Zlatanstatyn har väckt en del uppmärksamhet och jag har skrivit en artikel om saken i SDS. Artikeln är låst. Hur som helst är vandaliseringen något som förändrar verket. Naturligtvis och ofrånkomligen i destruktiv anda men samtidigt konstruktivt. Skulptören Peter Linde utför arbeten i klassisk stil och ser enbart negativt på händelserna. Emellertid har våldsverkarna skapat ett stort intresse kring skulpturen som i sig är tämligen ointressant. Den processuella förstörelsen har skapat en helt annan formvärld och man kan inte undgå att den har blivit modernistiskt expressiv (se t ex Aftonbladet). Eftersom ett konstverk är beroende av vilka historier och händelser som kan förknippas med det blir Zlatanstatyn betydligt bättre genom vandalernas våldsamma kreativitet.
Rentav blir det ett skulpturprojekt som tar steget in i samtidskonsten sedan det har utvecklats en rad teorier om vilka som ligger bakom. Per Svensson menar t ex i DN: ”I Malmö sågades natten till söndagen en staty gjuten i klassisk kitschform bokstavligen jäms med fotknölarna. Den har nu förts bort i svart liksäck, offer för ett kulturkrig. Det är dock inte alldeles självklart att gärningspersonerna är militanta modernister och estetiska extremister, fyllda av hat mot heroiserande bronsstatyer. Det mesta pekar snarare på att de delar Louise Erixons övertygelser att bra konst ska manifestera ”samhörighet”. (Låst artikel men fin bild). Flera bud och alltså inte bara besvikna fotbollsentusiaster, Lindes skulptur blir då en möjlig undersökning av kulturpolitik och rasism.
Zlatanstatyn fick stå orörd tills Zlatan köpte in sig i Hammarby IF och påstod att hans skulle göra Bajen till den mest framgångsrika fotbollsklubben i Skandinavien.
Man får förmoda att rasisterna verkligen hatar Hammarby.
Detta skulle kunna förklara Sverigedemokraternas ständiga fokus på Hammarby: Hammarby stjäl våra jobb; Hammarby våldtar våra kvinnor; Hammarby bör inte få finansiellt stöd på ett nationellt plan, men stödet måste utgå från närområdet; för övrigt är det osäkert om Hammarby ens är fotboll, och andra klubbar är i större behov av stöd.
Ja jävlar i min lilla låda, jag tror att DN’s Per Svensson är någonting på spåret, och han gör naturligtvis helt rätt som kopplar Sverigedemokraterna till det rådande Hammarbyhatet.
Men man skall komma ihåg att det var Hammarby som byggde Sverige! Och uppfann köttbullarna! Och vi behöver Hammarby för att säkra välfärden!
Det är tydligt att sabotörerna inte tror på alla fotbollsklubbars lika värde!
Ska västvärldens konstpolitiska final och sammanbrott bli att fysiskt förstöra hela traditionen, och se det som ännu ett konstnärligt framsteg?
”Klassisk kitsch”. Antingen är något klassiskt eller kitsch, eller ska det ses som ett sammanhängande uttryck, så att det finns såväl klassisk som oklassisk kitsch. Undrar man.
Även om man ger sig på traditionen kommer den ändå att överleva och komma tillbaka. Den tradition som vi talar om i det här fallet har närmast dragit sig tillbaka till ett konsthantverk. Klassisk skulptur kan bli kitsch men inte nödvändigtvis.
Hej! Finns det någon som har skrivit om ”Zlatan-statyn” ur en konstkritisk vinkel? Jag är nyfiken på detta. Var kan jag läsa om detta i så fall?
https://www.vilks.net/2020/01/07/2921-nedslagen-skulptur-blir-mer-konst/