerade muslimer ännu en gång har visat oförmåga till kritisk omvärldsanalys och gjort bort sig totalt.

    Hur det än blir kommer jag att finnas bland dem som entusiastiskt applåderar konstverkets skapare när ridån går ned.

  32. Kommentar av Hansa | 2007/09/01 kl. 10:49:24

    Det är fenomenalt bra gjort av dig Lars! Du kommer att förvandlas från KUF till MAINSTREAM!!

  33. Kommentar av Haakon H | 2007/09/01 kl. 11:10:20

    Stå på Viks. Gode nyheter fra Danmark er at flere store aviser nå trykker tegningene. Norge følger håper jeg…

  34. Kommentar av Nicklas | 2007/09/01 kl. 11:10:58

    Extremister begår brott mot mänskligheten i Islams namn runt om i världen och inga protester från “fredliga” muslimer hörs.

    Någon ritar en karikatyr på Muhammed och “fredliga” muslimer blir ursinniga och kräver inskränkning i yttrandefriheten.

    Yttrandefriheten är den grund i vilken ett mångkulturellt och öppet samhälle som accepterar flera olika religioner är baserat på.

    Många “Fredliga” muslimer accepterar inte yttrandefriheten som den är, många sympatiserar extremistiska värderingar och de accepterar inte heller ett öppet mångkulturellt samhälle.

    Om ett mångkulturellt samhälle ska fungera måste vi vara överens om att alla har rätt att tycka vad de vill således att de inte försöker inskränka andras frihet. Man kan inte både ha kakan och äta upp den.

    Demonstrationer mot ett mångkulturellt samhälle är inte bra. Det som många muslimer gör är att uttrycka samma argument som vissa rasistiska organisationer.

    “Inskränkning på demokratiska värderingar till fördel för en speciell etnicitet är fel och etniskt kränkande”
    “Jämställdhet innebär inte att alla ska vara lika utan att alla ska ha lika villkor”

    Muslimer har lika rätt att kritisera andra religioner precis som andra religioner har rätt att kritisera dem.

    Enligt mina egna värderingar är religiösa utan respekt för övriga religioner, inte religiösa; utan sekt medlemmar. Religion ska vara något fint som ger hopp och tro, inte en ursäkt för att skapa fiender.

    Fortsätt stå på dig Lars! Det krävs fler som dig!
    //Nicklas

  35. Kommentar av Serben | 2007/09/01 kl. 11:16:45

    Ännu ett anfall från muslimskt håll på oss kristna europeer, vår tro har bliviti vår kultur genom en omvanlig som skett under 2000 års tid, muslimer är kvar i den perioden där vi var innan… SDe beteer sig som djur, det är ju en fas i historien vi gått igenom nu är det deras vi måste bara få kalrt för de att deras laga inte gäller i Europa, vill de leva som djur får de göra det i sina länder där de styrs av sina fina diktatorer. SWEDEN MEANS FREEDOM

  36. Kommentar av grellety | 2007/09/01 kl. 11:24:28

    This not step the fact that the head of the prophet is located on this dog body that is scandalous, this is the fact that this head can find itself on the body of a Bin Laden. For it is necessary to say it: these Muslim supposed ones do not respect the islam more intelligent, more soft, more subtle, incarnate by the prophet, they blaspheme as soon as they claim speak in the name of god, and because they revere the prophet, more while the reverence is forbidden by the islam!

  37. Kommentar av Iman Islam | 2007/09/01 kl. 11:26:27

    Prophet muhammed mibun tees mamhoon

    الله أكب

  38. Kommentar av Rasmus West | 2007/09/01 kl. 11:27:16

    Hej Larish! Bra jobbat. “Projektet” blir allt intressantare och tyngre och samtidigt är det ett bekant spektakel, farsen håller på att bli ett faktum. Är i Kassel som bäst, och timingen med rondellhunden och sommarens/höstens konstvärldsmassmöten är s.g.s. perfekt. Knivskarp kritik. Hoppas att debatten och sakerna faller väl ut, för alla inblandade!

  39. Kommentar av cannon | 2007/09/01 kl. 12:16:18

    Du e min idol

  40. Kommentar av A Danish Voice | 2007/09/01 kl. 12:20:42

    Almost all major newspapers in Denmark have or will publish your cartoons. Denmark is behind you…

  41. Kommentar av Fredrikzon | 2007/09/01 kl. 12:31:46

    Nu har jag nog överträffat dig, Larish!

    http://fredrikzon.blogspot.com/

    Till alla som kommer att kräva att jag ber om ursäkt: Jag ber om ursäkt!

  42. Kommentar av Harry Harrysson | 2007/09/01 kl. 12:47:19

    Det kusliga är att ingen talar om den anti-Förintelse-teckningstävlan som Ahmadinejad själv satte upp, och gav pris till den som kunde rita den mest antisemitiska teckningen. Varför nämnde inte de svenska diplomaterna det, när de kallades upp till Irans UD?

    Inte heller den israeliska reaktionen på denna utställningen - ett gapflabb. De stora muslimska tidningarna har dagligen nidbilder mot judar och kristna, men - i stället bad de svenska diplomaterna om urschäkt för att de inte kunde kontrollera massmedia här…… Man undrar om de faktiskt inte kände till historien om detta, utan utgår att vad TT berättar är den kompletta sanningen och att inget annat behöver nämnas.

    Läs vidare http://israelisverige.blogg.se/1188581316_ahmmedinajads_antisem.html

  43. Mia
    Kommentar av Mia | 2007/09/01 kl. 12:48:58

    Vilks! Du har verkligen lockat till dig fel grupp av människor (en massa rasister och islam hatare).
    Jag vill påpeka följande:

    1. För det första är din teckning otroligt dålig gjort, inget som jag kallar för konstnärlig. Ifall du kallar dig för konstnär så är du en misslyckas sådan.

    2. När det talas och skrivs om yttrandefriheten, vad säg om att göra bilden fullständig? Jag föreslår att du kanske ska måla kungen som en apa, statsministerns en snigel och måla dig själv som en åsna, och hur skulle svenska folket reagera om du illustrerade folket som ett flock lamm eller kor? Hur skulle omvärlden reagera om du målade hitler som en ängel med vingar? Kallar du detta för yttrandefrihet.

    Ibland måste man sätta gränser och respektera sina medmänniskor! Tänk efter före!

  44. Kommentar av Iman Islam | 2007/09/01 kl. 12:53:01

    About the muslim woman!
    Allah has spoken to me, i am his chosen, the clean, never touched pigs and dogs, like all the muslim men do:
    Hear ye women, the Islam relgion as it is today, is a product of muslims men, the culture of inbreeding and pig and dog worship comes from the muslim man. If you decide not to obey a muslim man and divorce him, or if you are married to a muslim man, make sure your children dont become muslims. That is the will of the true Allah, which it is not written in the quaran. But in the heart of the non-traditional muslim!
    The muslims today follow a false Allah and false Quaran, which was written by a preteen lover and pig & dog farmer 1200 years. The true Allah is in your heart and has another name which is freedom and selfindependnce.
    Allahs true servant Iman Islam: cousin of the ancient kalifs and prophets before fake prophet Allah!
    Allah Akbar! Peace to you all and convert to the true Islam(what is true islam, i will ask Allah, and read the Quaran what is is for next sermon!
    Iman Islam (founder of pig & dog islam)

  45. TJ
    Kommentar av TJ | 2007/09/01 kl. 12:56:58

    En mer perifer fråga (mitt i allvaret) är huruvida Islamic Rage Boy ska dyka upp igen på bilder från pakistanska demonstrationer. Måhända har islamisterna insett att han är körd nu och letar upp en Rage Boy II.
    http://www.slate.com/id/2169020/

  46. Kommentar av turken | 2007/09/01 kl. 12:58:41

    hej alla jag vill bli rondellhund

  47. Kommentar av stefan peterson | 2007/09/01 kl. 13:01:05

    Hej Lars
    Det är fortfarande MYCKET TYST i media och kulturdebatten om de SVENSKA “lagstiftarnas”
    brott mot vår grundlagsskyddade yttrandefrihet. och mot det “förbättringar” som man nu på fullt allvar vill införa. Var står ,du, Nerikes Allehanda, vår kulturmininster och Sveriges television i den
    mycket intressantare debatten. Att skapa konfliketer mellan Svenskar och Muslimer är lätt.
    Det skulle vara minst lika lätt att skapa konflikter mellan konstvärlden och den svenska
    “moral polisen” om bara någon VÅGADE. Så varför så TYST ? Tänk dig följande senario:
    Du eller jag gör en bild, ett kollage med en Erotisk Anime bild och ett foto på Irans precident.
    Om nu någon tidning skulle tycka att det var o.k att visa den, troligen ingen debatt. MEN skulle det vara förenligt med Svensk Lag ? Tveksamt. Om den uppfattas som “Politisk karikatyr” både laglig och troligen ett måste för publicering. Om den uppfattas som “barnporniografi” klar olaglig att visa.
    Dålig, Ful, osmaklig, önödig, förnedrande Ja visst !
    Men om vi lägger till en “förklarande” TEXT under bliden, Vågar någon tidninge då publicera den, eller konsthall visa den ?

    “Stadminister Reinfeldt utklädd till Profeten Muhammed förnedrar och utnyttjar den 11 åriga Irania”

    Kränkande ? troligen , men för vem ? Stadsministern, Precidenten, Iranska folket, Muslimer, Svenska moral tanter eller vi konstnärer ?
    Med dagens lagstiftning blir bilden troligen olaglig, med det ny lag förslaget definitivt olaglig. dessutom olagligt att ens TITTA på bilden. !!!! Men det intressanta är ju att det egentligen ät TEXTEN
    som förorsakar hela problemet. Och skriven TEXT omfattas inte av den gällande lagstiftningen. så
    därmed kanske alla bilder är lagliga ? Den intressanta frågan är ju I VEMS HJÄRNA UPPSTÅR DEN
    KRÄNKANDE OCH FÖRNEDRANDE BILDEN. I din, i min, hos en Muslim, hos stasministen, hos den SVENSKA MORAL POLISEN ??

  48. Kommentar av Jocke | 2007/09/01 kl. 13:04:17

    Vi stödjer dig till 100%!

  49. Hmm
    Kommentar av Hmm | 2007/09/01 kl. 13:10:56

    Det är skamligt att läsa de kommentarer som skrivs här, speciellt av all rasister och Islamifober. Vad tycker du Lars om det som skrivs här?

    Mohammed var en bra människa en av de bästa i historien, bortsett från hur vissa människor nu tolkar religionen. Han var inte pedofil som många här påstår, på den tiden och kanske fram till början av 1900-talet var det accepterat att ha ett sexuellt förhållande med mindreåriga personer. Svenska kungar och storheter utövade denna “aktivitet”. Islam var den första religionen som gav kvinna rätt till skilsmässa, på den tiden levde de flesta kvinnor i förtryck inklusive svenka kvinnor. Islam var den religion som gav kvinna rätt att ärva, det var långt innan västvärlden inkl Sverige instiftade lagen om kvinnans rätt att ärva. Det har alltid varit förbjudet inom islam att förgripa sig på en kvinna eller tvinga henne i ett sexuellt förhållande, kvinna har alltid haft rätten att begära skilsmässa eller lämna en man hon inte vill leva med. Islam handlar om renhet och medmänsklighet. Kommer ni ihåg korståget och vilka hemskheter som begicks, gå tillbaka till historieböckerna så får ni läsa! Islam har aldrig tvingat eller hotat kristna eller judar att konventera till islam genom mord eller hot, när Grenada invaderades av kristna tvingades alla konvetera till islam eller dö.

    VILKS! Vad vet du om ISLAM, är du glad över alla rasistiska åsikter som folk skriver här?

    Och snälla kan du inte rita Hittler som en Ängel för att se hur omvärlden skulle reagera? Du kommer inte att kränka någon folkgrupp genom din målning det lovar jag. Jag vill bara se hur reaktionerna kommer att bli. Oh glöm inte att måla en davidstjärna i ena handen och ett kors i det andra.

    Förresten muslimer varken kan eller får enligt Islam måla en kränkande bild av Jesus, David, Adam eller någon av profeterna och sändebuden. Dessa är heliga personer och storheter som man respekterar.

  50. Kommentar av Iman Islam | 2007/09/01 kl. 13:11:08
  51. Kommentar av Allan | 2007/09/01 kl. 13:11:20

    the nazis also made this kind of “art”.

  52. hmm
    Kommentar av hmm | 2007/09/01 kl. 13:26:40

    Iman_Islam du har verkligen sjunkit till en nivå där ingen människor med logik och hjärna kan eller bör diskutera dina åsikter. Har du personliga problem med någon som påstår sig vara muslim så är detta ditt problem. Det du skriver här är klart och tydligt diskriminerade!

    Please grow up and use your brain. If you have anything to discuss without hurting others feelings you are welcome if you don’t then please go somewhere else. BTW what you are writing + including what some muslims and other non muslims here writing is illegal and you risk going to jail!

  53. Kommentar av Göran E | 2007/09/01 kl. 13:53:58

    It is a shit job, but someone has to do it!

    Ungefär så uppfattade jag din inställning när hela denna tragiska fars drog igång. Jag misstänkte dig för effektsökeri, barnslig pajkastning och inslagning av öppna dörrar, ja, uttrycken är många och väl formulerade i olika versioner, inte minst på en diskussionssida som denna.

    Men utvecklingen visade att du enbart pekat på vägskälets skylt som vi i vår bekvämlighet velat förneka:
    Vår Frihet eller den Totalitära Ideologins bekvämlighet.

    Det är skillnad mellan yttrandefrihet, hets mot folkgrupp och mordhot. Det ser dessvärre ut som om du måste fortsätta ditt skitjobb att förklara skillnaderna mellan och innebörden av dessa begrepp. Inte minst för en del av dem som begåvat oss med sina morddrömmar på denna sida.

  54. Kommentar av Bill Osterman | 2007/09/01 kl. 16:00:22

    Hej Lars och alla medföljande dilletanter !
    Jag vill att man utkräver fullt ansvar av er för all ondska och skadegörelse ni släpper loss nu.
    Det är inte den som har atombomben som är skyldig utan den som utlöser den.
    Ni frossar som bäst nu pacifister och vapenvägrare och då skall heller inte samhället ställa upp med denna form av försvar av er, ni vet ju vilka ni leker med över rödvinspavan.
    Sedan kräver jag att ni ställer upp vid begravningen av de ofrivilliga martyrer ni skapat bland hjälparbetare i Iran och i tunnelbanan den dan det smäller.
    Varför skall en oskyldig polis (beväpnad) riskera sitt liv som
    konsekvens av era rödvinskvällar ?
    Kom med argument direkt till honom/henne som är familjeförsörjare.

  55. WR
    Kommentar av WR | 2007/09/01 kl. 16:06:54

    Härligt att du finns, Lars. Stå på dig!

    Ge inte vika för primitiva, medeltida mörkesmän!

    Det rakaste man kan säga är redan sagt och tryckt i Expressen:
    http://www.expressen.se/debatt/1.819136/sjalvmordsbombare-varre-an-muhammed-karikatyrer

    Läs det, alla muslimska medeltida hycklare och svenska politiskt korrekta vänsterslödder!

  56. Kommentar av Kai Mikkelsen | 2007/09/01 kl. 16:15:06

    Heja Sverige

    Godt at se, at I er ved at vågne op!
    Det er dog lidt deprimerende at se, hvor mange anonyme indlæg der skrives.
    Stå dog frem med fuldt navn.
    Hent inspiration til modstandskampen på siad.dk

    I skylder at slå et slag for Skandinavien.

    Jeres neutralitetspolitik gjorde det lettere for tyskerne, at besætte Norge.
    Jeres fremmedpolitik gør det lettere for muslimer at besætte Danmark.

    Tænk på hvor mange brave svenskere og danskere, der mistede livet i kampen om Skåne.
    I vandt - og så forærer I det gratis til muslimerne????

  57. Kommentar av Hund | 2007/09/01 kl. 16:20:11

    Fler Muhammedhundar!
    More Muhammed-dogs!


    http://hundprofeten.blogspot.com/

  58. Kommentar av Gud? Run! | 2007/09/01 kl. 16:44:18

    Bill Osterman,
    Är det inte bara dilettanter eller möjligen dilletanter som stavar dilettanter dilletanter?

    Argument: Du verkar utgå från att om bara de icke-sekulära muslimerna lämnas i fred så är allt frid och fröjd. Så är det inte. Det finns enormt mycket religiöst grundat förtryck här och nu. Det pågår och på vissa håll ökar det, oavsett konstnärliga provokationer. . För att komma bort från det krävs en sekularisering, ett tillbakaträdande av religionen från samhällets maktsfärer åtminstone till den svaga typ av inflytande som svenska kyrkan har idag. Sekularisering görs på flera vis men ett viktigt medel är att utmana i alla frågor där religionen kräver universell rättning i leden, där saker inte får sägas, sjungas eller avbildas. Ju tidigare ett sådant motstånd sätts in desto tidigare kan förtrycket hävas. Dina frågor kan alltså vändas mot dig själv: vad svarar du de framtida anhöriga till mångdubbelt fler terroroffer som frågar varför du inte bjöd motstånd direkt när hotet började växa utan undfallande lät förtrycket hållas och växa?

  59. Kommentar av Bill Osterman | 2007/09/01 kl. 16:44:55

    Hej !
    Jag tycker att du skall ta din anhängare
    och sätta er i en obemannad tunnelbana
    Sedan ringer ni Mujha_Hedin och säger var
    ni är.
    Under tiden ni väntar kan ni fundera på om
    ni gjort en bra och ansvarstagande insats
    eller om man kanske skulle gått någon annan väg.
    Ni är ju duktiga på att utkräva ansvar till
    vardags.
    I London var dom oskyldiga.

  60. Kommentar av Kai Mikkelsen | 2007/09/01 kl. 17:14:00

    Bill Osterman

    Hvor er du patetisk. Du mener altså at fremmede grupper bare kan komme til dit land og sætte dagsordenen, så retter du ind for ikke at fornærme nogen. Hvor ynkværdigt. Har du ingen identitet ?
    Tror du de stopper når du har trukket dig. Nej, den adfærd man belønner får man mere af stol på det, og gå så igang med at lære arabisk, hvis der er mange af din slags i Sverige får du brug for det.

  61. JU
    Kommentar av JU | 2007/09/01 kl. 17:15:52

    “Islam is part of the ‘Lumpenism’ in Society”.

  62. Kommentar av jazz | 2007/09/01 kl. 18:39:00

    Signaturen hund efterlyser fler M-hundar. På följande länk kan ses en fotografs funderingar kring hur livet skulle kunna te sig i en värld befolkad av batterier. Där kan man bl.a. se profeten rastande sin hund-.

    http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=171114

  63. Kommentar av Tobias | 2007/09/01 kl. 18:56:43

    till hmmm..

    tillåt mig att skratta.. Islam var den första religionen som gav kvinnan rätt till skillsmässa? Denna rätt fanns t.o.m innan judendomen. Islam är vår modernaste religion (nu pratar jag inte om scientologer och annat tjafs) och denna religion har verkligen inte gynnat kvinnan.

    Till skillnad från många andra religioner är inte Islam bara en personlig religion utan även politik. 8 av 10 av de största terrorattentaten har begåtts av fundamentala feltolkande muslimer. En vacker dag kommer alla vi “otrogna” att vakna .. Siar om sisådär 20-30 år.

  64. Kommentar av gerd | 2007/09/01 kl. 19:04:18

    Hallo TJ (2007/08/31): Ja, det er jo aldeles tydeligt. Nu var det bare ikke det, jeg skrev om. Jeg vil anbefale dig bogen: ”Derfor er jeg ikke muslim” af Ibn Warrq. Han fortæller en del om alle de kulturer, som blev undertrykt/udryddet, da den totalitære ideologi spredte sig ud fra den Arabien.

  65. Kommentar av Serben | 2007/09/01 kl. 19:04:22

    Stå på dig Lars! Vi måste stå upp för yttrandefriheten, rädda Sverige och det fria yttrandet från religiöst förtryck, detta är inget islamistiskt land och vi ska absolut inte följa deras lagar. Om en svensk kvinna måste bära slöja så fort hon landar i iran så ska vi tvinga de att ta av sig slöjorna så fort de landar i EU. Men det gör vi inte för här har vi frihet medan den inte finns där borta, måste fortsätta satsa på yttrandefriheten, om den förloras är vi förlorade. Serberna stödjer dig fullt.

    Ps medan muslimerna i serbiska provinsen Kosovo brände ner ett dussintal kyrkor för ungefär 3 år sedan så svarade inte europa med något, om det hade hänt idag att svenskar bränner ner en moske hade vi fått hela arabvärlden emot oss. Ett enat Europa är det enda svaret på allt.

  66. Kommentar av Runar Soogaard | 2007/09/01 kl. 19:23:42

    Yttrandefriheten är en av de viktigaste rättigheterna vi har i Sverige. Ibland kommer det sägas och publiceras saker som kan kännas kränkande av andra grupper. Men om vi börjar förbjuda och inskränka på denna frihet kommer vi till slut inte få tycka någonting alls då det alltid kommer finnas folk som tar illa vid sig.

    Stå på dig Lars och länge leve yttrandefriheten.

  67. Kommentar av jazz | 2007/09/01 kl. 19:51:02

    Lars! Gratulerar till nyordet “färdigkränkt”. Om man googlar på detta ord får man bara 1 referens och det är du. Jag är säker på att om något år är det med i ordlistan.
    Mvh Jazz

  68. Kommentar av Lelle | 2007/09/01 kl. 19:55:36

    Intressant - vad sade Liedman? Han brukar vara intressant att lyssna på.

  69. Kommentar av Göran E | 2007/09/01 kl. 20:58:38

    Gratulerar Bill Osterman till att han verkar ha inställt sig till mönstringen.

    Kanske var detta under en tid han längtar tillbaka till, när landet i sanning var neutralt och vår beredskap sades vara god. Han kan nu ta till kraftuttryck som ”pacifister” och ”vapenvägrare” mot dem han retar sig på, när han orkar resa sig från Text-TV:n och sin egen rödvinspava. Själv gjorde jag 15 månader och hade grön basker, men strunt samma, ”lumpen” behöver inte betyda att man lyckats identifiera vad som behöver försvaras.

    Men sådan är ju undfallenhetens, defaitistens och samarbetetsmannens retorik: våldsverkarens ansvar förnekas och den som bekämpar våldet hånas. Terroristen är aldrig terrorist. I efterhand skyller de på tidsandan.

  70. Kommentar av Micke L | 2007/09/01 kl. 21:04:11

    På hemsidan under Bloggar har mullorna något att gotta sig åt.

  71. Kommentar av Elisabet | 2007/09/01 kl. 21:13:51

    Hej Lars Vilks,

    måste ovillkorligen uttrycka min uppskattning över ditt tålamod med denna exkursion i demokratin och dess - förhoppningsvis - utvidgande utmarker. Stort Tack!

    Tydligen börjar även de mest Absoluta begripa poängen med det hela - demonstranterna i Närke (?) demonstrerar glatt leende och islamisterna i mellanöstern (?) ser inte ens arga ut och flaggan är grön.

    Några synpunkter för islamister:

    1) En Profet skulle aldrig låta sig kränkas. En Profet är okränkbar. Om en “profet” inte är okränkbar, så är han/hon ingen profet.

    2) För mig är det obegripligt att så många människor världen över låter sig tryckas ner med näsan i en gammal dammig bok från 600-talet och inte ens ifrågasätter dess innehåll - eller dess upphov. Vem var Muhammed? Vilka var hans främsta mål? Vad tjänade han på att hitta på religionen islam?

    3) Ni som är muslimer eller bekänner er till islam: TÄNK SJÄLVA!

  72. Kommentar av Bagdad-Bob | 2007/09/01 kl. 21:28:09

    Bill Osterman har en fullständigt idiotisk och farligt synsätt. Jag håller med det Kai och andra replikerat. Vi kan ju inte falla undan för hot(eller antagande om kommande hot) om terrorism och ändra vårt levnadssätt och kultur i vårt eget land. Det är fullständigt befängt. Vad beträffar svenskar som arbetar i andra länder måste de göra en personlig individuell riskbedömning. Om man är rädd om sitt liv har man ju friheten att avstå tjänstgöring utomlands, inte ens tunnelbana är man tvingad att åka, i alla fall inte i Sverige.

    Ingen människa kan stå till svars för andras terroristdåd! Bill vill anpassa sitt och vårt liv till vad andra tycker utanför Sverige. Är du man eller mus?

  73. Kommentar av jazz | 2007/09/01 kl. 21:29:06

    Ordet “kränkt” ligger nära ordet “skränkt”.

    Skränkning är (enligt WikipediA): “tändernas böjning på sågklingor. Tänderna böjs omväxlande åt sidorna för att snittet skall bli bredare än klingans tjocklek, detta för att inte sågen skall fastna.”

    Även i livet “fastnar” vi med tiden i invanda tankefigurer och konventioner. Det kan då vara nyttigt med en “kränkning” (skränkning) för att vi skall återbördas till den nyfikna sökande människa som vi en gång var.

    Se där - kanske en ide till ett konstprojekt: “Den kränkta människan och den skränkta sågen.”
    Mvh Jazz

  74. Kommentar av Nobility Top Man | 2007/09/01 kl. 22:33:46

    Till Mia: Orka kom in i matchen genom att läsa gamla kommentarer och Delar på denna blogg om bristande kvalitet rent konstnärligt i teckningarna och förslag på “provocerande” avbildningar som oavsett kombinationer av attribut, rekvisita och avstamp i valfri religion bara blir skåpmat och troligen inte skulle höja ett ögonbryn. Men du har rätt i att det är rätt många hejarop från påhejare….

    Påhejare som i kommentarer här eller i andra sammanhang låter göra gällande och kanske också på allvar tror att denna konstgärning syftar till att tex besudla invandrare, måste komma in i matchen. Det är typiskt att vissa ser händelsen i i Värmland för några veckor sedan - en “lokal injektion” som Lars rubricerade det i svt:s webbtv nyligen - som en långboll från en konstnär som landar precis på era fötter för era syften. Det enda positiva är väl att den här processen får ännu mer skavanker, klädsam patina och slagsida. Dessa hejarop adderar ytterligare en - något långsökt och ofrivillig - humoristisk dimension till den lustifikation som teckningarna andas.

    Fröken Sverige skrev tex: >…vi ska alla vara tacksamma för Lars som fört upp denna saken till ytan. Nu får svenska folket se hur assimilerade våra invandrade gäster är.Vilken plan kan man föreställa sig att jag har haft? Vilken är min avsikt med teckningarna? Rimligtvis kan man nog förstå att planer och intentioner har kommit att förändras genom händelseutvecklingen.

  75. Kommentar av Nobility Top Man | 2007/09/01 kl. 22:37:27

    INLÄGGET NYSS IGEN- KLIPPTES AV OCH BLEV KONSTIGT, NYTT FÖRSÖK:

    Till Mia: Orka kom in i matchen genom att läsa gamla kommentarer och Delar på denna blogg om bristande kvalitet rent konstnärligt i teckningarna och förslag på “provocerande” avbildningar som oavsett kombinationer av attribut, rekvisita och avstamp i valfri religion bara blir skåpmat och troligen inte skulle höja ett ögonbryn. Men du har rätt i att det är rätt många hejarop från påhejare….

    Påhejare som i kommentarer här eller i andra sammanhang låter göra gällande och kanske också på allvar tror att denna konstgärning syftar till att tex besudla invandrare, måste komma in i matchen. Det är typiskt att vissa ser händelsen i i Värmland för några veckor sedan - en “lokal injektion” som Lars rubricerade det i svt:s webbtv nyligen - som en långboll från en konstnär som landar precis på era fötter för era syften. Det enda positiva är väl att den här processen får ännu mer skavanker, klädsam patina och slagsida. Dessa hejarop adderar ytterligare en - något långsökt och ofrivillig - humoristisk dimension till den lustifikation som teckningarna andas.

    Fröken Sverige skrev tex: >…vi ska alla vara tacksamma för Lars som fört upp denna saken till ytan. Nu får svenska folket se hur assimilerade våra invandrade gäster är.Vilken plan kan man föreställa sig att jag har haft? Vilken är min avsikt med teckningarna? Rimligtvis kan man nog förstå att planer och intentioner har kommit att förändras genom händelseutvecklingen.

  76. Kommentar av Nobility Top Man | 2007/09/01 kl. 22:40:05

    NÄ NU!!!…TYDLIGEN HAR JAG HTML-KODAT KOMMENTAREN MED HAKPARENTESER, BORTA NU, SÅ TREDJE FÖRSÖKET:

    Till Mia: Orka kom in i matchen genom att läsa gamla kommentarer och Delar på denna blogg om bristande kvalitet rent konstnärligt i teckningarna och förslag på “provocerande” avbildningar som oavsett kombinationer av attribut, rekvisita och avstamp i valfri religion bara blir skåpmat och troligen inte skulle höja ett ögonbryn. Men du har rätt i att det är rätt många hejarop från påhejare….

    Påhejare som i kommentarer här eller i andra sammanhang låter göra gällande och kanske också på allvar tror att denna konstgärning syftar till att tex besudla invandrare, måste komma in i matchen. Det är typiskt att vissa ser händelsen i i Värmland för några veckor sedan - en “lokal injektion” som Lars rubricerade det i svt:s webbtv nyligen - som en långboll från en konstnär som landar precis på era fötter för era syften. Det enda positiva är väl att den här processen får ännu mer skavanker, klädsam patina och slagsida. Dessa hejarop adderar ytterligare en - något långsökt och ofrivillig - humoristisk dimension till den lustifikation som teckningarna andas.

    Fröken Sverige skrev tex: “”..vi ska alla vara tacksamma för Lars som fört upp denna saken till ytan. Nu får svenska folket se hur assimilerade våra invandrade gäster är.” Lars tillskrivs gudomliga egenskaper och smider med precision en plan med det slutliga syfte du anger. Det är kanske en klatschig koppling för vissa. Jag tror dock att du menar att du personligen är glad att det lilla embryot för i somras har blivit en mindre lavin där vissa nu anser sig ha legitim smaschboll för det syfte du anger.

    Lars säger det bäst själv i förra Del 377:
    “Vilken plan kan man föreställa sig att jag har haft? Vilken är min avsikt med teckningarna? Rimligtvis kan man nog förstå att planer och intentioner har kommit att förändras genom händelseutvecklingen.” Det känns igen från tidigare verk och processer. Så fort processen är igång kommer allt fler aktörer medvetet eller omedvetet in på banan. Aktörer med egen agenda som får fotfäste eller löses upp, som Lars rimligtvis inte kan styra. Och då agendor krockar uppstår helt nya skeenden. Självklart kunde inte Lars förutse att bollen skulle komma till att rulla exakt så här. Det var ju redan utspätt, avsmakat och klart i samband med de danska bilderna. Hans förändrande intentioner är säkert inte Sjöbo-typens.

    Om hot: Hot har framförts. Oftast agerar hotaren helt själv på basis av gammal vanlig praxis att hot helt enkelt ska framföras i dessa sammahang men att det är någon annan som ska realisera hoten. Därför kan det bli många hot. Sedan följer copy-cat hotaren som hänger på när det blir alltmer utspätt med hot. En malström med hot följer. Varje enskild hotare vill gärna omnämnas som en “minoritet”, för det ger omvärlden och honom själv intrycket av att han sittandes på sin kammare är en del av något större.

    Hotarens typiska logik passar även in på påhejare med invandrarfientlig agenda.

    Sedan följer också copy-cat hundtecknaren, någon frågar efter mer. Det verkar vara fler läsare nu på denna blogg så jag dänger in mitt skådespel en gång till eftersom det inte rör sig om ett fotomontage i Photoshop eller teckning i Paint, utan en gestaltning. Jag har inte sett till så många ännu.

    http://varningforhunden.blogspot.com/2007/08/vad-ska-man-bli-nr-man-blir-stor.html

    NTM

  77. Kommentar av Lennart | 2007/09/01 kl. 22:40:24

    Uppriktigt sagt kan jag inte förstå varför en sk. rondellhund i profeten Muhammeds skepnad är kränkande. När Vilks ville deltaga i en utställning med Hund som tema kom han tydligen på den genialiska och den ironiska idén att teckna en rondellhund. Ursprungligen var det ju så att konstnären Stina Opitz lät uppföra ett konstverk i form av en hund i en trafikrondell och som vi ju alla vet blev detta så populärt att många människor själva lät tillverka hundar i olika och roliga varianter som sedan sattes upp i rondeller lite varstans här i Sverige. Ingen förargades av dessa. Till och med Vägverket hade ingen erinran mot dessa hundar som ju faktiskt skulle kunna utgöra ett störande moment vid bilkörning då de oftast med sin konstnärliga särart drog till sig blickarna.
    Vilks idé att just teckna en rondellhund med profeten Mohammeds huvud är ju just det som gör teckningen så fantastisk. Teckningen är enkel (inte dålig som jag i all hast uttryckte det häromdagen). Den kan tolkas på många olika sätt precis som all annan konst och det är upp till var och en att ha sin egen tolkning för sig själv eller om man så vill som på denna bloggsida uttrycka sina tankar om vad man anser om den. Vi svenskar tycker naturligtvis att det är inget märkvärdigt med den i och för sig men jag kan inte tänka mig att det är någon svensk överhuvudtaget som tycker att den är kränkande. Vad är det som är kränkande egentligen? Är det därför att man enligt vad muslimer säger inte överhuvudtaget får avbilda profeten Muhammed. Men då är det ju en annan sak. Då är det tydligen ett brott mot Koranen och den islamiska tron och så vitt jag vet så har ju Vilks inte konverterat till islam och är alltså inte underställd Koranen och kan därför inte straffas. För straff enligt Koranen skall väl bara drabbas den muslim som inte står i profetens gunst och inte följer vad som stadgas i Koranen. Slutsatsen är att de muslimer som angriper och till och med dödshotar för något som egentligen saknar betydelse för muslimerna. Koranen omfattar rimligtvis bara de som har islam som sin tro. Däremot måste man tillägga att dödshot omfattas av ett lands juridiska lagar så därför kommer vi med all säkerhet framöver att se en del gripande av människor som kommer att förhöras av polisen och naturligtvis åtalas.
    Jag tror att den muslim som anser att den här lilla och enkla teckningen är kränkande inte inser i vilken värld vi lever. Vi lever inte idag som man gjorde för tusentals år sedan då man trodde att spöken fanns eller att solen var en gud. Vi lever i en civiliserad värd. Där hotar man ingen till livet för att man anser att något kränker en. Där resonera man eller diskuterar. I en ociviliserad värld, t.ex. den som finns i Irak visar man med all tydlighet att man inte kan göra detta, där dödar man varandra dagligen på marknadsplatser när man inte kommer överens och det till och med inom den egna familjen om man anser att det är något som är kränkande.

  78. Kommentar av Michael Horsley | 2007/09/01 kl. 22:56:07

    Here’s hoping that your fellow Swedes will rise to the defense of freedom of expression by placing Mo-doggies on every roundabout in Sweden.

  79. Kommentar av Gote | 2007/09/01 kl. 23:01:55

    Vill liksom Nobility Top Man vända mig till Mia. Du skriver:

    “Ibland måste man sätta gränser och respektera sina medmänniskor! Tänk efter före!”

    Mia, gränsen är satt för länge sen. Den sitter som en smäck i Sveriges rikes lag.

    Sen ditt snack om teckningskvalité . Kan bara beklaga att bildundervisningen i Sverige över lag är sunkig och till stor del sköts av lärare med gammalmodernistiska värderingar. Det är inte ditt fel att du tillhör den stora delen av sveriges befolkning aldrig ens fått en snabb genomgång om vad konceptkonst, relationell estetik, fluxuskonst, samtidskonst etc, är och hur det funkar. Det är helt klart ett specialintresse att vara insatt i de frågorna, men att sprida lite allmänbildning i ämnet borde man kunna avkräva vårt utbildningssystem. Fast filosofi, konst, arkitektur och sån där skit är ju förståss inte på långa håll lika intressant och nyttigt som religion…

    Och du Bill Osterman. Du skriver:

    “Jag tycker att du skall ta din anhängare och sätta er i en obemannad tunnelbana Sedan ringer ni Mujha_Hedin och säger var ni är.”

    Renodlade självmordsuppdrag ligger nog inte för majoriteten av de som tycker att Vilks projekt är bra. Och ditt snack om “rödvinskvällar”. Har du kollat för mycket på konstnärsklicheer från Hollywood eller? Pascifist är jag inte, trots att jag gått på konsthögskola. Jag har tom gjort lumpen (med vapen i hand, huuuu).
    Liknelsen med atombomben är ganska konstig. Vad är bomben, är det islamisterna? Vem har tryckt på knappen, Vilks? Du fattar ju säkert själva att den jämförelsen är idiotisk på samma sätt som när man anklagar ett våldtäktsoffer för att hon hade för kort kjol.

  80. Kommentar av Darush Arya | 2007/09/02 kl. 12:50:17

    För ett par månader sedan skaffade jag en valp till mina döttrar som tjatade i flera år att de vill ha en hund. Just nu vet jag att snällare en hund kan man inte få som en kompis. En kompis som man kan göra väldigt roliga saker.

    Just nu pågår en diskussionen om konstnären Lars Vilks karikatyrbilderna på Islams grundare Mohammed. Demonstationen har förekommit i ett par länder och Lars Vilks har mordhotats vilket är beklagligt.

    Å andra sidan har konstnären jämfört ett snällt djur med en pedofil. När profeten var 56 år gammal ”förlovade” han sig med en sexårig flicka, Ayesheh. När Ayesheh blev 9 år våldtogs hon av Islams grundare. Muslimer tror alltså på en pedofil.

    Jag kan absolut inte acceptera att Lars Vilks jämför hundar med en pedofil. Jag kanske ska polisanmäla Lars Vilks och be åklagarmyndigheterna i det demokratiska Sverige väcker åtal mot hans konst ”Muhammed som rondellhund”. Eller?

  81. Kommentar av Iman Islam Muslim | 2007/09/02 kl. 14:44:15

    Iman Islam:
    I respect Islam, muslims and theur holy book quaran. Why i have written like this, is because some muslims here have written similar things
    about Lars Viiks and the swedish people. They call swedish girls whores, say our country is sick, and similar things. I just wrote the opposit compare what some of the muslims wrote about us.
    If some muslims here not all, didnt write these things im thinking about, then dont care what i wrote, it was not ment for the moderate muslims.
    What i wrote its not true, and its not my or the swedish wiew of islam.
    Sweden and the free speech Akbar

  82. Kommentar av Bosnia | 2007/09/02 kl. 17:59:41

    Jag vill bara säga jävla efterbliven du är serben..
    Du snackar om hur muslimer under 3 år brände ner era kyrkor ska vi inte ta och snacka om dem 5 år ni serber torterade och mördade oss muslimer då nästan 300.000 bosnier mördes är det ok elr och vi var inte dem enda som fick lida för att ni ville styra fd jugoslavien i diktur..tro inte att d bara är muslimer som mördar och ställer till d jovisst dem ställer också till d men ni kristna är inte heller änglar och gör minst lika många fel tro inte att ni är bättre på något sätt..

    Att inte tala om dem tusentals moskeer ni brände till grunden..så spara ditt snack till någon ngt idiot som bryr dig om ditt serbien..

  83. Kommentar av Feuervogel | 2007/09/02 kl. 18:25:06

    Mohammed kallade Christer och Juder som apar och sviner, som är värre som fäet, i Koran!

  84. Kommentar av Detta ska nå den muslimska världen också | 2007/09/02 kl. 22:06:58

    Asalamu aleykum warahmatullah wabaraktuh!

    Kära syskon nu har islams fiender återigen med deras försök att vilseleda oss muslimer från det sanna ljuset som vi fick ifrån Allah,publicerat nya kränkande teckningar på vår älskade,ädla och dyrbara Profet Muhammad(må allahs frid och välsignelser vara över honom och hans ädla familj). Kära syskon DU liksom JAG måste visa att vi stödjer vår älskade profet genom att informera detta till alla muslimer. Både DU och JAG måste agera.

    Älskade syskon GLÖM inte att vår profet sagt att man är inte full troende om man inte älskar profeten mer än allt. Detta innebär att han skall komma före än Din FAMILJ,DITT LIV,och allt som är DYRBART för dig. Du älskar honom genom att praktisera hans sunnah och följa hans ädla budskap. Detta innebär att du är TVUNGEN till att AGERA.

    Denna text som kommer nedan är tagen ur Lars Vilks egen Blogg

    “Jag blev då intresserad av att göra något som man inte är vanligt i samtidskonsten, nämligen att ställa ut en Muhammedbild. Vid den tiden deltog jag redan med andra Muhammedbilder på en utställning i Vestfossen, Norge (tema ”Oh, My God”). De hade inte väckt någon uppmärksamhet. Något hinder verkade inte förelägga eftersom arrangörerna förklarade sig mer än nöjda med mitt bidrag”

    Subhanallah kära syskon det Jyllandsposten publicerade var tillräckligt kränkande och mer än oacceptabelt men att Lars Vilks gör en rondelhund,La Hawla Wala qowata Illa Bilaah!! Wallahi det finns inga ord att beskriva känslorna som rörs inombords.

    *

    Hur ställer sig Reinfeldt i denna situation?

    Sveriges Statsminister Fredrik Reinfeldt kommenterade i dag(2007-08-31) konstnären Lars Vilks omstridda teckningar föreställande profeten Muhammed som rondellhund han sa:

    “Samtidigt är vi måna om att stå upp för den yttrandefrihet som är grundlagsfäst och som är naturlig för oss och som handlar om hur Viktigt med uttalande är”

    Underbara syskon Svenska utrikesdepartementet (UD) har inga rapporter om demonstrationer i den muslimska världen.Vid Allah syskon detta visar hur DÅLIGA vi muslimer i Sverige är på att rapportera till våra syskon i den övriga världen,om vi inte kan agera då borde vi ge dem chansen att agera. Lägg upp detta i era blogg också och skicka vidare till alla i känner,,Må Allah bevara oss muslimer och höja våran Iman,Gör mycket Dua om det är det minsta du kan göra!!

    قال تعالى: {وَالَّذِينَ يُؤْذُونَ رَسُولَ اللّهِ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ} - التوبة:

    Allah (swt) säger i Koranen: “Men på dem som talar illa om Guds sändebud [väntar] ett plågsamt straff” [Koranen 9: 61]

    في حديث أنس – قال: سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول: ( لا يؤمن أحدكم حتى أكون أحب إليه من والده وولده والناس أجمعين ) البخاري - 1/9

    Profeten (saw) säger i en hadith: “Du kommer inte att vara riktig troende förrän du älskar mig mer än din fader, din son och hela mänskligheten” [Al-Bukhari - 9/1]

    SKÄMS Du som läser detta och inte agerar eller känner ilska

  85. Kommentar av Dadullah Muhammed | 2007/09/02 kl. 23:15:40

    Here are the images
    http://imamislam.blogspot.com/

  86. Kommentar av Zack | 2007/09/03 kl. 05:33:26

    If Muslims don’t like Western values, let them leave the West.

    Religion is pure nonsense. It is a virus that infects the mind.

    http://home.comcast.net/~plutarch/MindVirus.html

  87. pvm
    Kommentar av pvm | 2007/09/03 kl. 10:19:43

    det här är nästintill komiskt..människor om inte vet ett piss om islam sitter och kritiserar dess värderingar och framhåller sig själva som perfekta…kom igen!! enligt svensk GRUNDLAG så har man yttrandefrihet i sverige så länge det inte är hets mot folkgrupp..gissa vad det här är??joo hets mot folkgupp!! om ni inte visste så är hund istortsett det värsta som finns inom arabvärlden(om man måste uttrycka sig så), man får inte avbilda muhammed men ändå finns det människor som Lars Vilks som vill starta ett religionskrig..och vi har precis bevisat att vi är på rätt väg..! personer som kallar Sverige mutikulturellt har inte vart här och läst allt d här..jag som muslim repekterar kristna, judar alla religioner och jag förväntar mig desamma av er..tro inte att ni kan allt om islam bara för att ni har läst ett citat ur koranen draget ur dess sammanhang..skaffa er RIKTIG fakta först och grunda er tankar efter d…

    TILL SERBEN:

    du måste va helt borta serben.att sitta och snacka att muslimer bränder ner kyrkor i kosovo är fel..ska vi ta och snacka om allt ni serber gjorde i bosnien..?? att säga att europa inte gjorde nått åt det är en lögn..europa tillät kriget fortsätta under 5 LÅNGA år…ni brände moskeer till grunden, massgravar hittas än idag och ni förstörde liv..!! snacka inte om frihet för du vet inte VAD frihet är.. ni startade kriget mot bosnien för att vi inte ville leva under er DIKTATUR.. snacka inte skit vännen och snacka inte om sånt du inte vet ett piss om.. du motsäger bara dig själv..
    bara för att man inte bor i ett islamskt land betyder det inte att du inte behöver visa respekt..
    det gäller alla..

  88. AM
    Kommentar av AM | 2007/09/03 kl. 11:22:37

    Hur ställer sig Reinfeldt till denna situation om publicering om tecking?

    Hur ställer sig muslimer till situationer där självmordsbombare dödar tusentals civila?

    Vad är mer kränkande muslimer?

    Varför ska reinfeldt agera öve en tecknare. Men ni muslimer agerar inte över era islamister?

    Vad är värre?

    Vem ska SKÄMMAS? Beundrar man självmordsbombare, då tycker jag man ska SKÄMMAS

    Tycker man att en tecknin är mer kränkande än islamisters våld. Då tycker jag man ska SKÄMMAS

    SKÄMMMS MUSLIMER!

  89. pvm
    Kommentar av pvm | 2007/09/03 kl. 12:36:19

    till AM:

    jag tror att d e väldigt få muslimer som stödjer självmordsbombare..jag e minsann inte en av dem..!!
    islam är emot mord av alla slag..att döda en person är som att döda mänskligheten..!! jag ser att du inte visste d..
    när du skriver så där så dömmer du alla muslimer, tom dem som inte e “extremistiska”..
    d är som att säga att alla svenskar är RASISTER elr att alla tyskar är NAZISTER..du drar alla över en kant och det är fel.. DET ÄR DU SOM SKA SKÄMMAS FÖR ATT DU INTE VET VAD DU PRATAR OM!!

  90. Kommentar av Kai Mikkelsen | 2007/09/07 kl. 02:17:57

    PVM du er totalt bortskämt
    när du väljer at komma till Norden måste DU respektera att vi inte tycker om dina fantasier. Du måste acceptera att om du fordrar at vi skall respektera at du tror på Jultomten eller Muhammed då bara skratter vi . Antingen respektera detta eller res did der du kom ifrån.

  91. Kommentar av fafa | 2007/09/07 kl. 19:32:32

    haha… Men sanningen är att muhammed är en hund eller idiot. Han våltog kvinnor o mihandlade många. ÄIslam grundades så här, Hot, misshandla.

  92. Kommentar av Miss Palestina | 2007/09/07 kl. 21:54:47

    Dra åt helvete alla ni som har skrivit alla dessa komentarer om vår gode profet…..Det dumma ni har skrivit om honom kan ni säga till er morsa era jävla rasister och respektlösa idioter

  93. Kommentar av Grinden | 2007/09/09 kl. 15:01:49

    Länge leve svensk yttrandefrihet!

    Stå på Dig!

  94. Kommentar av Kai Mikkelsen | 2007/09/09 kl. 18:18:07

    miss Palestina
    rejs ned hvor du hører til
    du og dine forurener miljøet her i Norden. Du skal ikke komme her og tale om respektløshed.
    Hvor vover I at komme til vore lande Sverige, Norge og Danmark og stille krav og fortælle os , hvad vi må og ikke må. Rejs!!!!

  95. Kommentar av Johan Svensson | 2007/09/09 kl. 23:10:07

    Tycker inte man skall jämföra detta med att göra en bild av hitler som ängel. Hitler levde för typ 60 år sen och såg till att en jävla massa judar blev mördade och plågade. Judar som var med under andra världskriget kan leva nu idag.

    Koranen har inte någonting med verkligheten att göra. Det är bättre att jämföra med Jesus, skulle inte bli någon big deal om någon målade Jesus som en rondellhund, porrskådis eller vad som helst.

    När dom står där och bränner flaggor och kräver att Lars ska straffas beter dom sig som grottmänniskor, vi kan inte ta hänsyn till att dom är så otroligt outvecklade.

    Sen du som säger med att Kristendomen har en historia med våld och tortyr och att inte islams historia har det. Det var längesedan och har inget med nuet att göra. Därför är det ointressant.

    Det är ju hemskt att dom kan uppfostra sina barn att tro så starkt på en religion, dom hjärntvättar ju sina barn som sedan kommer hjärntvätta sina barn.

    Helt sjukt att muslimer i sverige kan bli så pissed off och kränkta så att de startas krisorganisationer för att muslimer mår så dåligt över att någon dom inte ens känner blir målad som en rondellhund, Mohammed levde för typ 1500 år sen. Dags att glömma honom och gå vidare jävla lipsillar.

    Och om det står i Koranen så som “FHE” skrev bland de första kommentarerna “Ta ej de otrogna till beskyddare” så borde ju en äkta muslim inte söka skydd i Sverige.

    Sen så tycker jag att människor som tror och lever så starkt efter religioner är riktigt dumma. Jag säger inte att dom föds dumma, men deras uppfostran har gjort dom helt dumma i huvudet.

    Om ni undrar så är jag överhuvud taget inte rasist, jag har invandrar vänner, en av dom tror starkt på Koranen, och ja, jag tycker att han är dum i huvudet, men han är rolig att umgås med ändå!

  96. Kommentar av Kaffeburk | 2007/09/10 kl. 00:13:29

    Om Sara: ”Det är aldrig tjusigt ut att sparka på den som ligger. Palestinier och irakier gör det redan och har ingen plats i “yttrandefriheten”. De har ingen röst i media.

    Sluta nu, svensk press i almänhet och TT i synnerhet är i högsta grad pro-palestinskt. Sedan borde Herr Vilks borde läsa på lite om andra saker med. Det finns inget i den muslimska kulturen som motiverar att man har en skylt med “sparka inte på den som ligger”. Så ser man sig absolut inte. Däremot vet man att den blödiga vänstern faller för sånt. Det kallas list och propaganda. Om Vilks och andra tror att den vite mannen skulle vara den enda som klarar av sådant så misstar sig Vilks oerhört. När man talar om den “vite mannens övertag” så gör man ofta sig principiellt skyldig till rasism. Man tror nämligen att en speciell sorts egenskaper (ofta dåliga) är unika för den vite mannen. Precis som de “traditionella” rasisterna ser man den vita rasen som överlägsen, ser vänstern den vita mannen som underlägsen. Detta kallar dom antirasim. Jag vill kalla det omvänd rasism. I själva verket handlar det inte ett dugg om ras - utan om kultur/värdegemenskap. I detta fallet om demokrati mot islamism. Sedan har den västerlänska vänstern varit väldig noggrann med att berätta för muslimerna hur mycket dåligt samvete vi har över slavhandeln med afrika och så vidare. Givetvis utnyttjar muslimerna detta i sin propaganda, trots att dom själva har hadlat med slavar från afrika i både större omfattning och unde rlängre tid. Men så är det med detta om politisk korrekthet. Säger jag att den vite mannen är vedervärdig för sin slavhandel är allt i sin ordning - jag har visat min avsky för rasismen. Säger jag att muslimer är verdervärdiga för sin slavhandel är jag en rasist - trots att muslimer inte ens är en ras. Det politiskt korrekt är således att avsky den vite mannen. Enbart om man tycker illa om vita är man inte rasist. Detta logiska självmål har decennier av hjärntvätt via vänstermedia, skola och så vidare lett till.

  97. Kommentar av Bill Osterman | 2007/10/10 kl. 01:12:36

    Undfallande.
    Detär sött att se alla er som strider i rödvinsoset för tryckfrihet och ansvar men ingen av er vågar uppge sitt rätta namn utan uppträder under alias som inte går att spåra för säkerhets skull. Hej på er raringar.


Trackbacks & Pingbacks »»

  1. […] och ambassaderna höjer säkerheten en aning (DN, SvD, Dagen, Expressen). Vilks har också hunnit bli mordhotad och hålla ett föredrag medan en docka av Reinfeldt blivit bränd på Lahores gator. Islamologen […]

  2. Pingback av Sharia, nu! « No Quarter | 2007/09/01 kl. 05:29:14

    […] så är det ju den bilden som finns i Svd:s artikel också, och på en tydligare bild i ett inlägg på Lars Vilks blogg ser man att det står “LARISH”, inte “LARS VILKS”. […]

  3. Pingback av Om fega islamistiska strutsar | 2007/09/01 kl. 12:41:45

    […] har det allts blivit Lars Vilks tur att utses till syndabock. nnu en ondskans axelmakt ur den “fraktfulla […]

  4. […] i idé- och lärdomshistoria Sven-Erik Liedman och Lars Vilks. Just att Lars Vilks skulle bli kränkt har ju mer att göra med hans subjektposition som handlar om att han är “som vem som […]

  5. Pingback av studentrummet | Om fega islamistiska strutsar | 2008/05/27 kl. 10:13:36

    […] har det alltså blivit Lars Vilks tur att utses till syndabock. Ännu en ondskans axelmakt ur den “föraktfulla […]

Lämna en kommentar »»